گفتوگوی خواندنی با خالق «چرا رفتی» به بهانه اجرای کنسرت «تهمورس و ما» در روزای اول شهریور
تهمورس پورناظری: هر کاری کنم با «چرا رفتی» مقایسه میشود
موسیقی ما - «تهمورس پورناظری» اول و دوم شهریورماه، پروژه «تهمورس و ما» را در تالار وحدت روی صحنه میبرد؛ با رویکردی متفاوت از آنچه در کنسرتهای معمول دیده میشود. او را در این برنامه تینا جامهگرمی (ویلن و پیانو)، نگار نوراد (ویلنسل)، آتنا اشتیاقی (ویلنسل و کنترباس)، حسین رضایینیا (سازهای کوبهای) و آرین کشیشی (کنترباس و گیتار باس) همراهی خواهند کرد و او خود در این کنسرت تار، سهتار، تنبور و برای نخستین بار دوتار مینوازد.
پورناظری موسیقی این برنامه را با نگاهی آزاد از ترکیب آهنگسازی و بداههنوازی تدوین کرده است. این در حالی است که همچنان آخرین اثر این هنرمند «نه فرشتهام، نه شیطان» به عنوان یکی از پُرمخاطبترین آثار منتشر شده در این سالها، دو سال بعد از انتشار همچنان در فضای موسیقی ایران جریان دارد. این اثر همچنین در دومین جشن سالانه موسیقی ما توانست تندیس مردمی بهترین آلبوم موسیقی سنتی (برای آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان») و تندیس مردمی بهترین قطعه موسیقی سنتی (برای تصنیف «چرا رفتی») را از آن خود کند.
از آخرین آثار منتشر شدهی «تهمورس پورناظری» نیز «قطرههای باران» با صدای «علیرضا قربانی» است که دربرگیرندهی قطعاتی از ساختههای او، سهراب و کیخسرو پورناظری است. «تهمورس و ما» اجرایی است که «رضا موسوی» طرحهایی از تهمورس پورناظری را کارگردانی هنری خواهد کرد. این برنامه قرار است علاوه بر تهران در شهرهایی چون رشت، گنبد، گرگان، کرمانشاه، شیراز و تبریز به صورت کنسرت روی صحنه برود. بلیتهای «تهمورس و ما» در سایت tik8.com به فروش میرسد.
«آن سوي ما» برشي است از موزيسينهايي كه خيلي جدي روي صحنه ميروند؛ يعني يك ورق قبل از آن را به نمایش میگذارد، با صحنهاي که فضايی ساده و صميمي دارد. انگار تماشاگري نداريم، ميخواهيم خودمان باشيم. تمام عمر ياد گرفتهايم كه در صحنه خودمان نباشيم و حالا تمرين «بازگشت به خود» داريم. بخش دوم، سه قطعه است با سه كارگرداني مستقل. يك بخش آن بر اساس موسيقي تنبور است و من تنبور ميزنم. در اين قطعه، صحنه احوال معنوي دارد و سماع دارد. يك بخش كار، بر اساس شعري است از سياوش كسرايي كه من چند سال قبل آن را ساخته بودم. آهنگ آخر هم قطعهاي پرشور و با بازيگوشي محض من است كه هر كاري كه خواستم در آن انجام دادهام.
علاوه بر این، از آنجا که ما رسانه نداریم، حضور فیزیکیمان میتواند در نقش رسانه عمل کند. همين الان هم به نظرم كنسرت شهرستانها بیشتر شده است. از سوی دیگر تهران از نظر تعداد كنسرت در حال اشباع است. در تور «چرا رفتی» شادي و غم عجيب و غريبي را تجربه کردیم. ضمن اینکه ما حتی در این تور یک تنش درونگروهی هم نداشتیم و این خیلی خوب بود و معتقدم اگر بهتر مديريت ميشد، حجم مخاطبان آن حداقل دو برابر بیشتر بود. به هر حال آن زمان مديريت دفتر موسيقي تمام توانش را به كار بست تا اين كنسرتها انجام نشود؛ اما پرش ما بلندتر از ديوار آنها بود و کار را انجام داديم.
