برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه گردهمایی بزرگ نوازندگان سازهای زهی در برج آزادی تهران و در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد
میثم مروستی: جشن ویولن می‌تواند باعث نزدیکی بیشتر نوازندگان سازهای زهی باشد
موسیقی ما اولین جشن ویولن ایران اول دی‌ماه به میزبانی برج آزادی تهران برگزار می‌شود. این کنسرت – همایش در حالی با همت شرکت‌های «آهنگ پارسیان» و «آوای هنر» به مرحله اجرایی رسیده که ایده‌پردازی آن از سوی «میثم مروستی» بوده است. این موزیسین سال گذشته با همکاری آکادمی «نَم» کمپین من یک ویولونیست هستم را به راه انداخت و امسال برای اولین‌بار جشن ویولن ایران را به مرحله اجرا رسانده است. جشنی که تمام عواید حاصل از فروش بلیت و پخش زنده آن به زلزله‌زدگان کرمانشاه اختصاص می‌یابد و در آن جمعی از اساتید و هنرمندان مطرح موسیقی کشور حضور دارند. اجرای این برنامه هم بر عهده «اشکان خطیبی» است. برای اطلاع از جزئیات این برنامه گفتگویی با میثم مروستی تدارک دیدیم که در ادامه می‌خوانید:
 
میثم مروستی ابتدا درباره جزئیات این برنامه گفت:«در سال ٩٥ با همكارى آكادمى موسيقى نَم فراخوانی تحت عنوان  من یک نوازنده ويولن هستم  منتشر کردم و سعی کردم این ایده را برای نخستين بار در داخل ایران اجرا کنم. خوشبختانه بسيارى از دوستانم در زمينه نوازندگى سازهای زهی هم با رغبت و صميميت بى‌نظيرى همکاری کردند و در طى آن بيش از  سی هزار نفر از هنرمندان و هنرجويان سازهاى زهىِ هم خانواده ويولن، این اتفاق را با خرسندى دنبال کردند و به اين كمپين پيوستند. در کمپین  من یک ویولنیست هستم  تمامی نوازندگان و همچنين هنرجويان سازهای زهی یک عکس با ساز خود برای ما ارسال کردند كه با الصاق لوگوی کمپین توسط آكادمى نَم در روز جهانی ویولن در فضاى مجازى به طور چشمگيرى منتشر شد. تا پیش از آن تقریباً كمتر کسی مي‌دانست که روز جهانی ویولن وجود دارد.»
 
او در ادامه اعلام کرد:«امسال با توجه به استقبال دوستداران ويولن و همچنين تعداد قابل توجه هنرمندان و هنرجويان در نوازندگى اين ساز، با همراهى و همكارى دو شركت «آهنگ پارسيان» و «آواى هنر» تصمیم گرفتیم تا پويش زيباى سال گذشته را به شکل متفاوتی اجرایی کنیم. برای جمعه اول دى ماه ٩٦ کنسرت – همایشى را تدارک دیده‌ایم که در حقیقت جشن روز ویولن خواهد بود و از تمامی پیشکسوتان، اساتید و نوازندگان حرفه‌‌ای و هنرمندانی که در سراسر کشور حضور دارند دعوت به عمل آورده‌ ایم. بخش محدودى از صندلى‌هاى سالن، بلیت‌ فروشی می‌شود و البته تمام كنسرت به صورت آنلاین پخش خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند به سایت namm.ir مراجعه نمایند و با تهیه یک اشتراک، برنامه را به صورت زنده مشاهده كنند. لازم به ذكر است كه تمامی درآمدهای این جشن از طریق دوست عزيز و هنرمندم، آقای «اشکان خطیبی» که مجری برنامه نيز هستند به کودکان زلزله‌‌زده غرب کشور اختصاص پیدا خواهد کرد. شرکت «آهنگ پارسیان» و «آوای هنر» برگزارکننده این مراسم هستند و هیچ درآمدی از عواید فروش بلیت و پخش آنلاین برنامه به این دو شرکت اختصاص پیدا نمی‌‌کند.»
 
