برنامه یاد بعضی نفرات
 
داور موسیقی نواحی کردستان در جشنواره جوان از تاثیر این رویداد می‌گوید
ناصح بهرام بیگی: استفاده جوانان از «نرم‌نای»، «دوزله» و سازهای بومی بیش‌تر شده است
موسیقی ما- «ناصح بهرام‌بیگی» (استاد موسیقی و داور جشنواره موسیقی جوان) معتقد است؛ بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان شور و هیجانی در منطقه کردنشین ایجاد کرده و باعث ایجاد گفتمان شده است.
 
بهرام‌بیگی ضمن اشاره به این نکته که همراه با اساتیدی چون بهمن حاج‌امینی و مهدی احمدی داوری موسیقی کردستان را برعهده داشته، تشریح کرد: «چند سالی است که برخی سازهای موسیقی بومی از جمله نرم‌نای، دوزله، شمشال و ضرب و تنبک کردی به جشنواره اضافه شده و با استقبال گروه‌های سنی نوجوان و جوان روبرو شده است.»
 
این داور بخش نواحی از کم شدن استقبال گروه سنی ج در جشنواره خبر داد و افزود: «البته این دوره جشنواره به صورت مجازی برگزار شده بود و شرکت‌کنندگان باید آثارشان را بارگذاری می‌کردند. مشکلات اینترنت به کم شدن تعداد شرکت‌کنندگان بی‌ارتباط نیست. در این سال‌های اخیر هر بار جنب‌و جوشی در میان جوانان و نوجوانان به راه می‌افتد، تمرین می‌کنند، تعامل می‌کنند، اجراهای تک‌نوازی ضبط می‌کنند و در مجموع حال و هوای خاصی ایجاد می‌شود.»
 
بهرام بیگی یکی دیگر از تاثیرات کرونا بر جشنواره را یک مرحله‌ای شدن جشنواره دانست و توضیح داد: «شرکت‌کنندگان با همان آثاری که به مرحله انتخاب فرستاده‌اند، در مرحله نهایی داوری می‌شوند یعنی فرصت یک اجرای دقیق و حساب‌شده روی صحنه را از دست داده‌اند، در نتیجه ممکن است در مجموع بالاترین کیفیت ممکن یا تمام پتانسیل شرکت‌کنندگان در جشنواره بروز نکرده باشد و در واقعیت سطح کیفی اجرای شرکت‌کنندگان از این بهتر باشد.»‌
 
این استاد موسیقی امیدوار است با رفع این محدودیت‌ها، جشنواره بهتر و پربارتر از همیشه ادامه پیدا کند چرا که به اعتقاد بهرام‌بیگی جشنواره موسیقی جوان مقدمه‌ای برای حضور جوانان و نوجوانان در سایر جشنواره‌هاست.
 
این استاد موسیقی افزود: «چند سالی است که شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان گروه‌هایی تشکیل می‌دهند یا با هنرمندان باسابقه همراه می‌شوند و در جشنواره موسیقی فجر هم شرکت می‌کنند. گاهی برخی از آن‌ها را به جشنواره‌های دیگر مناطق مانند کرمان یا جشنواره‌های خارج از کشور مثل ترکیه و عراق و آذربایجان هم می‌فرستیم.»
 
به اعتقاد بهرام‌بیگی، شرکت در جشنواره‌های متعدد هم آرشیو ذهنی جوانان را تقویت می‌کند، هم پشتوانه هنری و حرفه‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود و هم با نوازندگی تکنیکی و دقیق آشنا می‌شوند.
 
داور بخش نواحی جشنواره، تاثیر جشنواره ملی موسیقی جوان را قابل اعتنا برشمرد و گفت: «حضور در جشنواره به‌خصوص در سال‌های قبل از کرونا برای شرکت‌کنندگان تجربه خیلی خوبی است چون می‌توانند با هنرمندان دیگر تعامل کنند، اساتید را ببینند و از راهنمایی آن‌ها بهره ببرند، روی صحنه بروند و اجرای حرفه‌ای را تجربه کنند و حتی خاطرات خوبی از جشنواره برایشان به یادگار بماند.»
 
بهرام‌بیگی تاکید کرد که همیشه حامی و پشتیبان جشنواره بوده‌ام و جوانان را به شرکت در آن تشویق کرده‌ام چرا که تجارب زیادی برای آن‌ها یه ارمغان می‌آورد.جشنواره ملی موسیقی جوان کارناوال نیست، کاملا جدی و تخصصی برگزار می‌شود و اساتید به شرکت‌کنندگان سخت می‌گیرند. جشنواره کاملا علمی است و شرکت‌کنندگان باید روایت‌های اصیل و درست از موسیقی فکلور ارائه کنند.
 
این داور در پایان گفت شاید جشنواره نواقصی داشته باشد، اما بهتر است نیمه پر لیوان را ببنیم و تلاش کنیم روز به روز بهتر شود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 16:44

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ناصح بهرام بیگی: استفاده جوانان از «نرم‌نای»، «دوزله» و سازهای بومی بیش‌تر شده است | موسیقی ما