برنامه یاد بعضی نفرات
 
در پنجمین روز از جشنواره‌ی موسیقی فجر چه گذشت؟
از جز بنفش تا دوتار ترکمن
 موسیقی ما - پنجمین شب از اجراهای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تهران در حالی به پایان رسید که 11 گروه موسیقی با مخاطبان خود در شش سالن مروبط به برگزاری مهم ترین رویداد موسیقی کشور دیدار کردند. 

نوای سازهای ترکمن با «مُقام چیلر»
در نخستین سانس از پنجمین روزِ سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در شامگاه گذشته (یکشنبه 27 بهمن) گروه‌هایی از بندر ترکمن و کرمانشاه با سازهای دوتار و تنبور روی صحنه تالار سوره رفتند.  در ابتدا گروه «مُقام چیلر» با لباس‌های اقوام ترکمن روی صحنه رفتند.بعد از آن گروه «مُقام چیلر» فعالیت خود را  از سال ۱۳۶۷ به سرپرستی غفور امانیان شروع و تاکنون در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شرکت کرده است.

طواق سعادتی، امین سعادتی، لقمان امانیان اعضای این گروه بودند که به سرپرستی غفور امانیان روی صحنه رفتند. 

تنبور نوازان دالاهو به روی صحنه رفتند

در سانس دوم تالار سوره  نیز گروه «تنبورنوازان دالاهو» از کرمانشاه روی صحنه رفتند. این گروه موسیقی فعالیت خودش را در سال۱۳۶۹ توسط هوشنگ امیریان در کرمانشاه شروع کرده است. این گروه چهار نوازنده تنبور داشت که به صورت گروهی تنبور نوازی می‌کردند. اجرای این گروه با نواختن و خواندن قطعه‌ی «ملکا ذکر تو‌ گویم» سروده سنائی غزنوی ادامه یافت. تیمور مهرابی، پوریا فتاحی، برزو امیریان، جبار محمدی اعضای این گروه بودند که به سرپرستی هوشنگ امیریان به روی صحنه رفتند.

محمد اله یاری فومنی، مدیر کل دفتر موسیقی مهمان ویژه اجرای این دو گروه موسیقی اقوام بود.

میزبانی نیاوران از ضابط نبی زاده

فرهنگسرای نیاوران در شب پنجم این جشنواره میزبان مهمانان اجرای موسیقی کشورهای آذربایجان و اتریش بود. در سانس اول این شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، گروه ضابط نبی زاده از کشور آذربایجان به دیدار مخاطبان خود رفت. ضابط نبی زاده، علی اصغر ممداُف و خیام ممداُف سه عضو این گروه آذربایجانی بودند که پس از پخش تیزر جشنواره و تشویق حاضران، روی صحنه حضور پیدا کردند.

ضابط نبی زاده نزد استادانی چون حاجی بابا حسین اف، جانعلی اکبر اف و عالیم قاسم اف آموزش دیده است. این معلم تخصصی آواز در ۳۰ کشور جهان از جمله هلند، بلژیک، فرانسه، سوئیس، گرجستان، روسیه، ... کنسرت برگزار کرده است. وی در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت بورسیه حیدر علی اف شده و در سال های۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ به ترتیب عناوین هنرمند مردمی و هنرمند افتخاری را کسب کرده است.

رنگ بنفش جز اتریشی بر صحنه نیاوران

در اجرای دوم شب گذشته فرهنگسرای نیاوران،  گروه اتریشی جز بنفش به روی صحنه رفت. کوارتت جز بنفش که یک گروه جز نوین اتریشی محسوب می شود، از چهار عضو تشکیل شده است. لئونارد اسکوروپا، اندی تاش، اسکار کستیلانو و لوکاس آیشینگر چهار نوازنده خلاق و جوان این گروه هستند. جز بنفش بلافاصله بعد از تشویق حضار، سراغ ساز های شان رفتند. ریتم قدرتمند شروعی گوش‌ها را برای شنیدن ادامه کنسرت تیز کرد و جذابیت نوازندگی آن ها، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

این چهار نوازنده هنر نوازندگی خود را در اجرای هر یک از قطعات خلاقانه و مدرن، به نمایش گذاشتند و حضار علاقه خود را با تشویق های شان در فواصل بین قطعات نشان دادند. این گروه در عین اجرای موسیقی پیچیده که با شور و اشتیاق همراه بود، از ترکیب غیرمعمول ساز ها نیز بهره برد.

