گفتگوی ویژه سایت «موسیقی ما» با «کامران رسول زاده» و «آرون حسینی»، چهره هایی که قرار است بزودی یک اتفاق بزرگ جهانی را برای موسیقی ایران رقم بزنند :
تجربه لذتبخش خوردن هندوانه با نمک!
موسیقی ما – بهمن بابازاده، وحید لشکری: بهانه اصلی این گفتگو، انتشار قطعه «آی» با صدای «کامران رسول زاده»بود که همین باعث شد سراغش برویم و پای صحبت هایش بنشینیم. اما با توجه به فعالیت های اخیر این هنرمند و اینکه او امسال سرانجام توانست نخستین کنسرت اش را روی صحنه ببرد، تصمیم گرفتیم گفتگویی مفصل تر و جامع تر را با او داشته باشیم. همین باعث شد پیشنهاد حضور «آرون حسینی» (از جدیدترین استعدادهای تنظیم کشور) هم که دوستی و همکاری صمیمانه ای را هم با کامران رسول زاده دارد، بخواهیم در این گفتگو حاضر شود. بحث از گذشتهای نه چندان دور شروع شد و به فعالیتهای اخیر رسید و سرانجام در انتهای بحث این دو هنرمند از همکاریهای بزرگ جهانی خبر دادند که قطعا برای هر ایرانی باعث افتخاری بزرگ خواهد بود. این تنها گفتگوی منتشر شده از این دو چهره پر خبر این روزهای بازار موسیقی کشور است که در آن از این همکاریهای جهانی پردهبرداری شده است. تا انتهای این گفتگو را بخوانید:
آرون: متاسفانه در كشور ما موضوعي به نام الهام گرفتن از يك كار خوب جا نيفتاده و همه به كپي كردن عادت كرده اند. اينكه از يك اثر الهام گرفته شود و سعي شود از آن چيزي آموخته شود، در بين ما وجود ندارد.
آرون: قطعه «اسب زخمي» هم دقيقا قرار است همين اتفاقات را تجربه كنيم. ما با سناریو پیش می رویم . با کامران ابتدا یک داستانی را در نظر می گیریم بعد با موسیقی کار را پیش می بریم .
کامران : تو به آرون لفظ نابغه را دادی و من می گویم نبوغ در شاخه ای از ذهن او هست و این نبوغ باید به پختگی برسد . در طول تاریخ موسیقی دنیا افراد با استعدادی را داشتیم ولی عده ای متاسفانه مسیرشان به بیراهه هایی مثل مواد مخدر افتاده است و بعد از یک درخششِ کوتاه مدت، کاملا محو شده اند.. من خیلی دوست دارم این مساله را باز کنم تا جوانهای امروزی بدانند. وقتی تو میخواهی با استفاده از یک محرکی خودت را به نقطه بالاتری برسانی خیلی اتفاقهای خوب می افتد و مثلا در موزیک غرب بوده اند افرادی که آثارشان در یک دوره بسیار درخشیده اما بعد تمام شده اند.می خواهم یک مثالی را برایت بزنم و دوست دارم این را حتما بنویسی تا جوانها از من داشته باشند. یک کارشناس درمان مواد مخدر میگفت مثل اینکه در یک چراغ نفتی به جای نفت، بنزین بریزی و فیتیله اش را تا حد ممکن بالا بیاوری ، خب این چراغ یک نور خیلی زیادی تولید می کند و نظر همه را به خودش جلب می کند ولی بعد از چند دقیقه هم بنزین تمام می شود هم فیتیله می سوزد و هم چراغ اینقدر دوده می گیرد که دیگر به درد نخواهد خورد. مشکل بچه هایی که در این حوزه وارد می شوند و زود محو می شوند همین است. در کشور ما استعداد زیاد است و باید با اخلاق و مراقبه جلو بروند و به سطوح بالای هنر برسند. ضمن اینکه مطالعه هم بسیار مهم است. مطالعه ی دیداری و شنیداری که منجر به تولیدِ اندیشه شود.
آرون وقت زیادی را به مطالعه و شنیدن آثار مختلف می پردازد. بارها شده است یک کار فوری میخواستیم تهیه کنیم و من به آرون وقت داده ام آثاری را بشنود و به آرامش که رسید کار را انجام بدهیم چون او مطالعه ی شنیداریِ زیادی دارد و این مساله از تحصیلات آکادمیک هم بهتر است. ببین 90 درصد کسانی که به دانشگاه می روند به جایی نمی رسند چون وقتی به دانشگاه می روی و می گویند تو در طول 4 سال لیسانس می توانی بگیری، این یعنی تحقیر. زیرابعضی آدمها آن علوم را می توانند در دو ماه یاد بگیرند و برخی در ده سال همی نمی توانند! که مشکل دانشگاه در ایران و اکثر نقاط دنیا همین است.هر چند که هنرمندان بی نظیری از دانشگاه بیرون آمده اند و من منکر این نیستم اما تعدادشان زیاد نبوده است.
کامران : ببخشید من اینجا به جای آرون حرف میزنم ، یک برنامه هایی است که اگر قرار باشد کسی خبردار شود تو خبردار میشوی و قطعیت ندارند اگر در موردش حرف نزنیم بهتر است.
کامران : من آدم باهوشی هستم و اگر قرار بود آن شکلی فکر کنم، سالهای پیش میرفتم. اما برگشتم چون من انرژی و قدرتم را از مردمم میگیرم. مردم اگر من را بشناسند من هرجای دنیا بروم به همین پشتوانه می گویم که در کشورم من را می شناسند اما اگر مردم من را نشناسند و بروم اولین حرفی که همین مردم می زنند این است که اینجا نتوانست کاری بکند و بلند شد رفت خارج . من حداقل همین الان که رو به روی تو نشستم با سه چهارتا کارِ شناخته شده دارم که به استنادِ همان ها می توانم مسیر کاریِ خودم را به بیرون مرزها تغییر بدهم. اما بوی خاکِ وطن را هیچ جای دنیا نمی شود پیدا کرد، اینجا بینِ مردمم احساس زنده بودن دارم...
آرون : من یک ایرادی که به موسیقی الکترونیک کشور میگیرم این است که ما بحث هارمونی و ساوند دیزاین را ترکیب نکرده ایم مثلا آقای خسروی هارمونی و فضا سازی خیلی خوبی دارند ولی من صراحتا میگم که ساوند دیزاین هایش را دوست ندارم چون قدیمی هستند و مدرن نیست ولی کوشان حداد فوق العاده ساوند دیزاین خوبی دارد و در این بحث شاهکار است. ولی باز هم کمتر هارمونی را در کارهایش دارد. هرکدام با قوتشان ضعف را کاور کرده اند و اگر ما در ایران بتوانیم این دو مورد را ترکیب کنیم می شود گفت که موسیقی الکترونیک ارائه کرده ایم . ساوند دیزاین این نیست یک صدا را درک کنی و به آن برسی نه اینکه از یک سمپل آماده استفاده کنی.
