برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر ملی و اجرای آثاری از دهلوی، پژمان و علیزاده
5 و 6 اسفندماه تالار وحدت تهران؛
ارکستر ملی و اجرای آثاری از دهلوی، پژمان و علیزاده
موسیقی ما - ارکستر ملی ایران که بیش از یک‌سال و نیم در تعطیلی و توقف به سر می‌برد، در روزهای 5 و 6 اسفند آثاری از دهلوی ،پژمان و حسین علیزاده را اجرا خواهد کرد. این ارکستر که با رهبری بردیا کیارس چند مدتی است فعالیت خود را از سر گرفته است، قرار است قطعه معروف بیژن و منیژه، اثر حسین دهلوی ،و قطعه سلام به آهنگسازی حسین علیزاده که روی اثری از استاد حسن کسایی نوشته شد،و نیز چند قطعه از احمد پژمان و قطعاتی از فردین خلعتبری را اجرا کند.

بر اساس این گزارش فردین خلعتبری که سخنگویی ارکستر موسیقی ملی را بر عهده دارد، درباره وضعیت کنونی تمرینات این ارکستر به مهر گفت:رعایت نکات فنی و درنظر گرفتن شرایط اجرای این قطعات از مهمترین دغدغه های شورای فنی ارکستر است چرا که معتقدم سازهای موسیقی ایرانی برای اجرا در ارکسترملی بیش از سازهای ارکستر سمفونیک نیاز به تقویت دارد و برای صدادهی ارکستر باید تمام نکات را به دقت مورد بررسی قرار داد و اگر این گره ذهنی و دغدغه اعضای ارکستر برطرف شود مطمئن هستم که اجرای خوبی خواهیم داشت چرا که ارکستر انرژی و انگیزه خوبی برای حضور در صحنه را دارد.

وی در ادامه افزود : ارکستر موسیقی ملی متعلق به جوان ها است و ما زمانی احساس خوبی از مجموع اجراهای این ارکستر داریم که بتوانیم از همه ظرفیت های آن برای ایجاد علاقه و انگیزه جوانان ایرانی استفاده کنیم و زمانی خیلی خوشحال می شویم که دامنه مخاطبان ما وسیع شود و علاوه بر جوانان بتوانیم خوراک مناسبی برای نوجوان ها نیز فراهم کنیم و در این راستا هرگونه انتقاد و پیشنهادی را از سوی علاقه مندان به این نوع موسیقی می پذیریم.

سخنگوی ارکستر موسیقی ملی در پایان صحبت های خود به استقبال از ایده های جوان اشاره کرد و گفت : علاوه بر اجرای آثار آهنگسازان جوان حاضرهستیم که ذهن های جوان و ایده های آنها را بشنویم، کنسرت های تجربی هم توسط ارکستر ملی برگزار کنیم و از اجرای تجربی ضعیف هم نترسیم البته منظور این نیست که بنیه کار آهنگساز ضعف دارد بلکه نکته در این است که در مرحله آزمون و خطا هستیم.

یکی از نکات قابل توجه در تمرین ارکستر موسیقی ملی تلاش برای هماهنگی هرچه بیشتر نوازنده ها و رهبر ارکستر بود که بردیا کیارس در این هماهنگی بسیار دقیق بود، آخرین قطعه در آخرین روزهای تمرین ارکسترملی نیز اجرا شد و ساعت تمرین ارکستر موسیقی ملی نیز به پایان رسید. در فرصتی کوتاه رهبر جوان این ارکستر از روند تمرینات گفت : حدود دو ماه است که تمرین ها آغاز شده است و از آنجا که شوق و انگیزه خود من و همچنین اعضای ارکستر بسیار بالا بوده است روند تمرینات نیز به خوبی پیش رفته است ؛ ضمن اینکه رپرتواری که انتخاب شده، به لحاظ مضمون قطعات سنگینی است و چیدمان و نحوه اجرای این قطعات برای نخستین اجرا سنگین است اما مطمئن هستم که گروه به درستی از پس اجرای این قطعات بر می‌آید.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا هفت قطعه از آثار استاد یژمان برای اجرا انتخاب شده است گفت : کم و کیف انتخاب قطعات زیر نظر شورای فنی ارکستر بوده است و بیش از هرعنوانی تنوع در اجرا مد نظر بوده است و اما در این بین اجرای قطعه استاد پژمان از لحاظ اجرایی قطعه ای پیچیده است و موتیف های سازی بسیاری در قطعه جاری است و این قطعه برای نسل گذشته نوستالژیک است و شاید برای اولین باراست که توسط ارکستر موسیقی ملی اجرا می شود این قطعه حدود 30 سال پیش نوشته شده است.

بردیا کیارس در پایان صحبت های خود به اجرای سه قطعه باکلام به آهنگسازی فردین خلعتبری اشاره کرد و گفت : در این کنسرت با رعایت اصل عدم خواننده محوری تنها سه قطعه "سوگ"،" مهتاب تر از آفتاب" و "آدم" به صورت باکلام با آواز پوریا اخواص اجرا می شود.

اجرای ارکستر موسیقی ملی در دو نوبت 18 و 30 و 21 روزهای 5 و 6 اسفندماه در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزارمی‌شود.برای تهیه بلیت این کنسرت می‌توانید با شماره 22955747 و 22948683 تماس بگیرید.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

بابا خیلی باحالید موزیک اونا
شما از احسان حق شناس و هومند سودمند خبر بذارید چاوشی رو ولش کنید
درود بر سلطان موزیک ایران سلطان چاوشی که با این البوم دهن همه رو بست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

متاسفم براتون که از سلطان چاوشی خبر نذاشتید متاسفم خدا خودش جزاتون بده
البوم ترکوند تا جواب حسودا داده شد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

من زیاد طرفدار آقای چاوشی نیستم (ولی صداشونو دوس دارم)
اصلا کار خوبی نکردید که از ایشون خبر نذاشتید...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر ملی و اجرای آثاری از دهلوی، پژمان و علیزاده | موسیقی ما