برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با فرشاد رمضانی به بهانه انتشار تک‌آهنگ «اسیر» و فعالیت مجدد گروه «دگردیس»
عصیان با اشعار فروغ
موسیقی ما - فرشاد رمضانی در موسیقی راک ایران و البته قبل‌تر از آن در پاپ، سابقه و کارنامه‌ای دارد که نیاز به واکاوی آن نیست. این کارنامه از حدود ده سال پیش تماماً تحت تاثیر نام «دگردیس» قرار گرفت. او تقریباً تمام فعالیت‌های موسیقایی‌اش را در قالب پروژه دگردیس پی‌گرفت. ابتدا ضبط دو آلبوم با نام‌های «شیدایی درون 1 و 2» با آهنگسازی و تنظیم «کاوه یغمایی» و «بصیر فقیه نصیری» انجام گرفت و پس از چند سال بلاتکلیفی مجوز انتشار دریافت کرد. پس از آن هم با حضور «سیاوش امامی» گروهش را برای اجرا آماده و در جشنواره موسیقی فجر سال 1394 شرکت کرد. دو سال بعد ترکیب گروه بار دیگر عوض شد و دگردیس برای اجرا آماده بود که ماجراهای برج آزادی پیش آمد. حالا دگردیس با انتشار تک آهنگ «اسیر» شروعی تازه را نوید می‌دهد. به بهانه انتشار این تک آهنگ با فرشاد رمضانی گفت و گوی کوتاهی انجام دادیم:
 
  • *آیا انتشار تک آهنگ اسیر نشان دهنده‌ی شروع مجدد فعالیت‌های پروژه‌ی «دگردیس» است؟
با اینکه این قطعه برای دو سال قبل بوده اما پاسخ سوال شما مثبت است. در عمل این قطعه آماده انتشار بود و مجوزهای لازم هم اخذ شده بود اما وسواس من اجازه نداد که این اتفاق بیفتد. من مثل خیلی‌ها اعتقاد ندارم که حتما باید «کار بیرون داد». در درجه اول یک اثر باید برای خود من کاملا قابل قبول باشد تا بتوانم آن را منتشر کنم. ساز هاموند در قطعه اسیر وجود نداشت که اضافه شد، تمام سولو گیتارها دوباره ضبط شد و کلا پس از تنظیم مازیار رشتی‌پور، توسط من بازپرداخت شد تا همه چیز با صدای جدید آماده شد. امیرحسین نفریه دوباره گیتارها را نواخت و من هم از این خروجی بسیار راضی هستم. مازیار هم در تنظیم بسیار هوشمند عمل کرد و درک و دریافت درستی از خط ملودی‌ وکال نشان داد. به نظرم اسیر اتفاقی است که تا به حال در ایران رخ نداده است. این پرداخت به کلام فارسی با موسیقی راک تازه است؛ همه چیزش در هم تنیده شده و اجزایش جدا نیست. هادی کیانی هم هاموند نواخت تا جنس راک مورد پسندم شکل بگیرد.
 
  • * پس آلبوم جدیدی از دگردیس در راه است؟
قطعه دیگری در حال ساخت است که اگر این دو قطعه کنار هم قرار بگیرند می‌توانند مقدمه‌ی آلبوم جدیدی باشند. تا حدود زیادی این دو قطعه می‌توانند جنس موسیقی و اتفاقات جدیدی که قرار است در آلبوم جدید دگردیس رخ دهد را نمایان کند.
  • * با وجود مشکلات و دشواری‌های موجود، امیدوار و پیگیر اجرای زنده خواهید بود؟
من تمام تلاشم را کردم که از دنیای موسیقی پاپ فاصله بگیرم و به دنیای شخصی و مورد علاقه خودم در موسیقی نزدیک شوم. پس این اجازه را به خودم نمی‌دهم که ناامید شوم و طبیعتا مثل همیشه این مسیر با چنگ و دندان ادامه پیدا می‌کند. متاسفانه برخی با بی‌تدبیری اقداماتی انجام دادند که مشکلاتش اول از همه گریبان خودشان را گرفت. در مجموع من پیگیر اجرا و آلبوم دگردیس خواهم بود و این مسائل تاثیری در کارم نمی‌گذارد.
 