پورناظری موسیقی این برنامه را با نگاهی آزاد از ترکیب آهنگسازی و بداههنوازی تدوین کرده است. این در حالی است که همچنان آخرین اثر این هنرمند «نه فرشتهام، نه شیطان» به عنوان یکی از پُرمخاطبترین آثار منتشر شده در این سالها، دو سال بعد از انتشار همچنان در فضای موسیقی ایران جریان دارد. این اثر همچنین در دومین جشن سالانه موسیقی ما توانست تندیس مردمی بهترین آلبوم موسیقی سنتی (برای آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان») و تندیس مردمی بهترین قطعه موسیقی سنتی (برای تصنیف «چرا رفتی») را از آن خود کند.
از آخرین آثار منتشر شدهی «تهمورس پورناظری» نیز «قطرههای باران» با صدای «علیرضا قربانی» است که دربرگیرندهی قطعاتی از ساختههای او، سهراب و کیخسرو پورناظری است. «تهمورس و ما» اجرایی است که «رضا موسوی» طرحهایی از تهمورس پورناظری را کارگردانی هنری خواهد کرد. این برنامه قرار است علاوه بر تهران در شهرهایی چون رشت، گنبد، گرگان، کرمانشاه، شیراز و تبریز به صورت کنسرت روی صحنه برود. بلیتهای «تهمورس و ما» در سایت tik8.com به فروش میرسد.
- * از عنوان کنسرت شروع کنیم، چرا «تهمورس و ما»؟
- * ظاهراً ابتدا قرار بود نامش «آن سوی ما» باشد. درست است؟
- * حالا «تهمورس و ما» كجاي جهان موسيقايي شما قرار ميگيرد؟
- * تمرينات به شكل بداهه بود؟ اصلاً چطور به اين فرم موسيقي رسيديد، به اين ساز بندي؟
- * روح موسيقي ايراني است؟
- * مسألهاي كه در اثر قبليتان مورد بحث بود، اين بود كه سبك مشخصي براي آن وجود نداشت و خودتان هم ميگفتيد كه موسيقي امروز ايران، مناسبتترين واژه براي تعريف آن موسيقي است. اين اثر هم گويا سبك مشخصي ندارد.
«آن سوي ما» برشي است از موزيسينهايي كه خيلي جدي روي صحنه ميروند؛ يعني يك ورق قبل از آن را به نمایش میگذارد، با صحنهاي که فضايی ساده و صميمي دارد. انگار تماشاگري نداريم، ميخواهيم خودمان باشيم. تمام عمر ياد گرفتهايم كه در صحنه خودمان نباشيم و حالا تمرين «بازگشت به خود» داريم. بخش دوم، سه قطعه است با سه كارگرداني مستقل. يك بخش آن بر اساس موسيقي تنبور است و من تنبور ميزنم. در اين قطعه، صحنه احوال معنوي دارد و سماع دارد. يك بخش كار، بر اساس شعري است از سياوش كسرايي كه من چند سال قبل آن را ساخته بودم. آهنگ آخر هم قطعهاي پرشور و با بازيگوشي محض من است كه هر كاري كه خواستم در آن انجام دادهام.
- * دربارهي پرفورمنسي هم كه قرار است در اين اجرا وجود داشته باشد، توضيح ميدهيد. به نظر ميرسد كه اين روزها، اهالي موسيقي به اجراي كنسرتهايشان همراه با پرفورمنس تمايل پيدا كردهاند.
- * كنسرت قبلي شما -چرا رفتي- حدود 110 هزار نفر مخاطب داشت. چطور حالا به اين خلوتی رسيديد كه در اين كنسرت ديده ميشود.
- * كار بعديتان چطور است؟
- * قطعه نوشتهايد؟
- * چقدر در حال و هواي «نه فرشتهام، نه شيطان» است؟
- * خب يك مقدار از فضاي اين كنسرت فاصله بگيريم. شما تأثير خواننده در موسيقي ايران را چطور ميبينيد؟ به هر حال بسياري از آهنگسازان فكر ميكنند كه خوانندگان نقشي مهمتر از آنچه بايد در موسيقي ايران پيدا كردهاند.
- * البته اين مسأله بعد از انقلاب بيشتر ديده ميشود.
