کنسرت این گروه با حضور رهبر ارکستر سرشناس فرانسوی در تالار وحدت برگزار شد
فرهنگ و هنر ایران و فرانسه به روایت گروه آوازی تهران
موسیقی ما – جدیدترین کنسرت گروه آوازی تهران به رهبری «میلاد عمرانلو» طی روزهای 21 و 22 تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. اعضای این گروه در اجرای تابستانی خود با چند اتفاق جالب روی صحنه رفتند و همین موضوع باعث شد تا بتوانند جمع زیادی از مخاطبان را قانع کنند تا در شب های پرکنسرت پایتخت، تالار وحدت و یک اجرای بدون ساز و خواننده را انتخاب کنند. مهمترین نکته این کنسرت حضور دکتر «هانری پمپیدو» رهبر ارکستر مهمان فرانسوی روی صحنه بود. چهرهای که برای اولینبار به ایران سفر میکرد و تحصلیکرده دانشگاه سوربن و عضو اصلی جامعه رهبران کُر کشور فرانسه و در همین سال 2017 اجراهای بزرگی در شهرهای مختلف دنیا داشته است.
این کنسرت با اجرای قطعه «آین کلاین ناختمونیک» از ساختههای موتسارت آغاز شد و ابتدا هانری پمپیدو روی صحنه آمد. این اثر در زمره سرنادهای این آهنگساز شهیر برای سازهای سیمی قرار میگیرد اما تنظیمی که از آن در اجرای گروه آوازی شنیده شد، اثر ward swingle بود. پس از این قطعه، هانری از صحنه خارج شد و به همراه «بابک صفرنژاد» دوباره بازگشت. آنها قطعهاز استاد «لوریس چکناواریان» را اجرا کردند. اثری عاشقانه که با نوای سازدهنی بابک صفرنژاد فضای جالبی داشت و به نوعی میتوان گفت یک لاوسانگ جالب محسوب میشد. پس از اجرای قطعهای از فیلمسینمایی amelie اثر یان تیرسن نوبت به حضور میلاد عمرانلو به عنوان رهبر گروه روی صحنه رسید. این هنرمند به همراه «نیوشا بریمانی» نوازنده کمانچه قطعه laden bene را خواند. اثری که در آن وکال هم بود. همین موضوع یکی از موارد جالب اجرای گروه آوازی تهران بود. چون آنها معمولاً در کنسرتهای قبل از حضور خواننده مهمان بهرهمند میشدند ولی در این اجرا، خود اعضای گروه بخشهای باکلام را میخواندند. در این قطعه تلفیق کمانچه با این کار غربی فضای جالبی را به وجود آورده بود.
میلاد عمرانلو در ادامه ضمن خوشآمدگویی به حاضرین به سراغ موسیقی متن فیلمسینمایی «قندون جهیزیه» رفت. اثری که به گفته خودش اولین موسیقی متن بدون ساز سینمای ایران محسوب میشود و در هنگام اجرا، بخشهایی از این فیلم به کارگردانی «علی ملاقلیپور» هم پخش شد. در پایان پارت اول کنسرت هم مجدداً هانری پمپیدو وارد صحنه شد و این بخش از اجرا بیشتر به کارهای جَز اختصاص داشت. پیش از قطعه la mer «بهنام ابوالقاسم» با تشویقهای حضار وارد صحنه شد و در این آهنگ با تکنوازی پیانو گروه را همراهی کرد. اعضای آنسامبل آوازی تهران هم به خوبی توانایی خود را در اجرای کارهای جَز با حنجره نشان دادند.
پارت دوم این برنامه فضای متفاوتی داشت و بیشتر شامل کارهای باکلام و ریتمیک بود. در هنگام اجرای اولین قطعه یعنی daddy cool چهره یک شخص با میکروفون در پشت پرده انتهایی استیج دیده میشد که این تصور وجود داشت که او یک پرفورمر است. اما او «کیا رکنی» عضو جدید گروه آوازی تهران و ایفاگر صدای beat box بود و اصوات الکترونیک را به شکل جالبی با حنجره خود تولید میکرد. در ادامه نوبت به قطعه yesterday ساخته lenon mccartney رسید. بخش های باکلام این آهنگ توسط یکی از اعضای گروه آوازی خوانده شد که این سولیست در پایان مورد تشویق حضار قرار گرفت.
Besame mucho یکی دیگر از کارهای نوستالژیک این برنامه بود که توسط سولیست دیگری از گروه اجرا شد و تنظیم جدید این اثر خاطره انگیز نزدیک به فضای جَز بود. اما ریتمیکترین قطعه این برنامه آهنگ آشنای je t’ aime بود که در رادیو و تلویزیون هم بارها پخش شده است. کیا رکنی در این کار هم با اجرای قسمتهای الکترونیک و بیت باکس روی صحنه حاضر شد و فضای ریتمیکی که او ایجاد کرد کاملاً نزدیک به افکتهای الکترونیک بود و تشویقهای حاضرین را به دنبال داشت.
