برنامه یاد بعضی نفرات
 
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد از تازه ترین اقدامات این مجموعه گفت:
گروه‌های موسیقی پاپ درجه‌بندی می‌شوند / برگزاری دوباره کنسرت‌های پاپ در برج میلاد
موسیقی ما - پیروز ارجمند در حاشیه نشست خبری جشنواره موسیقی استاد شهناز درباره اقدامات جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: در راستای ارزان‌سازی و گستردگی کنسرت‌ها در داخل کشور که خوشبختانه تاکنون در بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور برگزار شده است، قرار را بر این گذاشتیم که از سال آینده قیمت دستمزد خوانندگان شرکت‌های موسیقایی طبق توافقات انجام گرفته به صورت گردشی در شهر‌ها و سالن‌های مختلف متفاوت باشد.

وی افزود: متاسفانه برخی از تالارهای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها وجود داشتند که به دلیل قیمت بالای دستمزد خوانندگان نمی‌توانستند از مخاطبان و علاقه مندان موسیقی میزبانی کنند. چون دستمزد خوانندگان به قدری بالا بود که برگزارکنندگان بومی آن منطقه شرایط پرداخت آن را نداشتند اما در قاعده جدیدی که به وجود آمده از این پس دستمزد خوانندگان به صورت گردشی خواهد بود و نرخ‌های این هنرمندان بسته به شرایط موجود آن شهر، متفاوت خواهد بود که این موضوع شامل جنوب شهر تهران نیز می‌شود. از این پس ما شاهد برگزاری کنسرت‌های ارزان قیمت در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و یکی از تالارهای مجهز منطقه خاوران خواهیم بود.
 
  • اجاره بهای تالار وزارت کشور تقلیل پیدا کرد
مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: یکی از اتفاقات ناخوشایندی که در عرصه برگزاری کنسرت‌ها وجود داشت، قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی اجاره بهای تالار وزارت کشور برای تهیه کنندگان و برگزارکنندگان آثار موسیقایی است که با رایزنی دفتر موسیقی و اعزام کار‌شناس رسمی دادگستری به این مکان اجرای موسیقی، اجاره بهای تالار وزارت کشور به یک سوم تقلیل پیدا کرد.
 
  • برگزاری دوباره کنسرت‌های پاپ در برج میلاد
ارجمند در ادامه صحبت‌های خود از برگزاری دوباره کنسرت‌های پاپ در برج میلاد تهران خبر داد و افزود: طبق توافقاتی که با مدیریت برج میلاد انجام گرفته با شروع جشنواره بین المللی موسیقی فجر، کنسرت‌های پاپ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شوند و ما از این تاریخ دیگر محدودیتی پیرامون برگزاری کنسرت‌های پاپ در این مکان نخواهیم داشت.
 
  • قیمت بلیت‌ها ارزان می‌شود
وی با اشاره به رشد ۴ برابری کنسرت‌های موسیقی سنتی در کشور توضیح داد: غیر از رشد چند برابری که در حوزه برگزاری کنسرت‌های موسیقی داشتیم در اجرای زنده آثار کلاسیک هم رشد ۵ برابری را مشاهده کردیم که این اقدام در راستای رویکردهای مهم دفتر موسیقی به موسیقی علمی بوده است. البته طبق برنامه ریزی‌های دیگری که در زمینه برگزاری کنسرت‌ها انجام داده‌ایم از سال آینده حداقل و حداکثر قیمت بلیت کنسرت‌ها نیز تفاوت‌های زیادی با قیمت‌های فعلی خواهد داشت که این موضوع برای بهره‌مندی مردم از آثار موسیقایی است.

مدیرکل دفتر موسیقی تصریح کرد: ما بر اساس آئین نامه‌ای تنظیم شده تلاش کردیم تا تهیه کنندگان برای برگزاری کنسرت خود دچار ضعف نشوند و مخاطبان بیشتری نیز از کنسرت‌های موسیقی بهره‌مند شوند. بدین منظور از این پس صندلی‌های ارزان قیمتی در تمامی اماکن برگزاری کنسرت‌های موسیقی در نظر گرفته خواهد شد که این آئین‌نامه در سال ۹۴ اجرا خواهد شد. البته این ۳ بخش از کارمان در راستای ارزان سازی بلیت کنسرت‌ها است که اگر عمری باقی باشد در نوبت‌های بعدی جزئیات این ۳ بخش را نیز اعلام خواهیم کرد.
 
