برنامه یاد بعضی نفرات
 
پانزدهمین جشنواره‌ی موسیقی جوان با خبر حمایت از جوانانِ برگزیده به پایان رسید
حسین علیزاده: بارها در جلسات داوری اشک ریختیم، شاد شدیم و انرژی گرفتیم
موسیقی ما- «حسین علیزاده»‌ (آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی برجسته‌ی کشور) در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی موسیقی جوان خبر خوش داد و اعلام کرد تصمیم‌هایی برای استعدادهای خاص شرکت کننده جشنواره موسیقی جوان مبنی بر برگزاری آموزش‌های فوق العاده برای آنها در نظر گرفته شده است. این موسیقی‌دان که پای ثابتِ تمام رویدادهای جشنواره‌ی جوان بوده، به علاقه‌ی خود به جوانان صحه گذاشت و ادامه داد: «تا زمانی که توان داریم عشق ما به جشنواره جوان و بچه‌های جوان ادامه خواهد داشت؛ زیرا نفسمان و امیدمان به آنها بستگی دارد و زمانی که آنها حضور داشته باشند، سرحال باشند، بنوازند، بخوانند و بسازند ما هم زنده خواهیم بود.»
 
مشاور عالی جشنواره موسیقی جوان هم‌چنین ادامه داد: «موسیقی یعنی خود عشق. واقعا جای تشکر دارد از خانواده‌هایی که در شرایط سخت اقتصادی از فرزندان خود پشتیبانی می‌کنند تا هنر موسیقی را فرا گیرند. شاید اگر به گذشته جشنواره بازگردیم، همیشه می‌گفتیم که امیدواریم از این رویداد استقبال شود و فرزندانی به وجود بیایند که این موسیقی را نگه داشته و پیش ببرند. خوشبختانه دوره پانزدهم خیلی سرافراز و با افتخار برگزار شد و نوید اتفاقات خوبی را داد.»
 
علیزاده با تأکید بر تداوم جشنواره موسیقی جوان افزود: «مشکل هر چیزی در کشور ما این است که تداوم ندارد؛ به خصوص کارهای فرهنگی و هنری که دیدگاه‌های مختلف به آن، باعث می‌شود این تداوم به طور اتفاقی یا عمدی از جایی قطع شود. نکته محسوس پانزده دوره از برگزاری جشنواره تداوم است؛ تداومی که عشقی به وجود آورده و کسانی که جزو هیات داوران و استادان این هنر هستند، به محض فرا رسیدن موعد جشنواره، مشتاق حضور در آن هستند. این جشنواره بین خود ما نیز دوستی‌های خیلی عمیقی به وجود آورده است؛ زیرا تنها جایی بوده که درباره هنر موسیقی صحبت کرده و صمیمانه و حقیقی افکار خود را رد و بدل کرده‌ایم.»
 
داور جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه گفت: «ثمره این جشنواره مدیون همه شرکت کنندگان و دست اندرکاران جشنواره است و کار ساده‌ای نبوده که تا به امروز ادامه داشته باشد. خوشبختانه زمانی که به این تداوم نگاه می‌کنیم حتی با اینکه شرایط اجتماعی به گونه‌ای نیست که از نزدیک یکدیگر را ببینیم ولی میوه این دوره از جشنواره خیلی لذت بخش و خوشمزه بود. بارها در این جلسات اشک ریختیم، بارها شاد شدیم و بارها و بارها انرژی کسب کردیم. واقعا برای ما که دست اندکار موسیقی هستیم و قرار است این هنر را به وجود بیاوریم انرژی مضاعف شد و خوشحال شدیم که این زحمات ثمر پیدا کرده است.»
 
