برنامه یاد بعضی نفرات
 
chopin
همزمان با دویستمین سالروز تولد شوپن؛
جایزه شوپن به نوازندهٔ روس رسید

موسیقی ما - یولیانا آودیوا از روسیه برنده شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی پیانو شوپن شد. این دور از مسابقات همزمان با دویستمین سالروز تولد شوپن در ورشو برگزار شد.

آودیوا 25 ساله روز چهارشنبه به عنوان ششمین نوازنده اهل روسیه برنده این جایزه شد که هر پنج سال برگزار می‌شود. این مسابقه به یاد شوپن، آهنگساز و نوازنده فرانسوی-لهستانی قرن نوزدهم برگزار می‌شود. شوپن متولد زلازوا، در نزدیکی پایتخت لهستان بود.

آودیوا دقایقی پس از پیروزی در این مسابقات در سالن فلارمونیک ملی لهستان گفت: «خیلی شگفت‌زده‌ام. اما شگفتی شیرینی است. می‌خواهم از تمامی شنوندگان و مخاطبان ورشو تشکر کنم، عالی بودند.»

این نوازنده جوان با یک مدال طلا و چکی به مبلغ 42 هزار دلار به خانه می‌رود و البته به عنوان نوازنده افتخار این را دارد که در ارکستر فلارمونیک نیویورک و ارکستر سمفونی NHK توکیو به فعالیت بپردازد.

او متولد 3 ژوئیه 1985 در مسکو است و مدارج موسیقی را در زوریخ و ایتالیا سپری کرده است. او در مسابقه بین‌المللی موسیقی ژنو در سال 2006 به مقام دوم دست یافت.

مقام دوم مسابقه شوپن بطور مشترک به لوکاس جنوسس 20 ساله به نمایندگی از روسیه و لیتوانی و اینگولف ووندر 25 ساله از اتریش رسید. دانیل تیرفونوو از روسیه هم سوم شد.

پروفسور آندری یانسینسکی، رئیس هیئت داوران گفت: «مسابقه بسیار جالبی بود. شاهد سبک‌های مختلف نوازندگی بودیم و برخی از شرکت‌کنندگان شوپن را به شکلی غنایی و اندوهناک می‌نواختند.»

در مجموع 81 نوازنده از 23 کشور در این مسابقات که 30 سپتامبر آغاز شد شرکت کردند.

مسابقه شوپن به دلیل دشواری شهرت دارد. نوازنده باید در نواختن تمامی قطعات موسیقی شوپن از نغمه‌های شبانه و مازورکا گرفته تا سونات‌ها و دو کنسرتو او مهارت کامل داشته باشد.

امسال به شرکت‌کنندگان بیش از پیش سخت گرفته شد، چون مسابقه همزمان با سالروز دویستمین تولد شوپن بود.

برعکس سال‌های پیش که تاکید بر روح آکادمیک در اجرا بود، بیشتر احساس، شور و شخصی بودن اجرا مدنظر بود.

در میان برندگان سال‌های گذشته نام نوازندگان مطرح پیانو چون بلا داویدوویچ و هالینا ژرنی-استفانسکا در سال 1950، مائوریتزو پولینی در سال 1960، مارتا آرگریش در سال 1965، گریک اولسن در سال 1970، کریستینا زیمرمان در سال 1975، دانگ تای سان در سال 1980، استانیسلاو بونین در سال 1985، الکسی سلطانف و فیلیپه جوسیانو در سال 1995، یوندی لی در سال 2000 و رافال بلاچاژ در سال 2005 به چشم می‌خورد.

شوپن پس از 20 سال زندگی در لهستان در نوامبر سال 1830، درست پیش از قیام لهستان علیه حکومت تزار روسیه کشورش را ترک کرد.

او ابتدا در وین و سپس در پاریس زندگی کرد. او در 17 اکتبر سال 1849 در پاریس در سن 39 سالگی درگذشت. علت مرگ او را سل می‌دانند.

منبع: خبر آنلاین

تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جایزه شوپن به نوازندهٔ روس رسید | موسیقی ما