حضور مدیرکل دفتر موسیقی در اجرای گروه «کهت میان» در برج آزادی
شبِ جز محلی و ریفهای خشدار با کوارتت آزمند و همایون مجدزاده
موسیقی ما - برج آزادی در سومین شب سیوچهارمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر میزبان «کوارتت آزمند» و گروه «کهت میان» بود که این اجراها با استقبال چشمگیر تماشاگران همراه شد.
26 بهمنماه راس ساعت 19 ابتدا «کوارتت آزمند» در برج آزادی روی صحنه رفت. این گروه با ترکیب سازهای نی (وفا مصباحی)، پرکاشن (آیدین شفایی)، گیتار بیس (وحید صالحی) و گیتار (محمد آزمند) 6 قطعه برای حاضران در سالن اجرا کردند. کوارتت محمد آزمند در بهار 97 با تمرکز روی موسیقی نواحی ایران و موسیقی جَز تشکیل شد. تلاش این گروه تأکید بر نقاط اشتراک موسیقی ایرانی و موسیقی جَز بوده تا با از بین بردن مرز بین این دو، به صدایی واحد دست پیدا کند.
دیگر ترک اجرا شده در بخش نخست، «باران» بود و پس از آن «از 1926» که بهمدت 9 دقیقه طولانیترین قطعه این بخش بهحساب میآمد.
در ادامه کوارتت آزمند بر اساس ملودی محلی «پپو سلیمانی» که خود برگرفته از یکی از مقامهای تنبور بهنام «پپو» بوده، قطعهای را با تنظیم جز اجرا کردند که مورد توجه و تشویق تماشاگران قرار گرفت.
«با وفا» که تقدیم شد به وفا مصباحی؛ نوازنده نی این کوارتت، آخرین قطعهای این اجرای 45 دقیقهای بود.
گروه کهت میان به سرپرستی همایون مجدزاده از سال 1380 به طور رسمی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایده تولید موسیقی شرقی و خصوصاً ایرانی شروع به کار کرد. دو آلبوم بیکلام «اکسیر» و «وجود مجازی» کارهای اولیه گروه هستند.
اعضای گروه «کهت میان» در اجرای جمعهشب عبارت بودند از همایون مجدزاده سرپرست و آهنگساز و گیتار الکتریک، سعید مقدمی؛ گیتار الکتریک، مصطفی صالحی، گیتارباس، مهدی تفکری خواننده و شهرام نادری، درامز.
همایون مجدزاده پس از اجرای نخستین قطعه، درباره شکل و شمایل جدید گروه گفت: «سالها بود میخواستیم به گروه یک خواننده اضافه کنیم و آهنگهایی را که بدون کلام اجرا میکردیم با شعر همراه کنیم که بالأخره امسال مهدی تفکری که شخصیت دانشگاهی است و موسیقی ایرانی را بهصورت آکادمیک دنبال کرده به ما پیوسته است و ما از این موضوع خیلی خوشحالیم.»
مجدزاده همچنین یادآور شد: «چندین سال پیش یکی از کارهایمان را به نماینده یک لیبل بزرگ دادم و میدانستم که مراجعه به او خیلی زیاد است و ممکن است کار ما را حتی گوش نکند اما بعدها با من تماس گرفت و فهمیدم ما را دنبال کرده است. او به من گفت دو نوع کار را ما تحت هیچ شرایط نمیپذیریم یکی آثاری که ایده ندارند اما خوب اجرا شدهاند و دیگر آثاری که ایده دارند اما خوب اجرا نشدهاند.»
در ادامه این گروه قطعات «بیهمگان به سر شود»، «غلام قمر»، «کجا بودم، کجا رفتم»، «مرده بدم، زنده شدم» را با اشعاری از مولانا اجرا کردند که اوجخوانی مهدی تفکری در همه این قطعات برای علاقهمندان «کهت میان» جالب بود. آنها همچنین قطعات بیکلام «رستاخیز» و «درخت» را هم اجرا کردند.
در اجرای «کهت میان» ریفهای دیستورشن و تکنوازیهای گیتار بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و از دیگر نکتههای این کنسرت صدای استانداردی بود که در اجراهای این سبک از موسیقی بسیار اهمیت دارد. اردوان انزابیپور، شهریار صیقلانی، صنم پاشا و... از مهمانان ویژه اجرای جمعهشب بودند.
