یک گفتوگوی مفصل، صریح و خواندنی با آهنگساز آلبوم «حریق خزان» :
مهیار علیزاده: دلیل به تکرار رسیدن موسیقی سنتی، نگاه بسته برخی اساتید است
موسیقی ما – زمانی که آلبوم «حریق خزان» در سال 1391 منتشر شد خیلی ها آشنایی چندانی با آهنگساز آن اثر نداشتند. اما آن اثر با آهنگسازی یک موزیسین 32 ساله موفق به کسب تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی سنتی در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» شد.
«مهیار علیزاده» یکی از جوان ترین چهره های بخش آهنگسازی است که موسیقی را از سن 10 سالگی و با نواختن تار زیر نظر استاد «کیوان ساکت» آغاز کرد. تحصیلات خود را در ایران و ارمنستان و اتریش پیگیری می کند و موفق به اخذ مدرک از دانشگاه وین می شود. حریق خزان اولین تجربه جدی و متمرکز او در زمینه آهنگسازی آلبوم بود که استقبال خوبی را به دنبال داشت و با «علیرضا قربانی» کنسرت های موفقی را نیز در چند کشور دنیا روی صحنه برد.
در جشنواره فیلم فجر امسال هم با آهنگسازی فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی «حامد محمدی» برای اولین بار قدم به عرصه موسیقی فیلم گذاشت. در آخرین روزهای اقامت مهیار علیزاده در ایران با او گفتگویی در همین موضوع داشتیم. البته او انتقادات صریح و بی پرده ای هم نسبت به برخی اساتید موسیقی سنتی داشت و از دغدغه های این روزها خود نیز سخن گفت. گفتگوی مفصل سایت «موسیقی ما» با این آهنگساز را تا پایان بخوانید:
«مهیار علیزاده» یکی از جوان ترین چهره های بخش آهنگسازی است که موسیقی را از سن 10 سالگی و با نواختن تار زیر نظر استاد «کیوان ساکت» آغاز کرد. تحصیلات خود را در ایران و ارمنستان و اتریش پیگیری می کند و موفق به اخذ مدرک از دانشگاه وین می شود. حریق خزان اولین تجربه جدی و متمرکز او در زمینه آهنگسازی آلبوم بود که استقبال خوبی را به دنبال داشت و با «علیرضا قربانی» کنسرت های موفقی را نیز در چند کشور دنیا روی صحنه برد.
در جشنواره فیلم فجر امسال هم با آهنگسازی فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی «حامد محمدی» برای اولین بار قدم به عرصه موسیقی فیلم گذاشت. در آخرین روزهای اقامت مهیار علیزاده در ایران با او گفتگویی در همین موضوع داشتیم. البته او انتقادات صریح و بی پرده ای هم نسبت به برخی اساتید موسیقی سنتی داشت و از دغدغه های این روزها خود نیز سخن گفت. گفتگوی مفصل سایت «موسیقی ما» با این آهنگساز را تا پایان بخوانید:
- *برای اولین تجربه آهنگسازی فیلم خود چه شد که با یک کارگردان فیلم اولی همکاری کردید؟
- *موسیقی این فیلم چه سبکی دارد ؟
- *به جز بحث حضور خواننده ، شما تفاوت های موسیقی فیلم و آلبوم را در چه مواردی می بینید؟
- *کدام یک سخت تر است؟
- *یک موسیقی فیلم خوب چه شاخصه هایی باید داشته باشد تا بتوان لفظ موفق را به آن نسبت داد؟
- *در مورد اینکه اخیرا بعضی از کارگردان ها اصلا در فیلم خود از موسیقی متن استفاده نمی کنند چه نظری دارید؟
- *الان در بین مخاطبان این باور ایجاد شده است که فیلم بدون موسیقی و خواننده ، خوب نیست.
