برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگ‌ساز شناخته شده به پرسش‌های مخاطبانش پاسخ داد
تهمورس پورناظری: اثرم با صدای استاد «محمدرضا شجریان» در سال جاری منتشر می‌شود
موسیقی ما- «تهمورس پورناظری» - آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی شناخته‌شده‌ی موسیقی ایران- علی‌رغم فعالیت‌های متعددش در عرصه‌ی موسیقی، چندان اهلِ‌ گفت‌وگو با رسانه‌ها نیست؛ او اما چندی قبل در اینستاگرامِ خود اعلام کرد که مخاطبانش می‌توانند پرسش‌های خود را با او در میان بگذارند؛ این اتفاق با استقبالِ تعدادِ زیادی از کاربرانِ این هنرمند مواجه شد و «پورناظری» در پاسخ به تک‌تکِ‌ سوالاتِ آنان درباره‌ی انتشار آلبومش با خوانندگی محمدرضا شجریان، فعالیت‌های آتی خود و هم‌چنین فعالیت‌های گروه موسیقی شمس و برادرش «سهراب پورناظری» و ... پاسخ داد. در این گزارش  به برخی از فرازهای مهمِ این گزارش خواهیم پرداخت.

«تهمورس پورناظری» در پاسخ به سوالِ کاربری درباره‌ی فعالیت‌های گروه موسیقی شمس توضیح داد که این گروه هم‌اکنون مشغول ضبط اثری با صدای «همایون شجریان» است. این آهنگ‌ساز هم‌چنین این خبرِ خوش را به مخاطبانِ خود داد که قرار است آلبومِ مشترکش با استاد «محمدرضا شجریان» در سال جاری منتشر شود.

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا به فکرِ تشکیلِ گروه با اساتیدِ موسیقی ایران (بزرگانی چون علیزاده و کلهر) و خوانندگی «همایون شجریان» هست یا خیر؛ به این نکته اشاره کرد که پیشنهادی برای این موضوع نداشته است.

این آهنگ‌ساز موسیقی ایران هم‌چنین درباره‌ی انتشار اثرش بر اساسِ اشعارِ «سیمین بهبهانی» با خوانندگی «همایون شجریان» اعلام کرد که هم‌چنان مشغول کار بر روی این اثر است و اصولا تا زمانِ انتشار، هم‌چنان تغییراتِ بسیاری روی آن انجام می‌دهد. «تهمورس پورناظری» هم‌چنین درباره ی انتشارِ اثرِ جدید خود گفت: «پروژه‌های موسیقی، زمانی که به صورتِ دل‌خواه ساخته می‌شوند، آماده‌ی انتشار خواهد بود؛ بنابراین زمانی دقیق نمی‌توان برای انتشارِ آن اعلام کرد.»

این آهنگ‌ساز هم‌چنین در پاسخ به سوالِ کاربری اعلام کرد که آلبوم «آیینه‌ها» کاری از «سهراب پورناظری»، هم‌اکنون در مرحله‌ی طراحی جلد است؛ او هم‌‌چنین خبر داد که با همراهی استاد «کیخسرو پورناظری» و «سهراب پورناظری» مشغولِ طراحی کار جدیدی هستند. ضبطِ قطعه‌ی «باران ببار» نیز از جمله کارهایی است که این آهنگ‌ساز در دستورِ کار خود دارد.
او در پاسخ به سوالِ دیگری که چرا کارهایی چون مطرب مهتاب‌رو و دیگر آثار فولکلور کردی با همراهی «شهرام ناظری» ادامه پیدا نکرد، گفت: «اثری از ساخته‌های پدر با گروهِ تنبور شمس و صدای همایون شجریان به زودی منتشر خواهد شد.»