آرون : متاسفانه در کشور ما کار گروهی هیچ وقت جا نداشته و نخواهد داشت. به عنوان مثلا در مدارس یکی از کشورها تقلب را آزاد کرده بودند و اگر شخصی تقلب می داد نمره مثبت می گرفت و از این طریق کار گروهی یاد می گرفتند ولی متاسفانه در کشور ما من خیلی خواستم قبل از کامران با سایرین کار گروهی داشته باشم ولی دیدم جواب نمی دهد. چون جا پای هم می گذاریم. اگر ببینیم منِ آرون قدمم کمی جلوتر است و به همین ترتیب کار تیمی و گروهی به هم می ریزد و همان شخصی که در تیم من بود می رود پشت سر من خیلی چیزها می گوید که من این کارها را کردم ، در حالی که در کار گروهی «من» بودن نداریم.
کامران : من از زاویه دیگری به این مساله نگاه می کنم ، از زاویه عملی الان تقریبا در وضعیتی که ما هستیم، شدنی نیست ولی غیرممکن هم نیست.
آرون : هیچ چیز دور از دسترس نیست ، شاید کلمه گرمی بیاید برخی بگویند اینها چه کار کرده اند و که هستند ، من دوستی دارم در نیویورک به نام خانم انوشه خلیلی که خواننده گروه دیپ دیش است و اینها در سال 2006 گرمی موسیقی را بردند. کسی در ایران می داند ؟
کامران : به جای خوبی رسیدی ، کسی در ایران می داند ؟ نمی داند چون خاستگاه آن آدم ایران نبوده است یعنی آن آدم چون زن است نمی تواند در ایران بخواند و ما هم احترام قائلیم برای این مساله که جزو قوانین شرع و مملکت ماست و کاملا قابل احترام است . من می خواهم از اینجا شروع کنم و اگر خاستگاه من ایران باشد یقینا ایرانی ها خواهند فهمید . دور از دسترس نیست ولی از همان صندلی که تو نشستی و ما را نگاه میکنی ابهام داری که شاید دور از دسترس باشد .
آرون : من انجمنهای شعر زیاد می روم وهیچ کسی مرا نمی شناسد و یک گوشه می نشینم گوش میدهم. ولی هفته گذشته در یک انجمن رفته بودم داشتند راجع به یکی از ترانه سراهای خوب کشور بحث می کردند که برای من خیلی عجیب بود. شخصی که خودش کاری درحوزه ترانه نکرده و فقط چند کلمه روی کاغذ نوشته و آمده خوانده داشت مثلا نقد می کرد. نقد زمانی باید انجام شود که ببینیم تو خودت چه کار کردی ؟ و که هستی ؟ و چه کار مفیدی انجام داده ای ؟ اولین گزینه یک نقد خوب این می تواند باشد که تو چه کرده ای چه کاری در آن حوزه انجام داده ای و من واقعا خیلی ناراحت شدم چون آن شخص هم حضور نداشت .
آرون : به عنوان جمله آخر می خواهم چند اسم ببرم ، امیدوارم به گونه ای شود که در موزیک کشورمان افرادی مثل کامران رسول زاده، آرش پاکزاد، علی بیرنگ ، هومن نامداری، کوشان حداد، معین سنجری و فرشاد حسامی این دوستانی که واقعا میدانم ایده های ذهنیشان چیست ، بتوانند پیاده کنند و من نقطه ای هستم در مقابل این آدمهایی که در کشور ما هست .
کامران : تو اسمی بردی من هم اسم ببرم ، چند وقت پیش با بهروز صفاریان عزیز دیداری داشتم از بچه های پیشکوست با استعداد که هنوز هم خیلی به روز هست. صحبت کوتاهی که داشتیم تصورم از او همین بود و امیدوارم روزی بشود که استعدادها و نوابغی مثل بهروز صفاریان به ذهنیتهایی که دوست دارند برسند. بچه های می آیند می رسند به جایی که بهروز رسید و آرون هم نهایت میرسد به همان جایی که بهروز رسید و متوقف می شود و دیگر کار نمی کند و خسته می شود . امیدوارم راهی باز بشود و بتوانیم این خستگی را از بچه ها بگیریم و با قدرت قدم تازه در موسیقی برداریم و همیشه امیدوارم و به تو گفتم در مورد تمام حرفهایی که از آینده زدم ممکن است نشود ولی غیر ممکن هم نیست...
- کامران تو چرا بعد از اين همه فعاليت اين ور آبي و آنوري و با وجود بالا بودن كيفيت كارهایت نسبت به زمانِ خودش و حتی امروز، کمتر توانستهای خودت را نشان بدهی؟ تو به هر حال سابقه و رزومه قویای داری اما هنوز خیلیها نتوانستهاند به خوبی آنها را پیدا و درک کنند.
- يعني تو معتقدي شركت طرف حسابات باعث شد تو ستاره نشوي؟
- منظورت كمپاني هاي آن دوره بود يا چيز خاصي در ذهن ات است؟
- پس اعتقاد داري جلو بودن از ماركت روز بازار موسيقي كشور در ابتداي عمر هنريات به تو ضربه زده؟
- «تو كه چشمات خيلي قشنگه» باعث شد خواننده آن شهرتي فراوان را در بين همه فارسي زبانان به دست بياورد. قطعهاي كه تو آنرا سروده و ساخته بودي و حاضر نشدي با صداي خودت بيرون بيايد. حالا از تصميم بابت ارائه ی آن با صدای خوانندی دیگر پشيمان نيستي؟
- اين اثر اگر با صداي تو و بدون انتشار در رسانه هاي تصويري منتشر ميشد، باز هم همين اتفاق برايش مي افتاد؟
- چرا؟
- آرون، از تو به عنوان نابغه نسل جديد موسيقي ايران نام برده مي شود. كسي كه در سكوت كامل و در شهری دور افتاده شروع به كار كرده و حالا بزرگترين كمپاني هاي جهاني براي تصاحب اش در حال رقابت اند. تو شايد خيلي خوب بتواني به اين سوال من پاسخ بدهي. چرا برخي چهره هاي موسيقي كشور با ميزان كمي از سواد موسيقي، به قول معروف آثارشان همه گير مي شود؟
- چرا خود تو به سمت تبليغ فعاليتهايت نرفتي؟ خودت در حاشيه بودن را دوست داشتي؟
- اما آرون حسيني حالا با آدمها و هنرمندان زيادي آشنا شده و جغرافياي انتخاب هايش هم گستره تر شده. اين ازدحام انتخاب ها ، تو را به ابتذالي كه بسياري از موزيسين ها را به خاطر تعدد فعاليت شان رسانده، سوق نمي دهد؟
- پس تو مجبوري به سليقه بازار خودت را نزديك كني ديگر؟
آرون: متاسفانه در كشور ما موضوعي به نام الهام گرفتن از يك كار خوب جا نيفتاده و همه به كپي كردن عادت كرده اند. اينكه از يك اثر الهام گرفته شود و سعي شود از آن چيزي آموخته شود، در بين ما وجود ندارد.
