برنامه یاد بعضی نفرات
 
حواشی کنسرت جنجالی «یادمان بابک بیات» در تالار وحدت همچنان ادامه دارد
باربد بیات: کافی بود مانی رهنما فقط تلفنی از ما اجازه می‌گرفت
موسیقی ما - هفته گذشته «مانی رهنما» پس از مدت‌ها دوری از استیج کنسرتی را در تالار وحدت تهران برگزار کرد. این خواننده باسابقه این بار با ارکستری متفاوت روی صحنه رفت. از مدت‌ها قبل در تبلیغات برنامه او، عنوان یادمان «بابک بیات» ذکر می‌شد. با توجه به این مسأله تقریباً همه مخاطبان با این ذهنیت که قرار است اغلب قطعات کنسرت مانی رهنما از ساخته‌های این آهنگساز فقید باشد، در سالن حاضر شدند.
 
اما قطعات مرحوم بیات اجرا نشد و اتفاقاتی هم در سالن رخ داد که انتقاد برخی رسانه‌ها را به دنبال داشت. همین مساله باعث شد اعضای خانواده مرحوم بیات هم نسبت به این کنسرت واکنش نشان دهند.
 
«باربد بیات» در تماس با «موسیقی ما» خواستار درج توضیحاتی درباره این اجرا شد و گفت: «آقای رهنما هیچ اجازه‌ای برای برگزاری این کنسرت و یادمان پدر من از خانواده ما نگرفتند. در یکی از مصاحبه‌های ایشان که در سایت «موسیقی ما» به چاپ رسید، اعلام کرده بودند که فرزندان زنده‌یاد بیات در سالن حضور داشتند. اما من و برادرم در سالن حضور نداشتیم. مادر و خواهر من در سالن تشریف داشتند و آنها روی احساس خود و صرفاً برای تماشای یک کنسرت به دیدن آن برنامه نشستند و برای آنها هیچ جذابیت دیگری نداشت.»
 
فرزند بابک بیات ادامه داد: «هیچ اجازه‌ای برای استفاده از نام پدر من گرفته نشده بود و من صبح همان روز به وزارت ارشاد نامه‌ای را ارسال کردم. دلیل نامه‌نگاری من جلوگیری از برگزاری کنسرت نبود. فقط می‌خواستم دوستان یاد بگیرند که حقوق معنوی مؤلف را جدی بگیرند. خانواده ما هیچ‌وقت به مسائل مادی دوستان خواننده نیازی نداشته و اتفاقاً همیشه دوستان از جنبه مادی نام پدر من استفاده کرده‌اند و برای ما مقوله حقوق معنوی مؤلف اهمیت دارد.»
 
این نوانده هورن در پاسخ به این سؤال که آیا دلیل اجرا نشدن قطعات زنده‌یاد بابک بیات در کنسرت، نامه‌نگاری او به ارشاد بوده، گفت: «شاید دلیل‌اش این بوده باشد. من به ارشاد اعلام کردم که به گوش ایشان برسانند و امتیاز آثار صددرصد به نام ایشان نیست. ایشان ترانه یکی از موسیقی فیلم‌های آقای کیمیایی خوانده‌اند. امتیاز اثر یا به نام ناشر آن آثار است یا به نام پدرم بوده؛ ولی در هر حال امتیاز آثار برای ایشان نبود. کافی بود آقای رهنما فقط با یک تماس تلفنی از ما اجازه بگیرند؛ اما چنین کاری نکردند. من در تالار رودکی و ارکستر سمفونیک تهران حضور دارم و روز قبل از کنسرت دیدم که ایشان با اسم پدر من بلیت‌فروشی می‌کنند. اصلاً آن کنسرت برنامه‌ای بود که حتی اگر ما هم اجازه می‌دادیم، در شأن پدر من نبود. آن‌طور که از گزارش‌ها برمی‌آمد، ظاهراً آن کنسرت صرفاً برای تبلیغ اسپانسرها بوده و محتوای کار در آن اهمیتی نداشته است.»
 
پسر بزرگ بابک بیات ادامه داد: «به هرحال ایشان برای برگزاری این برنامه و ذکر نام پدر من از ما اجازه نگرفتند و دلیل نامه‌نگاری من هم این بود که یاد بگیرند نه‌تنها با بابک بیات، بلکه با همه مؤلفین برخورد درستی داشته باشند و حقوق معنوی را رعایت کنند. پیگری این موضوع در شأن خانواده ما نیست، اما راه پیگیری وجود دارد. هر خواننده‌ای که مجوز کنسرت می‌گیرد، تعهد می‌دهد که بابت اجرای قطعات مسئول است. اگر قطعه‌ای بدون مجوز اضافه کنند، باید پاسخگو باشد. همچنین عدم رعایت حقوق معنوی آهنگساز، حق شکایت برا برای ما محفوظ می‌دارد.»
 
