برنامه یاد بعضی نفرات
 
آخرین اثر استاد «شهرام ناظری» با اجرای «محمد حسین توتون‌چیان» رونمایی شد
محمدرضا درویشی: هیچ‌کس تاکنون نتوانسته شبیه ناظری بخواند
موسیقی ما- امروز موزه‌ی موسیقی میزبانِ شوالیه‌ی آواز ایران بود تا از جدیدترین آلبومِ خود با نام «خنیاگر» با آهنگ‌سازی «مسعود خضری»‌ رونمایی کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که «شهرام ناظری» که طی روزهای اخیر نشان عالی یونسکو را نیز دریافت کرده، موسیقی شمالِ خراسان را به اجرا درآورده است.

در این مراسم که «محمد حسین توتون‌چیان» (تهیه‌کننده‌ی باسابقه‌ی موسیقی ایران) اجرای آن را برعهده داشت، «علی نصیریان» (بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون) صدا و نغمه‌های شهرام ناظری را طی چند دهه‌ی اخیر آرام بخش دل‌های مردم ایران دانست و گفت: «ما سال‌هاست که با صدای او زندگی می‌کنیم. محمدرضا شجریان (که خدایش بیامرزد) و شهرام ناظری، غزل‌های حافظ و مولانا را با صدای خوبشان برای مردم ایران معنا کردند و این مساله کار کمی نبوده است؛ اگرچه گاهی این حرکتِ بزرگ دستِ کم گرفته شده است. این هنرمندان نماینده‌ی فرهنگ و هنر این کشور در دنیا هستند.»

بازیگر کارکشته‌ی سینما و تئاتر ایران اضافه کرد: «این‌هایی که می‌گویم شعار نیست، اینها واقعیت‌هایی هستند که من به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنم.  موسیقی ما اگرچه دارای مشکلاتِ بسیاری است؛ اما اتفاقاتی از این دست بسیار خوش‌حال کننده هستند. کسانی چون «شهرام ناظری» و «محمدرضا شجریان»، هنرمندانِ خلاقی هستند که فارغ از دولت‌ و مدیریتِ‌ دولتی هنرآفرینی می‌کنند و با همت مضاعفی که دارند تلاش می‌کنند که بهترین آثار را بدون اتکا به کسی و تنها بر اساسِ خلاقیتِ خود خلق کنند.»

«نصیریان» روی این مساله تاکید کرد که کائنات و کیهان زمان زیادی باید طی کند تا کسانی مثلِ شهرام ناظری و محمدرضا شجریان بتوانند در آن حضور داشته باشند.

در ادامه‌ی این مراسم «چهرزاد بهار» (دختر مرحوم ملک الشعرا بهار) این برنامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم گفت: «پدرم وقتی فوت کردند، من چهارده سال داشتم و بنابراین او را چندان درک نکردم، اما وقتی شعر او را می‌خوانم متوجه‌ی وجوهی از شخصیت‌شان می‌شوم؟ من در زمانی که در ییلاق کنار او بودم شاهد خلق آخرین قصیده‌شان بودم. من زمانی کنار او بودم که دنیا درگیر جنگ بود. او از جنگ بیزار بود و تلاش می‌کرد تا با شعر این بیزاری از جنگ را اعلام کند.»
 
او در ادامه‌ی صحبت‌های‌ش گفت: « من با این سن و سالم آمدم تا به فرهنگ و هنر ایران زمین احترام بگذارم؛ به‌خصوص این‌که استاد ناظری، چند غزل از بهار خوانده که بسیار زیباست. هنرمندانی مانند شهرام ناظری نیز مانند بهار تلاش می‌کنند تا با خلق آثار موسیقایی مختلف این انزجار خود از جنگ را اعلام کرده و دنیا را به شعر و ادب و فرهنگ دعوت کنند. پس چه اتفاق خوشایندی که امروز شاهد رونمایی از آلبوم جدید استاد شهرام ناظری هستیم.»
شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی هم پس از صحبت‌های چهرزاد بهار گفت: «اثر «خنیاگر» در حقیقت با در نظر گرفتن موسیقی خراسان با همکاری مسعود خضری در هشت سال گذشته تولید شد. البته شرایطِ انتشارِ آن فراهم نمی‌شد تا اینکه آقای غلامحسن افشاری (مدیرعامل شرکت صوتی تصویری سروش) این اثر را به بازار آوردند که در چنین شرایطی که سی‌دی به هیچ عنوان فروش ندارد و از آن طرف همه‌چیز ناراحت‌کننده است، این جای خوش‌حالی دارد که بعد از این انزوای انتشار اثر قابل توجهی در عرصه موسیقی ایرانی هستیم.»‌
 
