برنامه یاد بعضی نفرات
 
یک سال پس از «کرونا» با خواننده‌ «آهای خوشگل عاشق» که تلویزیون و دنیای آنلاین گلایه دارد
فریدون آسرایی: حاضرم بی‌پولی بکشم ولی کنسرت آنلاین برگزار نکنم
موسیقی ما در این یک سالی که از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد فعالیت هنرمندان موسیقی نسبت به گذشته کمتر شده است. این کاهش فعالیت در بخش موسیقی پاپ که طبیعتاً طرفداران بیشتری دارد هم جلوه بیشتری داشته است. یکی از خوانندگانی که یک سال بی سر و صدا را پشت سر گذاشته «فریدون آسرایی» است. خواننده باسابقه‌ای که در این مدت کنسرت در جزیره کیش یا اجرای آنلاین نداشته است و فقط چندی پیش آهنگی به نام «حسرت» را منتشر کرد. در روزهای کم خبر این خواننده سراغ او رفتیم و دقایقی را درباره فعالیت‌های این روزهایش گپ زدیم که در ادامه می‌خوانید.
  • *«فریدون آسرایی» دوران کرونا را چگونه می‌گذراند؟

از شهریور سال گذشته کار خاصی انجام ندادم و منتظر بودیم آذرماه سال گذشته آلبوم ما منتشر شود که پروژه آن به اتمام نرسید. آقای «بهروز صفاریان» امور تولید آلبوم جدید من را مدیریت می‌کنند و پس از آذرماه هم بحران شیوع ویروس کرونا پیش آمد و از آن زمان تا امروز فعالیت زیادی نداشتیم. اما در این مدت بیش از هر زمان دیگری تولید داشتم و چند آهنگ با همکاری دوستان مختلف تولید کردیم. از میان این‌ها آهنگ حسرت چند روز قبل منتشر شد. آقای «مهدی عابدینی» ترانه این اثر را سروده‌اند و از دوستان نزدیک من هستند و اگر اشتباه نکنم تمامی غزل‌های یکی از آلبوم‌های آقای «علیرضا افتخاری» را سروده بودند. ترانه حسرت براساس قصه واقعی است چون  آقای عابدینی پسرشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و این ترانه را نوشتند. به دنبال تولید موزیک‌ویدیو این آهنگ هم هستیم. در آهنگ دیگری هم با آقای «مهران خالصی» همکاری داشتم و قصد دارم تا برای آن اثر هم ویدیو بسازم.
 
  • *فاصله بین آلبوم قبلی شما تا امروز خیلی زیاد شد و فکر نمی‌کنید این زمان زیاد، تأثیر منفی برایتان داشته باشد؟

بین آلبوم‌های من همیشه فاصله‌های زیاد سه چهار ساله وجود داشته اما این بار زمان غیبت ما طولانی شده است که دلیل آن اتفاقات دیگری بود که رخ داد. آلبوم من شامل هشت آهنگ است و معمولاً هم آقای صفاریان در تولید آلبوم‌ها وسواس و دقت نظر زیادی به خرج می‌دهند. به همین دلیل در همکاری‌هایی که با آقای صفاریان داریم زمان دقیقی را برای اتمام پروژه در نظر بگیریم. یکی دیگر از دوستانی که در این آلبوم حضور دارند هم آقای «مجتبی مصری» هستند و نیمی از آهنگ‌ها ساخته ایشان است که یک آهنگساز جدید و بسیار با استعداد هستند. البته بسیار خوب شد که آلبوم ما پیش از کرونا پخش نشد چرا که مدت‌ها است که آلبوم‌ها فروش زیادی در بازار ندارد و کسی منتشر نمی‌کند. به همین دلیل خواننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها برنامه ریزی می‌کنند تا پس از انتشار آلبوم، بتوانند کنسرت برگزار کنند. این آلبوم تقریباً آماده است و هر زمان که فرصت مناسبی باشد می‌توانیم پخش کنیم.
 
  • *از زمان شیوع کرونا خواننده‌های زیادی نسبت به برگزاری کنسرت آنلاین اقدام کرده‌اند ولی شما فعالیتی در این زمینه نداشتید. دلیلش چیست؟

کنسرت آنلاین را دوست ندارم چون فقط جنبه مالی دارد. من یک خواننده هستم و سالن خالی آن حسی که می‌خواهم را به من نمی‌دهد. من خواننده هستم و در کنار جنبه مالی، حس و انرژی که از مردم می‌گیرم برایم اهمیت دارد. اگر بخواهم کنسرت آنلاین برگزار کنم می‌توانم مانند اجراهای تلویزیون فقط پلی‌بک کنم. حضور تماشاگر انرژی دیگری به خواننده می‌دهد. در ماه‌های اخیر چند پیشنهاد برای برگزاری کنسرت آنلاین داشتم ولی دوست ندارم و انجام نمی‌دهم.
 
