گفتوگو با سرپرست آنسامبل «آتلاس» به بهانه حضورش در جشنواره موسیقی فجر
یِسپا لوتسهوفت: مردم دانمارک موسیقی ایرانی گوش میکنند و «شهرام ناظری» تقریباً آنجا شناخته شده است
موسیقی ما - فرزان صوفی - دومین روز از جشنواره موسیقی فجر گروهی از کشور دانمارک قطعهای اجرا کرد که یک آهنگساز دانمارکی حدود صد سال پیش با الهام از میدان نقش جهان اصفهان نوشته بوده است؛ قطعهای با نام «کوئینتت بادی، اپوس 43» که کارل نیلسون آن را به سفارش اپرای سلطنتی کپنهاگ برای «قصههای هزار و یک شب» نوشته و آنسامبل «آتلاس» به سرپرستی یِسپا لوتسهوفت که سالها است در دنیا قطعات مختلفی را اجرا میکند، آنرا برای اولینبار در ایران روی صحنه برد.
با سرپرست گروه به بهانه اجرایشان در ایران گفتوگو کردیم که ناگفتههای جالب بسیاری از ذهنیت مردم دانمارک نسبت به موسیقی ایران، به خصوص اصفهان داشت. گفت وگویی که صبحِ روز اجرا با هماهنگی و ترجمه امیرمهیار تفرشیپور -که این آنسامبل یکی از قطعات او را در جشنواره اجرا کرد- به زبان دانمارکی انجام شد و به این ترتیب گفتوگوی ویژهای از آب درآمد.
با افتخار اثر امیرمهیار تفرشیپور را هم قرار است اجرا کنیم چون قبلاً هم با این آهنگساز کار کردهایم. آقای تفرشیپور دو آهنگساز دیگر را هم به ما معرفی کردند که دو فرهتِ آهنگساز هستند. این خواسته ما هم هست که با آهنگسازهای شما آشنا شویم و موسیقی شما را یاد بگیریم. در دانمارک خیلی سخت است که از این مدل آهنگسازهای کلاسیک، آثاری را پیدا کنیم. شاید این اتفاق دفعه اولمان باشد اما بار آخر نیست و ما هم مثل همان محقق ایرانشناس دانمارکی دوست داریم که به ناشناختهها دست پیدا کنیم.
ما برای این کنسرت، از او قطعه «آلاس» به معنای «دریغا» را انتخاب کردهایم؛ چراکه آمیختگی بسیار خوبی از موسیقی ایرانی و موسیقی مدرن غربی دارد.
با سرپرست گروه به بهانه اجرایشان در ایران گفتوگو کردیم که ناگفتههای جالب بسیاری از ذهنیت مردم دانمارک نسبت به موسیقی ایران، به خصوص اصفهان داشت. گفت وگویی که صبحِ روز اجرا با هماهنگی و ترجمه امیرمهیار تفرشیپور -که این آنسامبل یکی از قطعات او را در جشنواره اجرا کرد- به زبان دانمارکی انجام شد و به این ترتیب گفتوگوی ویژهای از آب درآمد.
- * از قطعهای شروع کنیم که قرار است در جشنواره موسیقی فجر از «کارل نیلسون» اجرا کنید؛ قطعهای که حدود صد سال پیش با الهام از میدان «نقش جهان» اصفهان نوشته شده است. فکر میکنم اولینبار باشد که این قطعه در ایران اجرا میشود!
- * مگر چه شیوهای است؟
- * پس بیشتر از معاشرت آدمها الهام گرفته شده تا معماری بناهای مختلفی که دور تا دور میدان نقش جهان هستند.
- * «چارلز آیوز» قطعات ربعپردهداری را هم با تغییر کوک پیانو نوشته است. فکر میکنم با یکدیگر همدوره بودند.
- * این را میدانید که معماری در اصفهان به موسیقی منجمد معروف است و آرشیتکتها خیلی از موسیقی برای طراحیهایشان الهام میگرفتهاند؟
- * هیچ وقت اصفهان بودهاید؟
- * شما چقدر با موسیقی ایرانی و در ابعاد وسیعتر، موسیقی مشرقزمین آشنایی دارید؟
- * پس به موسیقی کلاسیک ایرانی گوش میکنید. بیشتر کدام هنرمندان ایرانی را دنبال کردهاید؟
- * این عجیب و غریب و خارج از کوک بودن، در آوازهای ایرانی هم به گوشتان میآید؟
- * به هر حال موسیقی ایرانی هم مثل موسیقی جز و بلوز پر از بداههپردازی است.
- * به اجرای آنسامبل «آتلاس» در جشنواره موسیقی فجر برسیم. با توجه به اینکه قرار بود در این فستیوال برای مخاطب ایرانی اجرا داشته باشید، انتخاب این رپرتوآر بر چه اساس بود و چرا آثار این آهنگسازان ایرانی را برای اجرا انتخاب کردید؟
با افتخار اثر امیرمهیار تفرشیپور را هم قرار است اجرا کنیم چون قبلاً هم با این آهنگساز کار کردهایم. آقای تفرشیپور دو آهنگساز دیگر را هم به ما معرفی کردند که دو فرهتِ آهنگساز هستند. این خواسته ما هم هست که با آهنگسازهای شما آشنا شویم و موسیقی شما را یاد بگیریم. در دانمارک خیلی سخت است که از این مدل آهنگسازهای کلاسیک، آثاری را پیدا کنیم. شاید این اتفاق دفعه اولمان باشد اما بار آخر نیست و ما هم مثل همان محقق ایرانشناس دانمارکی دوست داریم که به ناشناختهها دست پیدا کنیم.
- * آشنایی با امیرمهیار تفرشیپور از چه طریق بود؟
- * هدفتان از این اجرا چه بود؟
ما برای این کنسرت، از او قطعه «آلاس» به معنای «دریغا» را انتخاب کردهایم؛ چراکه آمیختگی بسیار خوبی از موسیقی ایرانی و موسیقی مدرن غربی دارد.
- * اگر موافقید کمی هم درباره موسیقی کلاسیک در دانمارک صحبت کنیم. در کشور شما مخاطبِ امروز چقدر با این موسیقی همذاتپنداری میکند و تا چه حد در زندگی مردم شما جریان دارد؟
- * شیوه برخورد هنرمند با مخاطب معمولاً دو نوع است؛ هنرمندی که بر اساس سلیقه مخاطب کارش را پیش میبرد و هنرمندی که به دنبال کشف و شهود و لذتهای خودش است و مخاطب را در این لذتها شریک میکند. مبنای آنسامبل شما در مواجه با مخاطب بر چه اساس است؟
- * که البته در اجرای ایران رپرتوارتان را کمی شناخته شدهتر انتخاب کردهاید.
- * این روزها نام «ایران» بیشتر به واسطه سیاست در دنیا شناخته شده؛ شما به عنوان یک هنرمند با چه نگاهی ایران را به دیگران معرفی خواهید کرد؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 بهمن 1397 - 18:11
افزودن یک دیدگاه جدید