برنامه یاد بعضی نفرات
 
اهالی موسیقی به استاد «ابراهیم قنبری‌مهر» نامه‌ی سرگشاده نوشتند
شکایت شما تیشه به ریشه‌ی موسیقی است
موسیقی ما - گروهی از سنتورنوازان، اهالی موسیقی و سازندگان ساز و اساید دانشگاه در نامه‌‌ای سرگشاده به استاد «ابراهیم قنبری‌مهر» خواستار پس گرفتنِ شکایت‌ این هنرمند برجسته از «داود غلامی شیرازی» شده‌اند.

در این نامه که به امضای کسانی چون میلاد کیایی، پشنگ کامکار، اردوان کامکار، آرش فرهنگ‌فر، کارن کیهانی،  پدرام درخشانی، بابک ربوخه، پویا سرایی، سیاوش کامکار، علی زند وکیلی، محمدرضا ایلدر ژاله، مسعود شناسا، مهیار طریحی و بسیاری دیگر از هنرمندان رسیده آمده است:

«ابتدا از خدمات ارزنده و ارزشمند شما به هنر ایران زمین کمال تشکر و قدردانی را داریم. باخبر شدیم که شما شکایتی را تقدیم قوه قضاییه فرموده‌اید و خواستار ابطال سند ثبت اختراعی که با عنوان روان‌کوک سنتور شناخته می‌شود و متعلق به «داوود غلامی شیرازی» است کردده‌اید؛ لذا به اطلاع شریف شما می‌رسانیم که پس از سالیان متمادی تحمل رنج و دشواری‌های کوک کردن سنتور در حدود ۱۳ سال پیش، هنرمند نام‌برده توانست مشکل کوکِ سنتور را به حداقل برساند.
 
همان‌طور که ما خود را موظف می‌دانیم از زحمات و خدمات حضرت‌عالی تشکر و قدردانی کنیم، به عنوان بخشی از جامعه‌ی هنری می‌بایست از هر قدمِ مثبتی که اشخاص بااستعداد و مبتکر در زمینه‌ی سازسازی برمی‌دارند، حمایت کنیم؛ زیرا آگاهیم که ابطال این زحمات نتیجه‌ی مطلوبی در رشد و پیشرفت این صنعت که همواره مورد بی مهری قرار گرفته نخواهد داشت.
 
در روزگاری که ما حمایت‌گری جز خودمان نداریم، این‌گونه اقدامات می‌تواند تیشه‌ای باشد به ریشه‌ی درختی که خودِ شما سال‌ها در جهت پرورش آن کوشش کرده‌اید. علاوه بر این که دیدن و شنیدنِ فایل‌های صوتی و تصویری جلسات شما استاد گرامی و آقای غلامی شیرازی هیچ شک و شبهه‌ای در روشن شدنِ حقیقت باقی نمی‌گذارد و با توجه به این‌که هر کدام از ما از دور یا نزدیک شاهد رشد و نمو تدریجی روان‌کوک و ایجاد این تغییر اساسی در ساختار سنتور توسط داوود غلامی شیرازی بوده‌ایم، معتقدیم این یک کار مقطعی و ناگهانی نبوده که بتوان گفت که از کسی سرقت و به جامعه‌ی هنری عرضه شده باشد. از آن گذشته ایشان کار را به صورت کاملاً علنی انجام داده‌اند و ما شاهد زحمات ایشان بوده‌ایم.
 
حال پس از گذشت بیش از یک دهه و سربلند [بیرون] آمدن آن طرح از بوته‌ی آزمایش و اثبات آن در گذر زمان، اکنون که ایشان مرکزی تأسیس کرده‌اند به نام پژوهشکده سنتور که در آن به صورت تخصصی به رفع عیوب سنتور پرداخته می‌شود و این اختراع به عنوان یک خدمت به همه‌ی سنتورسازانی که خواستار بهره‌مند شدن از آن می‌باشند اراده می‌گردد، نمی‌توانیم شاهد ابطال آن زحمات و توقف روند این پیشرفت‌ها باشیم و اطمینان داریم که خود شما استاد بزرگوار نیز قلباً راضی به این اتفاق نیستید.
 
ما بر این باوریم که اگر آقای داوود غلامی شیرازی که اکنون به عنوان یک پژوهشگر و مبتکر با سابقه‌ی درخشان در این زمینه شناخته می‌شوند، این پدیده را تمام و کمال به انجام نمی‌رسانیدند، اکنون نیز جایگزینی برای گوشی‌های معمولی سنتور وجود نداشت؛ چرا که هنوز هم تا زمان حاضر، طرحی کاراتر و ساده‌تر از روان‌کوک تولید نشده است.
 
همواره جامعه سنتورنوازان از سازسازان حل مشکلات این ساز پرمشقت را مطالبه نموده‌اند و اگر شما استاد محترم از پنجاه سال پیش تاکنون راه‌حل عملی و بی‌عیب و نقصی در دست داشتید، ای کاش همان نیم‌قرن پیش ارائه می‌فرمودید تا مشکلات کوک سنتور رفع شود و ما را نیز از آن بهره‌مند می فرمودید.
بنابراین نباید سد راه جوانان مبتکر شویم و بهتر است به آنان میدان دهیم تا روح تازه‌تری در کارهای هنری بدمند و راه پیشرفت بیش‌تری باز شود.
 
بدین‌وسیله از شما استاد بزرگوار تقاضا داریم در تصمیم خود تجدید نظر فرموده و از شکایت خود صرف‌نظر فرمایید؛ چون حتی اگر در این راه موفق هم بشوید، این کار برگ روشنی در کارنامه‌ی شما نخواهد بود.
در پایان، خدمت شریف شما عرض می‌نماییم که مهم‌ترین هدف این نامه، حمایت از ادامه‌ی تلاش‌ها در جهت نوآوری و رفع عیوب سازهاست؛ چیزی که موسیقی ما بسیار به آن احتیاج دارد؛ زیرا اگر در این رابطه منفعل عمل نماییم، ممکن است دیگر چندان شوقی برای افراد بااستعداد و مبتکر دیگری که در این راه تلاش می‌کنند، باقی نماند.
 
از شما بزرگوار چیزی جز بزرگی انتظار نمی‌رود.»
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 - 15:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شکایت شما تیشه به ریشه‌ی موسیقی است | موسیقی ما