- آرون سوال من را جواب ندادي. تو قرار است با پركار شدن به ابتذال كشيده شوي؟
- آينده چطور؟ در آينده قرار است چه اتفاقي سر تو بيفتد؟
- كامران متاسفانه در ايران شرايط جوري شده كه همه براي مخاطب كار مي كنند و اينكه خدايي نكرده اثرشان خارج از سليقه روز بازار نباشد. چرا هيچكس به فكر پيشرفت سليقه مخاطب نيست و كسي به فكر عبور از مرزها نيست؟
آرون: قطعه «اسب زخمي» هم دقيقا قرار است همين اتفاقات را تجربه كنيم. ما با سناریو پیش می رویم . با کامران ابتدا یک داستانی را در نظر می گیریم بعد با موسیقی کار را پیش می بریم .
- تصویرسازی این کار کمی عجیب است و و استقبال از قطعه « درخت » نشان داد که مخاطب سراغ این قبیل آثار می آید ولی تا به حال از این نترسیدی که مخاطب نتواند با کارهایی که دارای فکر و تصویرسازی هستند، ارتباط برقرار کند ؟
- بازار این روزهای موسیقی از قول موزیسین ها و مخاطبان غرق در سلطه بهترین بودن افرادی نظیر سیروان خسروی ، کوشان حداد و یا بابک زرین است ، قضاوت تو در مورد آثار این ها چیست ؟
- اگر ملودی هایی که آنها کار کرده اند را به تو بدهند ، تنظیم تو چقدر با فضایی که آن کار الان منتشر شده اند فرق خواهد کرد ؟
کامران : تو به آرون لفظ نابغه را دادی و من می گویم نبوغ در شاخه ای از ذهن او هست و این نبوغ باید به پختگی برسد . در طول تاریخ موسیقی دنیا افراد با استعدادی را داشتیم ولی عده ای متاسفانه مسیرشان به بیراهه هایی مثل مواد مخدر افتاده است و بعد از یک درخششِ کوتاه مدت، کاملا محو شده اند.. من خیلی دوست دارم این مساله را باز کنم تا جوانهای امروزی بدانند. وقتی تو میخواهی با استفاده از یک محرکی خودت را به نقطه بالاتری برسانی خیلی اتفاقهای خوب می افتد و مثلا در موزیک غرب بوده اند افرادی که آثارشان در یک دوره بسیار درخشیده اما بعد تمام شده اند.می خواهم یک مثالی را برایت بزنم و دوست دارم این را حتما بنویسی تا جوانها از من داشته باشند. یک کارشناس درمان مواد مخدر میگفت مثل اینکه در یک چراغ نفتی به جای نفت، بنزین بریزی و فیتیله اش را تا حد ممکن بالا بیاوری ، خب این چراغ یک نور خیلی زیادی تولید می کند و نظر همه را به خودش جلب می کند ولی بعد از چند دقیقه هم بنزین تمام می شود هم فیتیله می سوزد و هم چراغ اینقدر دوده می گیرد که دیگر به درد نخواهد خورد. مشکل بچه هایی که در این حوزه وارد می شوند و زود محو می شوند همین است. در کشور ما استعداد زیاد است و باید با اخلاق و مراقبه جلو بروند و به سطوح بالای هنر برسند. ضمن اینکه مطالعه هم بسیار مهم است. مطالعه ی دیداری و شنیداری که منجر به تولیدِ اندیشه شود.
آرون وقت زیادی را به مطالعه و شنیدن آثار مختلف می پردازد. بارها شده است یک کار فوری میخواستیم تهیه کنیم و من به آرون وقت داده ام آثاری را بشنود و به آرامش که رسید کار را انجام بدهیم چون او مطالعه ی شنیداریِ زیادی دارد و این مساله از تحصیلات آکادمیک هم بهتر است. ببین 90 درصد کسانی که به دانشگاه می روند به جایی نمی رسند چون وقتی به دانشگاه می روی و می گویند تو در طول 4 سال لیسانس می توانی بگیری، این یعنی تحقیر. زیرابعضی آدمها آن علوم را می توانند در دو ماه یاد بگیرند و برخی در ده سال همی نمی توانند! که مشکل دانشگاه در ایران و اکثر نقاط دنیا همین است.هر چند که هنرمندان بی نظیری از دانشگاه بیرون آمده اند و من منکر این نیستم اما تعدادشان زیاد نبوده است.
- آرون از این حرفها می خواهم به اینجا برسم که با توجه به شناخت دورادور و تحقیقاتی که در مورد تو دارم، تو الان در بطن یک خطری. آدمهایی نزدیک تو هستند که در فرهنگ تهران بزرگ شده اند و تو داری وارد رفتارها و عرفیات این آدمها می شوی. آیا قرار است که درخشش آرون فقط یکی دوسال اخیر باشد و به دلیل ورود به این جمعها خیلی زود نامش فراموش شود ؟
- من بیشتر میخواستم به این قضیه برسم که آدمهای زیادی مثل تو با انرژی زیاد وارد جریان موسیقی شده اند و کشف شده اند و به محض ورود به یک جغرافیای گسترده تر، خیلی زود خودشان را باخته اند و حذف شده اند. دلایل زیادی وجود دارد اما تو برای این قضیه چه فکری کرده ای ؟
- چند سال طول میکشد خودت را اشباع کنی و به عادت برسی ؟
- مدتی هست یک داستانی از تو سر زبان ها افتاده. ماجرای آشنایی ات با «یاهل» و همکاریت را می تونی از زبان خودت شرح بدهی؟
- در مورد آینده بگو ؟
کامران : ببخشید من اینجا به جای آرون حرف میزنم ، یک برنامه هایی است که اگر قرار باشد کسی خبردار شود تو خبردار میشوی و قطعیت ندارند اگر در موردش حرف نزنیم بهتر است.
- به قدری راحت در مورد این آینده بزرگ صحبت می کنید که انگار آینده در دست شماست و نمی خواهید مچتان را باز کنید؟!
- کاملا با حرفت مخالفم چون قطعا در دنیای کوچک موسیقی هر کسی که برود و مقامی به دست بیاورد، مطمئنم این واکنش نخواهد شد. چون من در بازار موسیقی داخل کشور رفتارهای عجیبی دیده ام و مطمئن باش اگر کسی افتخاری بیاورد همه بر علیه او صحبت خواهند کرد.
