در جریان نشست خبری این خواننده با اهالی رسانهها اعلام شد
«کامران رسولزاده» و «مورات ککیلی» 31 مرداد در استانبول روی صحنه میروند
موسیقی ما – تالار وحدت تهران در شامگاه شنبه سیزدهم تیرماه میزبان نشست خبری «کامران رسول زاده» بود. برنامهای که به منظور اعلام یک خبر مهم از سوی این خواننده برگزار شد. خبر برگزاری کنسرت مشترک کامران رسول زاده و «مورات ککیلی»، خواننده مطرح ترکیهای، محور اصلی این دیدار با حضور اصحاب رسانه بود. طی سه سال گذشته دو بار اعلام شد که قرار است مورات ککیلی به ایران بیاید و در کنار رسول زاده روی استیج بخواند. اما هر بار به دلایل نامعلوم این برنامه لغو شد. سرانجام قرار است کنسرت این دو خواننده در سالن «کنگره خلیج» شهر «استانبول» ترکیه به تاریخ 31 مردادماه برابر با 22 آگوست 2015 برگزار شود. کامران رسول زاده در دیدار با خبرنگاران و عکاسان از جزئیات کنسرت پیش رو، دلایل لغو برنامههای قبلی و البته گلایههایش از رسانهها هم سخن گفت. گزارش اختصاصی سایت «موسیقی ما» از این برنامه را در ادامه می خوانید:
کامران رسول زاده در ابتدای جلسه صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد: «این روزها خودم را در جمع اهالی رسانه، امنتر احساس میکنم. به دلیل اینکه از گذشته شاید تلاشهایی برای برگزاری کنسرت انجام دادم و امروز به نتیجه رسید. این یک اتفاق بسیار پیچیده و سختی بود تا به این نقطه برسیم که بتوانیم ساعت و تاریخ دقیق برگزاری کنسرت را اعلام کنیم. معمولا کنسرتهای همکارانم در خارج از ایران برای جامعه ایرانیان مقیم آن کشور طراحی میشود. هر کشوری کنسرتگذاران مختص خودش را دارد و کم پیش میآید که یک کمپانی به دلیل اعتمادی که به یک خواننده خارجی دارد با او وارد یک تعامل دو طرفه شود. خوشحالم که توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم و همانطور که میدانید همه چیز از یک دوئت و همخوانی مشترک با آقای «مورات ککیلی» و علاقه ایشان به صدا و سبک کار من آغاز شد. قبلتر هم علاقه من به نوع راک ایشان به عنوان افسانه محلی راک وجود داشت. آنها یک اصطلاح به نام «آنادولو راک» دارند و یکی از نمایندگان آنادولو راک آقای مورات ککیلی است. من اصطلاح راک محلی را برای ترجمه عبارت این نوع راکی که آقای ککیلی تولید میکنند به کار می برم. در واقع برگرفته از خاستگاه زیستی و اجتماعی و جغرافیایی این خواننده است که سالهای سال در موسیقی راک فعالیت داشته. دلیل اینکه لفظ افسانه را به کار میبرند این است که یکی از کارهای مورات ککیلی قبل از اینکه او وارد فاز کار حرفهای خود شود آنقدر مورد استقبال مردم دنیا واقع شد که حتی آوازهاش به کشور ما هم رسید. ترانه آن کار به نام «امشب می میرم» یا «همین امشب می میرم» برای خودشان نبود و من احساس کردم ظرفیتهای ضرب آهنگی این ملودی می تواند به زبان فارسی نزدیک باشد.
با الهام از مفهوم اصلی ترانه که نام آن برگرفته از یکی از اشعار «ناظم حکمت» بوده، این قطعه را کاور کردم. کاور کردن یعنی به زبان بومی و مادری خودمان، با احترام به سرفصل های نسخه اصلی موسیقی، دوباره نویسی کردم. سالها از این اتفاق گذشت تا امروز در حضور شما با افتخار می توانم بگویم که فصل تازهای از برگزاری کنسرت به صورت اشتراکی آغاز شده است. شاید شما بگویید که قبلا هم کنسرتهایی از این دست برگزار شده اما من به خاطر ندارم که آن نمونهها مراحل بلیت فروشی را به صورت قانونی در ایران طی کرده باشند. فکر میکنم برای اولین بار است که کنسرتی با طی مراحل قانونی و حمایت شجاعانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد به نقطهای رسیده که امروز می توانیم آوازه فرهنگ و حرفها و واژههای خودمان را روی استیجهای بزرگتر برای مخاطبان رنگارنگتری ارائه کنیم.»