- *در عرصه موسیقی فیلم کارهای کدام یک از موزیسین ها را دوست دارید؟
- *شما کم و بیش در جریان موسیقی خارج از ایران هم حضور داشته اید. فکر می کنید موزیسین های ایرانی بتوانند روزی برای یک فیلم خارجی موسیقی بسازند؟
- *تمایل دارید موسیقی فیلم را ادامه دهید؟
** هیچ هنرمندی هرگز مقلد نمی ماند**
- *برای آغاز بحث موسیقی سنتی اولین سوال من این است که چرا در این نوع موسیقی بر خلاف سایر سبک ها ، صداها یا پدیده های جدید اینقدر کم است؟
- *ولی یک پدیده رایج بین خواننده های جوان موسیقی سنتی این است که به شدت به سمت تقلید پیش می روند و فقط از استاد «شهرام ناظری» و استاد «محمدرضا شجریان» تقلید می کنند. در سال های گذشته آیا خواننده دیگری را به یاد دارید که در جایگاه این اساتید باشند؟
- *خوب در اینکه شما می گویید یک نوجوان بعد از کنسرت «علیرضا قربانی» سعی می کند مثل او بخواند ، چه نوآوری وجود دارد؟
- *بهتر نیست از همان ابتدا حرف خودشان را بزنند؟
- *یک سری از همین خواننده ها می گویند که ما تقلید نمی کنیم بلکه الهام می گیریم. کلا فرق تقلید و الهام گرفتن که این روزها در همه سبک ها از آن می شنویم چیست؟
** اگر نگوییم خیانت کرده ایم**
- *یکی دیگر از مواردی که توسط منتقدین موسیقی سنتی مطرح می شود این است که می گویند از زمان پرکار بودن استاد «حسین علیزاده» و زنده یاد «مشکاتیان» دیگر موسیقی سنتی ما درگیر یک تکرار شد. با این نظر موافق هستید؟
- *فکر می کنم دیگر این یک چرخه شده است که از یک استاد به شاگردان نسل های بعد منتقل و فراگیر شده است.
- *چرا مخاطبان به این روند آثار اعتراضی نکردند؟
- *ولی آسیب را زدند.
- *همین نوآوری ها باید در چه بخش هایی باشد تا مخاطب جدید به سمتش جلب شود؟
- *در زمینه شعر هم باید به روزرسانی وجود داشته باشد؟ یعنی اشعار موسیقی سنتی را از این هم می توانیم ساده تر کنیم؟
- *اثری که نوآوری نداشته باشد بد است؟
**من برای موسیقی مرزبندی قائل نیستم**
- *یکی از راه های ایجاد جذابیت برای هر سبکی این است که با سبک های دیگر در نقطه ای تلاقی داشته باشد. منظورم موسیقی تلفیقی نیست ولی آیا در موسیقی سنتی می توان این نقطه را با رعایت مرزها ایجاد کرد؟
- *مگر می شود بدون درنظر گرفتن مخاطب و منتقد ، حریق خزانی ساخته شود که هر دو گروه آن را تحسین کنند؟
- *فیدبک کارهای قبلی را هم لحاظ نمی کنید؟
- *در موسیقی دنیا وقتی موزیسینی اثر موفقی را تولید می کند برای تکرار موفقیت آن به شکست دچار می شود. از این اتفاق هراس ندارید؟
- *دوست دارید این قشر مخاطبی که پس از حریق خزان پیرامون شما ایجاد شد را به دنبال خود داشته باشید؟
- *باز هم نوگرایی خواهید داشت یا به این هم فکر نمی کنید؟
- *از کارهای این روزها چه خبر؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 فروردین 1393 - 09:53
دیدگاهها
افرین چگد گشن میگه افرین
کلا همه خودشونو استاد و صاحب نظر و صاحب سبک میدونن و حرفای قشنگ قشنگ میزنن ولی در عمل ........ متاسفم .
اقاي عليزاده تو حرفهاتون فرموديد استادي هست كه ميگه بايد فقط رديف بزنيد احيانا منظورتون استاد لطفي كه ني؟؟؟شما سه سال خارج از كشور بوديد اساتيدي هستن كه اندازه سن شما تو خارج كار موسيقي كردن ضمنا واقع هرچيزي كه نو باشه ميشه نواوري؟؟؟؟يعني من هرچيز جديدي در بيارم بگم اين نواوريه؟؟البومتون عالي بوديد اما از شما اين نوع طرز فكر بعيده..بنظرم استاد لطفي جز بهترينهاي موسيقي ما هستن البته تو قسمت موسيقي فيلم نه اما تو بداهه نوازي ايشون فوق العاده هستن و من افتخار ميكنم ما چنين فردي و داريم كه انقدر بر هستن رد زمينه رديف موسيقي ما.... موسيقي اصيل ما ساخته و برداخته و شناخت خودمون از اون موسيقيه موسيقي ما بشت ميزي و نت نويسي ني بداهه نوازيه بعدش تبديلش به نت....اين نظر شخصي من و به نظر همه احترام ميذارم اما برخي از حرفاتون جالب نبود يكم غير حرفه اي بود...ممنون از البوم حريق خزان
صدای آقای شجریان قابل تقلیده سبکش هم همینطور. واسه همینه که الان فرق خیلی کمی بین انواع صداهای شاگردان ایشون از قربانی و سرلک گرفته تا خود همایون وجود داره و سخته تشخیص بدیم واقعا کدومشونه داره میخونه!
