نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
گفتگوی «موسیقی ما» با حمید متبسم و وحید تاج در حاشیه تمرین پروژه «تار و پود»
حمید متبسم: این موسیقی، نوعی مبارزهطلبی برای آهنگساز و مخاطب است
موسیقی ما - سما بابایی: «خسرو و شیرین» ماجرای عشق و دلدادگی و ماجراهای دو شاهزادهی کهن است؛ عشقی بیپایان. «حمید متبسم» آهنگساز و نوازنده برجستهی تار و سهتار، این روزها در ایران است و مشغول تمرین برای روی صحنهبردنِ این عاشقانهی زیبا در قالب کنسرتی با عنوان «تار و پود». او موسیقی این اثر را برای 70 دقیقهی منسجم نوشته و قرار است آن را با همراهی وحید تاج (خواننده)، سمیرا گلباز (سه تار)، بهار مدیری (قیچک آلتو)، ارسلان علیزاده (بربت) و بهنام معصومی (سازهای کوبهای) ششم مردادماه در حیاط کاخ نیاوران روی صحنه ببرد. به قول فرشاد توکلی: «آغاز و پایان تاروپود، ستایش عشق است بهعنوان کانون و اساس هستی؛ گوهری که به گفتهی نظامی تنها با اندیشهی عمیق میتوان به اهمیتش پی بُرد.»
به بهانه این کنسرت، یک روز سر تمرین گروه حاضر شدیم و با حمید متبسم و وحید تاج درباره این پروژه همکلام شدیم.
تاج: این اثر در عین حال که در کمال زیبایی و منطق است، کار نویی است. اساس کار موسیقی و هنر این است که مخاطب فکر کند و این کار به بهترین شکل این مجال را به مخاطب میدهد.
به بهانه این کنسرت، یک روز سر تمرین گروه حاضر شدیم و با حمید متبسم و وحید تاج درباره این پروژه همکلام شدیم.
- شما بار دیگر در تجربه آهنگسازی خود از شعری بهره بردهاید که نوعی روایت داستانی را بیان میکند. آهنگسازی روی چنین اشعاری برای آهنگساز و خواننده یک چالش جدی به حساب میآید؛ با این اوصاف اصرار شما به این کار چیست؟ چه ترتیبی اتخاذ کردهاید که در 70 دقیقه زمان اجرا، احساس مخاطب با شما همراه بماند؟
- «تار و پود» چند درصد از منظومهی خسرو و شیرین را در برگرفته است؟
- با این وجود انتخاب آن برای انجام یک پروژهی موسیقایی عجیب نیست؟
- چرا «نظامی» در موسیقی ایران تا این اندازه غریب است و اینقدر تجربههای کمی در حوزهی آهنگسازی روی آثار او صورت گرفته است؟
- پیش از «سیمرغ» هم آثاری بر اساس شاهنامه ساخته شده بود؛ مثل «رستم و سهراب» لوریس چکناواریان یا اثر استاد حسین دهلوی؛ اما کمتر به شعر پرداخته شده بود.
- آقای تاج خواندن این روایت داستانی برای شما چطور بود؟
- به نظر میرسد که آقای متبسم، همواره ارزشی برابر با موسیقی برای ادبیات قائل است و برای همین سراغ متونی چون شاهنامه یا آثار نظامی گنجوی میرود؛ به نظر شما ضرورت این کار چیست؟ اصلاً موسیقی ما پذیرای این اشعار هست؟
- این فراز و فرود کلام، همه از قبل نوشته شده یا شما به عنوان خواننده دخالتی در آن داشتهاید؟
- اصولاً نه به عنوان خوانندهی اثر که به عنوان یک مخاطب نظرتان دربارهی این منظومه چیست؟
- چقدر زمان صرف آهنگسازی این اثر شده است؟
- فرهاد در این اثر حضور ندارد؟
- به نظر میرسد که شما در سازبندی به نوعی خلوت رسیدهاید. آنسامبل بسیار جمعوجور است.
- دو سهتار، قیچک آلتو، بربط و سازهای کوبهای به چه علت بوده است؟
- فردوسی در شاهنامه اشارات مختلفی به سازهای گوناگون کرده است. این اشارات در اثر نظامی هم هست؟ منظورم این است که شما که به صدای آن دوران اشاره میکنید، این امکان وجود نداشت که از سازهای کهن بهره بگیرید؟
- اما استفاده از این سازبندی برای اجرای اثری با این وسعت هم کمی عجیب است.
- اجرای این اثر در فضای کنونی موسیقی ایران، خلاف آب شنا کردن نیست؟
تاج: این اثر در عین حال که در کمال زیبایی و منطق است، کار نویی است. اساس کار موسیقی و هنر این است که مخاطب فکر کند و این کار به بهترین شکل این مجال را به مخاطب میدهد.
- آقای تاج چطور شد که به این گروه پیوستید؟
- چند ماه روی کار تمرین کردید؟
- این اولین تجربهی همکاری شما و آقای متبسم است.
- آلبوم چه تفاوتی با کنسرت دارد؟
- در شهرستانها هم اجرا خواهید داشت؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1396 - 15:04
دیدگاهها
حمید متبسم یکی از بهترین رهبر ارکسترا و اهنگسازای ایران هست که یک البومم با همایون شجریان کار کردن که جزو بهترین البوم های همایون شجریان هننوز هم هست
واقعا این پروژه یکی از بهترین ها دوباره خواهد شد
افزودن یک دیدگاه جدید