رسول زاده در توضیح این موضوع که گفته بود مورات ککیلی از سبک موسیقی او استقبال کرده اعلام کرد:«اصولا باور نسبت به موسیقی این نیست که ایشان من را بغل کنند و بگویند که تو را باور دارم. همین که با من روی یک استیج حاضر خواهند شد یکی از نشانههایی برای این موضوع است. اما به طور کلی احساس می کنم که موسیقی من با آنچه که در موسیقی پاپ جریان دارد مولفههای متفاوتی دارد. اتفاقا یکی از وجوه مشترک ما با آقای ککیلی ترانه «درخت» بود. زیرا در آن دوره ترانه درخت جزو اولین آثاری بود که منتشر کردم. البته طبیعتا به ضرورت نیازهای بخش خصوصی و شرایط بازار موسیقی، کمی رنگ بازار به کارهایم داده ام. وگرنه باید این کارها را در گنجه و پستوی خانه خودم می گذاشتم و با دوستان نزدیک گوش می دادم.»
محمود توسلیان، روزنامه نگار حوزه موسیقی، که در کنار رسول زاده حضور داشت هم برای توضیح بیشتر اعلام کرد:«با برندهایی صحبت کردهایم و آنها هم خوشبختانه دست دوستی که ما دراز کرده ایم را گرفته اند. انشاالله جزئیات حاشیه این کنسرت که شاید به اندازه خودش اهمیت دارد را اطلاع رسانی خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که با یک زاویه فرهنگی دورتر از موسیقی پاپ به استقبال این اتفاق برویم و می خواهیم بگوییم که موسیقی صرفا همان چیزی نیست که در جامعه جریان دارد.»
خواننده قطعه «همین امشب می میرم» در پاسخ به این سوال که آیا تضمین صد در صد بابت برگزاری این کنسرت وجود دارد و اینکه لغو نخواهد شد هم اعلام کرد:«آن دو کنسرت قرار بود در تهران برگزار شود. ما مقامهای مختلفی در اداره کشور داریم که یکی از آنها مقام قضایی است. اگر تشخیص دهد که اتفاقی به نفع امنیت ملی کشور نیست می تواند درباره لغو آن تصمیمگیری کند و این جزو قانون اساسی ما است که همه به آن رای داده و احترام میگذاریم. آن اتفاقات ارتباط چندانی به دفتر موسیقی و مقام قضایی نداشته و تحریکات و شیطنتهایی از جانب خود اهالی موسیقی رخ داد که سیاه نمایی می کنند و باعث لغو برنامه می شوند. اگر ما در فرهنگ احترام گذاشتن به همدیگر کار کنیم این معضل هم حل می شود و باید قبول کنیم که روزی ما دست خدا است. مثلا من میدانم که لغو خیلی از کنسرتهای دیگر به این دلیل بود که شئونات فلان هنرمند خارجی با شئونات اسلامی ما هماهنگ نبود. اما مثلا مورات ککیلی خودش یک آدم نمازخوان است و در جریان حوادث «غزه» جلوی سفارت اسراییل با طرفدارانش بست نشست. برنامه ایشان در تهران چرا باید لغو میشد؟ آن لغو به سیستم وزارتی ارتباطی نداشت و من مطمئن هستم بابت تحریکات برخی افراد دیگر بود. به خاطر همدلی بسیار زیادی که با آقای ککیلی داریم و مراودات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زیادی بین کشور ما و ترکیه وجود دارد. مطمئن باشید اگر کوچکترین مشکلی وجود داشت وزارت ارشاد، وزارت کشور و وزارت امور خارجه به این کنسرت مجوز نمیدادند. بنا بر این همه چیز حساب شده برگزار خواهد شد.»
آرمان مهربان، رهبر ارکستر این خواننده، درباره جزئیات کنداکتور و ارکستر این کنسرت گفت:«یک تعداد قطعهبرای مورات است. قطعات کامران را هم بند خود ما اجرا میکند. تا جایی که هماهنگی شده قرار است که قطعات مشترک را گروه ایرانی اجرا کند. ارکستر ما دقیقا همان گروهی است که در کنسرتهای تهران روی صحنه می رود.»
او روند آماده سازی ارکستر و جلسات تمرین را هم اینگونه توضیح داد:«تمرینات از اول مرداد آغاز می شود. چون ارکستر آماده است من ترجیح دادم که تعداد جلسات کم باشد. زیرا برای یک ارکستر آماده فقط تکرار کردن، حس را از کار می گیرد. هفته ای یک جلسه تمرین در مردادماه خواهیم داشت.»