آهنگ‌سازِ «نه‌فرشته‌ام، نه شیطان» علاوه بر آن درباره‌ی زمانِ آغاز یادگیری موسیقی خود و برادرش گفت: «ما موسیقی را در خانواده آموختیم و به همین خاطر بخشِ مهمی از آن به صورت غیرمستقیم انجام شده است.» این هنرمند هم‌چنین درباره‌ی انتخابِ «موسیقی» میانِ هنرها گفت: «موسیقی هنر اجدادی من است.»‌

در این میان برخی کاربران نیز پیشنهاداتی را برای این آهنگ‌ساز مطرح کرده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان به تنظیمِ قطعاتی چون رامشگر و انتشارِ آن در یک آلبوم، انتشارِ اثری با صدای «سهراب پورناظری» و تاسیس کانالی تلگرامی برای تدریس تئوری موسیقی اشاره کرد.

او درباره‌ی این‌که چه احساسی در یک آهنگ‌ساز رخ می‌دهد تا می‌تواند یک ملودی ماندگار چون «کولی» را خلق کند، نیز توضیح داد: «اگر در زمانِ ساختِ یک قطعه، آهنگ‌ساز خود در ملودی غرق شود؛ مخاطب نیز با آن احساسِ نزدیکی خواهد کرد.» این نوازنده‌ی برحسته هم‌چنین به این نکته اشاره کرد که: «بخشی از تمرینِ نوازنده روی ساز است و بخشی از آن با اندیشیدن و شنیدن حاصل می‌شود.» 

«تهمورس پورناظری» هم‌چنین به این مساله اشاره کرد که از تاریخِ ادبیاتِ ایران بهره‌های فراوان در (شعر و موسیقی) گرفته است.

یکی از کاربرانِ او نیز به طرح این مساله پرداخت که چرا هنرمندان از کسانی چون او به عنوانِ یک نوازنده‌ی نابینا که ناگزیر از زدنِ ساز در خیابان و متروست، حمایت نمی‌کنند، گفت: «متاسفم که اوضاع ناگوار اقتصادی دامن همه‌ی مردمان این سرزمین را گرفته است و دل‌خون هستم که هنرمندان ایران به‌‌جای تمرکز بر سازندگی و پیشرفت و معرفی خود باید درگیر مسایل اقتصادی باشند.»

این آهنگ‌ساز اعلام کرد که با این نوازنده‌ی نابینا تماس خواهد گرفت تا با همراهی یک‌دیگر راهی برای گریز از وضعِ موجود پیدا کنند. 

«تهمورس پورناظری» هم‌چنین به این مساله اشاره کرد که قرار بوده تا در کرمانشاه به برگزاری کلاس‌های آموزشی بپردازد که به علت ویروسِ کرونا به تاخیر افتاده است.

او درباره‌ی سلیقه‌ی موسیقایی خود نیز گفت موسیقی خراسان یکی از پرشورترین موسیقی‌های ایران زمین است و علاوه بر آن‌که جهانِ‌ موسیقایی بزرگانی چون فرامرز پایور، هوشنگ ظریف، محمدرضا شجریان ستایش می‌کند؛ کارِ بسیاری از هنرمندان جوان را بسیار دوست می‌دارد.

مساله‌ی استعدادیابی آکادمی پورناظری نیز یکی دیگر از سوالاتِ کاربران بود و «تهمورس» درباره‌ی آن توضیح داد که قرار بوده تا اسفند 98 اجرایی از منتخبانِ این آکادمی داشته باشند که به دلیلِ ویروسِ کرونا به تعویق افتاده است.» او هم‌چنین اعلام کرد که بارِ‌ دیگر در حال طراحی برنامه‌ای برای استعدادیابی و پرورش است. او این فراخوان را یکی از بهترین اتفاقاتِ‌ دورانِ کاری خود دانست و اظهار امیدواری کرد با پایان یافتنِ ویروسِ کرونا، نتیجه‌ی آن هم برای هنرجویان و هم علاقه‌مندان مشخص شود.»

این آهنگ‌ساز هم‌چنین از انتشار آلبوم پروژه‌ی موسیقایی «سی» خبر داد.
تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1400 - 12:17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تهمورس پورناظری: اثرم با صدای استاد «محمدرضا شجریان» در سال جاری منتشر می‌شود | موسیقی ما