برنامه یاد بعضی نفرات
 
تازه‌ترین موسیقی ساخته شده توسط سرپرست گروه «بهنا» منتشر شد؛
رامین بهنا: «کیسه‌دار»، یک موسیقی الکترونیک مدرن دارد
موسیقی ما - جدیدترین موسیقی ساخته شده توسط رامین بهنا در قالب یک مجموعه به همراه کتاب و سی‌دی با نام «کیسه‌دار»، توسط نشر میانه منتشر شد.

به گزارش «موسیقی ما»، «کیسه‌دار» یک مجموعه صوتی و تصویری شامل یک کتاب داستان به قلم علی اشکان‌نژاد است که توسط مجید حیدری تصویرسازی شده و در کنارش یک سی‌دی صوتی با موسیقی رامین بهنا و نریشن کیاندخت صفاری فرد قرار دارد.

بهنا درباره این مجموعه به «موسیقی ما» می‌گوید: «سال گذشته علی اشکان‌نژاد از من خواست تا در این پروژه با یکدیگر همکاری کنیم که قرار شد داستان را بخوانم و با توجه به تصاویر ذهنی خودم برای آن موسیقی بسازم. البته ترجیح می‌دهم درباره فضای داستان صحبت نکنم و قضاوت درباره آن را به عهده شنونده بگذارم اما «کیسه‌دار» فضای سنگینی دارد که برای نویسنده بسیار شخصی است.»

او درباره موسیقی ساخته شده برای این مجموعه می‌گوید: «با خواندن داستان از ابتدا موسیقی الکترونیک در ذهن من شکل گرفت؛ در واقع یک موسیقی الکترونیک که تا حدود زیادی مدرن است. نتیجه کار یک ترک حدوداً بیست دقیقه‌ای شد که در آن از عناصر انتزاعی و الکترونیک استفاده شده و اکثر بخش‌های آن، از صداهایی که توسط سازهای آکوستیک تولید می‌شوند، فاصله دارد. من به نریشن فکر نکردم و درواقع از ابتدا خودم داستان را از طریق موسیقی برای خودم روایت کردم و نریشن‌ها بر اساس موسیقی روی آن گفته شد.»

رامین بهنا که از موزیسین‌های قدیمی حوزه موسیقی فیلم هم هست و تاکنون آثاری همچون موسیقی متن فیلم‌های «نسل سوخته» و «کمکم کن» از آثار رسول ملاقلی‌پور، «سرزمین پدری» و مجموعه‌های تلویزیونی «دوران سرکشی» و «قصه رودخانه» از ساخته‌های کمال تبریزی، «آهوی ماه نهم» و... از این هنرمند منتشر شده، معتقد است ساخت موسیقی برای کتاب داستانی تفاوت بسیاری با موسیقی فیلم دارد و می‌گوید: «ساخت این نوع موسیقی‌ها با موسیقی فیلم تفاوت زیادی دارد چون تصویر متحرکی برای داستان نداری و در حقیقت با یک ساند ترک روبه‌رو نیستی. تنها متریال تو داستان و چند عکس است. باید تصاویر را در ذهن خودت روایت کنی و با موسیقی، نریشن را همراهی کنی. من معتقدم ساخت موسیقی برای چنین پروژه‌هایی از موسیقی تیاتر هم سخت‌تر است.»

سرپرست گروه «بهنا» معتقد است این گونه پروژه‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما متأسفانه کمتر شاهد تهیه و تولید چنین آثاری هستیم: «آثار تولید شده در این حوزه انگشت‌شمار هستند. البته من سال‌ها پیش یک کار اینچنینی که یک پروژه فارسی-فرانسوی بود و خارج از ایران منتشر شد را تجربه کردم. علاوه بر آن در یک پروژه که درباره آموزش کامپیوتر به کودکان بود حضور داشتم و این سومین کار من در این سیستم است. با توجه به نویسنده‌هایی که داریم فکر می‌کنم اینگونه کارها این روزها می‌تواند خیلی خوب باشد و به احتمال زیاد دوباره این چنین کارها را تجربه خواهم کرد.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1395 - 11:33

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رامین بهنا: «کیسه‌دار»، یک موسیقی الکترونیک مدرن دارد | موسیقی ما