برنامه یاد بعضی نفرات
 
در سن 93 سالگی
«ژیوان گاسپاریان» (نوازنده‌ی سرشناس دودوک) درگذشت
موسیقی ما- ژیوان گاسپاریان، سرشناس‌ترین نوازنده دودوک در جهان، امروز (سه‌شنبه ۱۵ تیرماه) درگذشت.

او در سال ۱۳۰۷ در روستای سولاق در اطراف ایروان، پایتخت ارمنستان متولد شد و از۶ سالگی شروع به نواختن دودوک کرد. جیوان نخستین اجرای حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۲۷ به عنوان تکنواز در ارکستر سمفونیک ایروان انجام داد. خودش از آغاز نوازندگی‌اش گفته است: «مادرم فوت کرده بود، پدرم هم به جنگ رفته بود. آن موقع جاهایی بود که فیلم نشان می دادند و سه نفر هم جلو می نشستند و دودوک می زدند. اولین بار که صدایش را شنیدم خیلی خوشم آمد. استادی بود به نام مارکار مارکاریان که به او گفتم یک دودوک بده بزنم. خیلی خشن جواب داد که می خواهی چی کار. برو درس ات را بخوان. مگه پدر و مادر نداری؟ وقتی متوجه وضعیت من شد از جیبش یک دودوک در آورد و به من داد.»

از دهه هشتاد میلادی به بعد گاسپاریان با هنرمندان شناخته شده فراوانی همچون برایان انو، پیتر گابریل، مایکل بروک، برایان می، لایونل ریچی و حسین علیزاده همکاری داشته است که آلبوم مشترک او با علیزاده نامزد جایزه گرمی در رشته موسیقی جهان در سال ۱۳۸۵ شد.

همراهی در موسیقی فیلم‌هایی چون آخرین وسوسه مسیح، راه رفتن مرد مرده و گلادیاتور هم نمونه‌هایی از همکاری‌ موفق و مستمر او با آهنگسازان سرشناس سینما به شمار می‌رود.

او چهار بار برنده مدال های یونسکو شد و اولین کسی است که موفق به کسب نشان افتخاری هنرمند مردمی ارمنستان شده است. او همچنین در سال ۱۳۸۱، به دلیل یک عمر خدمت به موسیقی جایزه معتبر وومکس را دریافت کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تیر 1400 - 17:16

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «ژیوان گاسپاریان» (نوازنده‌ی سرشناس دودوک) درگذشت | موسیقی ما