نهایتا پس از پایان نشست خبری، کامران رسول زاده در کنار اهالی رسانهها بر سر سفره افطار نشست و در یک محفل صمیمی با آنها گپ و گفت داشت.
کامران رسول زاده در ابتدای جلسه صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد: «این روزها خودم را در جمع اهالی رسانه، امنتر احساس میکنم. به دلیل اینکه از گذشته شاید تلاشهایی برای برگزاری کنسرت انجام دادم و امروز به نتیجه رسید. این یک اتفاق بسیار پیچیده و سختی بود تا به این نقطه برسیم که بتوانیم ساعت و تاریخ دقیق برگزاری کنسرت را اعلام کنیم. معمولا کنسرتهای همکارانم در خارج از ایران برای جامعه ایرانیان مقیم آن کشور طراحی میشود. هر کشوری کنسرتگذاران مختص خودش را دارد و کم پیش میآید که یک کمپانی به دلیل اعتمادی که به یک خواننده خارجی دارد با او وارد یک تعامل دو طرفه شود. خوشحالم که توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم و همانطور که میدانید همه چیز از یک دوئت و همخوانی مشترک با آقای «مورات ککیلی» و علاقه ایشان به صدا و سبک کار من آغاز شد. قبلتر هم علاقه من به نوع راک ایشان به عنوان افسانه محلی راک وجود داشت. آنها یک اصطلاح به نام «آنادولو راک» دارند و یکی از نمایندگان آنادولو راک آقای مورات ککیلی است. من اصطلاح راک محلی را برای ترجمه عبارت این نوع راکی که آقای ککیلی تولید میکنند به کار می برم. در واقع برگرفته از خاستگاه زیستی و اجتماعی و جغرافیایی این خواننده است که سالهای سال در موسیقی راک فعالیت داشته. دلیل اینکه لفظ افسانه را به کار میبرند این است که یکی از کارهای مورات ککیلی قبل از اینکه او وارد فاز کار حرفهای خود شود آنقدر مورد استقبال مردم دنیا واقع شد که حتی آوازهاش به کشور ما هم رسید. ترانه آن کار به نام «امشب می میرم» یا «همین امشب می میرم» برای خودشان نبود و من احساس کردم ظرفیتهای ضرب آهنگی این ملودی می تواند به زبان فارسی نزدیک باشد.
با الهام از مفهوم اصلی ترانه که نام آن برگرفته از یکی از اشعار «ناظم حکمت» بوده، این قطعه را کاور کردم. کاور کردن یعنی به زبان بومی و مادری خودمان، با احترام به سرفصل های نسخه اصلی موسیقی، دوباره نویسی کردم. سالها از این اتفاق گذشت تا امروز در حضور شما با افتخار می توانم بگویم که فصل تازهای از برگزاری کنسرت به صورت اشتراکی آغاز شده است. شاید شما بگویید که قبلا هم کنسرتهایی از این دست برگزار شده اما من به خاطر ندارم که آن نمونهها مراحل بلیت فروشی را به صورت قانونی در ایران طی کرده باشند. فکر میکنم برای اولین بار است که کنسرتی با طی مراحل قانونی و حمایت شجاعانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد به نقطهای رسیده که امروز می توانیم آوازه فرهنگ و حرفها و واژههای خودمان را روی استیجهای بزرگتر برای مخاطبان رنگارنگتری ارائه کنیم.»
- * دوست ندارم از ناکامیها صحبت کنم
رسول زاده در توضیح این موضوع که گفته بود مورات ککیلی از سبک موسیقی او استقبال کرده اعلام کرد:«اصولا باور نسبت به موسیقی این نیست که ایشان من را بغل کنند و بگویند که تو را باور دارم. همین که با من روی یک استیج حاضر خواهند شد یکی از نشانههایی برای این موضوع است. اما به طور کلی احساس می کنم که موسیقی من با آنچه که در موسیقی پاپ جریان دارد مولفههای متفاوتی دارد. اتفاقا یکی از وجوه مشترک ما با آقای ککیلی ترانه «درخت» بود. زیرا در آن دوره ترانه درخت جزو اولین آثاری بود که منتشر کردم. البته طبیعتا به ضرورت نیازهای بخش خصوصی و شرایط بازار موسیقی، کمی رنگ بازار به کارهایم داده ام. وگرنه باید این کارها را در گنجه و پستوی خانه خودم می گذاشتم و با دوستان نزدیک گوش می دادم.»