این آهنگساز گفت: «امسال جشنواره در رشته‌های مختلف نوازندگی و خلاقیت بسیار درخشان بود. جشنواره موسیقی جوان نسبت به دوره‌های اول نگاهش را تا حدودی تغییر داده و بازنگری ایجاد کرده است. این رویداد در بخش خلاقیت و آهنگسازی به ذهنیت شرکت کنندگان می‌پردازد. زمانی که قطعات را می‌دیدیم، حیران بودیم و نمی‌دانستیم کدام را انتخاب کنیم. کارهای ارسالی اصلا ترجیح دادنی نبود و فقط بر اساس سنت رتبه‌های اول، دوم و سوم را طبق نظر جمعی انتخاب کردیم. ولی جا دارد بگوییم همه آنهایی که شرکت کردند برنده هستند؛ چون احساسات ما را برانگیختند و حس بسیار بسیار خوبی داشتیم. نتیجه این است اگر عده‌ای یک هدف واحد را با عشق و ایمان دنبال کنند، حتما ثمر می‌دهد.  تمامی ارگان‌ها در خدمت مردم هستند نه مردم در خدمت ارگان‌ها. به همین خاطر ارگان‌ها باید کار کنند تا مردم، آن کارها و فکرهای خوبی که دارند را پیش ببرند. امیدوارم این روند در آینده به همین شکل ادامه پیدا کند. اگر هم نشد باز هم امیدوارم به هر شکلی که شده حتی اگر دولت هم نخواهد پشتیبانی کند بخش خصوصی این مسئله را دنبال می‌کند و افتخار ایران اتفاق افتاده است. ما جوان‌هایی در سن‌های بسیار پایین داریم که واقعا نابغه هستند و آینده بسیار درخشانی دارند.»
 
حمیدرضا اردلان ـ داور و مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی ـ گفت: «بخش موسیقی نواحی جشنواره به بلوغی رسیده که می‌توان گفت حداقل این بحث در مورد بخش نواحی می‌تواند طرح مسئله باشد که به یک رسانه تبدیل شده و عمل می‌کند. خیلی از فستیوال‌ها به خودی خود نمی‌توانند رسانه باشند، مگر اینکه محتوایی باشد که بتواند با آن دوره تماس پیدا کند. درباره پدیده‌های آیینی یا مواردی چون بخش نواحی در این جشنواره علاوه بر پیوندی که می‌بایست با دوره خودش ایجاد کند باید حامل میراث گذشته هم باشد. این امر ایده‌های نوین در بطن این اصالت‌ها را نفی نمی کند و به همین جهت رسانه است. بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادها این ویژگی رسانه‌ای را پیدا نمی‌کنند؛ زیرا به خودی خود یک ابزار رسانه‌ای مانند روزنامه، رسانه‌های اجتماعی و ... هستند که اگر محتوا در درونشان عمل نکند و تاثیر تاریخی نگذارد یک ابزار رسانه‌ای باقی می‌مانند.»
 
اردلان افزود: «بحث رسانه بودن جشنواره به طور کلی و بخش نواحی امر بسیار مهمی است. یکی از نشانه‌های آن این است که حدود ۸۰۰ نفر از موسیقیدانان جوان در رده های مختلف سنی شرکت می‌کنند و حدود ۱۰۰ نفر از اینها طبق معیارهای معین و شناخته شده‌ای که می‌شود اعمال کرد، برگزیده می‌شوند. عدد ۱۰۰ ، عدد کمی نیست. می‌توانیم در میان این ۱۰۰ نفر حدود ۱۰ تا ۱۵نفر را به عنوان پدیده‌ها یا اشخاصی نام ببریم که میراث موسیقی خودشان را درک کرده‌اند. این اولین موضوعی است که حائز اهمیت است و مسئله بعدی تداوم این فستیوال است. این تداوم سبب شده که میان شرکت کنندگان و مجریان فستیوال و به ویژه داوران، یک ارتباط و شناخت تبادل شود.»
 
این پژوهشگر موسیقی در پایان خاطر نشان کرد: «بخش نواحی جزو لاینفک این جشنواره است و حضور آن به معنای هویت بخشی به دیگر بخش‌ها است؛ زیرا بخش نواحی ادوار گذشته و باستان ایران را در حوزه معرفت شنیداری نشانه گرفته و معرفی می‌کند و بعد از آن است که موسیقی‌های دیگر می‌توانند به منصه ظهور رسیده و بر این اساس هویت خودشان را تعریف کنند.»
 
همچنین هومان اسعدی ـ دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ـ گفت: بی‌شک جشنواره موسیقی جوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری و موسیقایی ایران محسوب می‌شود که هدفش کشف و شناسایی استعدادهای جوان در حوزه‌های مختلف موسیقی از موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران گرفته تا موسیقی کلاسیک ایرانی و همینطور کلاسیک اروپایی است که امسال بخش جدیدی را تحت عنوان آهنگسازی اضافه کردیم.
 
