گفتوگو با آهنگساز خوشنام موسیقی ایران به بهانه حضورش در جشنواره فیلم فجر با فیلم «خوب، بد، جلف» پیمان قاسمخانی
آریا عظیمینژاد: بعد از اتفاقات فیلم «میم مثل مادر»، گرفتن یا نگرفتن سیمرغ برایم بیاهمیت شد
موسیقی ما - نام آریا عظیمینژاد را معمولاً کمتر در فیلمهای طنز میبینیم و به گفته خودش، تا حرفی برای گفتن نداشته باشد، سعی میکند در اینگونه فیلمها حضور پیدا نکند. هرچند که آهنگسازی سریال «پایتخت»، نقطهعطفی در کارنامه کاری او محسوب میشود. البته عظیمینژاد امسال با موسیقی متن فیلم «خوب، بد، جلف» که اولین تجربه کارگردانی پیمان قاسمخانی هم محسوب میشود، در سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارد؛ فیلمی که این آهنگساز معتقد است اتفاقات خیلی خوبی در اکران عمومی برای آن خواهد افتاد.
عظیمینژاد با اینکه موسیقی فیلمهای تحسینشدهای چون «میم مثل مادر» و «طلا و مس» را در کارنامه کاری خود دارد، تا بهحال نتوانسته سیمرغی در این فستیوال از آن خود کند که یکی از دلایل آن را اتفاقات حاشیهای و سیاستهای کاری پیشآمده میداند. با او درباره این حواشی و همچنین موسیقی فیلم «خوب، بد، جلف» صحبت کردهایم که در ادامه میخوانید.
******
عظیمینژاد با اینکه موسیقی فیلمهای تحسینشدهای چون «میم مثل مادر» و «طلا و مس» را در کارنامه کاری خود دارد، تا بهحال نتوانسته سیمرغی در این فستیوال از آن خود کند که یکی از دلایل آن را اتفاقات حاشیهای و سیاستهای کاری پیشآمده میداند. با او درباره این حواشی و همچنین موسیقی فیلم «خوب، بد، جلف» صحبت کردهایم که در ادامه میخوانید.
******
- * در مصاحبهای که پیش از این با هم داشتیم، گفته بودید ترجیح میدهم برای فیلمهای طنز موسیقی ننویسم، مگر اینکه بتوانم اِلمانی برای دفاع از موسیقیام پیدا کنم. فیلم «خوب، بد، جلف» چه ویژگیهایی برای شما داشت که آهنگسازی آن را قبول کردید؟
- * شما در فیلمهای طنز بیشتر با هنرمندانی چون سیروس مقدم و محسن تنابنده همکاری کردهاید. اما نوع طنازی پیمان قاسمخانی کاملاً متفاوت است و میتوان گفت کاملاً منحصر به خودش است که نمونههای آن را در فیلمنامه فیلمهایی چون «مارمولک»، «طبقه حساس» و «سنپترزبورگ» دیدهایم. برای شما چه تفاوتی در نوع نگاه او به طنز وجود داشت؟
- * ایده یا نمونهای برای موسیقی مورد نظرش هم به شما پیشنهاد کرد؟
- * طبیعتاً یکی از اهداف فیلمهایی که در بخش رقابتی جشنواره شرکت میکنند، گرفتن سیمرغ است. شما وقتی در فیلمهای این بخش به عنوان آهنگساز حضور پیدا میکنید، تا چه حد به گرفتن سیمرغ فکر میکنید؟
- * منظورتان از اتفاقی که برای فیلم «میم مثل مادر» افتاد، همان ماجرای بیرون کشیدن فیلم از بخش رقابتی است؟
- * فکر میکنید اگر در بخش رقابتی جشنواره حضور داشت، میتوانست سیمرغ بگیرد؟
- * «میم مثل مادر» تنها موسیقی متن شما هم بود که آن را به صورت آلبوم منتشر کردید.
- * کلاً اعتقادی به انتشار آلبوم موسیقی فیلمهایتان ندارید؟
- * امسال بر خلاف سالهای گذشته، آهنگسازان خارجی در جشنواره حضور ندارند. با توجه به نامهای که سه سال پیش در واکنش به جایزهای که به آهنگساز خارجی فیلم «رستاخیز» تعلق گرفت و در حمایت از کارن همایونفر نوشتید، اصولاً نوع نگاهتان به حضور آهنگسازان خارجی در جشنواره فیلم چیست؟
- * شما برخلاف برخی که ممکن است سالی 5 یا 6 اثر در جشنواره داشته باشند، معمولاً با یکی دو تا فیلم در جشنواره فیلم حضور دارید. نگاهتان به این اتفاق چیست و چرا شما در آن حد پرکار نیستید؟
- * بین کارهای طنزی که برایشان موسیقی ساختهاید، کدام را بیشتر دوست دارید؟
- * هم سینما هم سریالهای تلویزیونی.
- * پس فکر میکنید در اکران عمومی با استقبال خوبی روبهرو شود؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1395 - 17:42
دیدگاهها
درود بر شما هنرمند ارزشمند و عزیز
این مرد فوق العادس
واقعن سيمرغ حق موسيقي فيلم ميم مثل مادر بود
آقای عظیمی نژاد رو با موسیقی سریال خانه ما
شناختم
نویسنده اون سریال پیمان
قاسم خانی بود
و کارگردان اقای کرامتی
سال 1379
خیلی خوبه که با آهنگسازان فیلم مصاحبه می کنید
هم فیلمش خیلی خوب بود هم موسیقیش. آریا عالیه مخصوصا توی سریال او یک فرشته بود
هربار یه کار جدید رو میکنی. پروژه بوم و بر که خیلی خوب بود امیدوارم دوباره بتونم اون اجرا از نزدیک ببیننم.
متاسفاهنه اتفاقات پشت پرده همیشه به هنرمندای ما آسیب زده. اون سال با خارج شدن فیلم میم مثل مادر راه برای بقیه باز شد و ین فیلم به حق خودش نرسید. امیدوارم هیچ حقی ناحق نشه و آریای عزیز همینطور با انگیزه به کارش دادامه بده.
لطفا تایید کنید موسیقی ما
سراغ هرررررر اهنگ توپی رو از بچگی گرفتم رسیدم به اسم این مرد واقعا تکه...خیلییی رویایی اهنگ میسازه خیلییی
بی نظیرن?❤
افزودن یک دیدگاه جدید