- یک سوال میپرسم و میخواهم هر دوی شما جواب بدهید . شما گفتید اتفاقات بزرگی در خارج از کشور در حال رخ دادن است و دست نگه داشته اید که یک سری کارها را در داخل می خواهید انجام بدهید و بعد از آنها رونمایی کنید. با این اوصاف دارید خودتان را فدا می کنید ؟
- این روحیات شاعری و احساس خاص تو به نظر من به کارت لطمه زده است .
- آرون نظر تو در مورد کامران چیست ؟
- در مملکت خودت ابزارهای رسیدن تو به فکرهای تو هست ؟
- این ماندن تو باعث نمی شود که از ایده آل هایت فاصله بگیری ؟
- پس چرا ماندی ؟
- اگر درک نکنند چه ؟
- یک جمله کلیشه ای هست که همیشه همه هنرمندان ایرانی میگویند: «من به خاطر وطنم حاضرم خودم را فدا کنم و اینجا کار نکردن را به کار در خارج ترجیح میدم و کمتر دیده شدن را به شهرت در بعد جهانی ترجیح میدم». این جمله را شنیده ای ؟!
کامران : من آدم باهوشی هستم و اگر قرار بود آن شکلی فکر کنم، سالهای پیش میرفتم. اما برگشتم چون من انرژی و قدرتم را از مردمم میگیرم. مردم اگر من را بشناسند من هرجای دنیا بروم به همین پشتوانه می گویم که در کشورم من را می شناسند اما اگر مردم من را نشناسند و بروم اولین حرفی که همین مردم می زنند این است که اینجا نتوانست کاری بکند و بلند شد رفت خارج . من حداقل همین الان که رو به روی تو نشستم با سه چهارتا کارِ شناخته شده دارم که به استنادِ همان ها می توانم مسیر کاریِ خودم را به بیرون مرزها تغییر بدهم. اما بوی خاکِ وطن را هیچ جای دنیا نمی شود پیدا کرد، اینجا بینِ مردمم احساس زنده بودن دارم...
- چند سال دیگر قرار است که خودت را در این شرایط قرار بدهی تا به ایده آل های ذهنی ات برسی ؟
- جریان سوالات یک لحظه از دستم در رفت! ، توی مقوله ای که در مورد سیروان و کوشان ازت پرسیدم همیشه دلم میخواسته این سوال را ازت بپرسم. یک کاری را در نظر بگیریم سیروان و کوشان هرکدام برایش بهترین تنظیم هایشان را پیاده کنند و تو هم یک تنظیم برای همان کار داشته باشی ، اگر این را برای بهترین تنظیم کننده الکترونیک دنیا ارسال کنیم او چه جمله هایی را در مورد این تنظی مها خواهد گفت ؟
- نمی خواهم بگویم کدام بهتر است و من میخواهم آدمهایی که در صدر فهرست بهترینهای تنظیم ایران قرار دارند را در مقابل تو قرار بدهم. اگر یک کاری را تو و آنها تنظیم کنید قضاوتها چگونه خواهد بود ؟
- تو با این جواب توانستی کاملا من را قانع کنی ، کامران جواب تو به این سوال چیست ؟
آرون : من یک ایرادی که به موسیقی الکترونیک کشور میگیرم این است که ما بحث هارمونی و ساوند دیزاین را ترکیب نکرده ایم مثلا آقای خسروی هارمونی و فضا سازی خیلی خوبی دارند ولی من صراحتا میگم که ساوند دیزاین هایش را دوست ندارم چون قدیمی هستند و مدرن نیست ولی کوشان حداد فوق العاده ساوند دیزاین خوبی دارد و در این بحث شاهکار است. ولی باز هم کمتر هارمونی را در کارهایش دارد. هرکدام با قوتشان ضعف را کاور کرده اند و اگر ما در ایران بتوانیم این دو مورد را ترکیب کنیم می شود گفت که موسیقی الکترونیک ارائه کرده ایم . ساوند دیزاین این نیست یک صدا را درک کنی و به آن برسی نه اینکه از یک سمپل آماده استفاده کنی.
- من دارم کم کم در مقوله عمق وارد می شوم و اینکه ورود عمق به آثار شما کمی مخاطب عامه را از آثارتان دفع نکرده است ؟
- آرون واقعا با ملودی همه کارهایی که تنظیم کردی ارتباط داشتی یا غم نان باعث بعضی اتفاقات شد؟ چون به گوش من رسیده تو با بعضی در حال کار کردن هستی که جالب بود و با فضای فکری تو این کارها خیلی جالب است و تو واقعا با همه اینها توانسته ای ارتباط برقرار کنی؟؟؟
- در واقع این همان ناخواسته بودن هاست ؟
- اگر تو آدم میلیاردری باشی سه نفر از بازار داخلی را برایم نام ببر که با وجود میلیاردر بودن فقط با اینها کار میکنی .
- چی میخواهی ؟
- میخواهم انتخابهای ذهنی تو را با این طرز فکر بدانم که در مارکت ایران، انتخابهایت چیست ؟
- و کلا هم اسم نمیبری ؟!
- در بُعد خارجی چطور ؟
- به عنوان مبحث آخر صحبت هر دوی شما می خواهیم در مورد آینده حرف بزنیم ، تصویری که از آینده توی ذهن شماست و ایده آل هایی که از آینده در ذهن دارید را به من میگوئید ؟
- این تصمیمی است که با هم گرفته اید ؟
- این ادعای تو بسیار وحشتناک است. این که میگویی یک اتفاقاتی را در موسیقی جهان رقم بزنی ادعای بزرگیست.
- آینده !؟
- پس تو هم روی این جمله کامران مبنی یک رخداد در موسیقی جهان اتفاق نظر داری؟
- طرز فکر شما دو نفر استثناعا خیلی هماهنگ و نزدیک است. چون گروههایی زیادی را دیدم ولی اینقدر هماهنگ نبودن .
آرون : متاسفانه در کشور ما کار گروهی هیچ وقت جا نداشته و نخواهد داشت. به عنوان مثلا در مدارس یکی از کشورها تقلب را آزاد کرده بودند و اگر شخصی تقلب می داد نمره مثبت می گرفت و از این طریق کار گروهی یاد می گرفتند ولی متاسفانه در کشور ما من خیلی خواستم قبل از کامران با سایرین کار گروهی داشته باشم ولی دیدم جواب نمی دهد. چون جا پای هم می گذاریم. اگر ببینیم منِ آرون قدمم کمی جلوتر است و به همین ترتیب کار تیمی و گروهی به هم می ریزد و همان شخصی که در تیم من بود می رود پشت سر من خیلی چیزها می گوید که من این کارها را کردم ، در حالی که در کار گروهی «من» بودن نداریم.
- سوال آخرم این است که اگر قرار باشد به ده سال آینده فکر کنید و این آدمهایی که الان رو به روی من نشسته اند کاندیدای گرمی بشوند ، آیا این قابلیت را در خودتان می بینید که به چنین استانداردهای ویژه جهانی برسید ؟
- و جاه طلبی خودتان را بیشتر کنید .