در پایان برنامه میلاد عمرانلو گفت:«من از طرف گروه آوازی تهران از هنرمندانی که قدم رنجه کردند تشکر میکنم و امیدوارم حمایت های خود را از ما دریغ نکنند و از همه شما مخاطبان عزیز هم تشکر میکنم. تشکر دیگری هم از سفارت فرانسه دارم که واقعاً لطف کردند و بدون حمایت آنها اجرای این برنامه میسر نبود و از سفیر فرانسه هم قدردانی میکنم. خانم نازنین روستا یکی از اعضای باسابقه گروه ما هستند که امشب از جمع ما خداحافظی میکنند. از طرف گروه از ایشان تشکر میکنم سنگ بنای گروه هستند و سالهای سال است که زحمت میکشند.»
هانری پمپیدو هم که در طول اجرا با هیجان و اکتهای مخصوص خودش روی صحنه حاضر شده بود در پایان گفت:«از شما تشکر میکنم که اینجا هستید. از میلاد تشکر میکنم که من را از پاریس دعوت کردم و خوشحال هستم که امشب و دیشب اجرا داشتم. کلمه مرسی در زبان شما و فرانسه یکسان است و به شما میگویم مرسی! اجرا در کنار گروه آوازی تهران برای من تجربه جالبی بود و خوشحال هستم.»
اما این اجرای گروه آوازی تهران همزمان با ایام جشنهای روز ملی فرانسه برگزار شد. جشنهایی که از 13 تا 15 جولای برگزار میشود و اتفاقی مهم در تقویم آن کشور محسوب میشود. در شب دوم کنسرت، سفیر فرانسه در تهران به همراه جمعی از دیپلماتهای سفارت آن کشور در سالن حضور داشتند و از طریق این برنامه طنین فرهنگ دو کشور به گوش مخاطبان رسید. همین حرکت میلاد عمرانلو و گروه آوازی تهران برای دعوت از هانری پمپیدو قطعاً بازخوردهای خوبی برای ایران در سطح بینالملل خواهد داشت. چون این رهبر ارکستر فرانسوی در گفتگو با سایت «موسیقی ما» اعلام کرده بود که به محض بازگشت به کشورش میگوید که ایران با آنچه که در رسانهها ترسیم کردهاند متفاوت است. گروه آوازی تهران هم در صورت حمایت مسئولین و البته مخاطبان موسیقی میتواند با ایدههای جالبتری روی صحنه برود. چون آنها طی این سالها ثابت کردهاند که اهل برگزاری کنسرت تکراری نیستند و در هر برنامه به فراخور شرایط و امکانات تغییراتی در اجراهای خود لحاظ کردهاند.
در پایان میتوانید عکسهای «مسعود ساکی» از این کنسرت را ببینید:
این کنسرت با اجرای قطعه «آین کلاین ناختمونیک» از ساختههای موتسارت آغاز شد و ابتدا هانری پمپیدو روی صحنه آمد. این اثر در زمره سرنادهای این آهنگساز شهیر برای سازهای سیمی قرار میگیرد اما تنظیمی که از آن در اجرای گروه آوازی شنیده شد، اثر ward swingle بود. پس از این قطعه، هانری از صحنه خارج شد و به همراه «بابک صفرنژاد» دوباره بازگشت. آنها قطعهاز استاد «لوریس چکناواریان» را اجرا کردند. اثری عاشقانه که با نوای سازدهنی بابک صفرنژاد فضای جالبی داشت و به نوعی میتوان گفت یک لاوسانگ جالب محسوب میشد. پس از اجرای قطعهای از فیلمسینمایی amelie اثر یان تیرسن نوبت به حضور میلاد عمرانلو به عنوان رهبر گروه روی صحنه رسید. این هنرمند به همراه «نیوشا بریمانی» نوازنده کمانچه قطعه laden bene را خواند. اثری که در آن وکال هم بود. همین موضوع یکی از موارد جالب اجرای گروه آوازی تهران بود. چون آنها معمولاً در کنسرتهای قبل از حضور خواننده مهمان بهرهمند میشدند ولی در این اجرا، خود اعضای گروه بخشهای باکلام را میخواندند. در این قطعه تلفیق کمانچه با این کار غربی فضای جالبی را به وجود آورده بود.
