سازندهی پیشکسوت ساز در بهشت سکینهی کرج آرام گرفت
حسین علیزاده: استاد قنبریمهر خودِ نور بود
موسیقی ما- پیکر ابراهیم قنبریمهر ـ سازنده سرشناس ساز ـ که جمعه ۲۱ مرداد ماه درگذشت، صبح شنبه ـ ۲۲ مرداد ماه با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده آن مرحوم به خاک سپرده شد. در این مراسم محمد الهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی) و هنرمندانی چون حسین علیزاده، علی اکبر شکارچی، بیاض امیر عطایی، محسن راسخ، عباس سجادی، کیوان ساکت، شروین مهاجر، آرش نصیری مهران مهرنیا، فاضل جمشیدی، رامین جزایری، شهرام صارمی، یوسف پوریا، حسین بهروزینیا و ... حضور داشتند.
حسین علیزاده، موسیقیدان و آهنگساز در این مراسم بیان کرد: پیش از این اساتید بزرگی داشتیم و همین که آنها را میدیدیم و معاشرت میکردیم، برای ما دنیای بزرگی بود. من همیشه وقتی از همه چیز کم میآوردم، نزد استاد قنبریمهر میرفتم. چون حتی وقتی ایشان را تنها نگاه هم میکردم به من آرامش میداد. ایشان مشوق بسیاری از اهالی موسیقی بودند. من از سنین نوجوانی با ایشان در کارگاههای فرهنگ و هنر آشنا شدم و از همان زمان احساس کردم که استاد قنبریمهر با نور حرکت میکنند و خود نور است. من هر زمانی که دلم میگرفت با ایشان دیداری میکردم تا حالم خوب شود.»
علی اکبر شکارچی ـ نوازنده کمانچه و آهنگساز ـ نیز بیان کرد: متأسفم که یکی از استادانی که سازسازی نوین را در ایران بنیان گذاشت، از میان ما رفت. دو خاطره از ایشان دارم که یکی توانایی و نخبگی سازسازی ایشان هست و یکی پند و اندرزی است که به همه ما موسیقیدانها وارد است. مدتها پیش گروهی که گویا از اتریش آمده بودند، ویولنسلی شکسته به همراه داشتند و آن را به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی برای تعمیر آوردند. دکتر داریوش صفوت (موسیقیدان و نوازنده) به من گفت: « اینها را پیش استاد قنبری مهر ببر و بخواه که سازشان را تعمیر کند. ساز را آنجا بردیم و ایشان بعد از یک یا دو روز ساز را بازگرداند. نوازنده پس از دیدن ساز حیرت کرد که چگونه سازی را که آنگونه شکسته شده بود بدون اینکه در ظاهر معلوم باشد و نه آسیبی به صدا وارد شود، تعمیر کرده است.»
این هنرمند در خاطره دیگری درباره این هنرمند فقید میگوید: «در سال ۵۳ اولین بار ایشان را دیدم. ایشان با شور و شوق ویولون را برداشت و یک ابوعطا نواخت؛ چنان این کار را با عشق انجام داد که آن صدا را هیچگاه فراموش نمیکنم. به ایشان گفتم میخواهم کمانچهای بسازم که دسته آن از بالا باریک و از پایین پهن باشد که بتوانم متفاوت از دیگران بنوازم. استاد قنبریمهر در پاسخ خاطرهای برای من تعریف کرد و گفت: «گروهی موسیقی از آذربایجان به ایران آمده بودند. بعد از کنسرت مرا صدا زدند که ببینم چگونه کمانچهای دارند که آنقدر خوش صدا است؟ ولی من دیدم که تنها یک کاسه خیلی معمولی است که سیخی به آن وصل شده و اصلا چیز خاصی ندارد. در نتیجه متوجه شدم که سازهای ما هیچ نقصی ندارد و این نوازندهها هستند که باید آنها را بسازیم.» این درسی بود که همیشه در گوش من بود و فهمیدم که باید خود را تغییر دهم نه ساز را.
یوسف پوریا ـ سازنده ساز ـ درباره مرحوم قنبریمهر بیان کرد: استاد قنبری در تاریخ کشور ما یکی بود و اگر فرد دیگری در حد و توانایی استاد قنبری درکشور ما متولد شود واقعا معجزه است.
همچنین عباس سجادی ـ شاعر و ترانهسرا ـ عنوان کرد: کارهایی که استاد قنبری مهر در عمر با برکت تقریبا یک قرنی خود انجام داد، شاید برای فرد دیگری پنج قرن طول بکشد. برای ایشان روحی شاد طلب میکنیم.
