برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیگیری حاشیه‌های عجیب کنسرت «مانی رهنما» در تالار وحدت
چرا آثار «بابک بیات» در کنسرت یادمان‌اش اجرا نشد؟
موسیقی ما - کنسرت «مانی رهنما» با عنوان «یادمان بابک بیات به روایتی نو» در حالی شامگاه 28 دیماه در تالار وحدت روی صحنه رفت که حاشیه‌های عجیب و غریب باعث شد کلیت این برنامه تحتالشعاع اتفاقات جانبی آن قرار بگیرد.
 
به گزارش «موسیقی ما»، کنسرت «مانی رهنما، یادمان بابک بیات به روایتی نو» شامگاه 28 دی ماه در تالار وحدت با یک ساعت و چهل دقیقه تأخیر آغاز شد و حضور مهمانان و چهره‌های شاخص باعث شد نظم سالن در هنگام ورود جمعیت، از کنترل برگزارکنندگان خارج شود. در حالی که طبق اعلام قبلی این برنامه قرار بود ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه برود، برگزاری تئاتر «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقیخان فراهانی» باعث شد سالن حدود ساعت 21:45 دقیقه به مسئولین برگزاری کنسرت تحویل داده شود تا مراحل تست صدا را آغاز کنند! این رویه باعث به وجود آمدن تأخیر بیش از یک ساعته در آغاز کنسرت شد تا جمعیت منتظر در بیرون درهای تالار وحدت، به مرور در مواجهه با این روند خسته کننده، اعتراضشان را به مسئولین تالار ابراز کنند.
 
در سالهای اخیر برگزاری همزمان تئاتر و کنسرت در سالن تالار وحدت بارها و بارها چنین مشکلاتی را به همراه داشته و باعث شده در بسیاری از مواقع، ناهماهنگی در برگزاری این قبیل برنامه‌ها، تأخیرهای مشابهی در بسیاری از برنامهها که به صورت متوالی در این سالن برگزار می‌شوند را در پی داشته باشد.
 
ضعف صدابرداری و قطع صدای تیزرهای تبلیغاتی میان برنامه از دیگر اتفاقات حاشیهای این کنسرت بود که باعث شد مانی رهنما در هنگام پخشِ بدون صدای این تیزرها در حالتی نامتعارف روی این تیزرها توضیحاتی را ارائه کند که بسیاری اعتقاد داشتند این کار دور از شأن هنری این خواننده بود. «فکر من باش که هنوز یاد توام»، «پرنده»، «شب سرد» از سریال «پروانه»، «آرتیست» از جمله قطعاتی بودند که مانی رهنما روی صحنه آنها کرد و در بخشهایی از برنامه نیز اعضای ارکستر به اجرای موسیقی بیکلام پرداختند.
 
دکتر «محمدرضا چراغعلی» در بخش دیگری از برنامه روی صحنه آمد و با نواختن پیانو مانی رهنما را در اجرای برخی قطعات در بخش گرامیداشت استاد «بابک بیات» همراهی کرد. این بخش از برنامه در حالی اجرا می‌شد که همسر و فرزندان مرحوم بابک بیات در سالن حضور داشتند و این آثار به آنها تقدیم شد. «باخودم می‌رفتم وسط این خونه»، «تحملم کن»، «من از این زندگی مسخره چیزی نمی‌خوام»، «کافکا»، «مرسدس» و قطعه جدید «مزرعه» از دیگر قطعاتی بودند که در این برنامه اجرا شدند تا «یادمان استاد بابک بیات» تنها با اجرای دو اثر از ایشان، اجرای موسیقی بی‌کلام، معرفی چندباره اسپانسرها و هنرمندان حاضر در سالن، ضعف صدابرداری و قطعی صدای سالن در مقاطعی از برنامه، بی‌نظمی در چند ردیف نخست صندلی‌های سالن به دلیل ازدحام حضور مهمانان و حاشیه‌های دیگر، به پایان برسد.
 
حاشیه‌هایی که باعث شد بسیاری از حاضرین کمتر توجهی به اصل برنامه و اجرای قدرتمند مانی رهنما داشته باشند و بعضاً با صدای بلند نسبت به معرفی چندباره اسپانسرها و بازیگران حاضر در سالن اعتراض‌شان را بیان کنند.
 
* پیگیری حاشیه‌ها
کنسرت مانی رهنما در رسانه‌ها بازتاب‌های مختلفی را در پی داشت و خبرگزاری‌های مختلف، ضمن انتشار و انتقال اتفاقات برنامه، انتقادهای فراوانی را روانه برگزار کنندگان این کنسرت کردند.
 
