برنامه یاد بعضی نفرات
 
کوچ بنفشه‌ها شنبه رونمایی می‌شود
هوشنگ کامکار: این اثر برای بزرگداشت شفیعی کدکنی استاد ادبیات ایران است
موسیقی ما - شنبه – ۲۴ مرداد - آلبوم موسیقی «کوچ بنفشه‌ها» با آهنگسازی «هوشنگ کامکار» و خوانندگی «حمیدرضا نوربخش» در شهر کتاب مرکزی رونمایی خواهد شد. در این اثر که بر اساس اشعار «محمدرضا شفیعی کدکنی» ساخته شده است، ‌ برای اولین بار می‌توان صدای «هوشنگ کامکار» را شنید که اشعارِ این شاعر نامی را «دکلمه» کرده است. این آهنگساز جدید‌ترین تجربهٔ موسیقایی خودش را یک «پوئم سمفونی آوازی» می‌داند.

«هوشنگ کامکار» - آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی کامکارها- دربارهٔ «کوچ بنفشه‌ها» می‌گوید: «این اثر برای بزرگداشت و ستایش استاد بزرگ ادبیات ایران استاد «شفیعی کدکنی» است» از همین‌روی تمامی قطعات جدید‌ترین تجربهٔ موسیقایی هوشگ کامکار از اشعار این شاعر بهره گرفته است، ماجرایی که دلیل آن را چنین شرح می‌دهد: «من از دوران جوانی با اشعار این شاعر زندگی کرده و از علاقه‌مندان او بوده‌ام، به خصوص «در کوچه‌باغ‌های نیشابور» او را بسیار دوست داشتم و در تمام مجالس و محافل آن زمان می‌خواندم، به همین خاطر سال‌ها در فکر ساخت اثری با اشعار او بودم که هم‌اکنون این اتفاق رخ داده است. اقای کدکنی، عزت نفس بسیار بالایی دارد و با وجود آنکه من از ایشان خواهش کردم که عکسشان در اثر باشد، قبول کردند و این برخلاف رویه‌ای است که امروز بسیاری دارند.» این شاعر پیشکسوت، البته برای این اثر یادداشتی نیز نوشته است که در جلد اثر آمده است.

آنطور که این آهنگساز می‌گوید، «کوچ بنفشه‌ها» مجموعه‌ای است شامل ده قطعه برای ارکس‌تر سمفونیک و کُر، ضمن آنکه «صبا کامکار» به عنوان همخوان در این اثر حضور دارد و اعضای گروه کامکار‌ها نیز سازهای ایرانی آن را نواخته‌اند. این اثر از قطعاتی چون «آرایش خورشید»، «چه بگویم»، «دریا»، «حلاج»، «کوچ بنفشه‌ها»، «پردگیان»، «پاسخ»، «رباعی»، «سوکنامه» و «در کوچه باغ‌های نیشابور» تشکیل شده است و جزو معدود آثار ساخته شده توسط یکی از اعضای گروه کامکار‌ها به حساب می‌آید که هیچ قطعه‌ای کردی در آن نیامده است. «هوشنگ کامکار» در این خصوص توضیح می‌دهد: «استفاده از موسیقی کردی با این اشعار هماهنگی نداشت؛ در واقع زمانی می‌توان ملودی‌ای به کار ببرید که با موضوع هماهنگی‌ داشته باشد و ملودی‌های کردی، چنین امکانی در اختیار من نمی‌گذاشتند، به خصوص آنکه در این اثر سعی کردم هماهنگی میان موسیقی و تصاویر شعری و موضوع در بالا‌ترین حد خود وجود داشته باشد و موسیقی به شکلی تمام و کمال بیاگر فضای کار باشد.»

کامکار برای اجرای قطعاتِ این اثر از «حمیدرضا نوربخش» بهره گرفته است، خواننده‌ای که کامکار معتقد است تکنیک‌های آوازی و صدای خوبی دارد و البته شخصیت اجتماعی و هنری‌ای که در انتخابِ او نقش داشته است: «آقای نوربخش در سال‌های فعالیت خود، تلاش کرده تا شأن هنری خودش را حفظ کند و این موضوع مهمی است.»

ضبط این اثر در استودیوی «سیاوش» و میکس و مسترینگ مجموعه در استودیو «بِل» انجام شده است. این در حالی است که آلبوم «در کوچه‌های چُوار باخ» نیز از دیگر آثاری است که او آمادهٔ انتشار دارد. «در کوچه‌های چُوارباخ» یا‌‌‌ همان «چهار باغ» آلبومی ست با فضای چهار کنسرتو و ارکس‌تر که بخش اول آن قطعه‌ای ست برای «کنسرتویِ عود و ارکس‌تر» نوشته و تنظیم ارسلان کامکار، در بخش‌های دیگر کنسرتوی «کمانچه و ارکس‌تر» و «سنتور و ارکس‌تر» نوشته و تنظیم هوشنگ کامکار و در پایان قطعه‌ای با نام «دستار به دستان» که در آن سولونوازهای عود، کمانچه و سنتور از سه موومان آغازین، به هم پیوسته و با همراهی ارکس‌تر سمفونیک، اجرا شده است.»
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مرداد 1394 - 15:59

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 21 مرداد 1394 - 09:25

ااااای جااانم هوشنگ خان ! به ژی کوردستان

چهارشنبه 21 مرداد 1394 - 09:25

خوانندش استاد نور بخشه؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هوشنگ کامکار: این اثر برای بزرگداشت شفیعی کدکنی استاد ادبیات ایران است | موسیقی ما