برنامه یاد بعضی نفرات
 
همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان با حضور چهره‌های شناخته شده برگزار شد
شهرام ناظری: برای درک گفته‌های بزرگانمان گوش شنوا نداشته‌ایم
موسیقی ما - همايش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان با دبیری دکتر «مجید پازوکی» با حضور «شهرام ناظری» شوالیه آواز ایران، خانم «اسین چلبی» نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا، «حسن حسینی شاهرودی» نماينده شاهرود در مجلس، خانم «فروزنده اربابی» نماینده بنیاد بین‌المللی مولانا در عمارت تاریخی «پروین» برگزار شد.

در این مراسم، «شهرام ناظری» شوالیه آواز ایران گفت: «خیلی خوشحالم که در آستان مقدس شیخ «ابوالحسن خرقانی» حضور پیدا کردم؛ بایستی بیشتر از این، به عظمت مشاهیر ما بپردازیم که دو تا از آنان در این خطه هستند و در واقع اندیشه و رفتارشان حقیقت و معنویت واقعی هستند. «ابوالحسن خرقانی» با این همه عظمتش و سلطان العارفین «بایزید بسطامی» که افرادی شاید یک هزارم اینها در کشورهای غربی بودند الان در مورد آنان چه کارها که نمی‌کردند و چه دانشگاههایی که به نام آنها تأسیس نمی‌کردند. ولی در اینجا متأسفانه اینجور مسائل، موضوع مراکز فرهنگی نیست و در این زمینه کاری نکرده‌اند.»

این آوازخوان شهیر ادامه داد: «همايش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان؛ با همت و کمک دوستان، برنامه‌گذاران و مسئولین برگزار می‌شود و ما ممنون همه این دوستان و دست اندرکاران این مراسم هستیم. همانطور که «ابوالحسن خرقانی» می‌فرماید: «هر کس که در اين سرا درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد. چه آن‌کس که بدرگاه باري تعالي به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد. در آن زمان، که سیاهترین و تلخ‌ترین دوران کشور بود و تفتیش عقاید می‌‌شد و دوران حقارت قوم ایرانی بود؛ عارفان بزرگ، روشنگر، روشنفکر و روشن‌بینی مثل «ابوالحسن خرقانی» و همچون «بایزید بسطامی» در ایران بودند و در واقع همه آن حرف‌هایی که لازم بوده است را گفته‌اند ولی شاید ما ایرانی‌ها خیلی گوش شنوایی نداشتیم و شاید حافظه تاریخی‌مان مثل دیگر کشورها نبوده است. برای نمونه اگر این بزرگان ما در ژاپن و آلمان بود، ببینید چه اتفاقی می‌افتاد.»

او ادامه داد: «طبیعتا ما گوش شنوایی نداریم ولی تاریخ و فرهنگ ما مملو از این سخنانان انسانی بزرگ و آن نگاه حکمت خسروانی در ذهنیت «بایزید بسطامی»، «ابوالحسن خرقانی» و دیگر بزرگان ایرانی همچون؛ «بوسعید ابوالخیر»بوده است و در حقیقت این بزرگان پایه‌های عرفان ایرانی هستند که شاید عطار، مولانا، حافظ و همه اینها واقعاً روی این پایه اصلی قرار دارند. و عملکردی که بزرگان ما داشته‌اند می‌توانسته برای فرهنگ ما بسیار کارساز باشد ولی گوش شنوایی نبوده است و این روزهای می‌بینیم که عظمتی به عظمت آسمان، مثل «ابوالحسن خرقانی» در انزوا قرار دارد و این واقعاً تأسف بار است. »

«شهرام ناظری» گفت: امیدوارم که چشممان باز شود و واقعاً به این بزرگان و مشاهیری که داشته‌ایم و سخنان و عملکردی که داشته‌اند بیشتر توجه کنیم. خود این یک جمله است؛ ولی یک دنیایی است که شما فکر کنید در دنیایی که سیاه‌ترین دوران ایران بوده است، شخصی بیاید و بگوید: «هر کس که در اين سرا درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد.» و با این گفته‌اش میخواسته این تقسیم‌بندی و کلیشه‌ها را از میان بردارد و در حقیقت یک نظرگاه بسیار بلندی در همین جمله است که واقعاً باید بر سر در یک جاهایی همچون سازمان ملل متحد و یا در ایران اگر جایی این‌چنینی وجود داشت؛ این نوشته و این گفته بزرگوار را حک می‌کردند تا مردم جهان آن را ببینند. »

خانم «اسین چلبی» Esin Çelebi نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا نیز در این همایش عنوان کرد: «من به عنوان ما به اینجا آمده‌ام و خودم را متعلق به اینجا می‌دانم، ممنونم از اینکه من را به اینجا دعوت کرده‌اید. این خطه و بخصوص بسطام و خرقان، سرزمین بزرگان و ادیبان است و در عصر حاضر هم بزرگانی از خاک خراسان در حوزه ادب و عرفان فعال هستند و در این جمع نیز اساتید دانشگاه، علما، نویسندگان، فرهنیختگان و همچنین شخصیت‌های فرهنگی و هنری از جمله؛ استاد «شهرام ناظری» حضور دارند. انشاءالله این خاک گهربار، همینطور این نسل فرهیخته را به کشور شما و به جهان هدیه کند. امیدوارم کتابی که در مورد شمس تبریزی و حضرت مولانا است و دکتر پازوکی مژده آن را به ما داده‌اند هر چه زودتر منتشر شود و ما بتوانیم آن را مطالعه کنیم.»

