سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان خود در بخش ترانه و رسانه به پایان رسید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 92 درصد مردم موسیقی گوش میکنند
موسیقی ما - مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و پس از هفت روز اجرا در صحنههای تالار رودکی، تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران، سالن سوره، برج آزادی و سالن میلاد شب گذشته برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از پخشِ آیاتی از کلام الله مجید، کلیپ مخصوص سپهبد شهید قاسم سلیمانی پخش شد. پس از آن ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «نصیر حیدریان» سرود جمهوری اسلامی ایران را به همراه «سرود پیروزی» با آهنگسازی همایون رحیمیان و قطعه «176» به یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی را با آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا کرد. اجرای قطعهای با آهنگسازی «آنتوان دورژاک» دیگر بخشِ این مراسم بود.
در ادامهی آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر توضیحاتی درباره اقدامات جشنواره در خصوص سیل سیستان و بلوچستان از سوی سیدعباس سجادی –مجری این مراسم- ارائه شد و بعد از آن گروه «گلداز» سیستان و بلوچستان روی صحنه رفتند. اجرای شاد گروه «گلداز» از سیستان و بلوچستان با دست زدن مرتب حاضران در تالار وحدت برگزار شد. گل محمد بلوچی خواننده، خداداد شکل زهی، نوازنده غیچک، رضوان بادروزه، نوازنده دهلک و نصیر احد ملازهی نوازنده تنبورک از اعضای این گروه بودند.
ارایهی گزارشی از جشنواره با حضور شاهین فرهت، دبیر جشنواره و همچنین هیات انتخاب آثار و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پرده نقش بست.
انتخاب برگزیدگانِ بخشِ ترانه در حالی انجام شد که «سید عباس سجادی» قبل از آن که اعضای هیئت داوران را به روی صحنه دعوت کند به حسین منزوی و همچنین حسین آهی که سالها در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد اسلامی فعالیت کردند، ادای احترام کرد. سپس، دکتر «اسماعیل امینی» به نمایندگی از هیات داوران، بیانیه هیات داوران را چنین قرائت کرد:
ترانهسرایی در روزگار ما اهمیتی ویژه یافته و این جایگاه، مرهون توجه بیش از پیش مردم خصوصاً نسلهای جوان به موسیقی و ترانه است. در نیم قرن اخیر، ترانهرایانی بزرگ در کشور ما زیسته و اثر آفریدهاند که سرودههای ایشان، در اذهان مردم نشسته و بر زبانهایشان جاری شده است. شناخت، تحلیل و ترویج آثار برگزیدۀ این گروه، میتواند چراغ راه و الگویی برای نسلهای جدید ترانهسرایان باشد.
2- ترانههای عامیانه در تلفیق با موسیقی و مضمون، هویّت مییابند و هنرمندانی که قادر باشند بهخوبی میان آهنگ (ملودی) و کلام (ترانه/ شعر) پیوند ایجاد کنند، آثاری فاخر و شایسته پدید میآورند که هم میتوانند سرگرمکننده و هم آموزنده باشند. سرگرمی و آموزش، از اهداف و غایات یک ترانۀ فاخر میتوانند بود.
3- بیشترین حجم ترانهسرایی در روزگار ما، مربوط به ترانههای عاشقانه است که در دهههای اخیر، متأثّر از بعضی پدیدههای اجتماعی، چهرهای تیره و سمتوسویی تار یافتهاند. در این گونه از ترانهسرایی، باید به سمت امیدآفرینی و ارائهی تصویرهای روشن و زیبا از روابط عاشقانهی میان فردی و خانوادگی حرکت کرد و چنین مضامینی را توسعه داد.
4- بعضی مضامین در ترانهسرایی تا حدودی مغفول ماندهاند. بیش از آنچه امروز رایج است، باید به سرودن و آفریدن ترانههای نوین کودکانه، اجتماعی، شغلی، وطنی، مذهبی و غیره پرداخت. این موضوعات نیز مخاطبانی ارزشمند دارند که نباید نادیده گرفته شوند.
5- زبان ترانه در عین مردمیبودن و سادگی، باید سالم باشد. استفاده از زبان شکسته در ترانهها تابع قواعد و ضوابطی است که در جای خود، تبیین شده است. حفظ سلامت زبان، با رعایت قواعد نحوی و استفاده از واژگان درست و متنوّع و نیز پرهیز از بهکاربردن غیر اصولیِ واژگان دخیل یا عبارات و کنایات مبتذل، سست و رکیک، محقّق خواهد شد.
