برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفتگو با سرپرست گروه آوازی «تهران» مطرح شد؛
میلاد عمرانلو:«همایون شجریان» بابت حضور در آلبوم «وکاپلا2» دستمزدی نگرفت
موسیقی ما – سابقه فعالیت های گروه آوازی «تهران» خیلی زیاد نیست اما در همین مدت کوتاه مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کردند. زیرا نوآوری و خلاقیت در تمامی آثار این گروه وجود دارد و یکی از پرمخاطب ترین کنسرت های آنها در زمستان سال گذشته روی صحنه رفت. اما گروه آوازی تهران در عرصه های جهانی هم خوش درخشیده است و تا کنون چندین مدال رنگارنگ از رقابت های جهانی به ارمغان آورده اند. در چند فستیوال هم از آنها تقدیر به عمل آمده است. این گروه در روزهای پایانی سال گذشته دومین آلبوم خود به نام «وکاپلا 2» را با مضمون موسیقی فیلم روانه بازار کردند. آلبومی با تکخوانی «همایون شجریان» که توانست در برابر سایر آثاری که ساز هم دارند، خودی نشان دهد. با «میلاد عمرانلو» سرپرست گروه آوازی تهران گفتگویی داشتیم و او از فعالیت ها و دغدغه های گروهی سخن گفت که فقط تکیه بر حنجره اعضایش دارد.

میلاد عمرانلو در مورد دلایل بهره گیری از موسیقی فیلم در آلبوم وکاپلا 2 گفت: «آلبوم «وکاپلا1» هم در ژانر خاصی متمرکز بود و آثار آهنگسازان ایرانی و موسیقی محلی ایران را دربر می گرفت. دلیل تمرکز ما بر روی قطعات موسیقی محلی در آن آلبوم این بود که می خواستیم یک شناسنامه ایرانی از خودمان در فستیوال های بین المللی ارائه کنیم. آلبوم وکاپلا 1  با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شد و در کشورهای دیگر هم مورد توجه قرار می گرفت. در سال 91 تصمیم گرفتم که آلبوم دوم را استارت بزنیم و تخصصی تر باشد. قصد داشتم در ژانرهای مختلفی که در کنسرت ها هم داریم آلبوم هایی را منتشر کنیم. با توجه به اینکه استقبال از قطعات موسیقی فیلم در کنسرت های ما خیلی خوب بود و رپرتوار متنوعی را از موسیقی فیلم داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که آلبوم دوم برای موسیقی فیلم باشد. در قالب یک آلبوم نمی توانیم تاریخ هفتاد ساله موسیقی فیلم را ارائه کنیم. به همین جهت تصمیم گرفتیم که آثاری را نگه داریم تا کارهای موسیقی فیلم دیگر ضبط شوند و یک آلبوم دیگر را امسال منتشر کنیم».

