برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره‌ی نسبت «سهراب سپهری» با موسیقی ایران
شاعری که با «در گلستانه» به موسیقی ایران معرفی شد
موسیقی ما- «سهراب سپهری» شاعر، نویسنده و نقاش اهل ایران، از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده‌است. او اهلِ موسیقی نبود؛ اما در این سال‌ها خوانندگانی مانند شهرام ناظری، علیرضا افتخاری، بهزاد راشدی و رامین آزادمهر بر اساس اشعارِ‌ او آلبوم‌هایی منتشر کرده‌اند؛ همچنین دكلمه این شعرها نیز توسط احمدرضا احمدی، خسرو شكیبایی و مهرداد اسكویی منتشر شده است. «مینای مهتاب» با موضوع هنر، مجموعه‌ای است شامل دو حلقه لوح فشرده صوتی که به صورت موسیقی-گفتار تولید شده و خوانش 30 قطعه از سروده‌های سهراب سپهری است؛ از دفترهای «صدای پای آب»، «حجم سبز»، «مرگ رنگ»، «زندگی خواب‌ها»، «آوار آفتاب» و «ما هیچ ما نگاه» با اجرای مهرداد محمدپور که به منظور ایجاد فضای ذهنی امن و آرام در علاقه‌مندان شعر و موسیقی انتشار یافته است.
 
«در گلستانه» را هوشنگ کامکار ساخته و شهرام ناظری خوانده است. کوشش آهنگ‌ساز در این مجموعه بر این بوده که موسیقی را تا حد امکان در خدمت به‌تصویرکشیدن تابلوهای نقاشی موجود در شعر سهراب، روایت کند. آلبوم «در گلستانه» در فروردین 1366 و به مناسبت شصتمین سالگرد تولد سهراب سپهری تولید شده است.

در این اثر «احمدرضا احمدی»، روی شعرهای سهراب سپهری دکلمه کرده است؛ همچنین آیدین آغداشلو نیز جلد آلبوم «در گلستانه» را طراحی کرده است.

آب روانِ در سال 1385 منتشر شد و بهزاد راشدی و رامین آزادمهر آهنگ‌های آن را روی شعرهایی از سپهری ساخته‌‌اند و خودشان نیز آنها را خوانده‌اند. این آلبوم نه قطعه دارد که تنظیم همه آنها را هم راشدی و آزادمهر انجام داده‌اند. از ویژگی‌های این آلبوم، حضور نوازندگان سوئدی است که نوازندگی ویلن، فلوت، بیس، درامز و ویولا را بر عهده داشته‌اند که بر همین اساس روی جلد آلبوم چنین درج شده است: «کاری از گروه ایرانی- سوئدی فانوس». همچنین ضبط آلبوم در سوئد انجام شده و پخش آن را شرکت ارغنون در ایران عهده‌دار بوده است.

«خانه دوست كجاست»، عنوان آلبومی از علیرضا افتخاری و مهدی تاری است كه زمستان 1392 منتشر شد. تاری جوان که خود اهل کاشان است.«خانه دوست کجاست»، آلبومی در ژانر موسیقی سنتی است و هفت قطعه در مایه‌ی دشتی، بیات اصفهان، نوا و ماهور دارد که شش قطعه را خواننده خوانده و قطعه پایانی را محسن حیدری دکلمه کرده است.

 آلبوم موسیقی «مسافر» با صدای زنده‌یاد «خسرو شکیبایی» با محوریت اشعار سهراب سپهری و به آهنگ‌سازی و تنظیم محمدرضا احمدیان و تهیه‌کنندگی صدرالدین حسین‌خانی منتشر شد. زنده‌یاد «خسرو شکیبایی» در این اثر موسیقایی به‌عنوان راوی، اشعار «سهراب سپهری» را قرائت می‌کند و در واقع آخرین اثر این هنرمند به شمار می‌رود که برای نخستین بار منتشر‌ شد. این اثر در همان سال‌ها و هم‌زمان با تولید آثار دیگر این بازیگر سرشناس با محوریت اشعار «سهراب سپهری» ضبط شده است. پیش‌از‌این نیز این دكلمه‌ها در آلبومی با ۱۶ آهنگ به نام «سهراب» و با صدای خسرو شکیبایی منتشر شده بود.

دکلمه‌ی اشعار سهراب سپهری با صدای مهرداد اسكویی در سال 93 منتشر شد. این سومین انتشار صوتی اشعار این شاعر بزرگ معاصر بود.

آلبوم موسیقی اشعار سهراب با عنوان «از اهالی امروز» به آهنگ‌سازی رضا ناژفر نیز دربرگیرنده دو لوح فشرده با برگزیده‌ای از 13 شعر سهراب سپهری است.

قطعات پراكنده: قطعات دیگری از سهراب سپهری نیز بوده‌‌اند که با صدای بسیاری از هنرمندان شنیده‌ایم. از آن جمله می‌توان به «تصنیف نیایش» استاد محمد شجریان در آلبوم سرود مهر، آهنگ «زیر بارون» از آلبوم «حال من بی‌ تو» با صدای علیرضا عصار که بخشی از شعر صدای پای آب را در آن گنجانده، آهنگ «سپید و سیاه» از آلبوم فاصله محمد اصفهانی، آوای عشق و... اشاره کرد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 16:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شاعری که با «در گلستانه» به موسیقی ایران معرفی شد | موسیقی ما