برنامه یاد بعضی نفرات
 
تهمورس پورناظری در نشست خبری تازه‌ترین پروژه موسیقایی‌اش عنوان کرد؛
«تهمورس و ما» بیان دیگری از احساسات من است
موسيقي ما- تهمورس پورناظری بعد از تور پرمخاطب و موفق «چرا رفتی» قرار است اول و دوم شهریورماه پروژه «تهمورس و ما» را با نگاهی آزاد از ترکیب آهنگسازی و بداهه‌نوازی موسیقی در تالار وحدت روی صحنه ببرد که بر همین اساس صبح امروز نشست خبری برای این کنسرت پرفورمنس با حضور تهمورس پورناظری و جمعی از اصحاب رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش «موسیقی ما» تهمورس پورناظری با اشاره به رویکرد این پروژه گفت:«برنامه پیش رو، یک کار کاملا شخصی و درونی است که در ابتدا قصدی برای اجرای کنسرت آن نبود اما وقتی با دوستانی که در تور کنسرت «چرا رفتی؟» همکاری می‌کردیم، نوعی رفاقت میان ما شکل گرفت و قرار شد طی این فضای دوستانه هرچند وقت یک بار بدون هیچ قصدی برای تولید آلبوم یا برگزاری کنسرت، در کنار هم به فعالیت‌های موسیقایی مشغول شویم.

او افزود: «من وقتی به ایران بازگشتم و دیدم هنوز هم کورسوی امیدی در جامعه موسیقی دیده می‌شود، وقتم را صرف کارهای زیرساختی موسیقی کردم اما خودم از فضای اجرای موسیقی دور افتادم و به همین خاطر اصلا حال خوبی نداشتم بر همین اساس بعد از تور کنسرت «چرا رفتی؟» تصمیم گرفتم برای این کنسرت پرفورمنس برنامه‌ریزی کنم. این پروژه نوعی بازیگوشی برای من است که فرم اجرای آن به لحاظ موسیقایی شاید چیزی حدود 10 دقیقه در ادامه کارهای قبلی من باشد اما عمده‌ی کار تجربیاتی است که می‌خواستم در قالب آن احساساتم را طور دیگری بیان کنم. 90 درصد کار بی‌کلام است و به همین واسطه دستم برای بیان احساسات باز بود. دو ویلون، دو ویلون سل، ساز کوبه‌ای و گیتار باس سازبندی این کنسرت را تشکیل می‌دهد که فکر می‌کنم این سازبندی از منظر رنگ‌آمیزی صدای جذابی باشد.»

این آهنگساز با اشاره به فضای خیال‌انگیز این کنسرت پرفورمنس و تشریح قسمت‌های مختلف آن توضیح داد: «برای این پروژه به فضای خیال‌انگیزی رسیدیم که نه می‌توان به آن کنسرت گفت، نه پرفورمنس بنابراین برای آن هیچ واژه‌ای بهتر از «کنسرت پرفورمنس» نیست. تمامی کارها با همکاری رضا موسوی و توماج دانش بهزادی در 4 پرده کارگردانی شده است؛ در بخش اول حضوری از نوازنده‌ها را خواهیم دید که در واقع زندگی روزمره‌شان را روایت می‌کنند و هر کس به نوعی روی صحنه زندگی می‌کند. بخش دوم شامل سه قسمت است که قسمت اول آن فضایی معنوی دارد و بخش دوم براساس شعری از سیاوش کسرایی روایت می‌شود. ضمن اینکه در این بخش از کنسرت ما علاوه بر استفاده از فرم‌های کاملاً تکراری اجراهای قبلی‌ام، فرم‌های جدیدی را اضافه کرده‌ایم که می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد.»
 
  • در مملکت ما هیچ کس به هیچ کس پاسخگو نیست
پورناظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از روبه‌روی هم قرار گرفتن هنرمندان موسیقی گفت: «چرا جامعه موسیقی از بزرگ و کوچک گرفته تا استاد و شاگرد و اساسا هر آن کس که در موسیقی است فکر می‌کنند روبروی هم هستند؟ این را چگونه باید آموزش داد که ما روبروی هم نیستم بلکه در کنار یکدیگر قرار داریم. من فکر می‌کنم این موضوع را اهالی رسانه باید به جامعه موسیقی گوشزد کند؛ امروز کلاسیک مقابل پاپ است، پاپ مقابل سنتی و همه به همین شکل روبروی هم هستند.»