او در ادامه افزود:«بالغ بر ده سولیست و گروه از بهترين نوازندگان سازهاى زهى در ژانرها و سبک‌‌های مختلف به اجراى برنامه خواهند پرداخت. ارکستر فیلارمونیک کردستان نيز در این برنامه با همراهى نوازندگان اركستر ملى و سمفونيك تهران و رهـبرى استاد «فرهاد فخرالدینی» و تكنوازى استاد ارسلان كامكار  اجرا خواهد داشت.»
میثم مروستی سپس به یادواره این جشن هم اشاره داشت:«عنوان نخستين جشن ویولن ايران در اولين سال برگزارى «یادواره استاد ابوالحسن صبا» است. استاد ابوالحسن صبا را به حق مي‌توان پدر ویولن‌نوازی نوين در ایران ناميد و از اين رو اولین دوره این برنامه را با یاد و خاطره اين استاد بزرگ روی صحنه خواهيم برد. همچنین قطعه‌‌ای به یاد استاد صبا اجرا خواهد شد که بنده اجراى سولوی آن را بر عهده خواهم داشت.»
 
مروستی درباره مجموعه نَم هم این توضیحات را عنوان کرد: «مجموعه موسيقى نَم در حقیقت یک آکادمی موسیقی و آموزشى است که هنوز رونمایی نشده و در آينده بسيار نزديك سایت آن به صورت کامل بارگذارى خواهد شد. نَم ( NAMM ) مخفف
National Academy Of Modern Music به معنای آکادمی ملی موسیقی نوین ایران است.»
 
او سپس در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چرا به سراغ برگزاری چنین برنامه‌‌ای رفته گفت:«به نظر من در جامعه موسیقی امروز مى بايست فعاليت‌هاى بسيارى در زمينه ترويج فرهنگِ درست موسيقايى و همچنين ايرانى و بسترسازی مناسب براى ايجاد انگيزه و البته آموزش به شكل صحيح صورت گيرد. هر چند كه امروز توان اجرايى آن به لحاظ عدم استقبال حاميان مالى در برگزارى چنين مناسبت‌هاى تخصصى، براى اهـل فن ضعیف باشد. در اكثر نقاط دنیا هنرمندان حرفه‌ای و متعهد به موسيقى که از جزئیات مسائل تخصصی آگاه هستند، علاوه بر اتفاقات هـنرى روزمره به بسترسازی در جهت پيشرفت و كشف مسيرهاى نو و مؤثر هم مى‌انديشند. بنده به عنوان عضو كوچكى از جامعه ویولن ایران، قوت و كاستى‌ها و مسائل و مباحث مربوط به آن را از قدیم تا امروز به خوبى می‌شناسم و احساس مي‌كنم چنین حرکتی می‌‌تواند انگيزه‌اى نو برای پيشبرد و طرح مسائل منحصر به نوازندگى ويولن و نوازندگان سازهای زهی باشد. دغدغه من همیشه این بوده که به عنوان یک گروه بزرگ موسیقایی بتوانیم هدفى بزرگ، فرهنگى، ملى و البته رو به سامان را دنبال کنیم و جشن ویولن می‌تواند شروع مسیر تازه‌اى برای نيل به اين هدف و نزدیکی بیشتر نوازندگان سازهای زهی باشد. درست است که این حرکت را از سال گذشته بنده آغاز کردم ولی دوستانی هستند که در زمینه امور اجرایی به ما کمک می‌کنند و امیدوارم در سال‌های آینده تعامل نوازندگان سازهای زهی با این برنامه بیشتر باشد. در اين برنامه سعی من بر اين بوده است كه از تمام نوازندگان حرفه‌ ای و مؤثر در امر اجرا، آموزش و... برای اجرا و يا حضور در سالن دعوت به عمل آورم تا بتوانيم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.»
 
این نوازنده ویولن در پایان اعلام کرد:«به این جریان بسیار مثبت خوش‌بین هستم و فکر می‌‌کنم مسیر خودش را در طول زمان پیدا خواهد کرد و اتفاقات خوبی برایش رخ می‌دهد. فکر می‌کنم جشن ویولن می‌تواند فرهنگسازی خوبی را در بخش نوازندگى ويولن به عنوان بخشى مهم از موسيقى كشورمان به وجود آورد. هدف اصلی ما در سال اول برگزارى جشن ويولن، یادواره استاد ابوالحسن صبا است. خدمات ايشان به موسيقى ايران و خصوصأ ويولن ايرانى بر كسى پوشيده نيست و قطعاً مى بايست در اولين دوره اين جشن از زحمات اين استاد فقيد قدردانی كرد.»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1396 - 14:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود میثم مروستی: جشن ویولن می‌تواند باعث نزدیکی بیشتر نوازندگان سازهای زهی باشد | موسیقی ما