  • آلبوم اولین‌ها در شورای آزمون خوانندگی
ارجمند با اشاره به تغییر رویکرد دفتر موسیقی در صدور مجوزهای آلبوم‌های موسیقی تاکید کرد: از این پس، در بخش مجوز آلبوم‌های خوانندگان آلبوم اول، شورایی در نظر گرفته شده که تمامی هنرمندان آلبوم اولی باید در شورای آزمون خوانندگی دفتر موسیقی شرکت و بعد از پذیرش در این آزمون نسبت به تهیه و تولید آلبوم خود اقدام کنند. گرچه می‌دانیم این اقدام تبعات زیادی را برای ما خواهد داشت اما کار برای دفتر موسیقی جدی است زیرا خواهان ارتقای کیفیت خوانندگی است.

وی ادامه داد: متاسفانه خیلی از خوانندگان کار اولی هستند که از دستگاه‌های تغییر فرکانس برای تغییر در صدای خود استفاده می‌کنند که این به هیچ عنوان مورد پذیرش ما نیست کمااینکه در ماه‌های قبلی نیز به خوانندگان و برگزارکنندگان کنسرت‌های موسیقی تاکید کرده‌ایم که هیچ خواننده‌ای به هیچ عنوان حق اجرای پلی بک ندارد و این موضوعی است که شدیدا برای انجام آن تلاش می‌کنیم.
 
  • درجه‌بندی گروه‌های موسیقی پاپ
مدیرکل دفتر موسیقی با بیان اینکه در سال ۹۴ تمامی گروه‌های موسیقی سنتی و پاپ ایران که به صورت حرفه‌ای به اجرای زنده مشغول هستند درجه بندی کیفی خواهند شد، توضیح داد: هم اکنون تمامی گروه‌هایی که در تالار وحدت و رودکی اجرای زنده دارند از درجه بندی کیفی برخوردارند به طوری که تاکنون و در این مدت هیچ کنسرتی به صورت آموزشگاهی در این ۲ تالار برگزار نشده است. این در حالی است که ما در بخش موسیقی پاپ نیز درجه‌بندی‌هایی در نظر گرفته‌ایم که گروه‌های درجه یک موسیقی فقط می‌توانند در تالار وحدت اجرا داشته باشند.
 
  • اما و اگرهای شیوه‌نامه مشترک دفتر موسیقی و نیروی انتظامی
ارجمند در بخش دیگری از این نشست خبری به ماجرای تدوین شیوه‌نامه مشترک دفتر موسیقی و نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: آنچه که برای ما در تدوین این شیوه‌نامه به شدت دارای اهمیت است تفکیک مسئولیت‌های نهادهای ذیربط برگزاری کنسرت بود که می‌خواستیم نقش همه این نهاد‌ها در مواردی که ربطی به دفتر موسیقی ندارد، مشخص شود. چراکه دفتر موسیقی وزارت ارشاد ملزم نیست که در تمامی این موارد وارد ماجرا شود و اظهار نظر کند. آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتد، مربوط به دفتر موسیقی است اما آنچه که در لابی و یا حاشیه‌های سالن برگزاری کنسرت اتفاق می‌افتد، آیا به دفتر موسیقی ارتباط دارد؟ به نظر من دلیلی ندارد که همه مسئولیت‌های برگزاری یک کنسرت به عهده دفتر موسیقی وزارت ارشاد باشد.

وی ادامه داد: به نظر من تدوین شیوه‌نامه مشترک دفتر موسیقی وزارت ارشاد با نیروی انتظامی فقط برای تفکیک مسئولیت‌ها است تا هر کسی در زمینه برگزاری کنسرت اعتراضی داشت، مستقیم سراغ کسی برود که در این شیوه‌نامه تعیین شده که ماموریتش چیست. خوشبختانه من در دفتر موسیقی دو مشاور انتظامی دارم که برای برگزاری کنسرت‌ها به ما مشورت می‌دهند و امیدوارم که تدوین این شیوه نامه بتواند بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع کند.
 
  • «پلی‌بک» ممنوع است
ارجمند یادآوری کرد: مدتی است که اجرای کنسرت‌ها را به‌شیوه‌ی «پلی‌بک» ممنوع کرده‌ام، زیرا کسی که پول زیاد می‌دهد تا در این کنسرت‌ها حضور یابد، باید موسیقی خوب بشنود.