خواننده‌ی برجسته‌ی موسیقی ایران به این نکته اشاره کرد که در شرایطِ خوبی به سر نمی‌برد: «من آثار منتشرنشده‌ی زیادی در حوزه‌های مختلف دارم؛ اما شرایط به گونه‌ای عجیب است که هیچ فرقی برای‌م نمی‌کند که به انتشار دربیایند یا خیر؟ اما به هر حال تصور می‌کنم انتشار چنین آلبومی می‌تواند دربرگیرنده نور امیدی باشید که به آینده امیدوار باشیم.»

محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی ایرانی و مشاور عالی آلبوم «خنیاگر» هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره موسیقی ردیف دستگاهی ایران، موسیقی غربی، موسیقی نواحی ایران، موسیقی پاپ و کارکردهای موسیقایی آنکه در برخی جهات تعابیر اشتباهی نیز از آنها می‌شود، اظهار کرد: «چه در زمینه اجرای سازها و چه در زمینه آواز خوانی، استاد محمدرضا شجریان از جمله خوانندگانی بود که توجه زیادی به موسیقی اقوام ایران به ویژه منطقه خراسان داشت. در این چارچوب اما استاد شهرام ناظری قبل از اینکه دستگاه شور را بشناسد مقام‌های کردی را به درستی هرچه تمام تر اجرا کرد. او مقام‌های کردی را به درست ترین شکل ممکن بلد است. مسیری که وی در موسیقی ردیف دستگاهی ایران هم طی کرد و شرایطی را ایجاد کرد که وی از ممتازترین افراد در حوزه آواز شود. اینها استعداد و ممارستی می‌خواهد که می‌تواند تبدیل به خصوصیت بارز شهرام ناظری شود.»
 
وی افزود: «خصوصیت دوم شهرام ناظری به همان زمان بیست سالگی این هنرمند برمی‌گردد و آن صدای اختصاصی شهرام ناظری است که هیچ‌کس تاکنون نتوانسته مانند او باشد. او شیوه خاص خوانندگی خود را داشت که از هیچ هنرمندی تقلید نکرد و هیچ هنرمندی هم نتوانسته مانند او تقلید کند. بنابراین وی یک شخصیت منحصر به فرد در عرصه موسیقی، با توجه به دو خصوصیتی است که به آن اشاره داشتم. من امیدوارم غیر از کارهایی که او در دست انتشار دارد هماهنگی‌هایی صورت گرفته که آلبومی از آهنگ‌های موسیقی منطقه تالش به خوانندگی این هنرمند هم آماده شود.»

مسعود خضری نوازنده دوتار خراسان و آهنگساز آلبوم «خنیاگر» هم در این مراسم گفت: «موسیقی منطقه خراسان هنوز مهجور واقع شده و روی آن کار چندانی صورت نگرفته است. بنابراین از مدت‌ها پیش به سراغ استاد ناظری رفتیم تا موسیقی منطقه خراسان با محوریت ساز دوتار به واسطه کاراکتر صدای جناب ناظری و ویژگی‌های موسیقی خراسان بیشتر به مردم شناسانده شوند. استاد ناظری اگر چه از حوزه موسیقی منطقه خراسان نبود اما زحمات بسیار زیادی کشید که جا دارد از او به واسطه این همکاری قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.»

این هنرمند و نوازنده دو تار پس از پایان صحبت‌های خود به اجرای یک قطعه موسیقایی از موسیقی مقامی منطقه خراسان پرداخت.
 
بعد از اجرای این بخش از برنامه در حضور مدیرعامل خانه موسیقی، مدیر دفتر موسیقی و سرود و شعر سازمان صدا سیما، مدیرعامل شرکت صوتی تصویری سروش و داود گنجه‌ای از آلبوم «خنیاگر» به صورت رسمی رونمایی شد.
 
حمیدرضا نوربخش، داود گنجه‌ای، علیرضا قزوه، داریوش پیرنیاکان، فاطمه معتمدآریا، شاهرخ تویسرکانی، قاسم رفعتی، حمیدرضا عاطفی، محمدرضا ورزی، علیرضا میرعلی نقی، از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 17:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمدرضا درویشی: هیچ‌کس تاکنون نتوانسته شبیه ناظری بخواند | موسیقی ما