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر «مجید پازوکی» دبیر همايش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان گفت: «من مولانا را با شهرام ناظری شناختم و عشقی که در من به مولانا ایجاد شد؛ حاصل آثار استاد ناظری بود. امیدوارم که این برنامه‌های فرهنگی و ارتباط این منطقه که خاک عرفان و خواستگاه عرفان بوده است با قونیه و سایر مراکز عرفانی در دنیا برقرار بشود. از جاهای مختلفی به اینجا بیایند و امکاناتی فراهم بشود و به زیارت این بزرگان بشتابند و اینجا هم مثل سایر شهرهای دیگر همچون شیراز و قونیه، مطرح بشود و در آن جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد بخصوص این بزرگان «بایزید بسطامی» و «ابوالحسن خرقانی» و عرفان بی‌شماری که در این خطه پرورش یافته‌اند و برای ما معارفی را بر جای گذاشته‌اند؛ امیدوارم وارثان خوبی برای این بزرگان باشیم.»

در ادامه این مراسم استاد «منصور پایمرد» رئیس هیئت مدیره انجمن ملی دوستداران حافظ در مورد بحث شاعرانگی در کلام قدسی «ابوالحسن خرقانی» صحبت کردند که از این زاویه کمتر به گفته‌های پیر خرقان نگاه شده است و از آن طرف هم ارتباطی که عمق کلام این عارف بزرگ ایرانی با عرفان حافظ دارد و در ادامه نیز دو غزل ماندگار از حضرت حافظ را برای حاضران قرائت کردند.

او در مورد اهمیت برگزاری همايش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان گفت: «با توجه به این همه شخصیت‌های مهم ادبی و فرهنگی که در این همایش حضور دارند و کمتر آنها را می‌توان در یکجا جمع کرد که در تأیید و تثبیت «بایزید بسطامی» و «ابوالحسن خرقانی» در یونسکو خیلی می‌تواند تأثیر داشته باشد. سخنانی که در این همایش گفته شد و از زوایای مختلف به شاهرود، بسطام و خرقان اشاره کردند  و به ظرفیت‌های مختلف این شهرها نگاه کردند به نظرم در آینده بتواند نویدبخش همایش‌های بزرگتری باشد که می‌تواند در جنبه‌های مختلف یک شهر، تأثیر بسزایی داشته باشد. »

در بخش دیگری از این مراسم نیز دکتر «عبدالمهدی مستکین» استاد دانشگاه و مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در مورد عظمت و شخصیت مشاهیر بزرگ ایرانی بویژه «بایزید بسطامی» و شیخ «ابوالحسن خرقانی» سخنرانی کرد: «ما تاکنون 35 شخصیت ملی خود را در یونسکو به ثبت جهانی رسانده‌ایم و در جهان امروز، ملتها بر بنیاد فرهنگ رشد می‌کنند و ثروت مادی و معنوی را از طریق مشاهیرشان صیانت و پاسداری می‌کنند. شاید این بحث در 30،40 گذشته خیلی ضعیف بود ولی الان فهمیده‌اند که یک شخصیت و هر مشاهیری در یک ملت، می‌تواند امواجی از موفقیت، هویت، پویایی، سربلندی و ثروت ملی را تولید بکنند.»

دکتر مستکین در پایان سخنانش تأکید کرد: « شخصیت‌هایی مثل «بایزید بسطامی» و «ابوالحسن خرقانی» چون این بزرگان به سرچشمه‌های حکمت خسروانی برمی‌گردند؛ زیربنای اندیشه‌های حافظ، سعدی، مولانا، نظامی و جامی برگرفته بر بنیاد همین دو بزرگوار است که در اندیشه همین عرفای عالیقدر تجلی پیدا کرده است. امیدوارم این اتفاق بیفتد و در آینده نزدیک به ثبت هزاره گرامیداشت این دو بزرگوار در فهرست جهانی یونسکو باشیم.»

همايش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان؛ با حضور خانم «اسین چلبی» نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و همچنین تعدادی از شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و هنری کشور و به همت انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و با همكاري شهرداري شاهرود و بسطام و دهياري خرقان، شوراهای شاهرود، بسطام و خرقان، فرمانداری شاهرود، دفتر نماينده شاهرود در مجلس شورای اسلامی، دفتر کمیسیون ملی يونسكو در تهران، مؤسسه فرهنگی اکو و همچنین مؤسسه ميراث مكتوب در شاهرود، بسطام و خرقان برگزار شد.
 
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1397 - 10:47

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرام ناظری: برای درک گفته‌های بزرگانمان گوش شنوا نداشته‌ایم | موسیقی ما