او درباره‌ی اختلاف نظرهایی که بین ارگان‌های مختلف در مورد برگزاری کنسرت‌های پاپ وجود دارد نیز توضیح داد: شیوه‌نامه‌ای که در این زمینه تعیین شده است، مسوولیت سازمان‌ها، شرکت‌ها و خوانندگان را مشخص می‌کند تا هر کسی وظیفه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: تنها آنچه روی صحنه اجرا می‌شود، مسوولیتش با دفتر موسیقی است؛ اما اگر در لابی یک سالن، کنسرت برگزار شود یا کسی پوشش نامناسب داشته باشد، دفتر موسیقی قوه‌ی قهریه نیست که با آن‌ها برخورد کند، بلکه هر کسی وظیفه‌ی خود را دارد، وزارت ارشاد که نباید درباره‌ی همه‌چیز جواب دهد.
 
  • اداره اماکن ناجا حق دریافت پول ندارد
مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به برخی از انتقادهای برگزارکنندگان کنسرت‌های موسیقایی مبنی بر دریافت مبلغی از سوی اداره اماکن عمومی ناجا توضیح داد: چندی پیش جلسه‌ای با فرمانده اماکن نیروی انتظامی داشتیم که وی ادعا کرد هیچ وجهی تاکنون در قالب عنوان اداره اماکن عمومی از برگزارکنندگان دریافت نمی‌شود و اگر کسی مشاهده کرد که چنین اقدامی از سوی کارکنان این اداره انجام می‌شود می‌تواند گزارش مستقیم آن را به فرماندهی اماکن عمومی ناجا تحویل دهد.

ارجمند افزود: آنچه که به من اطلاع داده شده، بر این مبنا است وجهی که دریافت می‌شود برای اقدامات ویژه‌ای است که نیروی انتظامی از جمله پلیس راهور و نیروهای انتظامی دیگر قبل و بعد از برگزاری کنسرت‌ها برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌ها اقدام کنند. البته آقای جنتی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا نامه‌ای را به نیروی انتظامی نوشته‌اند که در آن خواستار شفافیت پیرامون این موضوع هستند. برای ما هم این موضوع دارای اهمیت است که به هیچ عنوان کار غیرقانونی انجام نشود.
 
  • با معاون هنری وزیر ارشاد مشکلی ندارم
وی در ادامه این نشست خبری، با اشاره به برخی از حاشیه‌ها و صحبت‌هایی که در محافل غیررسمی پیرامون اختلاف نظر وی با معاون هنری وزیر ارشاد شنیده می‌شود، یادآور شد: من هم این شایعات را شنیده‌ام و می‌دانم وقتی در چنین جایگاه‌هایی قرار می‌گیریم، چنین شایعاتی نیز پیرامون ما وجود خواهد داشت، اما باید در اینجا اعلام کنم که همدلی و همراهی من با معاون هنری وزارت ارشاد بسیار زیاد است، به طوری که آقای مرادخانی در بسیاری از موارد به من گفت که وقتی ارجمند در دفتر موسیقی حضور دارد من دغدغه‌ای ندارم.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: من و آقای مرادخانی هیچ مشکلی با هم نداریم اتفاقا این یک اتفاق تاریخی است که ارتباط خوبی میان معاون هنری وزیر ارشاد با مدیر دفتر موسیقی وجود دارد. البته که در برخی موارد اختلاف نظر داریم که این اختلاف نظر‌ها نیز طبیعی است و خللی در کار‌ها ایجاد نمی‌کند.
 
  • هیات امنای ارکسترهای دولتی تشکیل شد
ارجمند در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت ارکس‌تر ملی و ارکس‌تر سمفونیک تهران توضیح داد: در آخرین جلسه‌ای که با آقای مرادخانی و آقای جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی داشتیم هیات امنای ارکستر‌ها شکل گرفت و طبق تازه‌ترین تصمیماتی که گرفتیم مدیریت فنی این ارکستر‌ها به عهده دفتر موسیقی و مدیریت اجرایی نیز به بنیاد رودکی واگذار شده است. البته بودجه این ارکستر‌ها نیز توسط سازمان برنامه و بودجه به ما ابلاغ شده و ما با استفاده از این بودجه تصمیم داریم علاوه بر خرید ساز، تکمیل آرشیو کتابخانه ارکستر‌ها و بازسازی سخت‌افزار‌ها و تمامی امکانات پیرامون این موضوع، دستمزد نوازندگان را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده گروه کر ارکس‌تر سمفونیک تهران، ارکس‌تر ملی و ارکس‌تر سمفونیک تهران کار خود را شروع می‌کند و ما به زودی از تمامی نوازندگان و هنرمندان این مجموعه‌ها برای کار دعوت می‌کنیم. البته برای ارکستر‌ها اساسنامه‌ای نوشته شده که وظایف ارکان ارکس‌تر در آن مشخص شده است. این در حالی است که در این اساسنامه رهبران ارکس‌تر نیز با ما طی ۳ ماه قرارداد می‌بندند و در صورت توافقات طرفین و تایید هر دو این همکاری ادامه خواهد داشت. البته تمامی موارد مندرج در این اساسنامه بر اساس الگوهای جهانی ارکسترهای موسیقی است.