او ادامه داد: «در این مدت بارها و بارها از لغت‌هایی چون هنرمند و مطرب استفاده کرده‌اند؛ حالا من می خواهم سوال دیگری را مطرح کنم، اینکه چطور می‌توان فرق بین مطرب و هنرمند را تفکیک کرد؟ و مورد دیگر اینکه جدیداً از واژه «موسیقی جدی» صحبت می‌کنند. آیا ما موسیقی شوخی هم داریم؟ آیا می‌توانیم به یک همفکری برسیم که به چه شکل موزیسین‌ها و مسئولان را در کنار هم قرار دهیم. متاسفانه در سرزمین ما پاسخگویی وجود ندارد و هیچ کس به هیچ کس پاسخگو نیست باید فکری کنیم که چطور می‌توانیم جامعه، مسئولین، وزارتخانه و آهنگسازان را پاسخگو کنیم. هیچ وقت آیا از مسئول تلویزیون پرسیده شده که چرا شما میلیاردها ساعت موسیقی را مجانی پخش می‌کنید؟ متاسفانه هیچ واکنشی به بسیاری از همین موسیقی‌هایی که در سازمان صدا و سیما بدون اجازه حذف و اضافه می‌شوند، از سوی رسانه‌ها داده نشده است.»

پورناظری در ادامه با اشاره به فضای امروز دانشگاه‌های موسیقی گفت: «آیا می‌دانید امروز در دانشگاه‌های موسیقی چه خبر است و چه جریاناتی حاکم بر این فضا است؟ آیا می‌دانید شاگرد این اجازه را ندارد که نام استاد دیگری را به غیر از استاد خود ببرد؟ آیا می دانید همین دانشجویان و شاگردان به خاطر چنین مسائلی به یکباره از دانشگاه اخراج می شوند؟ آیا می‌دانید امروز هنرجویی که بعد از صرف هزینه‌های زیاد آموزش می‌بیند، آموزش و یادگیری او غلط است؟ امروز کسی از وضعیت دانشگاه‌های موسیقی خبر ندارد.»
 
  • پاسخ پورناظری به ابهامات موزیک متن سریال «تنهایی لیلا»
آهنگساز آلبوم پرطرفدارا «نه فرشته‌ام نه شیطان» در پایان صحبت‌های خود با اشاره به موسیقی متن سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود و انتقاد از انتشار برخی از قطعات آلبوم «قطره‌های باران» در این مجموعه توضیح داد: «مگر می‌شود به لحاظ قانونی چنین اتفاقی بیفتد که اثر شما بدون اجازه در یک مجموعه تلویزیونی پخش شود؟ باور کنید در جنگل هم چنین اتفاقی نمی‌افتد و پرندگان و حیوانات هم می‌دانند که نباید به لانه‌های یکدیگر ورود کنند. اما اینجا در یک موقعیت کاملا شیک می‌آیند و موسیقی تو را در یک سریال می‌گنجانند. من اگر حرف نمی‌زنم فقط به خاطر این است که دوست ندارم تنش ایجاد کنم.»

او با بیان اینکه قرار بود پیش از این آهنگسازی این سریال به آنها سپرده شود ادامه داد: «آهنگسازی سریال «تنهایی لیلا» قرار بود در ابتدا به سهراب پورناظری سپرده شود، اما به دلیل اینکه ما فضای آن سریال را دوست نداشتیم به عوامل آن پاسخ منفی دادیم، اما به یکباره مشاهده کردیم که بخشی از موسیقی آلبومِ ما در این سریال در حال پخش شدن است. من سربسته به این موضوع واکنش نشان دادم اما به نظر می‌آید که باید در این مورد واکنش‌های جدی‌تری را نشان دهم که البته این اتفاق افتاده و در این زمینه خیلی کارها انجام داده‌ایم تا به زودی تکلیف مشخص شود.»

بعد از استعفای پیروز ارجمند صحبت‌هایی راجع به حضور تهمورس پورناظری برای حضور به عنوان مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد شنیده می‌شد که پورناظری در پاسخ به سوالی در همین راستا تنها با ذکر یک جمله گفت: «همانطور که پسر آقای ظریف به عروسی پسر آقای جان کری رفت، بنده هم به عنوان مدیریت دفتر موسیقی فعالیت خواهم کرد.»

در کنسرت پرفورمنس «تهمورس و ما» از حضور هنرمندانی همچون تینا جامه‌گرمی (ویلن و پیانو)، نگار نوراد (ویلنسل)، آتنا اشتیاقی‌ (ویلنسل و کنترباس)، حسین رضایی‌نیا (سازهای کوبه‌ای) و آرین کشیشی (کنترباس و گیتار باس) بهره گرفته شده است و همچنین خود او در این کنسرت تار،‌ سه‌تار، تنبور و برای نخستین بار دوتار می‌نوازد.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مرداد 1394 - 16:44

دیدگاه‌ها

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 02:13

پورناظری ها اینجا
پورناظری ها آنجا
پورناظریا هاهمه جا؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «تهمورس و ما» بیان دیگری از احساسات من است | موسیقی ما