رتوریک و رپرتوار کلاسیک در جشنواره

ارکستر «رتوریک» به سرپرستی و رهبری رضا مریوند  طی پنجمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت و به اجرای قطعات کلاسیک پرداخت. شاهین فرهت دبیر جشنواره به اتفاق علاقه‌مندان به دیدن اجرای ارکستر «رتوریک» نشست.

اعضای ارکستر «رتوریک» عبارتند از رضا مریوند رهبر ارکستر، فرهنگ لطیفی کنسرت مایستر، بهزاد جعفریان، نیما مستشیری، سینا افتخاری ‌نیا، کهنوش خسروی، بردیا شمس، متین نوروزی، لیلا قضاوی، آیدا سمیار، حسام حسینی، هانیه باباربیع، علیرضا محمدی، لیدا ارغوانی‌فرد، مرجان نیکزاد، رامین قربانی، سارا رهنما نوازندگان ویولن.امیرحسین منصوری، سهیل بهمن، زهرا اسدی، سوگل دستمالچی، جعفر رستمی، امین نصیری و محمدحسین سرافراز نوازندگان آلتو. بهرنگ معتمدی، کوروش کشاورز، المیرا رحمانی، ماهرخ شریف‌زاده، علی صفری و پویا لطفی نوازندگان ویلنسل. امین شکوهی، پرناز سلیمانی و آوا پورنادر نوازندگان کنترباس. مهسا میربهشتی نوازنده پیانو. کیمیا شریفیان و نگین نیک‌نژاد نوازندگان ابوا. فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، نرگس تقی‌پور و آرش رضویان نوازندگان هورن. حامد جوهرستانی نوازنده سازهای کوبه‌ای. روشنک نوشی سولیست فلوت و شاهین استیری سولیست پیانو.

 ارکستر «رتوریک» در سال ۱۳۹۲ توسط رضا مریوند تشکیل شده است. هدف از تشکیل این ارکستر معرفی آثار موسیقی کلاسیک و اپراتیک است.

از جمله اجراهای ارکستر رتوریک می‌توان به کنسرت معروف‌ترین آریا اپراهای ایتالیایی با خوانندگانی از ایران و اوکراین آثاری از وردی، پوچینی، دونیزتی، بلینی، موتزارت و در زمینه موسیقی کلاسیک نیز آثار فاخر آهنگسازانی چون مالر، موتزارت، بتهوون، چایکوفسکی، سن‌سان، شوستاکویچ، برامس و ویوالدی اشاره کرد.

سفیر لهستان  مهمان نوای صلح اردیبهشت شد

سانس دوم تالار رودکی به اجرای گروه کر «اردیبهشت» اختصاص داشت. اعضای این گروه راس ساعت ۲۱:۳۰ به روی صحنه رفتند. سانس دوم تالار رودکی به اجرای گروه کر «اردیبهشت» اختصاص داشت.

حمید عسکری پیش از آغاز اجرا ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران گفت: موسیقی حال بد آدم‌ها را به حال خوب تبدیل می‌کند. موسیقی حتی بر زندگی و سرنوشت آدمها تاثیر می‌گذارد. موسیقی یعنی صلح و آرامش و ما نیز امشب از صلح خواهیم خواند زنده باد صلح و زندگی.

گروه کر «اردیبهشت» در سال ۱۳۸۸ توسط حمید عسکری تاسیس شده است. اردیبهشت در زبان پهلوی به معنای بهترین راستی است و کر «اردیبهشت» تجلی مفهوم فعالیت آوازی‌اش را در آن یافته و اعتقاد دارد آواز گروهی، شیوه نیکوی زیستن است، زیرا سخن زیبا و موسیقی والا در حنجره‌‌های رهیده از فردیتی طنین می‌افکند که لبریز از حضوری مواج در آرمانشهری آهنگین‌اند. صدای اردیبهشت مبتنی بر طرحی نو و آرمانش، اعتلای موسیقی کرال ایران است.

