صبح امروز و بعد از یک دورهی طولانی بیماری
حسین دهلوی چهره ماندگار موسیقی درگذشت
موسیقی ما - «حسین دهلوی» موسیقیدان سرشناس ایرانی صبح امروز پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری آلزایمر و بیماری ریوی در بیمارستان دکتر شریعتی دار فانی را وداع گفت.
حسین دهلوی زاده ۷ مهر ۱۳۰۶ در تهران موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی است.
وی در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به ساز ویولن علاقهمند شد.
فراگیری ویلن را نزد ابوالحسن صبا پی گرفت. او همچنین در هنرستان عالی موسیقی نزد حسین ناصحی و هایمو تویبر آهنگسازی را فرا گرفت. او به شکل خصوصی در این زمینه از آموزشهای توماس کریستین داوید نیز بهرهمند شد. «باله بیژن و منیژه» و «سبکبال» از پرآوازهترین آثار او هستند.
در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال در سال ۱۳۷۹ کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» نوشته حسین دهلوی٬ برنده جایزه کتاب سال شد.
او در سومین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۲ به عنوان «چهره ماندگار» معرفی شد.
دهلوی در زمینه نوآوری در موسیقی ایرانی تلاشهای زیادی داشتهاست. تدوین «متد تمبک» به وسیله او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسانسازی آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.
حسین دهلوی زاده ۷ مهر ۱۳۰۶ در تهران موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی است.
وی در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به ساز ویولن علاقهمند شد.
فراگیری ویلن را نزد ابوالحسن صبا پی گرفت. او همچنین در هنرستان عالی موسیقی نزد حسین ناصحی و هایمو تویبر آهنگسازی را فرا گرفت. او به شکل خصوصی در این زمینه از آموزشهای توماس کریستین داوید نیز بهرهمند شد. «باله بیژن و منیژه» و «سبکبال» از پرآوازهترین آثار او هستند.
در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال در سال ۱۳۷۹ کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» نوشته حسین دهلوی٬ برنده جایزه کتاب سال شد.
او در سومین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۲ به عنوان «چهره ماندگار» معرفی شد.
دهلوی در زمینه نوآوری در موسیقی ایرانی تلاشهای زیادی داشتهاست. تدوین «متد تمبک» به وسیله او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسانسازی آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 - 11:39
افزودن یک دیدگاه جدید