26 بهمنماه راس ساعت 19 ابتدا «کوارتت آزمند» در برج آزادی روی صحنه رفت. این گروه با ترکیب سازهای نی (وفا مصباحی)، پرکاشن (آیدین شفایی)، گیتار بیس (وحید صالحی) و گیتار (محمد آزمند) 6 قطعه برای حاضران در سالن اجرا کردند. کوارتت محمد آزمند در بهار 97 با تمرکز روی موسیقی نواحی ایران و موسیقی جَز تشکیل شد. تلاش این گروه تأکید بر نقاط اشتراک موسیقی ایرانی و موسیقی جَز بوده تا با از بین بردن مرز بین این دو، به صدایی واحد دست پیدا کند.
- وقتی «پپو سلیمانی» تم جز میشود
دیگر ترک اجرا شده در بخش نخست، «باران» بود و پس از آن «از 1926» که بهمدت 9 دقیقه طولانیترین قطعه این بخش بهحساب میآمد.
در ادامه کوارتت آزمند بر اساس ملودی محلی «پپو سلیمانی» که خود برگرفته از یکی از مقامهای تنبور بهنام «پپو» بوده، قطعهای را با تنظیم جز اجرا کردند که مورد توجه و تشویق تماشاگران قرار گرفت.
«با وفا» که تقدیم شد به وفا مصباحی؛ نوازنده نی این کوارتت، آخرین قطعهای این اجرای 45 دقیقهای بود.
- «کهت مَیان» و مولاناخوانیاش
گروه کهت میان به سرپرستی همایون مجدزاده از سال 1380 به طور رسمی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایده تولید موسیقی شرقی و خصوصاً ایرانی شروع به کار کرد. دو آلبوم بیکلام «اکسیر» و «وجود مجازی» کارهای اولیه گروه هستند.
اعضای گروه «کهت میان» در اجرای جمعهشب عبارت بودند از همایون مجدزاده سرپرست و آهنگساز و گیتار الکتریک، سعید مقدمی؛ گیتار الکتریک، مصطفی صالحی، گیتارباس، مهدی تفکری خواننده و شهرام نادری، درامز.
همایون مجدزاده پس از اجرای نخستین قطعه، درباره شکل و شمایل جدید گروه گفت: «سالها بود میخواستیم به گروه یک خواننده اضافه کنیم و آهنگهایی را که بدون کلام اجرا میکردیم با شعر همراه کنیم که بالأخره امسال مهدی تفکری که شخصیت دانشگاهی است و موسیقی ایرانی را بهصورت آکادمیک دنبال کرده به ما پیوسته است و ما از این موضوع خیلی خوشحالیم.»
مجدزاده همچنین یادآور شد: «چندین سال پیش یکی از کارهایمان را به نماینده یک لیبل بزرگ دادم و میدانستم که مراجعه به او خیلی زیاد است و ممکن است کار ما را حتی گوش نکند اما بعدها با من تماس گرفت و فهمیدم ما را دنبال کرده است. او به من گفت دو نوع کار را ما تحت هیچ شرایط نمیپذیریم یکی آثاری که ایده ندارند اما خوب اجرا شدهاند و دیگر آثاری که ایده دارند اما خوب اجرا نشدهاند.»
در ادامه این گروه قطعات «بیهمگان به سر شود»، «غلام قمر»، «کجا بودم، کجا رفتم»، «مرده بدم، زنده شدم» را با اشعاری از مولانا اجرا کردند که اوجخوانی مهدی تفکری در همه این قطعات برای علاقهمندان «کهت میان» جالب بود. آنها همچنین قطعات بیکلام «رستاخیز» و «درخت» را هم اجرا کردند.
در اجرای «کهت میان» ریفهای دیستورشن و تکنوازیهای گیتار بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و از دیگر نکتههای این کنسرت صدای استانداردی بود که در اجراهای این سبک از موسیقی بسیار اهمیت دارد. اردوان انزابیپور، شهریار صیقلانی، صنم پاشا و... از مهمانان ویژه اجرای جمعهشب بودند.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 بهمن 1397 - 14:33
افزودن یک دیدگاه جدید