در پایان بیگلو از دوستان مرحوم قنبری گفت: استاد قنبری چون افسانه بود. او آنقدر انسان و وارسته بود که اعمال و حرکات ایشان به افسانه میماند. این اسطوره را همیشه به یاد داشته باشید. وقتی به بزرگان نزدیک میشوید اغلب کمرنگ میشوند ولی وقتی به استاد نزدیک میشدید آنقدر رنگ داشت که احساس حقارت می کردید.
حسین علیزاده، موسیقیدان و آهنگساز در این مراسم بیان کرد: پیش از این اساتید بزرگی داشتیم و همین که آنها را میدیدیم و معاشرت میکردیم، برای ما دنیای بزرگی بود. من همیشه وقتی از همه چیز کم میآوردم، نزد استاد قنبریمهر میرفتم. چون حتی وقتی ایشان را تنها نگاه هم میکردم به من آرامش میداد. ایشان مشوق بسیاری از اهالی موسیقی بودند. من از سنین نوجوانی با ایشان در کارگاههای فرهنگ و هنر آشنا شدم و از همان زمان احساس کردم که استاد قنبریمهر با نور حرکت میکنند و خود نور است. من هر زمانی که دلم میگرفت با ایشان دیداری میکردم تا حالم خوب شود.»
علی اکبر شکارچی ـ نوازنده کمانچه و آهنگساز ـ نیز بیان کرد: متأسفم که یکی از استادانی که سازسازی نوین را در ایران بنیان گذاشت، از میان ما رفت. دو خاطره از ایشان دارم که یکی توانایی و نخبگی سازسازی ایشان هست و یکی پند و اندرزی است که به همه ما موسیقیدانها وارد است. مدتها پیش گروهی که گویا از اتریش آمده بودند، ویولنسلی شکسته به همراه داشتند و آن را به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی برای تعمیر آوردند. دکتر داریوش صفوت (موسیقیدان و نوازنده) به من گفت: « اینها را پیش استاد قنبری مهر ببر و بخواه که سازشان را تعمیر کند. ساز را آنجا بردیم و ایشان بعد از یک یا دو روز ساز را بازگرداند. نوازنده پس از دیدن ساز حیرت کرد که چگونه سازی را که آنگونه شکسته شده بود بدون اینکه در ظاهر معلوم باشد و نه آسیبی به صدا وارد شود، تعمیر کرده است.»
این هنرمند در خاطره دیگری درباره این هنرمند فقید میگوید: «در سال ۵۳ اولین بار ایشان را دیدم. ایشان با شور و شوق ویولون را برداشت و یک ابوعطا نواخت؛ چنان این کار را با عشق انجام داد که آن صدا را هیچگاه فراموش نمیکنم. به ایشان گفتم میخواهم کمانچهای بسازم که دسته آن از بالا باریک و از پایین پهن باشد که بتوانم متفاوت از دیگران بنوازم. استاد قنبریمهر در پاسخ خاطرهای برای من تعریف کرد و گفت: «گروهی موسیقی از آذربایجان به ایران آمده بودند. بعد از کنسرت مرا صدا زدند که ببینم چگونه کمانچهای دارند که آنقدر خوش صدا است؟ ولی من دیدم که تنها یک کاسه خیلی معمولی است که سیخی به آن وصل شده و اصلا چیز خاصی ندارد. در نتیجه متوجه شدم که سازهای ما هیچ نقصی ندارد و این نوازندهها هستند که باید آنها را بسازیم.» این درسی بود که همیشه در گوش من بود و فهمیدم که باید خود را تغییر دهم نه ساز را.
یوسف پوریا ـ سازنده ساز ـ درباره مرحوم قنبریمهر بیان کرد: استاد قنبری در تاریخ کشور ما یکی بود و اگر فرد دیگری در حد و توانایی استاد قنبری درکشور ما متولد شود واقعا معجزه است.
همچنین عباس سجادی ـ شاعر و ترانهسرا ـ عنوان کرد: کارهایی که استاد قنبری مهر در عمر با برکت تقریبا یک قرنی خود انجام داد، شاید برای فرد دیگری پنج قرن طول بکشد. برای ایشان روحی شاد طلب میکنیم.
در پایان بیگلو از دوستان مرحوم قنبری گفت: استاد قنبری چون افسانه بود. او آنقدر انسان و وارسته بود که اعمال و حرکات ایشان به افسانه میماند. این اسطوره را همیشه به یاد داشته باشید. وقتی به بزرگان نزدیک میشوید اغلب کمرنگ میشوند ولی وقتی به استاد نزدیک میشدید آنقدر رنگ داشت که احساس حقارت می کردید.
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 10:09
افزودن یک دیدگاه جدید