- * نگاه شما به خواننده و تأثير آن چيست؟
- * يعني «قطرههاي باران» و «نه فرشتهام...» براي صداي علیرضا قرباني و همايون شجريان نوشته شده بود؟
- * در تمام آوازهاي اين اثر همنوازي با سهتار انجام شده. اين دليل خاصي داشت؟
- * خاطرم هست قبل از انتشار آلبوم «نه فرشتهام، نه شيطان» اصرار داشتيد که قطعهي «چوني بيمن» با وجود آنكه دو نوازندهي بينالمللي (مثل شجاعت حسینخان و پدرو ائوستاچه) در آن حضور داشتند در آلبوم نباشد؛ چون سطح کیفی آن در اندازه بقیه نیست. چه اتفاقي افتاد كه آن تصنیف هم در آلبوم قرار گرفت؟ ضمن اينكه اين قطعه اتفاقاً طرفداران زیادی هم پیدا کرد.
- * چرا؟
- * آن كليپ چقدر موثر بود؟
- * نه، اما بسيار مورد توجه قرار گرفت.
- * حضور ستارهها و بازیگران شناخته شده هم در اين ميان موثر بود.
- * نظرتان دربارهي اين نسبت هجمه و موفقيت چیست؟
- * پدر شما «كيخسرو پورناظری» يكي از خوشنامترين و بيحاشيهترين هنرمندان موسيقي ايران است و کسی در این هیچ شکی ندارد؛ اما از سوی دیگر به گفتهی خودتان شما و سهراب مدام مورد این هجمهها هستید. چرا؟
- * خودتان دلیلش را چه میدانید؟
- * اما پدر شما هم کارهای بسیار بزرگی انجام دادهاند و اینطور در مورد آثارشان قضاوت نمیشود.
- * اين روحيه كه اهالی موسيقي تحمل همديگر را ندارد، خیلی بد است.
- * چهار دهه فشار روي موزيسينها را هم نمیتوان نادیده گرفت.
- * ضمن اینکه موزیسینهای ایرانی از اتفاقات روز دنیا هم بیخبرند.
- * چقدر با آگاهي از اين ماجرا، آثارتان را ميسازيد؟
- * شما اين كار را ميكنيد؟
- * شايد بخشي از اين ماجرا به اين خاطر است كه شما برادران هميشه دنبال فيل هوا كردن هستيد و اصلاً کار کوچک و بی سر و صدا دوست ندارید!
- * گاهي هم حتي اين ماجرا برايتان از كيفيت مهمتر ميشود. مثلاً اجراي گروه شمس با اركستر اوكراين در اواسط دهه 80.
- * پيشبينيتان براي كنسرت پیشِ رو چيست؟
- * دربارهی تجربهی تور «چرا رفتی» هم بگویید.
علاوه بر این، از آنجا که ما رسانه نداریم، حضور فیزیکیمان میتواند در نقش رسانه عمل کند. همين الان هم به نظرم كنسرت شهرستانها بیشتر شده است. از سوی دیگر تهران از نظر تعداد كنسرت در حال اشباع است. در تور «چرا رفتی» شادي و غم عجيب و غريبي را تجربه کردیم. ضمن اینکه ما حتی در این تور یک تنش درونگروهی هم نداشتیم و این خیلی خوب بود و معتقدم اگر بهتر مديريت ميشد، حجم مخاطبان آن حداقل دو برابر بیشتر بود. به هر حال آن زمان مديريت دفتر موسيقي تمام توانش را به كار بست تا اين كنسرتها انجام نشود؛ اما پرش ما بلندتر از ديوار آنها بود و کار را انجام داديم.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 مرداد 1394 - 23:08
دیدگاهها
انصافا چرا رفتی خیلی ویژه بود
من تبریک میگم به آقای پور ناظری بخاطر آلبوم نه فرشته ام نه شیطان...
البته با کمی تاخیر، چون از لحاظ تنظیم جز بهترین های چند سال اخیر بود و با صدای همایون شجریان یه چیز خیلی خاصی شد...به امید تکرار موفقیت ها
با سلام
"موزیک ما" لطفا از آلبوم جدید همایون شجریان (خداوندان اسرار) خبری بزار!!!!
قرار بود بعد ماه رمضون پخش بشه!
با تشکر
افزودن یک دیدگاه جدید