6- هیئت داوران نخستین دورهی جایزهی ترانهی فجر، ضمن تجلیل از استادان گرانقدر و پیشکسوتان عرصهی ترانهسرایی، از میان انبوه آثاری که در زمان مقرّر از شورای شعر، ترانه و کلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ مجوّز کردهاند، سه اثر را با اتّفاق آرا شایستۀ تقدیر دانست. امید است که فعّالان عرصهی موسیقی و ترانهسرایی با صرف وقت و ارتقای سطح فنّی و کیفیت آثار، بر تعداد ترانههای فاخر و سالم بیفزایند و جامعهی جوان و هنردوست ایران، شاهد و مستمع ترانههایی متنوّعتر و ارزشمندتر در گونههای مختلف باشد.
اسماعیل امینی، محمدعلی بهمنی، مجید افشاری، مسلم نادعلی زاده، محمود اکرامی فر و ناصر فیض گروه اهدا کننده جوایز بودند. رو تخت تو هنوزم جنگه با موضوع جانبازان (امید صباغ نو)، تو دور میشی(حسین غیاثی)، تقویم کهنه (بنیامین دیلم کتولی) برگزیدگان بخش ترانه بودند که حسین غیاثی و بنیامین دیلم کتولی در این مرباسم حضور نداشتند و امید صباغ نو به نمایندگی از حسین غیاثی جایزهی او را نیز دریافت کرد.
مجری برنامه قبل از اجرای گروه نواساز (کوارتت تار) از زحمات شاهین فرهت، محمد الهیاری و امین مردانه تشکر کرد و از حاضران خواست این مسئولان را تشویق کنند. در ادامه گروه موسیقی نواساز (کوارتت تار) به سرپرستی علی اصغر عربشاهی روی صحنه دعوت شدند. علی اصغر عربشاهی و مسعود آزین و آناهیتا رمضانی، تار، سهیل کاکاوند، بم تار نواختند.
پس از اتمام اجرای موسیقی بخش دستگاهی این گروه، دومین بخش گزارش تصویری امور جشنواره پخش شد. در این گزارش صحبتهای معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سید محمد مجتبی حسینی) و رئیس جشنواره (محمد اله یاری) شنیده شد و این دو مقام مسوؤل تاکید کردند جشنواره بر اساس آیین نامهای که تدوین شده است، برگزار شده است.
تصاویری از بزرگان موسیقی ایران که شامل هوشنگ ظریف، افلیا پرتو، نادر مشایخی و عاشیق حسن اسکندری بود، بخشِ دیگر این مراسم بود. در طول اجرای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، چهار ویدئو مستند از چهار هنرمند بزرگ ایران اکران شد. بعد از آن مجری از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر سید عباس صالحی، جناب آقای محمد اله یاری و شاهین فرهت برای اهدا هدایا دعوت کرد.
مجری از پروین صالح همسر استاد هوشنگ ظریف درخواست کرد که به صحنه بیاید اما به دلیل اینکه او نتوانسته بود در مراسم حاضر شود، از خدیر رفعتی خواست تا به نیابت از پروین صالح تندیس هوشنگ ظریف را دریافت کند. هنرمند بعدی افلیا پرتو بود که به همراه همسرش روی صحنه رفت و تجلیل شد. عاشیق حسن اسکندری هنرمندی بعدی بود که با لباس آذری به صحنه رفت و تجلیل شد. آخرین هنرمندی که مورد تقدیر قرار گرفت، نادر مشایخی بود که در بخش بزرگداشت هنرمندان به همراه حمید قبادی روی صحنه رفت.
جناب آقای دکتر سید عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه دعوت شد و چنین سخنرانی خود را آغاز کرد: «من قصد سخنرانی ندارم و فقط چند کلمهای صحبت میکنم. موسیقی در همه جوامع انسانی دارای جایگاه خاصی است و به عنوان سند هویت ملتها، نقش های بسیاری از جمله لذت متای انسان و نقشی در زبان ارتباطی کلامی ملت ها دارد. اما نقش موسیقی برای ما ایرانیان علاوه بر نقش هایی که برای ملتها دارد، نقشهای دیگری نیز دارد. از یکسو ایران عزیز به رنگین کمان اقوام شناخته می شود. بخش قابل توجهی از این خط و رنگین کمان آوایی ایران با زبان موسیقی همراه است، یعنی هم زبان ارتباط و هم زبان تنوع ملت ایران است و ما با این نگاه موسیقی را در تاریخ چند هزار ساله خودمان می شناسیم.»
