برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم میز دوتایی از گروه سیریا منتشر شد
گفت‌وگو با مدیر و تهیه کننده گروه بوشهری سیریا به بهانه انتشار اولین آلبوم رسمی این گروه
ماکان صغیری: آلبوم «میز دوتایی» فضاهای متفاوتی از آثار سیریا را در برمی‌گیرد
موسیقی ما - گروه بوشهری «سیریا» حدود دوسال پیش به شکل رسمی فعالیتش را آغاز کرد. آن‌ها برای شروع کار قطعه «هوار» را بازخوانی کردند که با استقبال نسبی مخاطبان موسیقی مستقل و جریان فرعی مواجه شد. اما تک آهنگ دومشان یعنی «شعر یادُم رَ...» توانست موفقیت چشمگیری برای آن‌ها همراه داشته باشد. این قطعه نسبت به تعداد مخاطبان مستقل و جریان فرعی «هیت» شد. پس از آن هم کامران حیدری مستندساز شیرازی برای این قطعه ویدئوی ساده‌ای تولید کرد که بازخورد خوبی گرفت. سیریا در شیراز، تهران و بوشهر چندین اجرا برگزار کرد و توانست مخاطبان را با پرفورمنس‌اش هم درگیر کند. آن‌ها قرار بود آلبوم اولشان به نام «میزِ دوتایی» را اسفند ماه رونمایی کنند که به خاطر شیوع کرونا لغو شد. در نهایت تصمیم گرفتند نسخه فیزیکی آلبومشان را پیش فروش کنند و هر دو نسخه دیجیتال و فیزیکی را در فروردین ماه منتشر کنند. حالا این آلبوم منتشر شده و در همین یک روز بازخوردهای خوبی داشته است. اعضای این گروه را محمد لاریان (خواننده)، بهروز شریفیان (پرکاشن، همخوان)، مهدی ناصری (گیتار)، امیرحسین ماهینی (گیتار باس، عود)، مهدی پاکباز (درامز) و مهدی حیدری منفرد (نی‌انبان، نی جفتی، عود) تشکیل می‌دهند. میکس و مستر آلبوم را محمدرضا اصغری انجام داده و طراحی گرافیک کاری از مجید حیدری بوده است. به بهانه انتشار این آلبوم گپ و گفت کوتاهی با «ماکان صغیری» مدیر این گروه داشتیم:
 
سیریا با چه رویکرد و نگرشی کارش را آغاز کرد؟
 
سیریا از زمانی که کارش را شروع کرد برایش مهم بود موسیقی که اجرا می‌کند روایتی از بوشهر باشد و بخش مهمی از موسیقی‌اش را موسیقی بوشهری در اختیار بگیرد که البته بتواند حال و هوای متفاوتی هم داشته باشد. از ابتدا تصمیم گرفتیم و برنامه ریزی کردیم که در دو سال بتوانیم این آلبوم را منتشر کنیم. به واسطه ترانه‌ای که محمد نوشته بود نام آلبوم را انتخاب کردیم؛ «میزِ دوتایی». برای ما مهم بود در فضایی تجربه گرایانه قدم بگذاریم و خودمان بیش از هرکس به آن اعتقاد داشته و دوستش داشته باشیم. ابتدا قطعه «هوار» را منتشر کردیم. هدفمان از انتشار این قطعه این بود که فضایی آشنا داشته باشد و همه شنیده باشند اما با تنظیم جدید. قطعه موفقی شد و فکر می‌کنم تا حدودی از پس بازسازی این اثر برآمدیم. با توجه به توانایی محمد در لحن بیان خیلی روی سیستم گفتاری در آلبوم تمرکز کردیم. تلاش کردیم فضای استانداردی که به آن باور داریم در آلبوم به وجود بیاید. پس از آن‌ هم قطعه «شعر یادُم رَ...» را منتشر کردیم که بازخوردهای بسیار خوبی گرفتیم.
 
آلبوم چند قطعه دارد؟ آیا قطعات با هم مرتبط هستند؟
 
از میان آثار یازده قطعه را انتخاب کردیم که تقریبا حال و هوای تمامشان فرق دارد و این کار را به عمد انجام دادیم. برای مثال وقتی آلبومی در فضای سنتی منتشر می‌کنید به نوعی آثار شبیه به هم هستند اما ما حس کردیم باید فضا را بشکنیم و فضای تلفیق را پیاده کنیم. تمام سعی‌مان را کردیم که فضای تمام آثار با هم متفاوت باشد. آلبوم با مونولوگی به نام «رفیق» شروع می‌شود که کلید واژه‌ای دارد و آن هم «دو سال» است یعنی همان زمانی که ما برای خودمان تعیین کرده بودیم. یکی از قطعات را هم به شکل لایو در آلبوم اجرا کردیم که در رابطه با خانواده‌های جاشوها است. از طرفی فقط یکی از قطعات آلبوم گویش بومی ندارد که نامش «معشوق دولاچنگ» است. هر قطعه داستان و موضوع منحصربه فردی دارد.
 