میلاد عمرانلو در ادامه ضمن خوشآمدگویی به حاضرین به سراغ موسیقی متن فیلمسینمایی «قندون جهیزیه» رفت. اثری که به گفته خودش اولین موسیقی متن بدون ساز سینمای ایران محسوب میشود و در هنگام اجرا، بخشهایی از این فیلم به کارگردانی «علی ملاقلیپور» هم پخش شد. در پایان پارت اول کنسرت هم مجدداً هانری پمپیدو وارد صحنه شد و این بخش از اجرا بیشتر به کارهای جَز اختصاص داشت. پیش از قطعه la mer «بهنام ابوالقاسم» با تشویقهای حضار وارد صحنه شد و در این آهنگ با تکنوازی پیانو گروه را همراهی کرد. اعضای آنسامبل آوازی تهران هم به خوبی توانایی خود را در اجرای کارهای جَز با حنجره نشان دادند.
پارت دوم این برنامه فضای متفاوتی داشت و بیشتر شامل کارهای باکلام و ریتمیک بود. در هنگام اجرای اولین قطعه یعنی daddy cool چهره یک شخص با میکروفون در پشت پرده انتهایی استیج دیده میشد که این تصور وجود داشت که او یک پرفورمر است. اما او «کیا رکنی» عضو جدید گروه آوازی تهران و ایفاگر صدای beat box بود و اصوات الکترونیک را به شکل جالبی با حنجره خود تولید میکرد. در ادامه نوبت به قطعه yesterday ساخته lenon mccartney رسید. بخش های باکلام این آهنگ توسط یکی از اعضای گروه آوازی خوانده شد که این سولیست در پایان مورد تشویق حضار قرار گرفت.
Besame mucho یکی دیگر از کارهای نوستالژیک این برنامه بود که توسط سولیست دیگری از گروه اجرا شد و تنظیم جدید این اثر خاطره انگیز نزدیک به فضای جَز بود. اما ریتمیکترین قطعه این برنامه آهنگ آشنای je t’ aime بود که در رادیو و تلویزیون هم بارها پخش شده است. کیا رکنی در این کار هم با اجرای قسمتهای الکترونیک و بیت باکس روی صحنه حاضر شد و فضای ریتمیکی که او ایجاد کرد کاملاً نزدیک به افکتهای الکترونیک بود و تشویقهای حاضرین را به دنبال داشت.
در پایان برنامه میلاد عمرانلو گفت:«من از طرف گروه آوازی تهران از هنرمندانی که قدم رنجه کردند تشکر میکنم و امیدوارم حمایت های خود را از ما دریغ نکنند و از همه شما مخاطبان عزیز هم تشکر میکنم. تشکر دیگری هم از سفارت فرانسه دارم که واقعاً لطف کردند و بدون حمایت آنها اجرای این برنامه میسر نبود و از سفیر فرانسه هم قدردانی میکنم. خانم نازنین روستا یکی از اعضای باسابقه گروه ما هستند که امشب از جمع ما خداحافظی میکنند. از طرف گروه از ایشان تشکر میکنم سنگ بنای گروه هستند و سالهای سال است که زحمت میکشند.»
هانری پمپیدو هم که در طول اجرا با هیجان و اکتهای مخصوص خودش روی صحنه حاضر شده بود در پایان گفت:«از شما تشکر میکنم که اینجا هستید. از میلاد تشکر میکنم که من را از پاریس دعوت کردم و خوشحال هستم که امشب و دیشب اجرا داشتم. کلمه مرسی در زبان شما و فرانسه یکسان است و به شما میگویم مرسی! اجرا در کنار گروه آوازی تهران برای من تجربه جالبی بود و خوشحال هستم.»
اما این اجرای گروه آوازی تهران همزمان با ایام جشنهای روز ملی فرانسه برگزار شد. جشنهایی که از 13 تا 15 جولای برگزار میشود و اتفاقی مهم در تقویم آن کشور محسوب میشود. در شب دوم کنسرت، سفیر فرانسه در تهران به همراه جمعی از دیپلماتهای سفارت آن کشور در سالن حضور داشتند و از طریق این برنامه طنین فرهنگ دو کشور به گوش مخاطبان رسید. همین حرکت میلاد عمرانلو و گروه آوازی تهران برای دعوت از هانری پمپیدو قطعاً بازخوردهای خوبی برای ایران در سطح بینالملل خواهد داشت. چون این رهبر ارکستر فرانسوی در گفتگو با سایت «موسیقی ما» اعلام کرده بود که به محض بازگشت به کشورش میگوید که ایران با آنچه که در رسانهها ترسیم کردهاند متفاوت است. گروه آوازی تهران هم در صورت حمایت مسئولین و البته مخاطبان موسیقی میتواند با ایدههای جالبتری روی صحنه برود. چون آنها طی این سالها ثابت کردهاند که اهل برگزاری کنسرت تکراری نیستند و در هر برنامه به فراخور شرایط و امکانات تغییراتی در اجراهای خود لحاظ کردهاند.
در پایان میتوانید عکسهای «مسعود ساکی» از این کنسرت را ببینید:
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1396 - 19:23
افزودن یک دیدگاه جدید