او با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان در ابعاد مختلف موسیقی جدی و هنری فعالیت داشته و دارد، ادامه داد: موجب خوشحالی است که امسال علیرغم شرایطی که وجود داشت تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از تمام ادوار پیشین بیشتر بود و حدود ۲۵۰۰ اثر در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در این دوره مانند دوره‌های قبل بخش‌های سابق را داشتیم اما بخش جدیدی تحت عنوان آهنگسازی هم به این جشنواره اضافه شد که علیرغم اینکه اولین دوره بود، استقبال بسیار خوبی شد. هم به لحاظ کمی که حدود ۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و هم از لحاظ کیفی آثار بسیار شایان توجه بودند. در حوزه‌های مختلف موسیقی ایرانی و کلاسیک غربی آثار آهنگسازی را شاهد بودیم که همه متمرکز بر یک ایده واحد با تمرکز بر هویت ایرانی و رنگ و بو و فضای ایرانی بودند.
 
دبیر ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان ادامه داد: در این جشنواره بیش از ۱۰۰ شاخه مختلف ساز و آواز را با احتساب موسیقی دستگاهی، کلاسیک غربی و موسیقی اقوام نواحی مختلف ایران داشتیم. به طور کلی هیات‌های داوری جشنواره به صورت تخصصی داوری‌ها را انجام می‌دهند که بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید موسیقی ایران زمین؛ هیئت‌های داوری جشنواره را تشکیل می‌دهند.
 
 در این مراسم پیام محمد مهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ به پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان خوانده شد که در آن آمده است: موسیقی همواره یکی از جلوه‌های هنری جوامع و ملل از آغاز تا کنون و بعنوان یک بلاغت موثر روحی، نماینده احساسات عالی و روح ملت‌ها بوده است. حفظ و پاسداری از این میراث بی بدیل که طی سالیان متمادی برگرفته از همزیستی و همراهی فرهنگ‌ها، باورها و هویت اجتماعی مردم این سرزمین است، به پشتوانۀ پیشینه‌ درخشان و فروزان خود، پایدار و پوینده پیش می‌رود. شایستگی و کشف استعدادهای فرزندان ما در هنر موسیقی به پشتوانه همراهی و کسب تجربه از محضر استادان و پیشکسوتان این عرصه نوید از پایندگی و بالندگیِ موسیقی در جای جای ایران‌زمین است.
 
در ادامه این پیام آمده است: پانزدهمین برگ از جشنواره ملی موسیقی جوان عرصه درخشش نوجوانان و جوانانی است که برای سربلندی و افتخار ایران اسلامی قدم برمی‌دارند تا سفیرانی شایسته برای معرفی هویت فرهنگ و هنر کشور عزیزمان باشند. بی شک این مهم با همراهی و مشارکت اساتید و هنرمندان برجسته و دلسوز در قالب هیأت داوران با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی در داوری‌ها معنا و اعتبار می‌یابد. آنان که همواره با حضورشان ضامن و حافظ این برگ زرین هستند و ما وام‌دار دلسوزی‌ها و تجارب ارزنده ایشان هستیم. حضور گسترده نوجوانان و جوانان از تمام نقاط ایران زمین و تنوع حضور از مناطق و اقوام مختلف جای بسی خوشحالی دارد؛ زیرا که باعث ایجاد رنگین کمانی از اصالت، خلاقیت و توانایی در این جشنواره شده است تا با تداوم حضور خود نویدبخش آینده درخشان فرهنگ و هنر ایران عزیزمان باشند. با آرزوی موفقیت روز افزون هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره از استادان و داوران پانزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان و زحمات دبیر محترم جشنواره و برگزارکنندگان صمیمانه قدردانی می‌کنم.
 
محمود سالاری ـ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ گفت: جهان امروز جهان آینده پژوهی و آینده نگری است. کشورهای پیشرو نسبت به جهان امروز و آینده نگرانند. فرهنگ و هنر با توجه به جوانان آینده‌اش تامین می‌شود. همانطور که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب آمده است، جوانان محور تحول و تمدن سازی هستند.
 
