برنامه یاد بعضی نفرات
 
نخستین «جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» برگزیدگان خود را شناخت
«مجید اخشابی» برگزیده‌ی جشنواره‌ی آثار موسیقایی درباره‌ی پیامبر شد
موسیقی ما- نخستین «جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» برگزیدگان خود را در دو بخش تجلیل از برترین آثار موسیقایی در مورد پیامبر اکرم (ص) و حمایت از ۱۰ هنرمند یا گروه هنری برتر برای تولید ۱۰ اثر شاخص موسیقایی پیرامون پیامبر خاتم شناخت.

«میلاد عرفان‌پور» (مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری) در این مراسم با اجرای سعید بیابانکی، گفت: «این جشنواره در دو بخش تجلیل از «برترین آثار موسیقایی پیرامون وجود مبارک حضرت رسول اکرم (ص)» و «حمایت از ۱۰ هنرمند یا گروه هنری برتر برای تولید ۱۰ اثر شاخص موسیقایی پیرامون حضرت رسول اکرم (ص)» برگزار شده که در بخش حمایت از آثار هنرمندان یا گروه‌های هنری، علاقه‌مندان می‌توانستند در گونه‌های متنوع حوزه موسیقی و سرود، طرح و ایده تولیدی خود را در موضوع جشنواره همراه سوابق و نمونه آثار خود ارسال ‌کنند. شورای علمی جشنواره پس از ارزیابی، از ۱۰ هنرمند یا گروه هنری برتر را طی فرایندی تخصصی (از ایده تا تولید) برای تولید اثر شاخص، حمایت می‌کرد.»‌
 
عرفان‌پور افزود: «به این ترتیب هنرمندان و گروه‌های موسیقی در بخش دوم این جشنواره طبق فراخوان منتشر شده، نمونه آثار خود را ارسال کردند و پس از بررسی‌های کارشناسان ما، ۱۰ گروه برای تولید اثر دعوت شدند. گروه‌های مدعو طی ۳ هفته ۱۰ اثر را تولید کردند. این آثار که از هنرمندان و گروه‌های شهرستانی هم در آن حضور دارند از گونه‌های پاپ، نواحی، سنتی و همخوانی‌ها بهره می‌برد. از میان ۱۰ اثر تولیدی ذکر شده یک اثر به انتخاب مردم و یک اثر به انتخاب کارشناسان هیئت داوران ما انتخاب شدند که هر کدام جایزه ویژه‌ این بخش را علاوه بر امکان تولید اثر دریافت می‌کنند. همچنین یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره تجلیل از هنرمندان شاخص در حوزه تولید آثار موسیقی نبوی است که در این مراسم در توان و وسع خود از آنها تجلیل خواهد شد.»‌

در ادامه این مراسم نوید نوروزی از هنرمندان موسیقی قطعه‌ «پیامبر رحمت» را اجرا کرد.

مجید اخشابی از هنرمندان موسیقی پاپ نیز در این مراسم گفت: «جای خالی‌ این جشنواره به شدت حس می‌شد و ضرورت برگزاری آن وجود داشت. برپایی این جشنواره به آینده هنرمندان جوان موسیقی کشور امیدوارم کرد؛ زیرا نشان داد نهادهای اجرایی و فرهنگی بر کارهای ارزشی دقت متمرکز دارند تا جوانان را به سوی تولید آثار متفکرانه با رهیافت‌های آیینی هدایت کنند.»

اخشابی در مورد اثر خود در این جشنواره با عنوان «حضرت باران» گفت: «این قطعه همزمان با سالی که مقام معظم رهبری سال را به نام «پیامبر اعظم» نام‌گذاری کرده بود ساخته شد. هنگام ساخت این اثر تصمیم گرفتم تا حتما منطبق بر موسیقی ایرانی باشد به همین دلیل از گام همایون با استفاده از نغمات چکاوک و شوشتری قسمت اول را ساختم. معمولا در این آثار برای اوج مایه را به سوی عشاق می‌برند اما تصمیم گرفتم تا اوج را به سوی نوا ببرم.»
 
اخشابی در پایان گفت: «بیش از ۱۵ بار این اثر را بازنویسی کردم و بارها مورد تغییر قرار دادم تا به این اثر نهایی تبدیل شد. چرا که آثار آیینی با دیگر آثار متفاوت است و ساخت آن دشوارتر است، به همین منظور باید چنین جشنواره‌هایی با جدیت به کار خود ادامه دهد تا ارزش و اهمیت این آثار برای جوانان علاقه‌مند و تولید کننده موسیقی مشخص و به درستی در این راه هدایت شوند.»
 
در ادامه این مراسم و پیش از اعلام اسامی برگزیدگان و تقدیر از آنها «بهرام پاییز» از هنرمندان موسیقی قطعه «عشق آمد» با موضوع پیامبر اکرم(ص) را اجرا کرد.
 
برگزیدگان نخستین جشنواره «موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» به شرح زیر است:
 
افراد برگزیده بخش اول
 
لوح افتخار و جایزه نقدی به مبلغ صد میلیون ریال اهداء می شود به ۳ اثر شاخص تولیدی دهه گذشته:
 
مجید اخشابی از تهران برای قطعه حضرات باران
 
نوید نوروزی از تهران برای قطعه پیامبر رحمت
 
مهدی یغمایی از تهران برای قطعه والا محمد
 
لوح افتخار و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال اهداء می شود به ۴ اثر انتخابی از آثار ارسالی به جشنواره:
 
بهرام پاییز از تهران برای قطعه وحدت
 
سید عباد محمدی از مازندران برای قطعه عاشق زارم
 
شاهرخ پناهی فرد از تبریز برای قطعه صاحب قرآن
 
مصطفی اطاعتی از تبریز در بخش موسیقی نواحی
 
افراد برگزیده بخش دوم
 
علاوه بر حمایت تولیدی و ترویجی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ صد و پنجاه میلیون ریال اهداء می‌شود:
 
از نگاه مردم به مجید نصری
 
از نگاه کارشناسان به بهرام پاییز از  تهران
 
رونمایی از آلبوم آثار تولیدی نخستین «جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی (ص)» نیز در این مراسم رونمایی شد.
 نخستین «جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی (ص)» به همت مرکز موسیقی حوزه هنری با همکاری دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 خرداد 1400 - 17:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «مجید اخشابی» برگزیده‌ی جشنواره‌ی آثار موسیقایی درباره‌ی پیامبر شد | موسیقی ما