برنامه یاد بعضی نفرات
 
با تکنیک و علم موسیقی کلاسیک اروپایی و تأثیر موسیقی ایران
«شیدا قره‌چه داغی» کتاب قطعاتی برای پیانو را منتشر کرد
موسیقی ما- کتاب «پنجره‌ای رو به باغ» که شامل قطعات کوتاهی برای پیانو ساخته‌ی شیدا قره‌چه داغی است، منتشر شد.  این مجموعه مانند دیگر آثار قره‌چه‌داغی با تکنیک و علم موسیقی کلاسیک اروپایی و تأثیر موسیقی ایران ساخته شده‌اند و به عبارت دیگر پلی هستند میان موسیقی شرق و غرب.

«شیدا قره‌چه‌داغی» به دلیل علاقه و تشویق خانواده‌اش به موسیقی ـ به ویژه موسیقی کلاسیک ـ به موسیقی علاقه‌مند شد و موسیقی را نزد مربیانی که بیشتر آن‌ها غیرایرانی و عمدتا روس یا از ارامنه بودند، به صورت خصوصی آغاز کرد و با آن‌ها گام‌های نخست برای شناخت موسیقی و باله را برداشت.
 
دوران دبستان را در تهران و در مدرسه ژاندارک گذراند و پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1338 تصمیم گرفت برای تحصیلات عالیه موسیقی بخواند. در آن زمان وین پایتخت اتریش، بهترین محل برای یادگیری و تحصیل موسیقی در اروپا و شاید جهان بود. به همین خاطر به وین رفت و تحصیلات خود را در رشته پیانو و آنونگ سازی در آکادمی موسیقی وین به پایان برد. او در سال 1348ش به تهران بازگشت و بلافاصله به‌عنوان مدرس پیانو در هنرستان عالی موسیقی مشغول به کار شد.
 
شیدا قره‌چه‌داغی در این دوره یکی از فعال‌ترین آهنگ‌سازان موسیقی فیلم بود و برای نزدیک به 40 فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند، موسیقی متن ساخت، از جمله فیلم‌های «رگبار» و «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی، «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی، سریال «دایی جان ناپلئون» اثر ناصر تقوایی (انتخاب موسیقی) و «غارتگران» ساخته محمد متوسلانی و نیز سریال «بازیخونه» که برای کودکان ساخته شده بود. وی هم زمان تعدادی قطعه مجلسی نوشت که یکی از آن‌ها به نام «چهارگاه» (برای کلارینت و پیانو) بارها در ایران و کشورهای دیگر اجرا شد.
 
اما مهم‌ترین بخش فعالیتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی بخش آموزش موسیقی کانون بود. او به تعداد زیادی مربی موسیقی، متد ویژه آموزش موسیقی «اُرف» را آموزش داد به‌طوری که آن‌ها نیز در کتابخانه‌های کانون در اکثر شهرهای ایران، کار آموزش موسیقی به کودکان و نوجوانان را براساس این متد پی گرفتند. وی همچنین به مدت پنج سال از اساتید دانشگاه فارابی بود و در برنامه‌ریزی برای این دانشگاه شرکت داشت.
 
قره‌چی‌داغی پس از مهاجرت به خارج از ایران در سال 1368 روی ترجمه انگلیسی منظومه «پریا» اثر احمد شاملو یک «اپرا ـ باله» به نام «پریا» ساخت. اثر دیگر شیدا قره‌چه‌داغی آلبوم موسیقی «دیالوگ» برای پیانو و چند ساز دیگر است که وی خود نوازنده پیانو در این آلبوم بوده و این آلبوم چندین اجرای صحنه‌ای از جمله در مونترال کانادا داشته است.
 
کتاب پنجره‌ای رو به باغ که به تازگی منتشر شده قطعات کوتاهی برای پیانوست که از سوی  انتشارات هنر موسیقی در ایران منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته استاین اثر در 500نسخه و با قیمت 30 هزارتومان منتشر شده است.
تاریخ انتشار : شنبه 9 اسفند 1399 - 13:19

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شیدا قره‌چه داغی» کتاب قطعاتی برای پیانو را منتشر کرد | موسیقی ما