برنامه یاد بعضی نفرات
 
روز پایانی جشنواره با داوری رافائل میناسکانیان، لیلا رمضان و رافائل میناسکانیان برگزار شد
فریماه قوام صدری: اینجا هیچ‌کس بازنده نیست
موسیقی ما - روز بیست و پنجم و پایانی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به اجرای نوازندگان پیانو، ویولنسل و کنترباس در بخش موسیقی کلاسیک اختصاص داشت  و  نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی بخش پیانو مقابل هیئت داوران متشکل از ربکا آشوقیان، لیلا رمضان، فریماه قوام‌صدری و رافائل میناسکانیان قطعات خود را اجرا کردند.
 
اجراها با هنرنمایی نوازندگان پیانو در رده‌های سنی الف و ب آغاز شد. بخش دوم روز پایانی جشنواره، به نوازندگان پیانو رده سنی ج اختصاص داشت و در ابتدا ارشیا قربانی از این رده سنی به روی حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، پوریا رمضانیان، افشین نصرتی و حسین خزلی به‌نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
 
در ادامه نظر داوران را درباره اجراهای پیانیست‌های جوان و نوجوان می‌خوانید:
 
اجرای نوازندگان با وجود فرصت کم قابل قبول بود

 
لیلا رمضان نوازنده پیانو و عضو هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز پیانو در مورد اجراها گفت: «کیفیت اجراها بسیار خوب و قابل قبول بود و من از اجراها بسیار راضی هستم. بچه‌ها با وجود فرصت کمی که برای تمرین داشتند، به‌خوبی قطعات را آماده کرده بودند. به نظر من نوازندگان رده‌های سنی الف و ب نسبت به رده سنی ج آمادگی بیشتری برای اجرا داشتند.»
 
وی در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: «نوازندگان رده‌های سنی الف و ب در هنگام نواختن یکی از قطعات مشکل سبک‌شناسی داشتند و نیاز است بیشتر تمرین داشته باشند. همچنین به دلیل این که زمان کافی برای تمرین قطعات نداشتند، قضاوت در مورد کار آن‌ها سخت است.»
 
رمضان در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «جشنواره موسیقی جوان اتفاقی بسیار مهم و مثبت است و بنده بسیار خوشحالم و افتخار می‌کنم عضوی از هیئت داوران جشنواره بودم. امیدوارم این جشنواره تداوم داشته باشد، به دلیل این که برگزاری این جشنواره باعث می‌شود نوازندگان جوان خودشان را محک بزنند و برای آن‌ها انگیزه ایجاد می‌کند که اجرای صحنه‌ای داشته باشند.»
 
جشنواره موسیقی جوان جایگاه خاص خود را دارد
 

ربکا آشوقیان نوازنده پیانو، عضو هیئت علمی و استاد دپارتمان پیانو دانشکده‌ موسیقی و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز پیانو در مورد اجراهای روز پایانی جشنواره گفت: «سطح اجراها را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم. فکر می‌کنم آمادگی هنرجوها و شرکت‌کنندگان به درجات بالایی رسیده است و آن‌ها بسیار متعهدانه و هنرمندانه کار خود را انجام می‌دهند. بنده سال‌های گذشته به‌عنوان داور در جشنواره حضور نداشتم، اما به‌عنوان شنونده و معلم تعدادی از نوازندگان در جریان مستقیم جشنواره قرار داشتم. در تمام دوره‌هایی که جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شده است، نوازندگانی بودند که از لحاظ غریزی شایستگی‌هایی از خودشان نشان دادند و آموزش بسیار خوبی هم دیدند. آن‌ها متعهد و هدفمند در این جشنواره شرکت می‌کنند و خیلی خوشحال می‌شویم که هر سال تعداد این افراد بیشتر شود. هر سه رده سنی بسیار خوب ساز نواختند، اما به نسبت افراد شرکت‌کننده، نوازندگان رده سنی ب حالت فعال‌تری نسبت به بقیه رده‌های سنی داشتند. گروه سنی ج نیز با این که نوازندگان کمتری به مرحله نهایی راه پیدا کرده بودند، اما به همان نسبت آمادگی نزدیک به هم داشتند. گروه الف نیز شاید در بدو ورود به دنیای حرفه‌ای موسیقی هستند، اما فکر می‌کنم آن‌ها نیز اجراهای رضایت بخشی داشتند.»
 