  • * اعضای دگردیس ثابت خواهند بود یا باز هم تغییر می‌کنند؟
از آنجایی که در ایران هیچ چیزی ثبات ندارد این موضوع در یک گروه موسیقی هم کاملا مشهود است. از طرفی هم ما روحیه‌ی کار گروهی نداریم و همین موضوع هم کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. به هر حال از اعضای سابق، حضور من و امیرحسین قطعی است و باید ببینیم در زمان‌ اجرا کدام یک از دیگر اعضا فرصت کافی برای حضور دارند و در ایران هستند. محمد نیک و بهزاد اشعاری با گروه‌های دیگری مشغول فعالیت هستند که با توجه به فعالیت بیشتر آن گروه‌ها، منطقی است بیشتر درگیر آن‌ها باشند. اگر در زمان نزیک به کنسرت وقتشان خالی باشد به ما اضافه خواهند شد.
 
  • * برای قطعات جدید بازهم سراغ اشعار فروغ فرخزاد رفتید؟
بله. من زیاد اهل اشعار کلاسیک نیستم و شعر نو را می‌پسندم. ترجیحم استفاده از شعر است تا ترانه. فروغ و اندیشه‌اش را خیلی دوست دارم و در بسیاری موارد با او همذات پنداری می‌کنم. این چالش برایم خیلی جذاب است که شعری را که یک زن سروده از فیلتر خودم عبور دهم و خوانش و حس جدیدی از آن ارائه دهم. البته که به خاطر اعتراض و عصیانی که در اشعار فروغ وجود دارد به موسیقی راک هم بسیار نزدیک است. محدودیتی وجود ندارد که بخواهم فقط از اشعار فروغ استفاده کنم اما تا به شعر یا ترانه‌ای نبوده که نظرم را جلب کند. بسیاری از دوستان به من لطف دارند و برایم شعر و ترانه می‌فرستند اما هنوز هیچ کدام مرا راضی نکرده است. اکثرا خیلی شعارگونه است و در لایه‌ی اولیه حرفش را می‌زند. بسیاری از این ترانه‌ها حتی اندیشه‌ای ندارد و تنها یک سری کلمه است. من به دنبال لایه‌های عمیق‌تری از اندیشه بشری هستم به همین خاطر سعی می‌کنم از اشعار روزمره دوری کنم. این ترانه‌ها را ناپسند و مذموم نمی‌دانم اما مورد علاقه من نیست. به هر حال هر کسی وظایف خودش را نسبت به جامعه انجام می‌دهد. من اهل شعار نیستم و ترجیح می‌دهم در آثار بیشتر سوال مطرح کنم.
 
  • * شما سال‌ها به عنوان نوازنده گیتار بیس فعالیت داشتید آیا قصد دارید در گروه دیگری فعالیت کنید یا فقط پروژه‌ی دگردیس را ادامه می‌دهید؟
متاسفانه حدود 4 سال پیش بر اساس یک عارضه عصبی حدود 6 ماه هر دو دستم از کار افتاد. در نهایت با فیزیوتراپی قدرت دستانم برگشت اما در نوازندگی تاثیر بدی گذاشت. به همین دلیل خلاف میل باطنی از نوازندگی فاصله گرفتم. حتی برای گروه «بارامانت» هم که گیتار بیس زدم حدود سه ماه تمرین کردم. در حال حاضر برای نوازندگی و فعالیت با گروه دیگر برنامه‌ای ندارم چراکه ممکن است نتوانم از عهده‌اش بربیایم.
 
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1398 - 14:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عصیان با اشعار فروغ | موسیقی ما