اعضای گروه کر «اردیبهشت» حین کنسرت قطعات متعددی را اجرا کردند. «الهی ما را آن ده که آن به» با تنظیم حمید عسکری و کلام خواجه عبدالله انصاری، «اسیر» به آهنگسازی شاهین فرهت و کلام حافظ، قطعه محلی ارمنی با تنظیم کمیتاس، «دی بلال-گل پامچال» قطعه محلی بختیاری و گیلکی با تنظیم پیام میرجعفر، قطعه محلی بختیاری «دختر بویر احمدی» با تنظیم پیام میرجعفری، قطعه محلی مازندران و فارس «درنه‌جان-آی سرکوتل» با تنظیم روبیک گ«بیا ای مرگ شیرین» ساخته یوهان‌ سباستین باخ، «ابوای گابریل» با آهنگسازی انیوموریکونه و سلمان صفاریان، «مایکی هستیم» با آهنگسازی بهزاد رنجبران و کلام سعدی، «آریا» به آهنگسازی پندرتسکی، «همانند ممناجا‌‌نامه» اثری از محمدهادی عیانبند از غزلهای سلیمان، مقام «تماشا» با آهنگسازی و کلام حمید عسکری، «برای موسیقی» به آهنگسازی فرانتس شوبرت با کلام فرانس فون‌شروبر، «زلف بر باد مده» با آهنگسازی حمید عسگری و کلام حافظ، «پاییز-بارون» ساخته حمید عسکری، قطعه محلی کردی «نینای بینا» با آهنگسازی سرگئی آغاجانیان، قطعه محلی فارس «مسم مسم» با آهنگسازی سرگئی آغاجانیان، «اگر موسیقی غذای عشق است» با آهنگسازی دیوید دیکائو و کلام هنری هوینگام آثاری بودند که توسط گروه کر اردیبهشت اجرا شدند.


وارطان ساهاکیان(موسیقیدان و آهنگساز ایرانی)، شاهین فرهت(دبیر جشنواره)،ماچئی فایوکوفسکی (سفیر لهستان)، حمیدرضا دیبازر(آهنگساز و مدرس دانشگاه) مهمانان اجرای کر «اردیبهشت» به سرپرستی و رهبری حمید عسکری نشستند.

نغمه های سرزمین مادری به روایت رستاک

گروه موسیقی رستاک در پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در دو نوبت در تالار وحدت به صحنه رفت و مجموعه ای از قطعات محلی و فولکلوریک سراسر ایران و کشورهای همجوار را با روایت خود اجرا کرد.

گروه رستاک در اجرای خود درسی و پنحمین جشنواره موسیقی فجر؛ شامگاه یکشنبه۲۷ بهمن با انتخاب قطعه کردی «بهاران» به‌عنوان قطعه آغازین، کنسرت خود در مهمترین رویداد موسیقی آغاز کرد، قطعه آذری «لاله لر»  قطعه بعدی رستاک بود که با حرکات موزون اجرا شد.

فرزاد مرادی از اعضای این گروه در بخشی از این کنسرت گفت: از اینکه در بین اجراهای امروز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه رستاک را انتخاب کردید از شما سپاسگذارم؛ در رپرتوار امشب قطعات جدید رستاک را برای نخستین بار در کنار قطعات قدیمی اجرا می کنیم.

مرادی سپس به معرفی قطعه ای تازه از اینگروه که برگرفته از موسیقیجنوب کرمان بود پرداخت و گفت: این قطعه تلفیقی از موسیقی هرمزگان و جنوب کرمان است که در آن به دنبال تجربه فضاهای فانتزی جدیدی بودیم.

قطعه بعدی رعنا، قطعه ای از منطقه اشکور گیلان بود که گروه رستاک با همراهی صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه و خواننده، روایت تازه ای از ا داستان عشق رعنا را بصورت پرفورمنس برای مخاطبان اجرا کرد.

قطعات بعدی رستاک بارو بارو از قطعات معروف موسیقی لرستان و "لیلا در واکن مویوم"از موسیقی محلی خراسان و تربت جام بود.
 
مرادی پس از اجرای این قطعه با معرفی حامد بلند همت نوازنده این گروه که خود اصالتی خراسانی دارد، گفت: اعضای گروه رستاک در واقع یک خانواده هستند و حامد بلند همت چهار سال است که عضو این گروه شده است و از نوازندگان خوب رستاک است.
این خواننده و نوازنده گروه رستاک سپس به پروژه " در خانه بی مرز" گروه اشاره کرد و گفت: ما در طول ۲۲ سال فعالیت در این گروه نقشه از پیش تعیین شده نداشتیم و تنها در مسیر رشد و شکوفایی گروه کارمان را پیش می بردیم تا اینکه پروژه های ما تنها در مسیر رشد رستاک قرار گرفت.