پیگیری خبرنگار «موسیقی ما» درباره حواشی این کنسرت به «مانی رهنما» ختم شد و این خواننده در گفتگو با ما درباره این حاشیه‌ها توضیح داد: « اگر قرار باشد درباره این کنسرت به وضوح توضیح بدهم، باید بگویم که دقایقی مانده به شروع برنامه، شدیداً به فکر لغو این اجرا افتاده بودم و حتی تا آستانه ترک سالن هم پیش رفتم. ناهماهنگی‌ها به قدری زیاد بود که واقعاً شرایط اجرا را سخت کرده بود. سالن با یک ساعت تأخیر و در حالی که صدابردار در سالن حضور نداشت، برای تست صدا در اختیار ما قرار گرفت. ناهماهنگی‌های فنی به شدت به روحیه من برای اجرا آسیب زد و واقعاً شرایط خیلی بدی بود. اما همه اینها باز هم دلیل موجهی برای مخاطب نیست.»
 
رهنما ادامه داد: «حواشی برنامه شاید باعث شد که اتفاقات روی صحنه کمتر مورد نقد و بررسی رسانه‌ها قرار بگیرد و این موضوع چندان برای ما خوشایند نبود. به‌هرحال همه اتفاقات برنامه، به خصوص اجرای موسیقی، قطعاً نکات مثبتی هم داشت ولی متءسفانه رسانه‌ها بیشتر سعی در انتقال معایب و حواشی برنامه داشتند که البته باز هم به نوع نگاه و نقد آنها احترام می‌گذارم و قطعاً برای برنامه‌های آتی تمام سعی من برگزاری برنامه‌ای درخور شأن مخاطبان‌ام خواهد بود.»
 
رهنما درباره اجرای تنها دو قطعه در کنسرت یادمان استاد بیات نیز گفت: «متأسفانه برخی مشکلات باعث شد اجازه اجرای آثار قدیمی استاد بیات را نداشته باشیم.»
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که روز قبل از اجرای کنسرت، علیرغم دریافت مجوز اجرای زنده برخی آثار زنده‌یاد بیات، از اجرای برخی قطعات ایشان و حتی برخی آثار که قرار بود به صورت بی‌کلام اجرا شوند، جلوگیری به عمل آمده تا کنسرت یادمان بابک بیات، تنها با دو قطعه از ایشان روی صحنه برود!
 
یکی از تهیه‌کننده‌های این کنسرت نیز در گفتگو با خبرنگار سایت «موسیقی ما» در توضیح حواشی این کنسرت توضیح داد: «قطعاً بخش اعظمی از ناهنماهنگی‌های به‌وجود آمده، بر عهده مسئولین تالار وحدت است. سالن با تأخیر فراوان در اختیار ما قرار گرفت و نقص فنی در صدابرداری و اعطای لاین صدا به تیزرهای تصویری این کنسرت، اتفاقاتی بودند که باعث شدند این کنسرت خوب که واقعاً اجرای قوی و خوب آقای رهنما را به همراه داشت، کمتر به چشم رسانه‌ها بیاید. قطعاً در آینده‌ای نه‌چندان دور با بهره‌گیری از تجربه‌هایی که در این کنسرت داشتیم، اجراهایی در خور شأن نام مانی رهنما و مخاطبان‌اش برگزار خواهیم کرد.»
 
بیژن امکانیان، محمدرضا فروتن، ایرج نوذری، داریوش تقی‌پور، رضا تاجبخش، بابک صحرایی، شبنم مقدمی، کامران تفتی، شراره رخام، سهراب پاکزاد، امیرمیلاد نیکزاد، مهران خلیلی، معصومه کریمی، فلورا سام، سمیرا حسینی، فریبا طالبی و... مهمانان ویژه این کنسرت بودند.
 