با توجه به اینکه تمام اعضا ساکن بوشهر هستند مراحل تولید و پس از تولید دشوار نبود؟
 
مراحل ضبط استودیویی را با سختی تمام پشت سر گذاشتیم. ما در بوشهر نسبت به تهران شرایط سخت‌تری برای ضبط داریم. این اتفاق یعنی ضبط آثار در پروسه 12 روزه در شیراز اتفاق افتاد. پس ازآن محمدرضا اصغری قطعات را با وسواس میکس کرد. همچنین مجید حیدری هم طراحی‌ها را انجام داد. در این دو حوزه یعنی طراحی و میکس آلبوم خیلی دوست داشتیم نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد و مردم بتوانند به این واسطه ارتباط بیشتری با آلبوم برقرار کنند. در زمینه تولید آلبوم نزدیک به سه ماه تعدادی از آلبوم‌های خارجی را خریداری و بررسی کردیم تا به طرح فعلی رسیدیم.
 
نسخه فیزیکی آلبوم چه ویژگی‌های متفاوتی دارد؟
 
آلبوم یک کتابچه 19 صفحه‌ای دارد که تمام اشعار به دو زبان در آن وجود دارد. در این کتابچه در رابطه با نگاه خودمان به موسیقی متنی داریم که با کمک یک محقق نوشته شد. اتفاقاتی که از گذشته تا امروز در موسیقی بوشهر افتاده را مرور کردیم تا رسیدیم به آلبوم میزدوتایی. همچنین 19 کارت پستال در آلبوم جای دادیم. فلسفه این کارت‌ها این بود که نشان دهیم موسیقی علاوه بر ایجاد عشق و دوستی می‌تواند معرف یک منطقه باشد. به واسطه همکاری تعداد زیادی از عکاسان بوشهر، 10 منطقه از بوشهر که جاذبه گردشگری دارد را نشان دادیم. شاید برای مخاطبانی که آلبوم را به شکل فیزیکی تهیه می‌کنند آشنایی با این مناطق جالب باشد. همچنین 9 پیشکسوت بوشهر را معرفی کردیم. متاسفانه ما در ایران سیستم تلخ مُرده نوازی را دنبال می‌کنیم اما چه بهتر تا زمانی که این پیشکسوت‌ها زنده هستند تقدیر و تشکر به جا بیاوریم. خیلی تحقیق کردیم تا توانستیم 9 پیشکسوت را برای این آلبوم انتخاب کنیم و این بدان معنا نیست که همین 9 پیشکسوت در بوشهر وجود دارند. از نوازنده دایره‌ای که 95 سال سن دارد و نمی‌تواند ساز بزند تا کسانی مثل عامو خِدر عزیززاده از پیشکسوتان خیام خوان بوشهر را معرفی کردیم.
 
برای انتشار آلبوم چه برنامه‌ای داشتید؟
 
آلبوم ما در زمان معین‌اش تولید شد اما موضوع شیوع کرونا پیش آمد و ما مجبور شدیم برنامه وسیعی که برای رونمایی آلبوم داشتیم را کنسل کنیم. قرار بود در 9 استان رونمایی داشته باشیم. قصد داشتیم در مدت دو هفته به این استان‌ها سفر کنیم و آلبوم را معرفی کنیم. در نهایت تمام این برنامه‌ریزی‌ها به هم خورد. از طرفی پیام‌های زیادی دریافت کردیم که حس کردیم نباید به مخاطبانمان بی‌مهری کنیم. در نهایت تصمیم گرفتیم آلبوم را در فروردین 99 منتشر کنیم. به نظر ما درست نبود مردم برای خرید آلبوم از خانه خارج شوند پس سایتی راه اندازی کردیم و فروش آنلاین آلبوم را آغاز کردیم. از طریق فضای مجازی کمپینی راه انداختیم و 11 قطعه را به شکل کوتاه معرفی کردیم. تمام تلاش ما بر این بود که مخاطبان و دوستانمان را از ابتدا تا انتها در جریان تمام اتفاقات گروه قرار دهیم. ابتدا پیشنهاد دادیم و پرسیدیم دوست دارند آلبوم را فیزیکی یا دیجیتال تهیه کنند. همگی به خاطر شرایط موجود به شکل دیجیتال راحت‌تر بودند. ما نسخه فیزیکی را هم تهیه کردیم و از طریق سایت خودمان پیش فروش کردیم که استقبال عجیبی شکل گرفت. نسخه دیجیتال را هم برای خرید قرار دادیم. بسته‌ها از طریق پست با رعایت مسائل بهداشتی برای خریداران ارسال شد و تا الان به دستشان رسیده است. باز هم به خاطر شرایط اقتصادی هزینه پستی را هم در دوره پیش فروش خودمان پرداخت کردیم.
 
چه برنامه‌ای برای مخاطبان خارج از ایران دارید؟
 
آلبوم به شکل بین‌المللی در 33 پلتفرم خارجی از امروز منتشر شده و در دسترس دوستان خارج از کشور وجود دارد. لیبل شیدرکوردز کارهای انتشار خارجی را انجام می‌دهد و در داخل هم بیپ تونز نسخه دیجیتال را منتشر می‌کند. باید بگویم هر وقت موضوع کرونا تمام شود به  قول خودمان عمل می‌کنیم و در شهرهای مختلف ایران آلبوم را معرفی می‌کنیم. نکته جالب توجه برای من این بود که آلبوم از 30 استان ایران خریداری شده و برای ما بسیار هیجان انگیز بود. از دو سه ماه دیگر ساخت آلبوم جدید را شروع می‌کنیم و پس از آن‌ هم برای اجراهای خارج از کشور اقدام خواهیم کرد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 فروردین 1399 - 21:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ماکان صغیری: آلبوم «میز دوتایی» فضاهای متفاوتی از آثار سیریا را در برمی‌گیرد | موسیقی ما