او در مورد حضور «همایون شجریان» در آلبوم وکاپلا 2 افزود:«خیلی فکر کردیم تا ببینیم از آثار آهنگسازان ایرانی که در زمینه موسیقی فیلم فعالیت داشتند چه کارهایی را می توان ضبط کرد. با برخی از آهنگسازان ارتباط نداشتیم تا بتوانیم اجازه ضبط مجدد کارهایی که داشتند را بگیریم. چهره های دیگری هم بودند که احساس کردند ارزش هنری اثرشان از بین می رود و نسبت به ژانر ما راغب نبودند. خیلی از آهنگسازان ایرانی هم هستند که تمایل دارند ما آثار آنها را اجرا کنیم. با آقای «آرام فر» و «محمدی» که جزو تیم تولید آلبوم بودند صحبت هایی داشتیم و تصمیم بر آن شد که روی این کار یک اتود بزنیم و اگر خوب بود آن را به استاد «حسین علیزاده» ارائه کنیم. استاد حسین علیزاده یکی از مشوقان اصلی ما بودند و پس از شنیدن اثر، ما را مورد لطف قرار دادند. همچنین گفتند که از این پس برای آثار ایشان نیازی به اخذ اجازه نیست. در مورد خواننده هم با آقای علیزاده مشورت کردیم و خود ما هم در مورد «همایون شجریان» شک داشتیم که ایشان آیا می پذیرند یا خیر. پس از اینکه آقای علیزاده کار را تایید کردند، من تصمیم گرفتم که به همراه ناشر صحبتی با آقای شجریان داشته باشیم. ماکتی را روی کار خواندم و ایشان پس از شنیدن قطعه تماس گرفتند و ابراز لطف زیادی نسبت به ما داشتند. واقعا باعث افتخار من است که این اتفاق رخ داد. شناخت شخصیت و برخورد با ایشان اتفاق بسیار خوبی بود که برای من رخ داد. در شرایطی که همایون شجریان می توانست دستمزدی که حق خودش بود را بگیرد از این اقدام صرف نظر کرد و او بابت حضور در آلبوم وکاپلا2 دستمزدی را نگرفت. ایشان این مبلغ را به گروه آوازی تهران تقدیم کردند تا صرف هزینه های اجرایی گروه و اعضا شود. از همین تریبون تشکر صمیمانه خودم و اعضای گروه را نسبت به همایون شجریان عزیز ابراز می کنم. شما الان نسبه به این اتفاق تعجب کردید و هرکسی که تا کنون شنیده است هم همین گونه بود. این لطف و منش بزرگوارانه همایون شجریان را نشان داد و امیدواریم که بتوانیم ذره ای از محبت او را جبران کنیم».

وی در مورد دلیل انتخاب قطعه «دلشدگان» که در گذشته با صدای استاد «محمدرضا شجریان» خوانده شده بود تصریح کرد:«اتفاقا با همایون صحبت کردیم و تمایل داشت که در آلبوم بعدی موسیقی فیلم گروه بتوانیم قطعه «رسم عاشقی» که متعلق به خودش است را ضبط کنیم. قطعه دلشدگان را ابتدا به قصد ایشان ضبط نکردیم و شرط اول، تایید استاد علیزاده به عنوان آهنگساز اثر بود. اما در مرحله ضبط اولین انتخاب ما همایون شجریان بود و طی صحبتی که با خودشان داشتیم به توافق رسیدیم که در آلبوم سوم ما هم حضور داشته باشند. من خودم یک مقدار در مورد تصنیف دلشدگان که یک اثر قدیمی و خاطره انگیز است شک داشتم. ولی تایید همایون شجریان دیگر باعث شد که با جدیت ضبط آن را دنبال کنیم».

او پیرامون اجراهای زنده گروه آوازی تهران هم خاطرنشان کرد:«اجراهای متعددی در پیش داریم و دوست داریم که این نوع موسیقی را هم در شهرستانهای مختلف هم عرضه کنیم. سال پیش اتفاق خوبی در جشنواره فجر رخ داد و بالاخره پس از چهار سال انتظار توانستیم به شیراز سفر کنیم. یک برنامه دیگر را در ذهن دارم و مشغول بررسی آن هستم که خیلی متفاوت است. زیرا به اجرا روی رپرتوار قرن بیستم و موسیقی های محلی دنیا مربوط می شود و با سبک ما تفاوت دارد. امیدوارم در فصل بهار بتوانیم این پروژه را روی صحنه ببریم و در کنار آن اجراهای مختلف و متفاوتی را در تهران و چند شهرستان خواهیم داشت. ما قصد داشتیم که در شهر «ساری» اجرا داشته باشیم و حتی بلیت فروشی هم آغاز شد ولی ناگهان اعلام کردند که تمامی کنسرت های این شهر لغو است. اگر اتفاقاتی از این دست رخ ندهد فکر می کنم طی چند ماه آینده، با مخاطبان گروه در سایر شهرها هم دیدار داشته باشیم».

