برنامه یاد بعضی نفرات
 
در بخش نواحی سی‌وپنجمین جشنواره‌ی موسیقی فجر
«میسان» و «هاوار» برای اولین بار قطعات‌شان را در جشنواره نواختند
موسیقی ما- اجراهای گروه «میسان» خوزستان و گروه کردی «هاوار» آذربایجان غربی از جمله اجراهای بخش نواحی سی‌وپنجمین جشنواره‌ی موسیقی فجر بود.

اعضای گروه «میسان» در اولین سانس از دومین شب جشنواره با دشداشه‌های سفید در تالار سوره به صحنه رفتند و قطعه «انا اشمالنی اصغیرون» (قسمت نبود) را به‌عنوان قطعه‌ی آغازین برنامه خود اجرا کردند. «هیه قسمه» (تا به کی)، «ساعت السوده» (همه چیز تمام شد)، «الی وین» (روزگارم سیاه) دیگر قطعات این گروه بودند که برای اولین بار در بخش موسیقی نواحی سی‌و پنجمین جشنواره فجر اجرا شدند.

گروه میسان از ۱۳۸۰ شروع به کار کرده و سابقه حضور و اجرا در کشورهای قطر، لبنان، کویت و امارات هم دارد. این گروه در سه بخش موسیقی مقامی خوزستان، موسیقی آئینی و رقص سنتی، همچنین بخش نوجوان فعالیت می‌کند.

علی نیری، رشید حربی، علی عموری، علی معاوی، سجاد حلاس، احمد سلامی، خلیل قالی‌پور، باسم حمادی، مجتبی سواری اعضای گروه میسان خوزستان بودند که به سرپرستی مهدی سواری به صحنه رفتند.

 در بخش دوم سانس اول گروه «هاوار» با لباس‌های کردی به صحنه رفتند و اجرایشان را با دونوازی دوزله و ضرب شروع کردند. این گروه نیز که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است، سابقه اجرا در کشورهای ترکیه، عراق و اروپا را هم دارند.

مقام «قطار»، مقام «گلو»، قطعه «باران» یا «بارانه»، مقام «سوار سوار» به معنی سوارکار اسب، قطعه «گَریان» به معنی چرخش رقص کردی از مهم‌ترین قطعاتی بودند که اجرا شدند. 

گروه «هاوار» فعالیتش را از سال ۱۳۸۵ شروع کرده و هدفشان این است که موسیقی فولکلور کردی را به همان شکلی که وجود دارد و بدون دخل و تصرف به مخاطبان ارائه دهند.  اعضای این گروه بین ۱۹ تا ۳۵ سال هستند. 

فواد یاره، آروین و امید دباغی به سرپرستی ناصح بهرام بیگی از اعضای گروه «هاوار» بودند. به گفته سرپرست این گروه، تعداد اعضای گروه هشت نفر است که به دلیل اجراهای دیگر، این تعداد روی صحنه رفتند و در نهایت اجرای خودشان را با دونوازی نرمه ‌نای و ضرب به پایان رساندند.
تاریخ انتشار : شنبه 26 بهمن 1398 - 13:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «میسان» و «هاوار» برای اولین بار قطعات‌شان را در جشنواره نواختند | موسیقی ما