او در ادامه صحبت های خود افزود: «موسیقی در تاریخ ملت ما، حافظه ادبیات بزرگ ایران بوده است. بخش قابل توجهی که در ذهن و روان ما از ادبیات فاخر ایران باقی میماند، در فضای موسیقی شکل گرفته است. ما با زبان موسیقی امروز بخشی از زندگی روزمرهمان را می گذرانیم. آمارهای جاری نشان میدهد موسیقی در زندگیها نقش قابل توجهی پیدا کرده است. طبق آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1398، 92% مردم ایران موسیقی گوش می دهند. همچنین میانگین مصرف روزانه مردم ایران در سن 15 تا 22 سال، 92% است. مردم ایران روزانه یک ساعت و دوازده دقیقه و در سن 15 تا 29 سال دو ساعت به موسیقی گوش میدهند. در واقع زندگی ما به گونهای با موسیقی عجین شده است و این گونه نیست که مصرف موسیقی شامل حال طبقه خاصی باشد. موسیقی دارد در تار و پود وجود ما راه پیدا میکند و هر روز بیشتر از گذشته بر اهمیت آن افزوده می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «دیگر مصرف موسیقی حاشیه نیست و همین موارد موجب میشود به رویدادهایی که به موسیقی تعلق دارد بیش از گذشته توجه بیشتر نشان دهیم. جشنواره فجر فرصتی است که هر سال بهتر از سال قبل به آن بپردازیم. من از دست اندرکاران جشنواره سپاسگزارم، زیرا جشنواره امسال با نوآوری هایی همراه بوده است. اما ما با راهی که رفته ایم و راهی که باید برویم، فاصله بسیاری داریم. به همت شما اساتید و جوانان این مرز و بوم، این راه را طی خواهیم کرد.»
مجری برنامه بخش موسیقی و رسانه را اعلام کرد، سپس کلیپ مختص به آن پخش شد. سجادی از مسعود کوثری در خواست کرد به روی صحنه بیاید و بیانیه هیات داوران بخش موسیقی و رسانه که متشکل از مسعود کوثری، علیاکبر قاضیزاده، فریدون صدیقی، امیرعباس ستایشگر، علیرضا میرعلینقی بوده است، را قرائت کند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
به نام خدا
بیانیه هیات داوران جایزه موسیقی و رسانه (سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر)
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، رویداد تازهای را با عنوان «موسیقی و رسانه» با خود به همراه داشت. اهمیت این رویداد در آن است که تلاش میکند موسیقی را به عنوان یک فرم هنری در پهنهای به وسعت رسانههای عمومی ملاحظه کند. در این دیدگاه رسانهها در مقام پلی بین نخبگان و عامهی مردم، وظیفهی انتقال هرچه بهتر اطلاعات و ایجاد آگاهی در افکار عمومی مصرفکنندگان آثار هنری را بر دوش دارند.
جشنوارهی موسیقی فجر به عنوان رویدادی ملی، بر خود لازم میداند تا با نگاه به محتوای تولید شده در رسانههای عمومی و تخصصی در حوزهی موسیقی، علاوه بر ارج نهادن به تلاشهای روزنامهنگاران و فعالان این حوزه، مشوقی باشد در راستای ارتقای سطح کیفی گفتمان فرهنگی بویژه موسیقی در فضای عمومی.
اعضای هیات داوران جایزه «موسیقی و رسانه» آثار رسیده به دبیرخانه را پس از چند روز بررسی مرحلهای، در یک جلسه فشرده مورد ارزیابی نهایی قرار داده و تعدادی را به عنوان آثار برتر معرفی کردند اما در این میان ذکر چند نکته ضروری است.
اعضای هیات داوران امیدوار هستند که جایزه «موسیقی و رسانه» به عنوان یک بخش ثابت در جشنواره موسیقی فجر گنجانده و همیشگی شود تا در سال های آینده شاهد رشد کمی و کیفی آثار در این رویداد باشیم.
بررسی و انتخاب آثار برگزیده برای داوران کار سخت و چالش برانگیزی نبود. این اتفاق هم خوب و هم بد است. خوب از این جهت که آثار برتر با کمترین چالشی انتخاب شدند و بد از این جهت که تعداد آثار با کیفیت راضیکننده نبود و انتظارات داوران را درباره موسیقینویسی چندان برآورده نکرد.