باربد بیات نهایتاً صحبت‌های خود را این‌گونه به پایان رساند: «ما از بابت این اتفاق اصلاً راضی نیستیم. هیچ‌کدام از این دوستان زمانی که پدر من زنده بود، هیچ ادای دینی به او نکردند. از زمان بیماری پدرم همه این افراد، دوست و برادر شدند.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 بهمن 1394 - 17:13

دیدگاه‌ها

دوشنبه 5 بهمن 1394 - 13:15

واقعا جاي تاسف دارد خواندن چنين اخباري
اينطور اختلافها در ميان دوستان قديمي
بابك بيات ماني را مثل فرزندش دوست داشت. آنقدر كه اسم فرزند از دست رفته اش را كه ماني بود براي ايشان انتخاب كرد در حاليكه اسم اصلي آقاي رهنما، شهرام رهنما است.
خواندن تيترهاي اخبار اينجا بخشهايي از حقيقت دنياي داغون و خراب موسيقي دارد. نه خيلي خود موسيقي جايگاه درست و حسابي دارد اين خود اهالي موسيقي بيس از ديگران به خودشان لطمه مي زنند و اما از اين موضوع غافلند و فقط از كم توجهي مسئولين گفته مي شود!
تحويل دادن سالن محل اجراي كنسرت يك ساعت قبل از اجرا!!!( با احتساب زمان تاخير) كافي است تا ته ماجرا را خواند و البته هزار تاسف.
به هر حال بي هيچ قضاوتي اما به هر حال ماني رهنما يكي از افتخارات موسيقي پاپ بعد از انقلاب است و ديگر شاگردان استاد بيات عزيز و بزرگ مثل حامي و يا جناب مسيحا.

دوشنبه 5 بهمن 1394 - 17:33

امیدوارم این اختلاف های ناچیز برطرف بشه...
زنده باد نام بابک بیات
درود بر مثلث بهترین های ایران حامی مانی رهنما نیما مسیحا

سه شنبه 6 بهمن 1394 - 10:15

ما در داخل ایران چند نفر را داریم که افتخار شاگردی و یا اجراهایی از ملودیهای بسیار زیبای بابک بیات را داشتند. حمید حامی، مانی رهنما ، نیما مسیحا و محمد اصفهانی و .... بسیار توانمند و شناخته شده هستند. شاگردی اساتیدی چون استاد بابک بیات، استاد مجید انتظامی و استاد ناصر چشم آذر را دارند. این خواننده ها به حنجره های اپرایی معروفند که اجرای قوی این خواننده ها در سالهای اخیر در ارکستر سمفونیک دیده ایم. خواننده هایی که زرق و برق ظاهری ندارند اما استعداد خدادادی در حنجره این عزیزان هست. خواننده هایی که برای کسب منفعت و یا رقابت هر نوع ترانه ای را نمی خوانند. خواننده های سنگین و باوقار و صدایشان کاملا ابهت مردانگی دارد. کوچکترین حرکت جلفی را نمی بینیم. اهل باند بازی و زد و بند نیستند و ....
مسلما مهمترین دلیل داشتن این ویژگیها، بخاطر شاگردی و فعالیت در مکتب بابک بیات بوده و هست.
اینها را گفتم که به این نتیجه برسم که حیف است. حیف است بین خانواده بابک بیات و شاگردانش، خدای نکرده اختلافی بیفتد و ارتباط چندین ساله دچار خدشه شود. از جزئیات ماجرای این چند روز اخیر مطلع نیستم اما هرچه هست با صحبت و گفتگو و ایجاد تعامل قوی و پایدار این سو تفاهم حل و فصل خواهد شد و این موضوعات نباید رسانه ای نشود و در داخل خانواده و شاگردان استاد بابک بیات حل شود.
پدر هر خانواده ای دوست دارد بین فرزندانش اتحاد و دوستی برقرار باشد. پس با حفظ این اتحاد و دوستی، روح مرحوم بابک بیات را شاد و راضی نگه داریم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود باربد بیات: کافی بود مانی رهنما فقط تلفنی از ما اجازه می‌گرفت | موسیقی ما