  • *کلاً با دنیای آنلاین مخالف هستید؟
 الان همه چیز آنلاین شده است و نمی‌دانم چند سال دیگر چه اتفاقی رخ خواهد داد. این روزها خرید غذا، خرید از سوپرمارکت و لباس و وسایل خانه و... آنلاین خریداری می‌شود. کرونا این خوبی را داشت که تجارت‌های آنلاین رونق گرفت ولی تکلیف مغازه‌دارها و مراکز خرید چیست؟ آیا قدم زدن در یک مرکز خرید و انتخاب لباس و خریدن آن همان حس خرید آنلاین را دارد؟ در هر صورت من همین الان می‌توانم به صورت آنلاین یا تلفنی از سوپرمارکت خرید کنم ولی همیشه برای خرید، قدم می‌زنم. درست است که این روزها مجبور هستیم ولی نباید همیشه این روند را داشته باشیم. درباره بحث کنسرت آنلاین هم می‌توانید ویدیو منتشر کنید. اما آیا می‌توان در کنسرت آنلاین با خواننده ارتباط داشت؟ می‌توان چیزی گفت و جوابی از خواننده دریافت کرد؟ برخی از روی علاقه دوست دارند این کار را انجام دهند ولی این اتفاق فقط برای من جنبه مالی دارد و حاضر هستم بی‌پولی بکشم ولی کنسرت آنلاین برگزار نکنم.
 
  • *یکی دیگر از نکات درباره شما این است که در مقطعی حضور پررنگی در برنامه‌های تلویزیونی و تیتراژها داشتید اما اکنون مدت‌ها است که در هیچ برنامه‌ تلویزیونی حتی به عنوان مهمان حضور نداشتید. چه اتفاقی رخ داده است؟
 
غیبت من در تلویزیون به خاطر اتفاقاتی است که در این رسانه طی سال‌های اخیر رخ داده است. اتفاقاتی رخ داده است که نه تنها من بلکه خیلی‌ها از تلویزیون، آزرده خاطر هستند. به عنوان مثال مردم از پخش برنامه «نود» لذت می‌بردند ولی چرا به خاطر یک اختلاف باید برنامه «عادل فردوسی‌پور» حذف شود؟ مسائل مشابه دیگری هم وجود دارد و به دلیل تصمیم‌گیری‌های غلط، خیلی‌ها از تلویزیون آزرده خاطر هستند. این اختلافات و تصمیم‌گیری‌ها ربطی به تصمیم‌های کلی تلویزیون ندارد ولی در مواردی باید ابتدا مردم را در نظر گرفت. بهترین برنامه تلویزیون همین نود بود که از مردم گرفته شد و حذف برنامه عادل فردوسی‌پور مردم را در بلاتکلیفی گذاشت. برنامه آقای فردوسی‌پور یک دلیل است و عدم حضور من در تلویزیون دلایل دیگری هم دارد که بهتر است درباره آنها صحبت نکنیم. من دوستانی در شبکه‌های مختلف تلویزیون دارم ولی مثلاً برای همین برنامه شب یلدا از چند شبکه دعوت شدم اما نپذیرفتم.
 
  • *طی حدود یک سال اخیر که از شیوع کرونا می‌گذرد مدیران وزارت ارشاد اعلام کردند که از هنرمندان موسیقی که در این مدت متضرر و بیکار شده‌اند حمایت می‌کنند. این حمایت‌ها از شما هم صورت گرفت؟
 
مگر تا کنون وزارت ارشاد از موسیقی حمایت کرده است؟ حتی در جشنواره‌های هنری هم بخش موسیقی پاپ داریم؟ موسیقی سنتی و نواحی داریم ولی اهمیتی به موسیقی پاپ داده نمی‌شود. موسیقی بیست سال در ایران ممنوع بود و پس از آن هم که فعالیت آن دوباره شروع شد، هر اتفاقی در موسیقی پاپ رخ داد از جانب خود خواننده‌ها بوده است. صدا و سیما کدام آهنگی را تولید کرده است که بتوانیم از آن یاد کنیم؟ به یکی از مدیران ارشاد گفتم که من نسبت به شما نقد دارم. تولیدات وزارت ارشاد در بخش موسیقی پاپ چند کار بوده است که بتوانیم به آنها افتخار کنیم؟ هنرمندان موسیقی، بیمه درمانی نیستند و شما از حمایت می‌گویید؟ درباره بیمه یا موارد دیگر حتی یک سوال هم از ما نمی‌پرسند که چه وضعیتی دارید. شاید الان که موسیقی فعالیت کمتری دارد، خیلی هم راضی هستند!
 
  • *و برای دوران پساکرونا چه آرزویی دارید؟
 
اول از همه آرزو می‌کنم که هرچه زودتر از این مرحله و شرایط بگذریم و برای تمامی هموطنان عزیزم آرزوی سلامتی دارم. فکر می‌کنم عبور از کرونا سه سال طول می‌کشد و امیدوارم که زودتر به دورانی برگردیم که حداقل می‌توانستیم همدیگر را در آغوش بگیریم. امیدوارم زودتر به دورانی برگردیم که به زندگی عادی خودمان برگردیم و بتوانیم آزادانه کنسرت برگزار کنیم و به سینما برویم و تفریح داشته باشیم. آرزو می‌کنم که روزهای سخت بگذرد و همه ما با امید زندگی می‌کنیم. امیدوارم بتوانیم جلساتی با آقای «الله‌یاری» داشته باشیم تا بتوانیم تولیدات خوبی برای موسیقی کشور انجام بدهیم. امیدوارم موسیقی با کمک هنرمندان و شما و همه دوستان پیشرفت کند و به جایگاه واقعی خودش برسد و بتوانیم به فضای جدی‌تر موسیقی برگردیم.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399 - 14:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فریدون آسرایی: حاضرم بی‌پولی بکشم ولی کنسرت آنلاین برگزار نکنم | موسیقی ما