تعدادی از شرکتکنندگان برای ارسال آثارشان به جشنواره قالب اشتباهی را انتخاب کرده بودند. مثلا شاهد آثاری بودیم که به عنوان یادداشت به دبیرخانه ارسال شده بودند اما در واقع مقاله محسوب میشدند یا گزارشهایی که بیشتر شبیه یادداشت بودند.
در بخش چندرسانهای یا «مالتیمدیا» آثاری به دبیرخانه رسیده بودند که به نظر میرسید تولیدکنندگان آنها هنوز به تعریف روشنی از مفهوم «چندرسانهای» نرسیده بودند. آثاری که با این عنوان به دست ما رسید، اغلب خطی و بدون لایههای مختلف بودند. تعداد زیادی از آثار صرفا از یک فرم رسانهای بهره گرفته بودند که برای ما قابل قبول نبود. پیشنهاد هيات داوران این است که در فراخوان سال آینده عبارت «آثار صوتی و تصویری» جایگزین عبارت «چندرسانهای» شود.
در پایان ذکر این نکته مهم است که آثار رسیده از شهرستانها نیز برای هيات داوران قابل توجه بود، ضمن اینکه این آثار کیفیت قابل ملاحظهای نیز داشتند و انتظار میرود در دورههای آتی با قدرت بیشتری ظاهر شوند.
از اهدا کنندگان جوایز دعوت شد تا روی صحنه حاضر شوند. سید علیرضا میرعلی نقی، فریدون صدیقی، مسعود کوثری، امیرعباس ستایشگر و علی اکبرقاضی زاده از جمله افرادی بودند که برای اهدای جوایز برگزیدگان این بخش به روی صحنه آمدند.
برگزیدگان این بخش به شرح زیر اعلام شدند:
بخش گفتگو
برگزیده: ندا سیجانی برای گفتگوهای «سرپنجههای عشق بر پیکرهای بیجان» و «به نام نامی پدر» منتشر شده در روزنامه ایران
تقدیر: مینا آتشی برای گفتگوی «موسیقی راک فقط تیپ عجیب و غریب و گیتار الکتریک نیست» منتشر شده در خبرگزاری هنرآنلاین
بخش گزارش
برگزیده: علیرضا سعیدی برای گزارش «شجریان، قربانی، ایرانمال و چند داستان دیگر» منتشر شده در خبرگزاری مهر
تقدیر: کبریاسادات حسینزاده برای گزارش «تابوشکنی دو زن بلوچ» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا
دیپلم افتخار: نسرین سوار شاهمرس برای گزارش «ساز آلمانی که در تبریک کوک میشود» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا(آذربايجان شرقي)
بخش نقد
برگزیده: یاسر یگانه برای مطلب «نگاهی به آلبوم مشترک شجریان و قربانی؛ دور از انتظار، یکسان و گاهی ملالآور» منتشرشده در خبرگزاری تسنیم
تقدیر: همایون خشندیش برای مطلب «موسیقی تلفیقی گفتمانی نو» منتشرشده در سایت جامعهشناسان جوان
بخش یادداشت
برگزیده: علی رستگار برای یادداشت «قصههای مجید، کارنامه پربار مجید انتظامی» منتشر شده در روزنامه جام جم
تقدیر: علی نامجو برای یادداشت «چند میگیری توییت کنی؟» منتشرشده در روزنامه سازندگی
بخش مقاله
برگزیده: محمدجواد صحافی از زنجان برای مقاله «مرد سربلند رسانهها» منتشر شده در ماهنامه «هنرموسیقی»
مالتیمدیا
تقدیر: سعید و مسعود برزی از رسانه هفدانگ
کوارتت زهی «خلیج فارس» به سرپرستی امین غفاری، روی صحنه آمدند. امین غفاری، ویولن اول، فرشاد شیرانی، ویولن دوم، مهدی منادی، ویولا و کوروش کشاورز، ویولنسل نواختند و هماهنگ با یکدیگر قطعات این گروه را به اجرا درآوردند.
اجرای موسیقی بخش کلاسیک و کوارتت زهی خلیج فارس این آیین اختتامیه را به پایان برد.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، امین مؤیدی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری، علی ثابتنیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حسن ناهید، رازمیک اوحانیان، محمد سریر، محمدعلی بهمنی، فرزام شکاری، محمد جلیل عندلیبی، حسن ریاحی، صدیق تعریف، داود گنجهای، اسماعیل کوثری، علیرضا میرعلی نقی، امیر عباس ستایشگر، قاسم افشار، هادی آذر، محمد طباطبایی و ... از جمله مهمانان و مسئولان حاضر در مراسم جشنواره بودند.
