برنامه یاد بعضی نفرات
 
همنوازان حصار بار دیگر کنسرت می‌دهد
شکست‌های ریتمیک در بستر شعر امروز
موسیقی ما - «همنوازان حصار» با آهنگسازی علی قمصری، آواز «پوریا اخواص» و هم‌آوایی «هاله سیفی‌زاده» و «بهرخ شورورزی» از ١٤ مرداد، در تالارهای وحدت و رودکی به اجرای برنامه خواهد پرداخت. تازه‌ترین آثار قمصری با اشعار ابتهاج، فاضل نظری، فریدون مشیری و علیرضا کلیایی در دستگاه چهارگاه برای سازهای تار (علی قمصری)، گیتار فلامنکو (حسین کمانی)، بربط (امیرفرهنگ اسکندری)، سازهای کوبه‌ای (زکریا یوسفی و کامران منتظری) و هم‌آوایی نوشته شده است. شاید بتوان قدم تازه همنوازان حصار را در ادامه مسیر آلبوم‌های «سخنی نیست» و «چه آتش‌ها» و تجربه‌های «مهمانی کوچک» و «زیبای وحشی» دانست. با این حال، شنیدن تصنیف «دیوانه می‌گردم» با شعری از علیرضا کلیایی، نشان می‌دهد که باید در کنسرت تازه همنوازان حصار، با اتفاقات تازه و شاید غافلگیرکننده‌ای مواجه شویم. به خصوص، شکست‌های ریتمیک، ورود سازهای ملودیک، کوبه‌ای و آواز به دنیای همدیگر و همچنین استفاده از ظرفیت‌های شعر امروز.
 
«علی قمصری» -آهنگساز و نوازنده تار- درباره «دیوانه می‌گردم» که به طور اختصاصی از سایت موسیقی ما می‌شنوید، می‌گوید: «این قطعه بر روی شعری از «علیرضا کلیایی» در دستگاه چهارگاه است و اشاراتی به مخالف دارد. در این قطعه از تکنیک‌‌های هارمونیک مربوط به این دستگاه استفاده کرده‌ام که چالش جالبی بود، به خصوص اینکه تجربه‌های کمتری در این زمینه انجام شده است. این قطعه در آلبومی که منتشر خواهد شد نیز قرار خواهد گرفت.»
 
او همچنین درباره کنسرت‌های تازه گروه «همنوازان حصار» می‌گوید: «در کنسرت‌های پیشین، تعدادی از قطعات مانند آیینه، زیبای وحشی، جامی دیگر، افسانه خاموشی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شدند که در کنسرت پیش‌رو نیز آنان را به همراه تعدادی قطعه جدید از جمله همین قطعه «دیوانه می‌گردم» اجرا خواهیم کرد.»
 
به گفته قمصری، یک به‌هم پیوستگی در قطعات این اثر وجود دارد: «ما در این کنسرت از ردیف دستگاهی تبعیت کردیم و روند مدال و سیر مدال موسیقی چون مقدمه،‌تصنیف، ضربی و بداهه‌نوازی را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ به همین خاطر این کنسرت روند به هم پیوسته‌ای دارد که در این میان اشعار نیز در آن نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ اما تنها معطوف به آن نیست.»
 
قرار است تور کنسرت‌های شهرستانِ این اثر نیز بعد از کنسرت تهران که از سه‌شنبه همین هفته بلیت‌فروشی آن انجام می‌شود، آغاز شود. «قمصری» در این کنسرت برای اولین بار هفته اول فروش بلیت‌های خود را با تخفیف برای دانشجویان در نظر گرفته و دانشجویان می‌توانند از ساعت 12 روز سه‌شنبه با تماس با آموزشگاه علی قمصری (با شماره ٠٢١٤٤٢٩٦٨٨٤) برای دریافت بلیت نیم‌بها پیگیری کنند. همچنین از هفته آینده بلیت‌فروشی به صورت عام برگزار خواهد شد. این اما تمام برنامه‌های این آهنگساز و نوازنده جوان نیست. خودش می‌گوید: «به زودی نت‌های رپرتوار کنسرتِ جدید ارکستر «موج نو» در اختیار نوازندگانی قرار می‌گیرد که برای حضور در این ارکستر انتخاب شده‌اند. ضمن آنکه از نیمه دوم تیرماه تمرینات برنامه نیز آغاز خواهد شد.»
 
«موج‌نو» قرار است با دو ارکستر -اول و دوم- و با دو رپرتوار متفاوت فعالیت‌هایش را آغاز کند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1395 - 11:45

دیدگاه‌ها

شنبه 5 تیر 1395 - 15:40

كار ديوانه ميگردم موسيقي قوي و حساب شده اي داشت اما متاسفانه خواننده ها از توانايي كافي برخوردار نيستند اقاي اخواص كه بعضي جاهارو فالش خونده بود و خواننده هاي خانم هم صداهاي خاصي ندارند و انگار به زور ميخوان صداشون به اوج برسونند انگار بيشتر درگير آرايش و پيرايش بودند تا اجراي درست و با احساس نتها.البوم سخني نيست به مراتب خيلي بهتر بود و صداهاي متفاوتي و دلنشيني هم از خواننده ها شنيده ميشد اينا واقعا همون خواننده ها هستند؟

پنجشنبه 10 تیر 1395 - 08:40
مهرداد

به‌نظر من «علی قمصری» آینده موسیقی سنتی ایرانه.
چند سالی هست که موسیقی سنتی رنگ چهره‌ای جوان رو به خودش ندیده.
با آمدن این چهره نوظهور آینده موسیقی ایران جهتی دگر به‌خود خواهد دید.

