نغمههای جاودان فجر - 2
فریدون آسرایی: «بهمن خونین جاویدان» را مردم ماندگار کردند
موسیقی ما - شاید یک ویدئوی قوی و شاید هم تاثیرگزاری فراوان سرود «بهمن خونین جاویدان» باعث ماندگای این سرود انقلابی در همه این سالها شده است.
به گزارش «موسیقی ما»، «بهمن خونین جاویدان» سرود ماندگاری است که در دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز صدا و سینمای استان فارس تولید شد. همافر، شاعر و حمید بهبود، آهنگساز این اثر ماندگار هستند.
سعید ذاکر حسین درباره مراحل تولید این سرود میگوید: آهنگ «بهمن خونین جاویدان» را یکی از همکاران ما مرحوم حمید بهبود که از بچههای سپاه بود و بعدها درس خواند و پزشک شد و چند سال قبل فوت کرد، ساخت. شاعر آن هم یکی از دوستان به نام آقای همافر بود که چند سال بعد رئیس اداره ارشاد اسلامی شیراز شد. آهنگ و شعر سرود مثل شرایط آن روز گروهی و هیئتی ساخته شد؛ یعنی مثلا آقای همافر یک مصراع را می سرود و در ادامه آن میماند؛ سپس ما کمکش میکردیم تا شعر کامل شود. در نهایت با وسایل بسیار حداقلی در صدا و سیمای شیراز سرود را ضبط کردیم. حدود ده، پانزده نفر در گروه سرود بودند که سه چهار نفر آنان شهید شدند و بقیه هم متفرق شدند. این سرود در یک شرایط خیلی ابتدایی، هیأتی و با عشق ساخته شد.»
گروه کُر ای که این سرود را خوانده هم ظاهرا از بین جوانان علاقمند به خوانندگی انتخاب شدهاند و هر کدام روایتهای خاص خود را در این باره دارند. نقطه نظرات هنرمندان و خوانندههای این دوره درباره آن آثار قطعا میتواند حاوی نکات جالبی باشد.
فریدون آسرایی درباره «بهمن خونین جاویدان» معتقد است: «این سرود را مردم ماندگارش کردند. سرودی که حتی وقتی در خارج از کشور هم آنرا میشنویم، به خوبی اتفاقات و حوادث آن دوران تاریخی به ذهن هر شنونده ای میآورد.»
آسرایی که پیش از این سابقه خواندن قطعاتی چون «دسته گلای بیزبون» را در گرامیداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس را در کارنامهاش دارد، میگوید: «همیشه آثاری که در قامت اتفاقات مهم تاریخی و مذهبی و اجتماعی خوانده میشوند قابلیتهای زیادی را برای ماندگاری دارند. سرودهای انقلابی به دلیل آن دوره خاص توانستند خیلی زود خودشان را نشان دهند و نسل جدید هم حتی با شنیدن آنها فکر و ذکرشان درگیر اتفاقات آن سالها میشود.»
به گزارش «موسیقی ما»، «بهمن خونین جاویدان» سرود ماندگاری است که در دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز صدا و سینمای استان فارس تولید شد. همافر، شاعر و حمید بهبود، آهنگساز این اثر ماندگار هستند.
سعید ذاکر حسین درباره مراحل تولید این سرود میگوید: آهنگ «بهمن خونین جاویدان» را یکی از همکاران ما مرحوم حمید بهبود که از بچههای سپاه بود و بعدها درس خواند و پزشک شد و چند سال قبل فوت کرد، ساخت. شاعر آن هم یکی از دوستان به نام آقای همافر بود که چند سال بعد رئیس اداره ارشاد اسلامی شیراز شد. آهنگ و شعر سرود مثل شرایط آن روز گروهی و هیئتی ساخته شد؛ یعنی مثلا آقای همافر یک مصراع را می سرود و در ادامه آن میماند؛ سپس ما کمکش میکردیم تا شعر کامل شود. در نهایت با وسایل بسیار حداقلی در صدا و سیمای شیراز سرود را ضبط کردیم. حدود ده، پانزده نفر در گروه سرود بودند که سه چهار نفر آنان شهید شدند و بقیه هم متفرق شدند. این سرود در یک شرایط خیلی ابتدایی، هیأتی و با عشق ساخته شد.»
گروه کُر ای که این سرود را خوانده هم ظاهرا از بین جوانان علاقمند به خوانندگی انتخاب شدهاند و هر کدام روایتهای خاص خود را در این باره دارند. نقطه نظرات هنرمندان و خوانندههای این دوره درباره آن آثار قطعا میتواند حاوی نکات جالبی باشد.
فریدون آسرایی درباره «بهمن خونین جاویدان» معتقد است: «این سرود را مردم ماندگارش کردند. سرودی که حتی وقتی در خارج از کشور هم آنرا میشنویم، به خوبی اتفاقات و حوادث آن دوران تاریخی به ذهن هر شنونده ای میآورد.»
آسرایی که پیش از این سابقه خواندن قطعاتی چون «دسته گلای بیزبون» را در گرامیداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس را در کارنامهاش دارد، میگوید: «همیشه آثاری که در قامت اتفاقات مهم تاریخی و مذهبی و اجتماعی خوانده میشوند قابلیتهای زیادی را برای ماندگاری دارند. سرودهای انقلابی به دلیل آن دوره خاص توانستند خیلی زود خودشان را نشان دهند و نسل جدید هم حتی با شنیدن آنها فکر و ذکرشان درگیر اتفاقات آن سالها میشود.»
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1396 - 00:24
افزودن یک دیدگاه جدید