صدای استاد ایرج جزو معدود صداهای قابل تقلیده. سبک منحصربفرد و استثنایی ایشون هرگز قابل تقلیده نخواهد بود.
اهان به این میگن یه مصاحبه خوب و پر محتوا و درس حسابی...
دیگه داشتم ناامید میشدم!
به نظر من که عالی گفته حقیقته در ضمن آهنگاش محشرن
به نظر من كه خيلى هم خوب و منطقى گفتند. تا باشه از اين جور مصاحبه ها، مرسى براى حريق خزان
مهیار علیزاده بی شک از نوابغ موسیقی دوران ماست،
فضایی که مهیار علیزاده با هوش سرشار در آلبوم حریق خزان با انتخاب اشعار و بهره گیری از صدای ناب علیرضا قربانی ترسیم کرده، بی شک این اثر را ماندگار نموده است ... و البته بی تکرار ...
ارغوان سایه بدون هوش مهیار علیزاده و البته دردانه خوانی علیرضا قربانی این چنین پرگوی نمی نمود ...
البته فراموش نکنیم ارغوان، این کودک تازه متولد شده مهیار علیراده و علیرضا قربانی، هنوز تنهاست !
ارغوان تنهاست چون برتر از هر چیزی در دنیاست...
ارغوان تنهاست چون چیزی همشانش نیست...
ارغوان تنهاست چون احساسش و درکش برتر از بقیه خلقت است..
و ما فقط کمی در افسون اراغوان شناوریم ..
ارغوانی به رنگ مهیار ...
بر ماست که در مقابل هنر و نبوغ مهیار علیزاده نازنین تعظیم کنیم و این سرمایه ملی موسیقی مان را قدر بدانیم ...
خوب راست میگه دیگه...
درود بر مهیار علیزاده عزیز ...
حظ بردم از این سطح بالای بینش و ادراک از هنر و موسیقی
درود بر مهیار علیزاده عزیز ...
حظ بردم از این سطح بالای بینش و ادراک از هنر و موسیقی
مصاحبه جالب و شنیدنی بود.چیزی جز حقیقت نشنیدم.به نوآوری و صاحب سبک بودن ایشون ایمان دارم.هیچ آلبومی مثل حریق خزان تو این سالهای اخیر نتونسته نظر کسی مثل من رو که فقط پاپ گوش میدادم رو به موسیقی جدی جلب کنه
تبریک به همه هنر دوستان بخاطر بودن کسی مثل آقای علیزاده
تبریک برای آلبوم حریق خزان ایشون . صحبتهای جالبی بود و کم و بیش قابل بحث ولی صحبت من در مورد رزومه کاری ایشون و که در صفحه موزیک ما نوشته شده هست :
ایشون به غیر از تحصیلاتشون در ارمنستان ( که تا چه مقطعی تحصیلاتشون رو تموم کردن نمیدونم ) و در اینجا باید بگم ایشون در حال حاضر داشنجوی موزیکولوژی در وین هستند نه آهنگسازی ! هیچ تحصیلی هم در رشته آهنگساری در مقطع کارشناسی ارشد از وین ندارند !!! خواهش میکنم اطلاعات غلط در سایت منتشر نکنید !
من خودم دانشجو هستم در وین و میدونم که ایشون اینجا دانشجو آهنگساری نبوده اند و مدرک ارشد از اینجا ندارند ! بلکه دانشجوی موزیکولوژی هستند ! در مورد ارمنستان هم از خودشون سوال بکنید !