وی افزوذ: در پروژه در خانه بی مرز، به موسیقی کشورهای اطراف ایران می پردازیم، در این پروژه تاکنون قطعاتی از موسیقی محلی ترکیه و آذربایجان را ساخته ایم و موسیقی افغانستان را هم در دست ساخت داریم .

سپس گروه موسیقی رستاک قطعه ای از موسیقی محلی کشور آذربایجان را در این کنسرت اجرا کرد.

قطعه بعدی قطعه شاد "هله مالی"از موسیقی جنوب ایران و موسیقی محلی بوشهر بود که با همخوانی تماشاگران همراه شد.

جینگ و جینگ ساز، قطعه ای از قطعات شیرازی بود که در زبان محلی به آن واسونک گفته می شود، قطعه کردی "سوزله" آخرین قطعه این کنسرت بود اما پس از درخواست تماشاگران قطعه"بارو بارو" بعنوان بیز پیشکش مخاطبان شد.

ترانه از عشق و عرفان گفت

گروه موسیقی «ترانه» در سالن برج آزادی به روی صحنه رفت. در دیگر اجرای شب گذشته جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی «ترانه» به سرپرستی و خوانندگی تورج امیر نظامی در سالن برج آزادی به روی صحنه رفت.
 
جاز بنفش اتریش تا رستاک و دوتار ترکمن در جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این کنسرت، گروه یک قطعه بی کلام اجرا کرد و پس از آن، امیرنظامی لحظاتی به گفتگو پرداخت و از حضور هواداران در این کنسرت تشکر کرد. قطعات این کنسرت شامل سه بخش عاشقانه، عارفانه و حماسی بود.

پس از صحبت‌های تورج امیرنظامی، گروه قطعات وقتی که اومدی، فصل پروانگی، نوبهار، قطعه محلی خراسانی یکه سوار، قایق تنها، منزل به منزل، مریم سپید، دلش مثل یک مرد و آخرین بهانه را اجرا کرد.

تورج امیرنظامی (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده گیتار)، محمد تفقدی جامی (نوازنده گیتار، گیتار الکتریک و همخوان)، شهاب محمودی (نوازنده درامز) خسرو صفری آهنی (نوازنده گیتار باس و همخوان)، گرشا زین اقلی (نوازنده کیبورد)، امیر اثنی عشری (نوازنده پرکاشن) و سروش مقدم (نوازنده فلوت) اعضای ارکستر گروه ترانه را تشکیل دادند.
 
گروه موسیقی پاپ «ترانه» در سال 1381 توسط تورج امیرنظامی تاسیس شد و اجراهایی را در شهر مشهد روی صحنه برد. در سال 1397 این گروه با ترکیب جدید فعالیت‌هایش را از سر گرفت و با حمایت انجمن موسیقی خراسان اجراهایی را روی صحنه برد.

گلاب در میلاد

کنسرت امیرعباس گلاب خواننده مطرح پاپ شامگاه 27 بهمن ماه در سالن میلاد برگزار شد.

در پنجمین روز از برگزاری سی ‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، امیرعباس گلاب در نمایشگاه بین‌المللی میلاد طی یک سئانس پذیرای هوادارانش بود و در این کنسرت جدیدترین آثار خود را اجرا کرد. کنسرت امشب گلاب در حالی‌ آغاز شد که به نظر می‌رسید گلاب برای روز مادر برنامه ویژه‌ای دارد. او پس از اجرای قطعه "دعوا" روز مادر را تبریک گفت و بعد با معرفی پدر و مادرش که در سالن نشسته بودند، قطعه "فرشته‌ها" را با تمام وجودش به مادر خود و تمام مادران حاضر در سالن تقدیم کرد.
پس از اجرای قطعه "فرشته‌ها"، امیرعباس گلاب که پیش از این هم در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته، در پاسخ به جوهای موجود برعلیه جشنواره موسیقی فجر که یک عده می‌گویند معمولاً مخاطبان این اجراها خوب نیستند به هوادارانش گفت علیرغم اینکه هر سال ما را برای اجرا در جشنواره می‌ترسانند ولی واقعاً جو جشنواره ترسناک نیست و همه دارند با من می‌خوانند.