این نوازنده همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان بیان کرد: «از نقاط ضعف نوازندگان می‌توانم به نداشتن تجربه اجرا اشاره کنم. شاید داشتن هدف‌های والاتر در زمینه‌های هنری آن‌ها را دعوت کند به‌صورت غریزی مهر بیشتری نسبت به صوت داشته باشند. آن‌ها باید در آموزش بسیار زیاد پیگیر باشند تا آن صوت برایشان دست‌یافتنی‌تر باشد. به هر حال اگر دنبال هدف‌های بالاتر و رسیدن به شخصیت نوازندگی هستند باید هر روز بیشتر روی شنیدار خودشان کار کنند.»
 
آشوقیان در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «بنده همیشه جریان موسیقی ملی دولتی را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کنم. جشنواره‌های مختلفی حتی در بخش‌های خصوصی هستند که خیلی تخصصی و در سطح بالا برگزار می‌شوند. با این وجود جشنواره ملی موسیقی جوان جایگاه خاص خود را دارد. خوشحالم هنوز گرایش نوازندگان خصوصاً نوازندگان بخش دانشگاهی به این جشنواره است. از سیاست‌گذاران و مسئولان برگزاری این جشنواره و در رأس آن دکتر هومان اسعدی دبیر جشنواره تشکر می‌کنم که با دقت نظر و حساسیت بسیار زیاد نسبت به مسائل عمل می‌کنند که امروز نتیجه و بازتاب مثبت آن را شاهد هستیم.»
 
زمان و تجربه‌اندوزی در زمان عامل بسیار مهمی است
 
فریماه قوام صدری مدرس، نوازنده پیانو و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز پیانو در مورد اجراهای گفت: «در ابتدا به تمام مسئولین و برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان و همچنین مدیریت محترم انجمن موسیقی ایران خسته نباشید می‌گویم. من و دیگر اعضای هیئت داوران از اجراهای نوازندگان راضی بودیم. آن‌ها تلاش و کوشش بسیاری داشتند و از این موضوع خوشحال هستیم. به نظر ما آن‌ها روی صحنه به‌خوبی از خود دفاع کردند و این موضوع بسیار قابل تحسین است. باید اذعان کرد که با این سن روی صحنه رفتن، کار آسانی نیست، اما بخش عمده‌ای از آموزش موسیقی، اجرا روی صحنه است. به اساتید و معلمان این نوازندگان بابت آموزش و تربیت چنین نوازندگانی تبریک می‌گویم. ضمن این که بنده از تمامی رده‌های سنی رضایت کامل داشتم و نمی‌توانم بگویم کدام رده سنی اجراهای بهتری داشت. با این حال زمان و تجربه‌اندوزی در زمان عامل بسیار مهمی است. به نظر من نکته مهمی که جوانان نوازنده باید به آن فکر کنند این است که وقتی چنین جشنواره‌های رقابتی برگزار می‌شود، همه افراد تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا در به مقام دست یابند. این درست که درنهایت چنین رویدادهایی منتخبانی خواهد داشت، اما نه به این معنی که اگر در جشنواره رتبه‌ای به دست نیاوردند، به این دلیل بوده که داوران از آن‌ها رضایت نداشتند بلکه در آن گروه نوازندگانی مقداری از آن‌ها جلوتر و بهتر بودند. بنابراین هیچ‌وقت باخت وجود ندارد. شما یا منتخب می‌شوید یا آموزش می‌بینید برای اینکه منتخب شوید.»
 
 قوام صدری در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «برگزاری جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق بسیار بزرگ است. این جشنواره برگزار می‌شود تا ما بتوانیم در مراتب بالاتری سطح نوازندگان را مورد سنجش و ارتقا قرار دهیم.»
 
سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور 776 نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک از پنجم مرداد تا چهارم شهریور در تالار رودکی برگزار شد. هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار شد.
 
مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 شهریور 1398 - 13:17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فریماه قوام صدری: اینجا هیچ‌کس بازنده نیست | موسیقی ما