برنامه یاد بعضی نفرات
 
با همراهی ارکستر فرهنگ و هنر و با تقدیر نمادین از آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر نام‌دار
«نادر مشایخی» از صلح نواخت
موسیقی ما - «نادر مشایخی» شب گذشته همراه با  ارکستر فرهنگ و هنر در رودکی قطعاتی از دوران‌های مختلف را با مفهوم «صلح» نواخت. پس از نمایش فیلم، محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) که در این اجرا حضور داشتند، به صورت نمادین از نادر مشایخی تقدیر کردند و اعلام شد که بزرگداشت اصلی به صورت رسمی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر انجام می‌شود.

پیش از آغاز اجرا، فیلم مستند کوتاهی از «نادر مشایخی» که رهبری بخشی از قطعات اجرای جمعه شب اکستر را برعهده داشت، به نمایش درآمد. این فیلم که به بهانه بزرگداشت نادر مشایخی در این دوره از جشنواره موسیقی ساخته شده بود، روایتی کوتاه از بهانه‌های ساده ولی زیبای این هنرمند برای ماندن در ایران را به تصویر کشیده بود. مشایخی در این فیلم کوتاه از زیبایی هر صدایی حتی سروصداهای شلوغی شهر تهران در زیر پل کالج سخن گفت و یادآور شد که هر صدایی می‌تواند به نوبه خود یک نوای موسیقی باشد. 

بخش نخست اجرای ارکستر فرهنگ و هنر توسط شهرام توکلی رهبری شد و درباره‌ی آن توضیح داد: «متاسفانه به دلیل کسالتی که آقای مشایخی دارند امکان این نبود که در تمام اجرای برنامه حضور داشته باشند؛ بنابراین قرار شد رهبری بخش اول را من و بخش دوم را ایشان انجام دهند.»

پس از حضور مشایخی در بخش دوم اجرا، سه قطعه برای حاضران نواخته شد. مشایخی که روی یک صندلی نشسته بود، پیش از اجرای هر قطعه رو به تماشاگران پیشینه قطعات انتخاب شده را به زبانی ساده و صمیمی توضیح می‌داد.

مشایخی یادآور شد که قطعه اول در قرن هفدهم ساخته شده و درباره صلح است. صلح برای آن دوره و بعد از جنگ‌های صلیبی یک ارمغان بوده است. او همچنین قطعه دوم را متعلق به قرن نوزدهم دانست که با بخش‌های کوتاهی از سکوت همراه بود؛ سکوتی که به باور مشایخی می‌تواند باعث درک بهتر موسیقی شود.

نام قطعه آخر «خدایا به ما صلح عطا کن» بود که بنا به توضیح مشایخی پس از بمب‌گذاری قطاری در اسپانیا که حدود ۱۵۰ نفر در آن حادثه کشته شدند، ساخته شد. 
 
اعضای ارکستر فرهنگ و هنر عبارت بودند از شهرام توکلی و نادر مشایخی (رهبر ارکستر)، نیما زاهدی، ساناز نوربخش، زهرا کریمی، سارا نادری، کوروش علی‌محمدی، محمد‌حسین ابراهیم‌زاده، مونیکا لران، نغمه روشن‌دل، سبا علی‌محمدی، احسان اکبری، ستار ترابی، سپیده سادات‌سام، عطا کلاهی‌کار، موحد مهدوی، محمدامین عطایی، تارخ سبزواری، پویان زادمجید، علیرضا چهره‌قانی، حسام احمدی و فرداد صدقی )نوازندگان ویلن). داریوش حجازی، امیرحسین منصوری، مهدی منادی، رکسانا ریحانیان، اشکان نظر، احمد مقدسی‌زاده، سید علیرضا نوکیان یزدی و علی سلام‌پور )نوازندگان ویولا). مسعود فیروزی‌نژاد، کریم قربانی، هستی حامدسپاسی، سهیلا عظیمیان، هادی میثمی و شقایق نجاتی (نوازندگان ویلنسل).عادل اصغرزاده و پروانه انارکی (نوازندگان کنترباس). روشنک نوشی و عرفان رهبران (نوازندگان فلوت). سالار خاتون‌آبادی و نگین نیک‌نژاد (نوازندگان ابوا). امیررضا صالحی و شایان هاتف (نوازندگان ترومپت). نیما سرایی و باران ذوالفقای (نوازندگان هورن). محمدحسین پورمعین و علی زنجانی (نوازندگان کلارینت). عرفان فرشی‌زاده و هانی میر امانی (نوازندگان پرکاشن). کیوان جولایی و سیامک کریم‌پور (نوازندگان ترومبون). فروغ فضلی (نوازنده پیانو) و فرشاد محمدی (نوازنده فاگوت).

 ارکستر فرهنگ و هنر به سرپرستی سوسن تقی‌پور (رییس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران) در سال ۱۳۹۳ تشکیل شده و علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی با همراهی جمعی از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته موسیقی رهبری آن را به عهده داشته‌اند.

ارکستر فرهنگ و هنر در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ طی مراسمی در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد آن مقطع افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد. این ارکستر طی این سال‌ها با خوانندگانی چون رشید وطن‌دوست، وحید تاج، ماریو تقدسی، مهدی محمدی، محمد معتمدی و سالار عقیلی همکاری کرده و به اجرای برنامه پرداخته است. لازم به ذکر است که ارکستر مذکور همچنین با اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و رامیز قلی‌اف (تار نوازی اهل آذربایجان) همکاری کرده است.

 
تاریخ انتشار : شنبه 26 بهمن 1398 - 12:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «نادر مشایخی» از صلح نواخت | موسیقی ما