کامران : من از زاویه دیگری به این مساله نگاه می کنم ، از زاویه عملی الان تقریبا در وضعیتی که ما هستیم، شدنی نیست ولی غیرممکن هم نیست.
آرون : هیچ چیز دور از دسترس نیست ، شاید کلمه گرمی بیاید برخی بگویند اینها چه کار کرده اند و که هستند ، من دوستی دارم در نیویورک به نام خانم انوشه خلیلی که خواننده گروه دیپ دیش است و اینها در سال 2006 گرمی موسیقی را بردند. کسی در ایران می داند ؟
کامران : به جای خوبی رسیدی ، کسی در ایران می داند ؟ نمی داند چون خاستگاه آن آدم ایران نبوده است یعنی آن آدم چون زن است نمی تواند در ایران بخواند و ما هم احترام قائلیم برای این مساله که جزو قوانین شرع و مملکت ماست و کاملا قابل احترام است . من می خواهم از اینجا شروع کنم و اگر خاستگاه من ایران باشد یقینا ایرانی ها خواهند فهمید . دور از دسترس نیست ولی از همان صندلی که تو نشستی و ما را نگاه میکنی ابهام داری که شاید دور از دسترس باشد .
- من با ماجرایی که برای اصغر فرهادی پیش آمد فهمیدم هیچ چیزی نشدنی نیست ولی خب همت و پتانسیل خیلی مهم است .
- من سوالهایم از آرون تمام شد و به عنوان ختم کلام میخواهم در مورد ماجرای مافیای شعر امروز ایران حرف بزنی که چرا اینقدر تو بدخواه داری کامران ؟
- خیلی بدخواه داری !
- و نو رسیده ها را به آن جزایر متروکه راه نمی دهند.
آرون : من انجمنهای شعر زیاد می روم وهیچ کسی مرا نمی شناسد و یک گوشه می نشینم گوش میدهم. ولی هفته گذشته در یک انجمن رفته بودم داشتند راجع به یکی از ترانه سراهای خوب کشور بحث می کردند که برای من خیلی عجیب بود. شخصی که خودش کاری درحوزه ترانه نکرده و فقط چند کلمه روی کاغذ نوشته و آمده خوانده داشت مثلا نقد می کرد. نقد زمانی باید انجام شود که ببینیم تو خودت چه کار کردی ؟ و که هستی ؟ و چه کار مفیدی انجام داده ای ؟ اولین گزینه یک نقد خوب این می تواند باشد که تو چه کرده ای چه کاری در آن حوزه انجام داده ای و من واقعا خیلی ناراحت شدم چون آن شخص هم حضور نداشت .
- در همین انجمنهای شعری ، کارهای خوب بیشترین ضربه را می خورند.
- با این همه بدخواه فکر میکنی بتوانی دوام بیاوری ؟
آرون : به عنوان جمله آخر می خواهم چند اسم ببرم ، امیدوارم به گونه ای شود که در موزیک کشورمان افرادی مثل کامران رسول زاده، آرش پاکزاد، علی بیرنگ ، هومن نامداری، کوشان حداد، معین سنجری و فرشاد حسامی این دوستانی که واقعا میدانم ایده های ذهنیشان چیست ، بتوانند پیاده کنند و من نقطه ای هستم در مقابل این آدمهایی که در کشور ما هست .
کامران : تو اسمی بردی من هم اسم ببرم ، چند وقت پیش با بهروز صفاریان عزیز دیداری داشتم از بچه های پیشکوست با استعداد که هنوز هم خیلی به روز هست. صحبت کوتاهی که داشتیم تصورم از او همین بود و امیدوارم روزی بشود که استعدادها و نوابغی مثل بهروز صفاریان به ذهنیتهایی که دوست دارند برسند. بچه های می آیند می رسند به جایی که بهروز رسید و آرون هم نهایت میرسد به همان جایی که بهروز رسید و متوقف می شود و دیگر کار نمی کند و خسته می شود . امیدوارم راهی باز بشود و بتوانیم این خستگی را از بچه ها بگیریم و با قدرت قدم تازه در موسیقی برداریم و همیشه امیدوارم و به تو گفتم در مورد تمام حرفهایی که از آینده زدم ممکن است نشود ولی غیر ممکن هم نیست...
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1391 - 00:00
دیدگاهها
به حرفهای کامران ایمان دارم
واقعا آرون جزو بهترینهاست
و خیلی خوبه که اسطوره موسیقی الکترونیک رو اینجا اسمشو آورد
کوشان حداددردنیاشناخته شده هست
وخیلی وقته منتظریه گفتگوی ویژه موسیقی ما با کوشان هستیم
و دم آقای کامران گرم
امیدوارم روزی بشود که استعدادها و نوابغی مثل بهروز صفاریان به ذهنیتهایی که دوست دارند برسند
ساند دیزاین های سیروان قدیمیه و مدرن نیست ؟ کاش 1 تعریفی از هارمونی و فضاسازی و ساند دیزاین میکردین تا از این گمراهی درمیومدیم.
آرون جان برات آرزوی موفقیت میکنم. من چند تا کار از شما شنیدم اما فقط 1 قطعه از اون چند کار رو میپسندم و اونو دارای استایل و شخصیت میدونم. قطعه ی "اگه دوباره" از میلاد فرهودی. دلم میخواد بیشتر رو خلاقیت کارهاتون تمرکز کنید و بحث میکس و مسترینگ قوی. و اینکه به هیچکدوم از سوالا کامل و تو چارچوب سوال، جواب ندادین و زیاد جالب نبود این مسئله. اگر هم واقعا اتفاق بزرگی قراره بیفته باعث خوشحالیه و به عنوان 1 ایرانی باعث افتخار.
هر کی تا از راه میرسه حق نداره از بزرگان تنظیم ایران ایراد بگیره اینا خودشون کین که درباره سیروان و کوشان نظر میدن
موزیک ما حق نداری وقتی نظری که توش نه توهینه نه افترا منتشر نکنی نظر دیروز من چی شد ؟؟؟؟؟
کار آرون خیلی عالیه با این سن کمش پتانسیل اینو داره که درآینده نزدیک پا جای استاد خسروی بزاره و جانشینی شایسته براش باشه ، از شعرها ، موزیک و صدای آقای رسول زاده هم خیلی خوشم اومد امروز برای اولین بار از طریق سایت شما با این دو هنرمند واقعی آشنا شدم ، امیدوارم بین آقای خسروی و این دو هنرمند با استعداد همکاری شکل بگیره ، برای هردوشون آرزوی موفقیت میکنم
موسیقی ما فقط در حد یه سوال چرا هم تو تعریف هم تو تخریب اینقدر زیاده روی و به قول ادبیاتی ها اغراق می کنید؟
بعدم خدارو شکر که دنیا تو تاریخ اعلام شده تموم نشد تا ما هم سطح موسیقی جهان رو بفهمیم هم سیروان مشکل کارش رو !!!!!!