مدیرکل دفتر موسیقی گفت: قطعا ارکستر ملی به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی و گروه کر ارکس‌تر سمفونیک تهران به رهبری حمید عسگری برنامه‌های خود را به زودی آغاز خواهد کرد این در حالی است که با استاد منوچهر صهبایی هم در حال انجام مذاکرات نهایی هستیم که در صورت توافق کار ارکس‌تر سمفونیک تهران را آغاز خواهد کرد. البته با شرایط فعلی امکان حضور رهبران ایرانی و خارجی دیگری نیز در این ارکستر‌ها وجود دارد.

ارجمند در بخش پایانی صحبت‌های خود از اجرای ارکس‌تر سمفونیک سازمان صدا و سیما در جشنواره موسیقی فجر امسال خبر داد و گفت: این ارکس‌تر به رهبری استاد نادر مرتضی‌پور و خوانندگی سالار عقیلی نیز در جشنواره امسال اجرا خواهد شد.
منبع: 
مهر و ایسنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 دی 1393 - 14:17

دیدگاه‌ها

یکشنبه 7 دی 1393 - 14:48

عجب جدا اگه این اتفاقا بیوفته رونق زیادی پیدا میکنه عرصه خوانندگی واقعا خبر جالبی بود

یکشنبه 7 دی 1393 - 15:39

آقای ارجمند اگر این تغییرات مربوط به قیمت بلیط به طور واقعی نه در حد 10 یا 20 هزار تومان بیفته ولی کیفیت حفظ بشه و این که پلی بک ممنوع بشه واین که به فکر حقوق هنرمندان باشید و اجرای دوباره ی کنسرت ها در سال برج میلاد همه و همه عالین تو رو خدا اجراشون کنید زودتر ممنون مشن همه ی دوستداران موسیقی ازتون .

یکشنبه 7 دی 1393 - 16:43

من افتخار اينو داشتم كه در كنسرواتوار تهران شاگرد استاد ارجمند عزيز باشم...ايشون بسيار بسيار فردي آگاه و با تجربه تو اين حوزه هستند و صد در صد مطمئن هستم اگر از ايشون حمايتهاي لازم بشه واقعا جايگاه موسيقي ما به مراتب بهتر و بهتر خواهد شد، من به اين قضيه ايمان دارم...چون خودشون هم از جنس موسيقي هستند و سالها تو عرصه آهنگسازي و نوازندگي فعاليت داشتن ...
براشون آرزوي موفقيت تو همه‌ي عرصه‌هاي زندگي رو دارم..

یکشنبه 7 دی 1393 - 17:37

امیدوارم در حد حرف و شعار نمونه این مسایل

یکشنبه 7 دی 1393 - 21:46

جناب ارجمند ظاهرا احساس خطر کرده با توجه به عزل و تغییر معاونت ها....
تا حالا حرف بوده و حرف بوده و حرف..
چرا آموزش صحیح به علاقهمندان حوزه موسیقی داده نمیشه؟
چرا فکری به حال پرورش استعدادها نمیشه؟
آزمون خوانندگی هم جالبه...
بازهم داریم به دوره ی چند ساله قبل برمیگردیم...

یکشنبه 7 دی 1393 - 21:49

واقعا مرسی. خیلی وقت بود منتظر بودیم کنسرت پاپ تو برج میلاد برگزار شه. سالن نمایشگاه کیفیت نداره انصافا. سپاسگذاریم

دوشنبه 8 دی 1393 - 01:29

انشاالله که همین میشه///موسیقی ایران لیاقتش بیشتر از ایناست--خدارو شکر که حالو روز این شرایط موسیقی کشوربهتر میشهو و هم ساماندهی خواهد شد..

دوشنبه 8 دی 1393 - 13:08

چه بسیار بی مایه سخن و چه اندک گرانبها عمل

دوشنبه 8 دی 1393 - 23:03

این اقای ارجمند خدمت بزرگی به جامعه ی موسیقی کرد. ممنون

سه شنبه 9 دی 1393 - 11:45

امیدوارم به زودی جامه ی عمل بپوشونید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه‌های موسیقی پاپ درجه‌بندی می‌شوند / برگزاری دوباره کنسرت‌های پاپ در برج میلاد | موسیقی ما