سالاری بیان کرد: این جشنواره‌ها ۵۰ الی ۶۰ سال آینده موسیقی را بیمه می‌کنند و هر سال که برگزار می‌شود این امید را بیشتر و به دورتر پرتاب می‌کند. جوانان و نوجوانانی که با هنر خودشان این معرکه را گرما بخشیده‌اند، به عبارتی بیمه کننده موسیقی ایران در حوزه موسیقی نواحی و دستگاهی وموسیقی جهان درحوزه کلاسیک و آهنگسازی هستند. این چهار بخش اصلی که در جشنواره حضور داشته و ما شاهد آثار برجسته‌ای بودیم که نشان از هنر و ذوق ایرانی در حوزه‌های مختلف دارد و هوش سرشار جوان ایرانی را به رخ می‌کشد.
 
محمد الهیاری ـ سرپرست دفتر موسیقی ارشاد ـ نیز با بیان اینکه آینده از آن جوانان است، گفت: این جمله‌ای است که در هر محفلی که می‌نشینیم، گفت‌وگو و برنامه ریزی می‌کنیم، بیان می‌شود. هر اتفاقی که برای آینده کشور رخ می‌دهد بخشی از اتکای ما به جوانان است. طبیعی است که حوزه موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست.
 
او ادامه داد: پانزده دوره است که جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار می‌شود، جشنواره‌ای که هدف اصلی‌اش استعدادیابی و معرفی آینده‌های موسیقی ایران است. شاید کمترین جشنواره‌ای را در حوزه موسیقی داشته باشیم که این چنین تعداد قابل توجهی از اساتید حوزه موسیقی را به عنوان داور برای نظارت بر کار جوانترها، ارزش گذاری آثار و بیان نقاط ضعف و قوتشان آثارشان قرار دهد. همه این اساتید با یک امیدواری از آینده موسیقی ایران در گونه‌های مختلف صحبت می‌کنند و زمانی که می‌بینند استعدادهای جوان درحال شکوفایی و جلوه کردن هستند، به آینده موسیقی ایران امیدوارم می‌شوند.
 
مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با صحبت‌های ابراهیم لطفی عضو هیات داوران جشنواره در بخش موسیقی کلاسیک ادامه یافت.
 
این داور بخش ویولن و ویولا گفت: افتخار این را داشتم که از جشنواره هشتم تا این دوره در خدمت این مجموعه باشم. در این سال‌ها شاهد زحمات متولیان این جشنواره جهت حفظ، تداوم و گسترش آن و تاثیرات سودمند این جشنواره بر نسل جوان بوده‌ام. جوانانی که امید حال و آینده موسیقی کشورمان هستند، سرمایه‌های انسانی که با هیچ گوهری قابل ارزش گذاری نیستند و مهمترین سرمایه هر کشور محسوب می‌شوند.
 
وی ادامه داد: بسیار خرسندم که دیدم این جشنواره بستر مناسبی را برای استعداد یابی و ایجاد انگیزه برای جوانان ما جهت تلاش بیشتر برای نشان دادن توانمدی‌هایشان فراهم کرده است. بسیار امیدوار و آرزومندم که این جشنواره در عرصه‌های بین المللی در آینده نقش آفرینی کند و بتوانیم جشنواره جهانی موسیقی جوان را داشته باشیم.
 
در پایان این مراسم کیاوش صاحب نسق ـ عضو هیات داوران بخش آهنگسازی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ـ گفت: فکر می‌کنم جشنواره جوان گلوگاه و مکانی است برای ارزیابی، ارائه و ارتقاء آنچه که ما به عنوان استعداد در بخش موسیقی داریم. چند سالی بود که به واسطه دغدغه شخصی خودم و دیدن پتانسیلی که در بخش جوان در حوزه خلاقیت هست با دکتر اسعدی دبیر جشنواره صحبت کردم و پیشنهاد کردم این بخش را بتوانیم داشته باشیم. استاد علیزاده هم کلام شدند و این مسئله را در میان گذاشتند و خوشبختانه با شرایط و دشواری هایی که امسال داشتیم یک مجموعه بسیار خوبی از پارتیتورها به دستمان رسید که نشان دهنده استقبال بسیار خوب این حوزه است و پتانسیلی هست که ما معمولا امکان ارزیابی و برخورد با آن را درجای دیگر نداشته باشیم. داورانی به بخش نهایی ما اضافه شدند که در نتیجه گیری تاثیر مثبتی گذاشتند و باعث شد داوری دقیق و بی حاشیه داشته باشیم.
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 بهمن 1400 - 12:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسین علیزاده: بارها در جلسات داوری اشک ریختیم، شاد شدیم و انرژی گرفتیم | موسیقی ما