ظاهرا خود شما هستین که تعریفی از میکس و مستر و... نمی دونید.حرف ها کاملا منطقی بود.متأسفم وقتی باب میلتون نباشه(در مورد سیروان) کل فرد رو زیر سؤال می برید.
موفق باشید
در مورد کوشان اتفاقا تعریف کردن. متأسفم که نخونده نظر می دید. در مورد سیروان هم کاملا منطقی بود.
ای وای نفرمائید آقارو قبول دارن در حد تیم ملی اونم نه هر تیمی ها فقط تیم ملی برزیل !!! مگه شما گزارش کنسرت ایشون رو تو همین سایت نخوندید یه تعریفی و تمجیدی ارائه کرده بودند شبیه بخشای اساطیری شاهنامه این رو گفتم پدرام فکر نکنه فقط خودش ادبیات بلده مهم اینه که کی نشون داده کارش در سطحه جهانیه .
خیلی ممنن بابت این مصاحبه.ارون در مورد نقد حرف خوبی زده
من چند تا از اهنگ های ارون رو گوش دادم که نشون میده در تنظیم کارش خوبه اما فوق العاده نیست,اهنگی که برای علی نوائیان تنظیم کرده بسیار قشنگ به نام اشتباه,وجود این افراد باعث بالا رفتن کوالیتیه تننظیم و حس رقابت میشه اما نکته ای که میتونم عرض کنم در مورد سیروان اینه که تونسته در اکثر سبکها تننظیم های بسیار قوی رو ارائه بده من واقعا کارهای سیروان دوست دارم و ارزوی موفقیت واسه همه ی موزیسین های خوب کشور دارم
کار آرون خیلی عالیه با این سن کمش پتانسیل اینو داره که درآینده نزدیک پا جای استاد خسروی بزاره و جانشینی شایسته براش باشه
آقاسعید مثل اینکه آرون داره ایراد کارای سیروانو میگیره شما میگی پابذاره جای پاش؟؟؟
عمرا اگه سیروان به خواب هم ببینه که یه روزی دراین حد باشه که آرون پاجای پاش بذاره
همین الان دیگه سیروان باید یه فکری واسه خودش بکنه چون با این تفکروقدرت آرون دیگه هوا برای تنفس سیروان کم میشه
ضمنا آینده ای نزدیک فرشاد حسامی هم خیلی قوی میاد جلو ظاهرمیشه که اونم از پدیده های تنظیم الکترونیکه
وتا وقتی هم کوشان نفس میکشه هیشکی نمیتونه ادعای برتری کنه
ضمنا کوشان سال2005و2006و2007و2009برترین مقامهاوجوایز مسابقات جهانی ریمیکس رو برده که سال2009ازبین2000ریمیکس ساخته شده توسط برترین تنظیم کننده های جهان کارش اول شد
عزیزم از کوشان که ایراد نگرفته گفته کوشان شاهکاره چشاتو باز کن
بعدشم هرکی نیست که آرون حسینیه برید کارای جدیدشو گوش بدید ببینید بد میگه؟توی آلبوم خشایاراعتمادی هم آرون بود هم سیروان شما خودت کارشو مقایسه کنی متوجه میشی
بابت کوشان هم نگران نباش چون همه دنیا پذیرفتنش به عنوان اسطوره موسیقی الکترونیک
عزیزم شما مثل اینکه متوجه نشدی بحث سر چه نوع موسیقیه
و مشخصه از حرف خودتون چون طرفدارسیروان هستی اما بدونید که بحث.بحث الکترونیکه چه ربطی به بقیه سبکها داره؟اگه به این که شما میگی باشه که سیروان20سال از استاد صفاریان عقبه اما اینکه میگی سیروان دراکثرسبکها تنظیم کرده درسته ولی توی همه سبکها موفق نیست
و خود سیروان هم توی یکی از مصاحبه هاش گفت که اولویت من موسیقی الکترونیک نیست
ضمنا حرفای آرون همشون منطقی بود اگه از سیروان تعریف بیجا میکرد شما خوشت میومد؟؟؟
کار های آرون عزیز رو در سایت Soundcloud شنیدم . سبک های عجیبی داره کار میکنه واقعا!!!! امیدوارم بتونه تو ایران جا بندازه این سبکهاشو
هارمونی و فضاسازی در تنظیم و میکس و مسترینگ خیلی خیلی ازبه
کار بردن صداهای متنوع و جدید مهم تر و حساس تره.اگه سیروان توی
تنظیم یه آهنگ مثلا از یه صدای تکراری که قبلا هم اونو شنیدیم استفاده کنه طوری اونو به کار میگره که انگار اون صدا اساسا مخصوص اون کاریه که سیروان باهاش انجام داده و واقعا شنونده رو شگفت زده میکنه!نمونه ش هم اورتور آهنگ "احساس آرامش" احسان خواجه امیری.یا صدایی که برای اورتور آهنگ "وایسا دنیا" رضا صادقی استفاده کرده بود.یا کاری که سیروان با صدای خودش توی اورتور آهنگ "اینم میگذره" کرده.اما ضعف هارمونی و فضاسازی عمیق ضربه ی زیادی به آهنگ میزنه نتیجه ش هم اینه که شنونده (البته از نوع حرفه ایش) بعد از چندبار گوش دادن اثر دیگه برای سراغ اون اثر رفتن رغبت زیادی نداشته باشه.
بنابراین حتی اگه ایراد ضعف Sound Design (یا طراحی صدا و به کارگیری صداهای جدید و مدرن) به سیروان خسروی وارد باشه ایراد ضعف در هارمونی و فضاسازی که از آقای حداد دارید بسیار آزاردهنده تر و قابل نقدتر هست.پس لطفا این دوتا ایراد رو کنار هم قرار ندید.
ابعاد تنظیم سیروان خسروی بسیار گسترده تر از صرفا دنبال صداهای جدید بودن و بسنده کردن به استفاده از اوناست!