در ابتدای این مراسم و پس از پخشِ آیاتی از کلام الله مجید، کلیپ مخصوص سپهبد شهید قاسم سلیمانی پخش شد. پس از آن ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «نصیر حیدریان» سرود جمهوری اسلامی ایران را به همراه «سرود پیروزی» با آهنگسازی همایون رحیمیان و قطعه «176» به یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی را با آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا کرد. اجرای قطعهای با آهنگسازی «آنتوان دورژاک» دیگر بخشِ این مراسم بود.
در ادامهی آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر توضیحاتی درباره اقدامات جشنواره در خصوص سیل سیستان و بلوچستان از سوی سیدعباس سجادی –مجری این مراسم- ارائه شد و بعد از آن گروه «گلداز» سیستان و بلوچستان روی صحنه رفتند. اجرای شاد گروه «گلداز» از سیستان و بلوچستان با دست زدن مرتب حاضران در تالار وحدت برگزار شد. گل محمد بلوچی خواننده، خداداد شکل زهی، نوازنده غیچک، رضوان بادروزه، نوازنده دهلک و نصیر احد ملازهی نوازنده تنبورک از اعضای این گروه بودند.
ارایهی گزارشی از جشنواره با حضور شاهین فرهت، دبیر جشنواره و همچنین هیات انتخاب آثار و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پرده نقش بست.
انتخاب برگزیدگانِ بخشِ ترانه در حالی انجام شد که «سید عباس سجادی» قبل از آن که اعضای هیئت داوران را به روی صحنه دعوت کند به حسین منزوی و همچنین حسین آهی که سالها در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد اسلامی فعالیت کردند، ادای احترام کرد. سپس، دکتر «اسماعیل امینی» به نمایندگی از هیات داوران، بیانیه هیات داوران را چنین قرائت کرد:
ترانهسرایی در روزگار ما اهمیتی ویژه یافته و این جایگاه، مرهون توجه بیش از پیش مردم خصوصاً نسلهای جوان به موسیقی و ترانه است. در نیم قرن اخیر، ترانهرایانی بزرگ در کشور ما زیسته و اثر آفریدهاند که سرودههای ایشان، در اذهان مردم نشسته و بر زبانهایشان جاری شده است. شناخت، تحلیل و ترویج آثار برگزیدۀ این گروه، میتواند چراغ راه و الگویی برای نسلهای جدید ترانهسرایان باشد.
2- ترانههای عامیانه در تلفیق با موسیقی و مضمون، هویّت مییابند و هنرمندانی که قادر باشند بهخوبی میان آهنگ (ملودی) و کلام (ترانه/ شعر) پیوند ایجاد کنند، آثاری فاخر و شایسته پدید میآورند که هم میتوانند سرگرمکننده و هم آموزنده باشند. سرگرمی و آموزش، از اهداف و غایات یک ترانۀ فاخر میتوانند بود.
3- بیشترین حجم ترانهسرایی در روزگار ما، مربوط به ترانههای عاشقانه است که در دهههای اخیر، متأثّر از بعضی پدیدههای اجتماعی، چهرهای تیره و سمتوسویی تار یافتهاند. در این گونه از ترانهسرایی، باید به سمت امیدآفرینی و ارائهی تصویرهای روشن و زیبا از روابط عاشقانهی میان فردی و خانوادگی حرکت کرد و چنین مضامینی را توسعه داد.
4- بعضی مضامین در ترانهسرایی تا حدودی مغفول ماندهاند. بیش از آنچه امروز رایج است، باید به سرودن و آفریدن ترانههای نوین کودکانه، اجتماعی، شغلی، وطنی، مذهبی و غیره پرداخت. این موضوعات نیز مخاطبانی ارزشمند دارند که نباید نادیده گرفته شوند.
5- زبان ترانه در عین مردمیبودن و سادگی، باید سالم باشد. استفاده از زبان شکسته در ترانهها تابع قواعد و ضوابطی است که در جای خود، تبیین شده است. حفظ سلامت زبان، با رعایت قواعد نحوی و استفاده از واژگان درست و متنوّع و نیز پرهیز از بهکاربردن غیر اصولیِ واژگان دخیل یا عبارات و کنایات مبتذل، سست و رکیک، محقّق خواهد شد.