یکی از لحظاتی که این روزها در کنسرت‌های موسیقی پاپ دیده می‌شود، لحظه روشن کردن نور گوشی‌های همراه است که امیرعباس گلاب هم پیش از خواندن قطعه "بماند" از هواداران خود خواست که با این کار لحظات زیبایی را در سالن به وجود بیاورند.
قطعه "گونه" قطعه بعدی بود که گلاب آن را اجرا کرد و مورد استقبال شدید مخاطبانش قرار گرفت. چیزی که در این قطعه به چشم می‌خورد همخوانی پُر تکرار مخاطبان این خواننده بود که گلاب در پایان بابت این همراهی از تماشاگران حاضر در سالن تشکر کرد و سپس آهنگ "ساده" را خواند.

این خواننده در ادامه یکی از آهنگ‌های شاد و پرطرفدار خود به نام "بانو جان" را اجرا کرد که اجرای این قطعه هم با شور و هیجان زیاد مخاطبانش همراه شد. امیرعباس گلاب در پایان بار دیگر قطعه "گونه" را اجرا که این آهنگ حسن ختام کنسرت امشب او بود.
 
امیرعلی نیکزاد، از مهمان‌های ویژه این کنسرت بود که در پایان امیرعباس گلاب با اشاره به اینکه در سئانس بعدی سالن میلاد گروه ماکان اجرا دارد به شوخی گفت بهتر است که ما زودتر اجرای‌مان را تمام کنیم تا امیرعلی نیکزاد ما را دعوا نکرده است.
مهیار رضوان و فرزاد رضایی (گیتار الکتریک)، محمدرضا زارعی (ویولن)، سهراب رمضان‌زاده (درامز)، عرفان قوی قلب (پرکاشن)، مجتبی دارات (گیتار کلاسیک)، امیرعلی رحمانی (دیجیریدو)،  فرید مهاجرپور (کیبورد)، امیرحسین کیانپور (دودوک)، رضا تاجبخش (پیانو)، مقداد گوهرنیا ( هارمونیکا) نوازندگانی بودند که در ارکستر امیرعباس گلاب حضور داشتند.

نوستالژی‌های ماکان در جشنواره موسیقی فجر

نمایشگاه بین‌المللی میلاد شب گذشته در ادامه اجراهای مربوط به این سالن میزبان گروه ماکان بود.

این کنسرت سومین اجرای گروه ماکان در قالب جشنواره موسیقی فجر بود. پس از لحظاتی رهام هادیان و امیر مقاره دو خواننده گروه "ماکان" با پوشش متفاوت نسبت به همیشه که تیپ کاملاً مشکی بود وارد صحنه شدند و گروه نوازندگان هم با رهبری امیرمیلاد نیکزاد این دو خواننده را همراهی کردند. آن‌ها برای شروع آهنگ "نرو" را اجرا کردند تا نویدیک شب پر هیجان را به مخاطبان خود بدهند.

در ادامه قطعه دیوونه بازی یکی از قطعاتی بود که ماکان بند پس از مدت‌ها در کنسرت خود اجرا کرد و مخاطبان را به وجد آورد. "کام" نام قطعه بعدی بود که برای اولین بار توسط ماکان بند در کنسرت‌ها اجرا می‌شد. اجرای این قطعه و قطعه احساسی "این خیابونا" باعث شد که میزان رضایت مخاطبان حاضر در سالن بالا برود.

دلمو دزدید، عاشق که میشی، احساسی میشم اگه و ناخدا دیگر آهنگ‌هایی بودند که در این کنسرت اجرا شدند.

در بخشی از این کنسرت، امیر مقاره از پخش آهنگ جدید "دلمو دزدید" در عید نوروز خبر داد که رهام هادیان به شوخی در واکنش به این خبر به هواداران گفت که با این تشویق‌ها بعید می‌دانم عید هم پخش شود.

یاشار خسروی (سرپرست گروه و نوازنده ساکسیفون)، امیرمیلاد نیکزاد (درامز)، علیرضا حق‌جو (گیتارالکتریک و آکوستیک)، رضا آذرنجات (ترومپت)، علی الماسی (گیتار الکتریک)، مهران فرشباف (پرکاشن)، رامین براتی (ساکسیفون و ترومپیت) کسری خدیور (ویولن) و مجتبی ضیایی‌فر (کیبورد و پیانو) در این کنسرت نوازندگی می‌کردند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌هایفرهنگی هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 بهمن 1398 - 14:54

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از جز بنفش تا دوتار ترکمن | موسیقی ما