آقای سعید لطف کنین درباره سیروان درست صحبت کنید اگه نمیدونی بدون سیروان بزرگ ترین تنظیم کننده ی ایرانه که اتفاقا خود کوشانم این مساله رو تایید کرده الکی نیایین اینجا حرف نزنین در ضمن نبینم کسی دیگه درباره استاد سیروان حرف اضافه بزنه حسادت تا چه حد آخه ؟
نقطه قابل توجه واسه شما هوادارای سیروان استفاده از فیل ها و سمپلها و کیک و بیس های کوبندست!مگه نه؟؟؟
برید با همون سیروان و زانیار خوش باشید و حالشو ببرید
البته امیدی هست سیروان 10سال آینده کارهنری انجام بده
اما فعلا در حال زورزدن برای اثبات خودشه
خوشم اومد آرون گفت <<دوست داره>>کاراش ازایران فراترباشه<<دوست داره هاااا>>
دوست عزیز موفقیت هر ایرانی جدای از جایگاه و اسمش ، نه فقط برای طرفداران استاد خسروی و شخص ایشون برای تمام ایرانیان باعث خوشحالی و مبالات ، اگه روزی آرون به موفقیتی بین المللی دست پیدا کنه سیروان خسروی هنرمندیه که بیش از هر ایرانیه دیگه خوشحال خواهد شد ، جدای از درست یا اشتباه بودن نظر آرون درباره کارهای سیروان دوست خوب دوستیه که اشکالات و ایراد تورو بهت بگه ، بین سیروان ، کوشان و آرون هیچ مشکلی وجود نداره تو هم سعی نکن که با این حرف ها خودت رو خراب کنی ، به وبلاگ کوشان و سیروان یه سر بزن ، در ضمن بهت توصیه میکنم که آلبوم جاده رویاها ، ساعت 9 ، سیروان ، و سایر کارهای استاد خسروی رو گوش کنی برای آرون ، سیروان و کوشان عزیز آرزوی موفقیت میکنم
کاملا عالی بود صحبت هات فرشاد جان.صداسازی سیروان قدیمی نیست.حالتی کلاسیک داره که سعی میکنه اون رو پاپیولاریزه کنه که اتفاقا از خیلی از صداهای دیگر در ذهن ماندگارتر میشه.
کسانی که سیروان رو شناخته باشن می دونن دیگه که مقایسه اون با الکترونیک کارها کار بیهوده ای هستش.ولی ظاهرا افراد حاضر در این مصاحبه هنوز به این درک نرسیدن!
به قول سیروان خیلی از بچه های الان اگه کامپیوتر رو ازشون بگیری واقعا کار خاصی نمی تونن بکنن.این مهمه!
تنظیم های راک و پاپ راک سیروان هنوز تو ایران تک هست.احتمالا همه ماها می دونیم که هدف سیروان در تنظیم به چه سبک و سیاقی هست.ولی باز هم نمی دونم دلیل مقایسه های اخیری که تنظیم کننده های اکترونیک می کنن چیه! امیدوارم دلیلش احساس ضعف نباشه! اولویت سیروان الکترونیک نیست.برای بار هزارم!
اون سوالی که آقای بابازاده کرده بودن در مورد اینکه اگر یک کاری رو به این چند تنظیم کننده بدهیم و بعد برای یک فرد معتبری بفرستیم . . . به نظرم بدترین و سطحی ترین سوالی بود که تو عمرم از یک خبرنگار شنیدم.از ایشون که تو این حوزه دارن تخصصی کار میکنن انتظار همچین سوالایی نمیره!
آقای حسینی رو من چندتا از تنظیم های پاپ و لایتشون رو شنیدم.واقعا کارشون در این حیطه زیر صفر هست!ولی در الکترونیک پتانسیل بالایی دارن که هنوز به سطح استاندارد نرسیده.خصوصا در بخش میکس و مسترینگ.
اگه به شماها(طرفدارای سیروان) بود که کوشانو از مملکت بیرون میکردید
بذارید یکی از موسیقی الکترونیک حرف بزنه که خودش یه کارایی مثل آرون کرده باشه همین تعریفای بیجا رو میدید که پیشرفتی درکار نیست بحث فقط اورتور نیست
مشخصه از موسیقی الکترونیک هیچ اطلاع خاصی نداری بجز چیزایی که قبلا شنیدی
بزرگ نمایی در حد المپیک !!!!!
قطعه " آی " کامران رسولزاده ، چه نقطه قابل توجهی داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آرون حسینی از نوابغ موسیقیه....وقتی یاهل به کسی پیشنهاد کار میده و وقتی تو مسابقه پپسی بین اون همه کار مقام میاره بدونین حتما نابغه هست با این سن.
VIVA ARON
دوستان شما حق اینو ندارید که به هنرمندای کشورمون بی احترامی کنید یا کاراشون و فعالیت هاشون رو بی ارزش جلوه بدید.همه اون عزیزان قابل احترامن و در زمینه خودشون دارن کار می کنن.دلیل این حرفایی که راجع به سیروان خسروی می زنید رو نمیدونم!!!ایشون هم یکی از بهترین تنظیم کننده هایی هستند که کاراشون استاندارد جهانی داره.این یعنی چی که میگین هوا برای تنفس سیروان کم میشه!!!؟؟؟خواهشا رعایت کنید.
این شایسته نیست که هر کسی میاد و نظر میده سریع زیرش بیایم بکوبیمش یا 1 طوری رفتار کنیم که تو هیچی نمیفهمی تو سر در نمیاری و از این حرفا . .
هر کسی بیاد حرفش رو بزنه و قضاوت رو به بازدیدکننده های دیگه واگذار کنیم که میان اینجا و فقط نظرات رو میخونن و میرن. اگر هم میخوایم نظر بدیم در مورد حرف کسی، در کمال احترام و با برخورد خوبی باشه مطمئنا اثرش چند برابر خواهد بود.
اصلا تا حالا کوشان هیچ حرفی در مورد سیروان نزده
استاد هم نیست سیروان
استاد صفاریانه
استاد کوشانه
استاد ناصرچشم آذره
استاد بابک بیات و آندره آروزمانیان بودند
چرا جو میدید
اگه نهایت موسیقی ایران اینیه که شما میگی میخوام 100سال سیاه نباشه
آخه بذارید یکی حرف بزنه که خودش بدونه داره چی میگه حالا آرون از سیروان تعریف الکی میداد راضی میشدید؟
bass line عزیز کی گفت بحث فقط اورتوره؟!
اطلاعات من از موسیقی الکترونیک؟خیل خب حاضرم عکس اینو بهت ثابت کنم.بعد معلوم میشه.
میگم شما اسمتو از آهنگ bass line که کار مشترک david guetta و afrojack هست نگرفتی؟!یه کار بی کلام الکترونیکه هاااااااا!!!