- *قلم رسانه مثل تیغ است
- *قدم بعدی طراحی شده است
- *در خروجی این کنسرت یک شب ایرانی هم برگزار می شود
محمود توسلیان، روزنامه نگار حوزه موسیقی، که در کنار رسول زاده حضور داشت هم برای توضیح بیشتر اعلام کرد:«با برندهایی صحبت کردهایم و آنها هم خوشبختانه دست دوستی که ما دراز کرده ایم را گرفته اند. انشاالله جزئیات حاشیه این کنسرت که شاید به اندازه خودش اهمیت دارد را اطلاع رسانی خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که با یک زاویه فرهنگی دورتر از موسیقی پاپ به استقبال این اتفاق برویم و می خواهیم بگوییم که موسیقی صرفا همان چیزی نیست که در جامعه جریان دارد.»
- * شیطنتهایی از جانب خود اهالی موسیقی رخ داد که سیاه نمایی می کنند و باعث لغو برنامه می شوند
خواننده قطعه «همین امشب می میرم» در پاسخ به این سوال که آیا تضمین صد در صد بابت برگزاری این کنسرت وجود دارد و اینکه لغو نخواهد شد هم اعلام کرد:«آن دو کنسرت قرار بود در تهران برگزار شود. ما مقامهای مختلفی در اداره کشور داریم که یکی از آنها مقام قضایی است. اگر تشخیص دهد که اتفاقی به نفع امنیت ملی کشور نیست می تواند درباره لغو آن تصمیمگیری کند و این جزو قانون اساسی ما است که همه به آن رای داده و احترام میگذاریم. آن اتفاقات ارتباط چندانی به دفتر موسیقی و مقام قضایی نداشته و تحریکات و شیطنتهایی از جانب خود اهالی موسیقی رخ داد که سیاه نمایی می کنند و باعث لغو برنامه می شوند. اگر ما در فرهنگ احترام گذاشتن به همدیگر کار کنیم این معضل هم حل می شود و باید قبول کنیم که روزی ما دست خدا است. مثلا من میدانم که لغو خیلی از کنسرتهای دیگر به این دلیل بود که شئونات فلان هنرمند خارجی با شئونات اسلامی ما هماهنگ نبود. اما مثلا مورات ککیلی خودش یک آدم نمازخوان است و در جریان حوادث «غزه» جلوی سفارت اسراییل با طرفدارانش بست نشست. برنامه ایشان در تهران چرا باید لغو میشد؟ آن لغو به سیستم وزارتی ارتباطی نداشت و من مطمئن هستم بابت تحریکات برخی افراد دیگر بود. به خاطر همدلی بسیار زیادی که با آقای ککیلی داریم و مراودات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زیادی بین کشور ما و ترکیه وجود دارد. مطمئن باشید اگر کوچکترین مشکلی وجود داشت وزارت ارشاد، وزارت کشور و وزارت امور خارجه به این کنسرت مجوز نمیدادند. بنا بر این همه چیز حساب شده برگزار خواهد شد.»
- *ویدئوی این کنسرت منتشر می شود
- *بلیت فروشی
- *جزئیات کنداکتور و ارکستر
آرمان مهربان، رهبر ارکستر این خواننده، درباره جزئیات کنداکتور و ارکستر این کنسرت گفت:«یک تعداد قطعهبرای مورات است. قطعات کامران را هم بند خود ما اجرا میکند. تا جایی که هماهنگی شده قرار است که قطعات مشترک را گروه ایرانی اجرا کند. ارکستر ما دقیقا همان گروهی است که در کنسرتهای تهران روی صحنه می رود.»
او روند آماده سازی ارکستر و جلسات تمرین را هم اینگونه توضیح داد:«تمرینات از اول مرداد آغاز می شود. چون ارکستر آماده است من ترجیح دادم که تعداد جلسات کم باشد. زیرا برای یک ارکستر آماده فقط تکرار کردن، حس را از کار می گیرد. هفته ای یک جلسه تمرین در مردادماه خواهیم داشت.»
نهایتا پس از پایان نشست خبری، کامران رسول زاده در کنار اهالی رسانهها بر سر سفره افطار نشست و در یک محفل صمیمی با آنها گپ و گفت داشت.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 تیر 1394 - 10:32
افزودن یک دیدگاه جدید