6- هیئت داوران نخستین دورهی جایزهی ترانهی فجر، ضمن تجلیل از استادان گرانقدر و پیشکسوتان عرصهی ترانهسرایی، از میان انبوه آثاری که در زمان مقرّر از شورای شعر، ترانه و کلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ مجوّز کردهاند، سه اثر را با اتّفاق آرا شایستۀ تقدیر دانست. امید است که فعّالان عرصهی موسیقی و ترانهسرایی با صرف وقت و ارتقای سطح فنّی و کیفیت آثار، بر تعداد ترانههای فاخر و سالم بیفزایند و جامعهی جوان و هنردوست ایران، شاهد و مستمع ترانههایی متنوّعتر و ارزشمندتر در گونههای مختلف باشد.
اسماعیل امینی، محمدعلی بهمنی، مجید افشاری، مسلم نادعلی زاده، محمود اکرامی فر و ناصر فیض گروه اهدا کننده جوایز بودند. رو تخت تو هنوزم جنگه با موضوع جانبازان (امید صباغ نو)، تو دور میشی(حسین غیاثی)، تقویم کهنه (بنیامین دیلم کتولی) برگزیدگان بخش ترانه بودند که حسین غیاثی و بنیامین دیلم کتولی در این مرباسم حضور نداشتند و امید صباغ نو به نمایندگی از حسین غیاثی جایزهی او را نیز دریافت کرد.
مجری برنامه قبل از اجرای گروه نواساز (کوارتت تار) از زحمات شاهین فرهت، محمد الهیاری و امین مردانه تشکر کرد و از حاضران خواست این مسئولان را تشویق کنند. در ادامه گروه موسیقی نواساز (کوارتت تار) به سرپرستی علی اصغر عربشاهی روی صحنه دعوت شدند. علی اصغر عربشاهی و مسعود آزین و آناهیتا رمضانی، تار، سهیل کاکاوند، بم تار نواختند.
پس از اتمام اجرای موسیقی بخش دستگاهی این گروه، دومین بخش گزارش تصویری امور جشنواره پخش شد. در این گزارش صحبتهای معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سید محمد مجتبی حسینی) و رئیس جشنواره (محمد اله یاری) شنیده شد و این دو مقام مسوؤل تاکید کردند جشنواره بر اساس آیین نامهای که تدوین شده است، برگزار شده است.
تصاویری از بزرگان موسیقی ایران که شامل هوشنگ ظریف، افلیا پرتو، نادر مشایخی و عاشیق حسن اسکندری بود، بخشِ دیگر این مراسم بود. در طول اجرای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، چهار ویدئو مستند از چهار هنرمند بزرگ ایران اکران شد. بعد از آن مجری از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر سید عباس صالحی، جناب آقای محمد اله یاری و شاهین فرهت برای اهدا هدایا دعوت کرد.
مجری از پروین صالح همسر استاد هوشنگ ظریف درخواست کرد که به صحنه بیاید اما به دلیل اینکه او نتوانسته بود در مراسم حاضر شود، از خدیر رفعتی خواست تا به نیابت از پروین صالح تندیس هوشنگ ظریف را دریافت کند. هنرمند بعدی افلیا پرتو بود که به همراه همسرش روی صحنه رفت و تجلیل شد. عاشیق حسن اسکندری هنرمندی بعدی بود که با لباس آذری به صحنه رفت و تجلیل شد. آخرین هنرمندی که مورد تقدیر قرار گرفت، نادر مشایخی بود که در بخش بزرگداشت هنرمندان به همراه حمید قبادی روی صحنه رفت.
جناب آقای دکتر سید عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه دعوت شد و چنین سخنرانی خود را آغاز کرد: «من قصد سخنرانی ندارم و فقط چند کلمهای صحبت میکنم. موسیقی در همه جوامع انسانی دارای جایگاه خاصی است و به عنوان سند هویت ملتها، نقش های بسیاری از جمله لذت متای انسان و نقشی در زبان ارتباطی کلامی ملت ها دارد. اما نقش موسیقی برای ما ایرانیان علاوه بر نقش هایی که برای ملتها دارد، نقشهای دیگری نیز دارد. از یکسو ایران عزیز به رنگین کمان اقوام شناخته می شود. بخش قابل توجهی از این خط و رنگین کمان آوایی ایران با زبان موسیقی همراه است، یعنی هم زبان ارتباط و هم زبان تنوع ملت ایران است و ما با این نگاه موسیقی را در تاریخ چند هزار ساله خودمان می شناسیم.»