میلاد عمرانلو از برخی دغدغه های گروه آوازی تهران هم سخن به میان آورد:«تقریبا سه ماه تا شروع هشتمین دوره مسابقات جهانی گروه های کر باقی مانده است و هنوز نتوانسته ایم با اسپانسر مناسبی به توافق برسیم. این سفر تاثیر بسیار مثبتی برای ایران دارد و در هاله ای از ابهام قرار دارد. فکر می کنم که متاسفانه وزارت ارشاد امکان تقبل هزینه های این سفر را ندارد. در حالی که بحث اهمیت فرهنگی و موسیقایی این قبیل فستیوال ها بر هیچ کس پوشیده نیست. همچنان در حال رایزنی هستیم و هنوز به نتیجه خاصی نرسیده ایم. اگر تا یک ماه آینده نتوانیم هزینه های این سفر را تامین کنیم احتمال دارد که مجبور شویم قید مسابقات گروه های جهانی کر را بزنیم. تا کنون بیش از 500 گروه در این مسابقات ثبت نام کرده اند. عظمت یک فستیوال را می توان با تعداد گروه هایی که در آن شرکت می کنند سنجید. 29 شاخه مختلف فقط برای گروه های کر در نظر گرفته شده است و خیلی حیف است که پرچم ایران در آنجا به اهتزاز در نیاید. اگر هزینه ها تامین نشود مجددا ناچار هستم که خودم به تنهایی راهی این سفر شوم. زیرا عضو شورا هستم و حضور من در آنجا الزامی خواهد بود. دو سال قبل هم نتوانستیم هزینه ها را تامین کنیم و نتوانستیم که با بچه ها حضور داشته باشیم. شما اینطور نگاه کنید که یک تیم فوتبال ملی یا باشگاهی را داریم که به دلیل مسائل مالی نتواند در مسابقات جهانی شرکت کند. در تمام بخش های ورزشی ما این امکان وجود دارد که یک تیم بتواند در مسابقات مختلف حضور داشته باشد. اما یک گروه موسیقی با هزینه نه چندان زیاد می تواند افتخارات بزرگی را کسب کند و الان درگیر اما و اگرها هستیم».

سرپرست گروه آوازی تهران از حضوری که در برنامه نوروزی «کلاه قرمزی 93» هم داشتند گفت:«شکل گیری این برنامه به دعوت آقای «ایرج طهماسب» کارگردان محترم این برنامه انجام شد. ایشان از همان لحظه اول خیلی تاکید داشتند که آن جایگاه گروه کاملا حفظ شود. به گواه موزیسین هایی که برنامه را دیده بودند این اتفاق رخ داد و هیچ چیز از جایگاه ما کم نشد و فرم رسمی خودمان را حفظ کردیم. اصلا هراس نداشتیم که این حضور ما چه واکنش هایی را به دنبال دارد زیرا مجموعه کلاه قرمزی یک برنامه پرمخاطب است. ما در بین آثاری که داریم چند قطعه از ژانر کودک را هم داشتیم که برای این برنامه انتخاب کردیم. حضور ما به نظر من بازخورد خوبی داشته است و تا کنون نظرات مثبت بود و فکر می کنم که کلیت آن برنامه خوب بوده است».
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 12:59

دیدگاه‌ها

دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 - 11:37

کار همایون شجریان بابت نگرفتن دستمزد واقعا تحسین برانگیز است و همینطور اجازه دادن و رفتار اقای حسین علیزاده و اینکه می گوید دیگر نیازی به اجازه نیست
هنرمندان باید از همدیگر حمایت کنند و حالا که یه گروه تازه و خلاق امده که باید بیشتر حمایت شن
امیدوارم مشکل مالی این گروه هرچه سریع تر حل شود و در مسابقات شرکت کنند
حالا که می توانیم در عرصه های جهانی موسیقی حضور داشته باشیم نمی دانم چرا مسوولین حمایت های لازم را نمی کنند و میزارن خیلی راحت این فستیوال را از دست بدهیم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود میلاد عمرانلو:«همایون شجریان» بابت حضور در آلبوم «وکاپلا2» دستمزدی نگرفت | موسیقی ما