برنامه یاد بعضی نفرات
 
با سرایندگی، آهنگسازی و خوانندگی «پرواز همای»
اپرای «حلاج» از سوم تا پنجم بهمن ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود
موسیقی ما – اپرای «حلاج» با سرایندگی، آهنگسازی و خوانندگی «پرواز همای» از سوم تا پنجم بهمن‌ماه در تالار وحدت تهران اجرا می‌شود. این اپرا، پیش از این تابستان سال جاری در مجموعه‌ی سعدآباد روی صحنه رفته بود. در این اپرا «محمد حسین صفری» در نقش شبلی حضور دارد و اپرا براساس سروده هایی از همای، مولانا، عطار و حافظ است.

«همای» در این اثر متفاوت ادبى، نمایشى و موسیقاىی داستان پیدایش، مبارزه، به سلاخى كشیدن و بر دارآویختنِ‌ «حلاج» را با همراهى گروه بزرگ بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران روی صحنه می‌برد. او پیش از اپراى «موسى و شبان» و اپراى «عشق و عقل» را روی صحنه برده است و «حلاج» را می‌توان سومین اپراى  ایرانى این خواننده دانست؛ این‌بار تنها گروه نوازندگان سازهاى ایرانى  او را به شكل زنده همراهى خواهند كرد.

در خلاصه‌ی داستان این اپرا آمده است: «اواخر قرن دوم، ادیب و سراینده‌ای بزرگ به نام حسین منصور حلاج مبارزه‌ای ملی و ایدیولوژیک و عارفانه را علیه خرافه ها و تندروی‌ها و فساد و نابرابری‌ها آغاز می‌کند که با خشم صوفیان و خلفای آن زمان بغداد دستگیر و هشت سال او را از زندانی به زندان دیگر انتقال و در پایان او را به اتهام دروغین ربوبیت محاکمه‌اش کردند و نخست دست هایش را بریدند و سپس پاهایش را و بعد زبانش را و در آخر او را به دار آویختند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را بر باد دادند.»‌
تاریخ انتشار : جمعه 21 دی 1397 - 14:40

دیدگاه‌ها

شنبه 22 دی 1397 - 01:59

به حال این موسیقی باید شبانه روز گریست که ایشون اپرا میسازه و اجرا می کنه و طرفدار هم داره

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اپرای «حلاج» از سوم تا پنجم بهمن ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود | موسیقی ما