او در ادامه صحبت های خود افزود: «موسیقی در تاریخ ملت ما، حافظه ادبیات بزرگ ایران بوده است. بخش قابل توجهی که در ذهن و روان ما از ادبیات فاخر ایران باقی میماند، در فضای موسیقی شکل گرفته است. ما با زبان موسیقی امروز بخشی از زندگی روزمرهمان را می گذرانیم. آمارهای جاری نشان میدهد موسیقی در زندگیها نقش قابل توجهی پیدا کرده است. طبق آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1398، 92% مردم ایران موسیقی گوش می دهند. همچنین میانگین مصرف روزانه مردم ایران در سن 15 تا 22 سال، 92% است. مردم ایران روزانه یک ساعت و دوازده دقیقه و در سن 15 تا 29 سال دو ساعت به موسیقی گوش میدهند. در واقع زندگی ما به گونهای با موسیقی عجین شده است و این گونه نیست که مصرف موسیقی شامل حال طبقه خاصی باشد. موسیقی دارد در تار و پود وجود ما راه پیدا میکند و هر روز بیشتر از گذشته بر اهمیت آن افزوده می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «دیگر مصرف موسیقی حاشیه نیست و همین موارد موجب میشود به رویدادهایی که به موسیقی تعلق دارد بیش از گذشته توجه بیشتر نشان دهیم. جشنواره فجر فرصتی است که هر سال بهتر از سال قبل به آن بپردازیم. من از دست اندرکاران جشنواره سپاسگزارم، زیرا جشنواره امسال با نوآوری هایی همراه بوده است. اما ما با راهی که رفته ایم و راهی که باید برویم، فاصله بسیاری داریم. به همت شما اساتید و جوانان این مرز و بوم، این راه را طی خواهیم کرد.»
مجری برنامه بخش موسیقی و رسانه را اعلام کرد، سپس کلیپ مختص به آن پخش شد. سجادی از مسعود کوثری در خواست کرد به روی صحنه بیاید و بیانیه هیات داوران بخش موسیقی و رسانه که متشکل از مسعود کوثری، علیاکبر قاضیزاده، فریدون صدیقی، امیرعباس ستایشگر، علیرضا میرعلینقی بوده است، را قرائت کند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
به نام خدا
بیانیه هیات داوران جایزه موسیقی و رسانه (سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر)
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، رویداد تازهای را با عنوان «موسیقی و رسانه» با خود به همراه داشت. اهمیت این رویداد در آن است که تلاش میکند موسیقی را به عنوان یک فرم هنری در پهنهای به وسعت رسانههای عمومی ملاحظه کند. در این دیدگاه رسانهها در مقام پلی بین نخبگان و عامهی مردم، وظیفهی انتقال هرچه بهتر اطلاعات و ایجاد آگاهی در افکار عمومی مصرفکنندگان آثار هنری را بر دوش دارند.
جشنوارهی موسیقی فجر به عنوان رویدادی ملی، بر خود لازم میداند تا با نگاه به محتوای تولید شده در رسانههای عمومی و تخصصی در حوزهی موسیقی، علاوه بر ارج نهادن به تلاشهای روزنامهنگاران و فعالان این حوزه، مشوقی باشد در راستای ارتقای سطح کیفی گفتمان فرهنگی بویژه موسیقی در فضای عمومی.
اعضای هیات داوران جایزه «موسیقی و رسانه» آثار رسیده به دبیرخانه را پس از چند روز بررسی مرحلهای، در یک جلسه فشرده مورد ارزیابی نهایی قرار داده و تعدادی را به عنوان آثار برتر معرفی کردند اما در این میان ذکر چند نکته ضروری است.
اعضای هیات داوران امیدوار هستند که جایزه «موسیقی و رسانه» به عنوان یک بخش ثابت در جشنواره موسیقی فجر گنجانده و همیشگی شود تا در سال های آینده شاهد رشد کمی و کیفی آثار در این رویداد باشیم.
بررسی و انتخاب آثار برگزیده برای داوران کار سخت و چالش برانگیزی نبود. این اتفاق هم خوب و هم بد است. خوب از این جهت که آثار برتر با کمترین چالشی انتخاب شدند و بد از این جهت که تعداد آثار با کیفیت راضیکننده نبود و انتظارات داوران را درباره موسیقینویسی چندان برآورده نکرد.
تعدادی از شرکتکنندگان برای ارسال آثارشان به جشنواره قالب اشتباهی را انتخاب کرده بودند. مثلا شاهد آثاری بودیم که به عنوان یادداشت به دبیرخانه ارسال شده بودند اما در واقع مقاله محسوب میشدند یا گزارشهایی که بیشتر شبیه یادداشت بودند.