راستی اگه ادعایی هست میتونی بری توی وبلاگ کوشان حداد و کامنت بذاری.اونطوری ممکنه کامنتتو ببینم!
bass line از کسی برنداشتم
دوما باس لاین یکی از اجزای سازنده هست(پرزیت)که توی موسیقی الکترونیک استفاده میشه که هم آمادشو هست هم میتونی خودت بسازی
بعدش این اسم رو اونا هم روی همین قضیه انتخاب کردن و روی موزیکش کارکردن
من همیشه میرم توی وبلاگ کوشان حداد و عرشیا و جواد هم رفیقام هستن منتهی کم پیش میاد بیام کامنت بذارم
عزیز دلم چیز پیچیده ای نیست
من خودم تا خیلی آلبوم ساعت9سیروان رو گوش میدادم
اما نه به خاطر چیزی که شما فکرمیکنید
بخدا قسم میخورم 99درصد از کسانی که میان کامنت میذارن و رای کارشناسی صادرمیکنن نمیدونن هارمونی چیه-میکس کدومه-مسترچیه-سمپل چیه
وقتی طرف میاد میگه اف ال استودیو فقط واسه سرگرمی خوبه اما نمیدونه اف ال یک پکیج کامله واسه ساخت موسیقی بعد چطورمیتونه درمورد موسیقی الکترونیک حرف بزنه؟
خب باید قبول کرد دست بالا دست زیاده
من تعصبی که روی استادصفاریان دارم روی هیچ تنظیم کننده ای ندارم اما صفاریان و سیروان و کشتکاروافکاری رو بزنی به هم نصف کوشان هم حسابی روشون نیست واسه ساخت الکترونیک سطح اول
داپ استپی که کوشان وعباسی سالهاست اونو تجربه کردن تازه داره توی ایران مدمیشه و الان براشون جدیده
دوست عزیز bass line چرا اینطور فکر می کنید که 99 درصد اینطورین؟
حتما باید بیان اینجا بحث های کاملا تخصصی راه بندازن تا شما باورتون بشه که یه چیزایی بلدن؟
بوی خوبی از حرفاتون نمیاد!
من خودم طرفدار سیروانم اما نه به خاطر اینکه به اصطلاح برخی مد شده!!!
اصلا این فلان چیز مد شده رو من نمی فهمم یعنی چی!!!
موسیقی مگه مد شدن داره؟
موسیقی بیان احساسات و تفکراته حالا در قالب یک سبک.
من اگه سیروان گوش می کنم دارم تک تک نت ها و صداهایی که استفاده شده رو تحلیل می کنم و یا هر موزیسین دیگه.
شما که در مورد کوشان اینقدر متعصب هستی آیا واقعا کارهایی که مثلا در آلبوم آخر بابک جهانبخش داشت رو واقعا قابل قبول می دونی؟!!!
کوشان تا وقتی وارد بازار ایران نشده بود کارهاش عالی بود ولی بعدش . . .
من اگر کارهای سیروان رو خیلی دوست دارم هرجا که ضعیف عمل کنه به شدت نقدش میکنم.چون منطقی در مورد موسیقی تصمیم می گیرم و ببخشید ندید بدید موسیقی که نیستم بخوام جوزده یک اسم بشم.
اف ال هم همانند چندین و چند مجموعه دیگر یک DAW هست.کسانی که چندین سال باهاش کار کردن الان اذعان می کنن خودشون که خروجی اون از لحاظ شنیداری صحیح و واقعی نیست هرچند که پیشرف های زیادی داشته.گذشته از اینها ، اینها همه داو هستند.واقعا خیلی مهم نیست که تو چه محیطی کار می کنی.مهم اینه که خلاقیت بالا داشته باشی و وبتونی اونی رو که در ذهنت هست دقیقا پیاده کنی.
عزیزم خواستم با اسمت هم یه آهنگ الکترونیک رو اسم ببرم که نگی شما از موسیقی الکترونیک بی اطلاعی!این که Bass Line چی هست و چه کاربردهایی داره رو که دیگه بزازی سرکوچه هم میدونه دوست من.حالا ایرادی نداره.
راستی راجع به اینکه باید به کسی ثابت کنم سیروان تو کارش برترینه (دستکم تو ایران) هیچ لزومی نمیبینم و شما میتونی به انکار واقعیت ادامه بدی ...
اتفاقا همه اینایی که گفتی مهم نیست هم مهمه اما خلاقیت هم مهمه
درضمن شما آهنگ به خودت باختمت جهانبخش رو انتظارداشتی چه جوری باشه؟حالاچون سیروان توی منوبارون نیست شما میای اینو میگی؟اونم کارایی که قویترین کارای الکترونیک جهانبخش هستن؟!!!
کوشان میگه میتونی بایه استکان نعلبکی یه آهنگ تنظیم کنی که دنیا مجذوبش بشه شما نمیدونم چه اجباری داری واژه تعصب رو به کارببری
پس شما هم مثل همون99%یه شنونده هستید اونم ازنوع معمولی هرچندربطی به موضوع نداره.
ضمنا کوشان هرکاری که ازش میاد بیرون نسبت به کارقبلی قویتره
شما چطورنمیدونی مدتوی موسیقی هم جایگاه خودشو داره
هرچی باشه ماایرانیها همه جا حواسمون به بغل دستیمون هست شیکترازمانباشه
دوست عزیز لحن حرف زدنت اصلا خوب نیست که اینقدر زود قضاوت می کنی و به تمسخر میگیری.اتفاقا از این حرف زدنتون مشخصه که اصلا دیدگاه حرفه ای به موسیقی ندارید.کاملا هم مشخصه نسبت به سیروان جبهه گرفتی.من اصراری به دفاع از سیروان ندارم.چون هرکسی که ذره ای اطلاعات موسیقیایی داشته باشه می فهمه که موسیقی سیروان چیز کمی نیست.مطمئن باش در آینده ای نه چندان دور بهت ثابت میشه.یک درصد هم شک نکن.البته نه به خاطر کیک و بیس هایی که میسازه!!!!!
کوشان هم فرد موفقی هست در کارش و آینده خوبی داره.
این هم نظر من بود.امیدوارم به نظر دیگران احترام گذاشتن رو بلد باشید.لزومی نداره نظر من رو قبول کنید همونطور که لزومی نداره مسخره کنید.
این بحث ها و کل کل های آماتوری هم دیگه برای من رنگی نداره.چون می دونم چیزی از توش در نمیاد.
گفتن نداره!اما بنده هم خودم در موسیقی حرفه ای دارم فعالیت می کنم و اتفاقا با بر و بچه هایی موفق امروزی که شما دارید اینقدر متعصبانه ازشون طرفداری می کنید در مورد مسایل فنی بحث و تبادل نظر می کردیم.افرادی مثل کوشان و مهران و آرش پاکزاد و بسیاری از بچه های پرافتخار این مملکت. و خیلی هم ازشون چیز یاد گرفتم.
باور بفرمایید این بحث های بیخود فقط اینجاست!
مثلا مهران عباسی میاد و آلبوم سیروان رو به طرفداراش پیشنهاد میده که گوش کنن.
به نظر من این بحث ها فقط باعث این میشه که روابط بین موزیسین ها در نظر مردم سیاه جلوه کنه درحالیکه همشون با هم رفیقن و هرکس داره کار خودشو میکنه.
در ضمن واقعا شما فکر میکنید مد شدن در موسیقی جایگاه داره؟!
منظورم این مد هست :
"داپ استپی که کوشان وعباسی سالهاست اونو تجربه کردن تازه داره توی ایران مدمیشه و الان براشون جدیده"
همه چیز اینه ...دقیقا.
افزودن یک دیدگاه جدید