حریق خزان که فوق العاده بود و به حق بهترین آلبوم سال 91 شد
بی صبرانه درانتظار کار بعدی هستیم آقای علیزاده
در ایران، همیشه هر نوآوری با مشکلات بسیاری روبرو بوده، به خصوص در هنر و منحصرا موسیقی! همواره عده ای خود را صاحب موسیقی ایران می دانند و به دیگرانی که وارد این عرصه می شوند اجازه ی قدم برادشتن به خواست و سلیقه ی خود نمی دهند، کلا هنر سنتی همیشه با این مشکل روبرو بوده، کسی مثل مهیار علیزاده در مقابل همه ی این خودخواهی ها برخاسته و به گفته ی خودش آنچه که دوست میداشته در کنار آموخته هایش - که به حق، از نتیجه ی کارش چنین بر میآید که درست آموخته است - ارائه داده است، حریق خزان، بی هیج تعصب و غرضی، یک کار ماندگار در موسیقی ایران است، و میدانیم چنین کارهایی به ندرت در این فضا ایجاد می شوند، حتی دیگرانی که مدعی تمام و کمال موسیقی اصیل ایرانی هستند، سال هاست کار درخوری آنچنان که شایسته ی این موسیقی ست انجام نداده اند!!
حریق خزان با نگاه ویژه و البته اصیل مهیار علیزاده، و با صدای ناب و زیبای علیرضا قربانی، پاسخی شایسته و البته احترام آمیز به تمام کسانی ست که موسیقی ایرانی را در محدوده ای مختصر گنجانده و سعی در حفظ بخش "سنتی" آن دارند، غافل از آنکه حبس موسیقی در یک فضای محدود، نتیجه ای جز مرگ آن را در پیس نخواهد داشت؛ شایسته ترین اقدام، همان است که علیزاده انجام داده، بی توجهی به خودخواهی ها و سنتی گرایی ها، آنچه می خواهد و آنچه از نیاز روزگار و جامعه ی خود می داند، خلق می کند؛ امیدواریم که در این مسیر، گرفتار تکرار بی محتوای خود نشود.
هميشه صحبت راجع به بزرگان(!!!) يا بهتر بگم افراد خيلي مشهور كه گاهن نيز شهرتشان بي دليل است و صرف اينكه سن وسالي دارند، جرأت مي خواهد. همگان مي بايست هر آنچه آنان گفتند و نواختند و ساختند، صحه گزارند و به به و چه چه راه بياندازند كه مبادا به كسي بر بخورد. تا اين داستان ادامه دارد، موسيقي ما همين است كه هست، محدود به چند نام! موسيقي ما به افرادي تازه نفس و جسور امثال آقايان عليزاده و قمصري و پور ناظري ها و ديگر جوانان كه در كنار تسلط بر موسيقي اصيل به موسيقي كلاسيك اشراف دارند، به شدت نيازمند است. اينان با آثار خود ثابت كرده اند كه دغدغه ي موسيقيايي و هنري دارند و نگاهشان بازار و نام نيست. براي همه ي اين دوستان آرزوي موفقيت روز افزون دارم و ايمان دارم كه موسيقي بي جان ايران با وجود اين افراد جان تازه اي گرفته و به راه خود ادامه خواهد داد.
ممنون.حرفهای تازه ای زده بودند...
با تشکر از سایت موسیقی ما و همینطور مهیار علیزاده بابت صحبت های خوبش . کلا نمیشه گفت یک نفر تمامی حرفاش 100% درسته . باید تمام حرفا رو شنید و موسیقی رو به سمت پیشرفت هدایت کرد
بازم حرفای تکراری! و خبری از اساتید واقعی موسیقی ایران مثل ایرج و گلپا نیست!!
گویی شاخ و شانه کشیدن ما ایرانی ها قسمتی از فرهنگمان شده و کم کم باید به آن ببالیم! مهیار علیزاده یک مصاحبه انجام داده و بعنوان یک آهنگساز جوان و موفق که با حریق خزان خودش را نشان داده نظراتش را گفته حالا منظورش در فلان پاراگراف کدام استاد بوده آیا اهمیتی دارد؟ خیلی از اهالی موسیقی با مهیار موافقند دوران جمود و تعصب و در خودماندگی گذشته ردیف یک دایره المعارف ارزشمند است و سرشار از الگوهای متنوع که امثال مشکاتیان بر اساس همان گوشه ها قطعات نویی را آهنگسازی کرده اند . بهترین مجری ردیف درحال حاضر انواع نرم افزارهای پخش موسیقی است که ردیف هر استادی را با بهترین کیفیت پخش می کند!! نیازی نیست من و تو حافظ ردیف باشیم سالهای سال است ردیف ثبت و ضبط شده، مگر لغت نامه دهخدا را کسی حفظ می کند؟
افزودن یک دیدگاه جدید