برنامه یاد بعضی نفرات
 
روایت کیهان کلهر از همکاری با کارگردان «پدرخوانده»
کاپولا تحت تاثیر صدای کمانچه قرار گرفته بود؛
روایت کیهان کلهر از همکاری با کارگردان «پدرخوانده»
موسیقی ما - کیهان کلهر که در ساختن موسیقی فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس کاپولا نقش داشته است، در گفتگویی با مجله فیلم از این همکاری سخن گفت. کلهر در این‌باره گفته است:

*
فیلم «جوانی بدون جوانی» کاپولا بر اساس یک داستان فلسفی ساخته می‌شد و شخصیت اصلی داستان در آن نمایان‌گر انسانی نمادین بود که مدام در زمان و مکان به دنبال هویت گم‌شده خودش می‌گشت و در تاریخ گم بود و گذشته تاریخی‌اش را در زمان‌های مختلف مرور می‌کرد.
*
در دیدارهایی که کاپولا و آهنگساز قبل از فیلمرداری و در جریان آن داشتند، نیاز به وجود یک صدای کهنه و باستانی در قسمت ‌هایی از موسیقی مطرح شده بود و ازوالدو گلیوف،آهنگساز این فیلم، چند کار از موسیقی ملل مختلف با سازهای قدیمی را پیشنهاد کرده بود که کمانچه هم یکی از آن‌ها بود. کاپولا هم کمانچه را به خاطر هم‌خوانی بیشترش با چیزی که در ذهنش بود پسندید. آن‌ها با من تماس گرفتند و قرار شد برای ضبط موسیقی که در همان محل فیلمبرداری یعنی بخارست انجام می‌شد ملاقات و مشورت کنیم.
*
کاپولا خودش داستان را انتخاب کرده و فیلم‌نامه را هم نوشته بود. دوست داشت تمام مراحل کار هم در رومانی انجام شود که علاوه بر نزدیک شدن فیلم به فضای ذهنی نویسنده، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها نیز می‌شد، البته من از این که برای همکاری در این پروژه انتخاب شده بودم خوشحال شدم، ولی بیشتر کنجکاو بودم تا نقش خودم را در موسیقی پیدا کنم.
*
وقتی کاپولا را ملاقات کردم، تقریبا نود درصد فیلم تدوین شده بود. ما باهم فیلم را تماشا کردیم و بعد صحبت کردیم. او بسیار عمیق با موسیقی آشنایی داشت و وسواس خاصی در مورد موسیقی داشت. بنابرایی ایرادهای گاه به گاه او و توصیف‌هایش حتا زمزمه کردن‌های ملودی خاصی که برای صحنه خاصی در ذهنش داشت، همه برای ما که کارمان موسیقی بود، بسیار با معنا بود. او در همان جلسه و نیز جلسه‌های بعدی ضمن توضیح داستان فیلم و منظور خودش، نقش موسقی را هم تشریح می‌کرد. کاپولا از کمانچه توقع داشت که در جریان مسافرت‌های شخصیتی داستان به گذشته ‌های دور نماینده صدای تاریخ باشد.
*
وقتی با کاپولا بیشتر صحبت کردم او گفت که شیفته تاریخ ایران بود و به واسطه سی‌دی‌هایی که ازوالدو به اود داده بود، تحت تاثیر صدای کمانچه قرار گرفته بود.
منبع: 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

بغضی که در صدای کمانچه نهفته است در صدای هیچ ساز آرشه ای وجود ندارد و شایسته این انتخاب کارگردان بزرگ سینما بود استاد کلهر هم با آن آرشه های بی قرار حرفهای زیادی برای گفتن دارد. پاینده باشید استاد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

واقعا این جور اساتید هستن که آبروی ایرانی جماعت رو خریدن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

درود بر استاد کلهر

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روایت کیهان کلهر از همکاری با کارگردان «پدرخوانده» | موسیقی ما