در بخش چندرسانهای یا «مالتیمدیا» آثاری به دبیرخانه رسیده بودند که به نظر میرسید تولیدکنندگان آنها هنوز به تعریف روشنی از مفهوم «چندرسانهای» نرسیده بودند. آثاری که با این عنوان به دست ما رسید، اغلب خطی و بدون لایههای مختلف بودند. تعداد زیادی از آثار صرفا از یک فرم رسانهای بهره گرفته بودند که برای ما قابل قبول نبود. پیشنهاد هيات داوران این است که در فراخوان سال آینده عبارت «آثار صوتی و تصویری» جایگزین عبارت «چندرسانهای» شود.
در پایان ذکر این نکته مهم است که آثار رسیده از شهرستانها نیز برای هيات داوران قابل توجه بود، ضمن اینکه این آثار کیفیت قابل ملاحظهای نیز داشتند و انتظار میرود در دورههای آتی با قدرت بیشتری ظاهر شوند.
از اهدا کنندگان جوایز دعوت شد تا روی صحنه حاضر شوند. سید علیرضا میرعلی نقی، فریدون صدیقی، مسعود کوثری، امیرعباس ستایشگر و علی اکبرقاضی زاده از جمله افرادی بودند که برای اهدای جوایز برگزیدگان این بخش به روی صحنه آمدند.
برگزیدگان این بخش به شرح زیر اعلام شدند:
بخش گفتگو
برگزیده: ندا سیجانی برای گفتگوهای «سرپنجههای عشق بر پیکرهای بیجان» و «به نام نامی پدر» منتشر شده در روزنامه ایران
تقدیر: مینا آتشی برای گفتگوی «موسیقی راک فقط تیپ عجیب و غریب و گیتار الکتریک نیست» منتشر شده در خبرگزاری هنرآنلاین
بخش گزارش
برگزیده: علیرضا سعیدی برای گزارش «شجریان، قربانی، ایرانمال و چند داستان دیگر» منتشر شده در خبرگزاری مهر
تقدیر: کبریاسادات حسینزاده برای گزارش «تابوشکنی دو زن بلوچ» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا
دیپلم افتخار: نسرین سوار شاهمرس برای گزارش «ساز آلمانی که در تبریک کوک میشود» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا(آذربايجان شرقي)
بخش نقد
برگزیده: یاسر یگانه برای مطلب «نگاهی به آلبوم مشترک شجریان و قربانی؛ دور از انتظار، یکسان و گاهی ملالآور» منتشرشده در خبرگزاری تسنیم
تقدیر: همایون خشندیش برای مطلب «موسیقی تلفیقی گفتمانی نو» منتشرشده در سایت جامعهشناسان جوان
بخش یادداشت
برگزیده: علی رستگار برای یادداشت «قصههای مجید، کارنامه پربار مجید انتظامی» منتشر شده در روزنامه جام جم
تقدیر: علی نامجو برای یادداشت «چند میگیری توییت کنی؟» منتشرشده در روزنامه سازندگی
بخش مقاله
برگزیده: محمدجواد صحافی از زنجان برای مقاله «مرد سربلند رسانهها» منتشر شده در ماهنامه «هنرموسیقی»
مالتیمدیا
تقدیر: سعید و مسعود برزی از رسانه هفدانگ
کوارتت زهی «خلیج فارس» به سرپرستی امین غفاری، روی صحنه آمدند. امین غفاری، ویولن اول، فرشاد شیرانی، ویولن دوم، مهدی منادی، ویولا و کوروش کشاورز، ویولنسل نواختند و هماهنگ با یکدیگر قطعات این گروه را به اجرا درآوردند.
اجرای موسیقی بخش کلاسیک و کوارتت زهی خلیج فارس این آیین اختتامیه را به پایان برد.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، امین مؤیدی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری، علی ثابتنیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حسن ناهید، رازمیک اوحانیان، محمد سریر، محمدعلی بهمنی، فرزام شکاری، محمد جلیل عندلیبی، حسن ریاحی، صدیق تعریف، داود گنجهای، اسماعیل کوثری، علیرضا میرعلی نقی، امیر عباس ستایشگر، قاسم افشار، هادی آذر، محمد طباطبایی و ... از جمله مهمانان و مسئولان حاضر در مراسم جشنواره بودند.
تاریخ انتشار : جمعه 2 اسفند 1398 - 14:58
افزودن یک دیدگاه جدید