برنامه یاد بعضی نفرات
 
سیامک جهانگیری و سعید نایب‌محمدی از جشنواره‌ی جوان می‌گویند
فضایی برای داد و ستد فرهنگی
موسیقی ما- «سیامک جهانگیری» ( نوازنده نی و مدرس موسیقی) معتقد است که جشنواره موسیقی جوان میدان مسابقه نیست بلکه فضایی برای تعامل و داد و ستد فرهنگی است و جوانان مجال می‌یابند تا درفضایی حرفه‌ای به رقابت موسیقایی با یکدیگر بپردازند و سعید نایب محمدی نوازنده و پژوهشگر و از هیات داوران پانزدهمین جشنواره جوان نیز جشنواره را فرصتی برای نسل نوظهور موسیقی می‌داند.
 
سیامک جهانگیری (نوازنده نی و داور بخش آفرینش در تک نوازی) با اشاره به دستاوردهای جشنواره موسیقی جوان طی سال‌ها برگزاری گفت: «جشنواره ملی موسیقی جوان هم مانند دیگر جشنواره‌های موسیقی تا امروز، راه دور و درازی را طی کرده است. اما درچندین سال اخیر، به دلایل متعدد توانسته به ثبات و جریانی رو به رشد برسد. به‌ خصوص اینکه، جشنواره موسیقی جوان از معدود جشنواره‌هایی است در دوران برگزاری، شاخصه‌های فنی و تخصصی را حفظ کرده و با نظر به این شاخصه‌ها توانسته درحال‌حاضر به جایگاه خوبی دست یابد.»
 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: «دبیر جشنواره موسیقی جوان سال‌هاست که یک شخص ثابت است. همین مسأله باعث شده تا رویکرد جشنواره به لحاظ مدیریت و برنامه‌ریزی علمی، از استحکام خوبی برخوردار شود. از این‌ها گذشته، تعامل دبیر جشنواره با داوران یکی دیگر از نکات مهم جشنواره موسیقی جوان به شمار می‌رود. در این سالها، هومان اسعدی در جایگاه دبیر جشنواره جلسات خوبی با داوران هردوره داشته است که پرداختن به موضوعات فنی، تغییر رپرتوار درهر دوره و به‌طور کلی قدم‌برداشتن به سمت بهتر شدن جشنواره بعضی از محورهای این نشست‌ها بوده است.»
 
جهانگیری در بخش‌هایی از صحبت‌های خود یادآور شد: «جوانانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که جشنواره به‌هیچ عنوان، میدان مسابقه نیست. بلکه گردهمایی جوانان دراین رویداد می‌تواند به رفاقت میان آن‌ها و تعامل و داد وستد فرهنگی خوب منجر شود. یکی از محاسن حضور جوانان دراین جشنواره این است که آن‌ها صرف‌نظرازاین‌که مجال می‌یابند تا درفضایی حرفه‌ای به رقابت موسیقایی با یکدیگر بپردازند.»
 
داور بخش نی و آفرینش در تکنوازی جشنواره موسیقی جوان اضافه کرد: «درست است که جشنواره‌ها همواره عرصه‌هایی برای استعدادیابی هستند، اما همیشه باید این نکته را درنظرگرفت که نسبت به آینده برگزیدگان هر دوره از جشنواره هم تمهیداتی صورت بگیرد تا جوانانی که دراین جشنواره شرکت می‌کنند انگیزه بیشتری برای ادامه راه داشته باشند. هرچند، دراین مسیر، نهادهای مرتبط هم می‌توانند در همیاری جشنواره‌ها دراین زمینه نقش داشته باشند.»
 
سعید نایب محمدی (نوازنده عود و آهنگساز) هم که چندین دوره تجربه داوری بخش عود نوازی این جشنواره را برعهده دارد، درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درجامعه بیان داشت: «بی‌تردید برنامه‌ها یا جشنواره‌هایی از این دست در حمایت از تحرک و پویایی بدنه جوان موسیقی کشورمان که فرصت حضور درعرصه جدی‌تر موسیقی را نداشته‌اند بسیار تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند انگیزه خوبی در بهره بردن ازاین فرصت‌ها باشد تا این نسل نوظهور موسیقی بتوانند توانایی‌های خود را به منصه ظهور بگذارند و بطور یقین این امر در بالابردن استعداد و سطح توانایی آن‌ها اثر گذار خواهد بود و این اشتیاق و علاقمندی در بهبود روند کار آن‌ها بسیار کمک خواهد کرد. به طور یقین ارزش و جایگاه جشنواره ملی موسیقی جوان متفاوت با دیگر جشنواره‌هایی است که طی سال برگزار می‌شود و به شخصه ارزش آن برای من بیش ازجشنواره‌های دیگر است چرا که توجهش به رده‌های سنی پایین‌تر هم هست بویژه آنکه به گروه سنی الف و ب توجه بسیاری شده و در این رده سنی شاهد حضور استعدادهای درخشانی هستیم که می‌توانند ظرفیت‌های هنری خود را بروز بدهند و این انگیزه شاید روزنه‌ای باشد تا مسیر خود را بدرستی انتخاب کرده و قدم بردارند.»
 
سعید نایب محمدی که چندین دوره داوری جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته با اشاره به حضور حداکثری هنرمندان در قالب هیات داوران بیان داشت: «من براین نظرم اعتبار هرنهاد و یا جشنواره‌ای بواسطه برگزار کنندگانش است و اعتبار این جشنواره هم به حضور آقای هومان اسعدی دبیر آن است که دراین چند دوره دبیری این جشنواره، بسیار موفق عمل کرده اند. آقای اسعدی از اساتید برجسته حوزه‌ی نظری موسیقی ایرانی هستند و در زمینه موسیقی ایرانی بسیار فعالیت کرده و مقاله نوشته‌اند و شناخته شده هستند و نگاهشان به موسیقی بسیار موشکافانه و دقیق است و این دقت نظر موجب شده در انتخاب اساتیدی که با عنوان داور به این جشنواره دعوت می‌شوند، حساسیت خاصی داشته باشند و قطعاً بسیار مهم است.»
 
پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1400 - 16:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فضایی برای داد و ستد فرهنگی | موسیقی ما