علیرضا شمس اسکندری (رهبر ارکستر)، حمزه یگانه (پیانو)، هومن نامداری (کلارینت و ساکسفون)، آرین کشیشی (گیتارباس)، امین طاهری (درامز)، درشان آنند (تبلا)، فواد الهی قمشه‌ای (گیتار الکتریک)، پیمان جوینده‌پور (کیبورد)، فرمهر بیگلو، رامین نورانی، دانیال جورابچی، پوریا اصانلو (ویلن)، کوشا صرافی‌گوهر (ویولا)، ارسلان علیزاده (ویلنسل)، پورنگ پورشیرازی (کنترباس)، عرقان قوی‌قلب (پرکاشن)، سجاد نوروزی (پرکاشن)، امیرعلی رحمانی (پرکاشن)، علیرضا خسروی (پرکاشن)، نسترن قاضیانی (هم‌خوان)، آرزو فتحی (هم‌خوان)، امید تاج‌دوست (هم‌خوان)، مازیار واحدی (هم‌خوان)، مصطفی کرمی (هم‌خوان)، بردیا حبیبی (هم‌خوان)، پارسا حبیبی (هم‌خوان)، ژوبین عسگریه (دیجیریدو)، سعید مجازی (دیجیریدو)، آرش رستگارزاده (دیجیریدو)، آریا آروندی (دیجیریدو)، و اوستا سوادجان (دیجیریدو) اعضای گروه نوازنده‌های این کنسرت را تشکیل می‌دادند.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : جمعه 2 بهمن 1394 - 12:38

دیدگاه‌ها

جمعه 2 بهمن 1394 - 19:50

چه کداوات زیبایی

جمعه 2 بهمن 1394 - 19:50

عالی بود کنسرت

شنبه 3 بهمن 1394 - 08:46

متاسفانه بنده هم از حاضرين در سالن بودم ازاجراي ضعيف و پس از آن رفتارهاي بسيار توهين آميز شما و همكارانتان بسيا آزرده ام. احترام به مخاطب بدون شك راز ماندگاري بسياري از هنرمندان در قلب و جان اين مردم است، شايد اگر شما آن شب از اجرا منصرف مي شديد يا حداقل روز بعداز اجرا به دلايلي كه مي دانيد از مردم عذرخواهي مي كرديد جايگاه بسيار والاتري براي مردم داشتيد. اما با كمال تعجب روز بعد از اجرا رفتار شما و دوستانتان در شبكه هاي اجتماعي (اينستاگرام خود شما) كاملا برعكس بود، شما با استفاده از عنوانهايي نظير "كنسرت ٢٨ دي ماه به تاريخ پيوست.." و بدتر از آن توهين به معترضين سعي كرديد تمام كساني كه نظري منفي به اجرا داشتند را "فاقد شعور موسيقي" قلمداد كرده و آنها را ساكت كنيد.اين رفتار بخصوص در صفحه رهبر اركستر شما جناي شمس اسكندري هم مشاهده شد.
حداقل انتظار از هنرمندان، پاسخگويي و احترام به مخاطب است، اجراي شما به هر دليلي كه براي آن ذكر مي كنيد ناموفق و دون شان بزرگداشت كسي بود كه همه مردم اين سرزمين از هنرش خاطره دارند. كاش بعد از اين اجرا كه جاي هيچ دفاعي نداشت لااقل شما و همكارانتان، با توهين و بي شعور پنداشتن مخاطبين زمينه آزردگي بيشتر دوستدارانتان را فراهم نمي كرديد.
كاش من به اين كنسرت نمي آمدم تا هنوز هم مي توانستم آثار شمارا گوش كنم...افسوس...
بزرگترين سرمايه هر هنرمندي "مردم" هستند، لطفا فراموش نكنيد.

شنبه 3 بهمن 1394 - 08:46

سلام جناب رهنماي عزيز. از توجه و بزرگواريتون سپاسگزارم، شما از جمله معدود خواننده هاي خوب پاپ هستيد كه بنده با علاقه آثار شمارو دنبال ميكنم و از اونها خاطرات زيبايي دارم. پيگيري و حساسيت زياد بنده رو ببخشيد و بدونيد هيچ دليل جز علاقه و احترامي كه براي شما و هنرتون قائلم نداشت.من و امثال من دغدقه اي جز پيشرفت روزافزون شما و شنيدن موزيك خوب و باكيفيت نداريم و خوب اميدي هم بجز شما دراين وادي موسيقي پاپ نداريم.اميدوارم فضا براي كار كردن شما بازتر بشه و مسئولين بجاي سنگ انداختن، حامي هنر و استعداد شما باشن. كاش ما دوستداران شما و هنرتون هم بتونيم كمكي هرچند كوچك داشته باشيم. به اميد اون روز و به اميد بازدرخشيدن ماني رهنماي بزرگ???ا

شنبه 3 بهمن 1394 - 08:46

یعنی شما سه تا واسه من مثل ندارید، مانی رهنما، نیما مسیحا، حمید حامی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چرا آثار «بابک بیات» در کنسرت یادمان‌اش اجرا نشد؟ | موسیقی ما