65.49.68.188
شنبه 5 تیر 1395 - 15:57

تازه‏ واردها در موسیقی سنتی که برخی از آنها بنا به جریاناتی وارد آن شده‏ اند و موسیقی نیمه پاپ را به عنوان موسیقی ایرانی اجرا می‏کنند (که اقبال هم دارد)، برای فراگرفتن ریشه‏ ای موسیقی و به دست آوردن این جایگاه زحمت نکشیده و شاید در برخی موارد تنها اسمی را تصاحب کرده‏ اند، از این‌رو مدام در حال جابه‌جایی از یک سو به سوی دیگرند. چون که پیشینه‏ ای ندارند. اگر زحمت کشیده و با دست خود، هنرشان را بسازند هرگز آن را خراب نخواهند کرد. موزیسینی که پیشینه ‏ای ندارد مدام درحال تغییر است و بیشتر در سطح سیر می‏ کند. و بعضاً ادعای نوآوری دارند و می‏ گویند این موسیقی‏ ای که ارائه می‏ دهند موسیقی نوی ایران است. در صورتی که اساساً این نوع موسیقی، دیگر موسیقی ایرانی نیست و پاپ محسوب می‌شود. اما در برخی موارد به دلیل استفاده از سازهای ایرانی این اشتباه را برای خود نیز به وجود آورده‌اند که در حیطه موسیقی ایرانی کار می‌کنند اما اساساً موسیقی پاپ یا نیمه پاپ ربطی به موسیقی ایرانی ندارد. این هرج و مرج امروزه وجود دارد و بیشتر به دلیل آن است که اینها سابقه ‏ای ندارند بنابراین براحتی و برای به دست آوردن یک تریبون خاص، ادعای نوآوری یا ادعای نوین و متفاوت بودن را دارند.استادکیهان کلهر

شنبه 5 تیر 1395 - 16:25

شعور شعر من غم نیست، دلم عاشق ماتم نیست?

شنبه 5 تیر 1395 - 17:23

جالب نبود

شنبه 5 تیر 1395 - 17:23

درود...

شنبه 5 تیر 1395 - 17:23

عاالی بوود آفرین بر شما

یکشنبه 6 تیر 1395 - 09:10

جالب بود

یکشنبه 6 تیر 1395 - 09:10

جای سحر محمدی خالیه

یکشنبه 6 تیر 1395 - 09:13

دست مريزاد بسيار لذت بردم صداى پرحجم و انعطاف پذير جناب اخواص بسيار خوش نشسته بر اثر علي قمصري درود بر همگي تان باز هم برايمان بسازيد و بخوانيد

یکشنبه 6 تیر 1395 - 13:53

بنده هم همسو با نظر آقای مهرداد غلامی فکر میکنم آلبوم سخنی نیست که این قطعات جدید در ادامه ی آن شکل گرفته است ، فضای بسیار دلنشین تری داشت و به خوبی توانسته بود موسیقی ایرانی رو در کنار هارمونی و چند صدایی ارایه دهد . ولی در کار های بعدی مانند همین اثر دیوانه می گردم ، فضای بسیار شلوغ و نازیبا بودن چندصدایی خوانندگان آن فضای زیبا و دلنشین رو از بین برد . همچنین با صدای بلند ساز های کوبه ای (که نوازندگان نیز برای محو نشدن صدای سازها با قدرت به سیم ها ضربه میزدند) مواجه بودیم ، که آشفتگی موسیقی را بیشتر می کرد و گاهی اوقات حتی صدای خوانندگان را نیز نامفهوم میکرد. به هر حال امیدوارم آقای قمصری بتوانند دوباره با استفاده از خلاقیت شگرف خود آثاری مانند چه آتش ها ، سخنی نیست ، آب نان آواز و .... بیافرینند.
یک مخاطب عادی(غیر تخصصی) موسیقی

یکشنبه 6 تیر 1395 - 15:51

آقاي سپهر من فكر مي كنم كه اقاي قمصري اعضاي گروه و به خصوص خواننده ها را براساس روابط دوستانه انتخاب ميكنه نتيجه هم اين ميشه كه كاري مثل سخني نيست با وجود فضاي هارمونيك بسيار دلنشين بود اما كنسرت مهماني كوچك و همين تصنيف اخير جذابيت خاصي نداشت مثلا هاله سيفي زاده در تمام اثار اقاي قمصري حضور پررنگي داره
بله به قول اقاي حامد ياوري جاي خالي سحر محمدي و البته همخوان ديگه گروه مژده بهرامي به شدت احساس ميشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شکست‌های ریتمیک در بستر شعر امروز | موسیقی ما