برنامه یاد بعضی نفرات
 
دبیر جشنواره موسیقی فجر با حضور در غرفه سایت «موسیقی ما» اعلام کرد
توضیحات حمیدرضا نوربخش درباره جزئیات جشنواره موسیقی فجر و بلیت‌فروشی این جشنواره
موسیقی ما – مدیرعامل خانه موسیقی و دبیر جشنواره موسیقی فجر با حضور در غرفه سایت «موسیقی ما» در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، توضیحاتی را درباره جشن سالانه «موسیقی ما» و جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد.

به گزارش «موسیقی ما»، حمیدرضا نوربخش با اعلام برخی برنامه ریزی ها برای بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر از اعلام جدول نهایی این فستیوال تا اواخر آبان خبر داد و توضیحاتی را نیز درباره سایت بلیت فروشی این جشنواره ادا کرد.

گفتگوی خبرنگار «موسیقی ما» با حمیدرضا نوربخش را در ادامه می‌خوانید:
 
  • * چهارمین جشن «موسیقی ما» 25 آذر ماه قرار است برگزار شود. شما به هر حال از ابتدا تا کنون شاهد و ناظر برگزاری این جشن بودید و می‌خواهم درباره تاثیر این جشن در کلیت موسیقی کشور بگوئید.
به نظرم جشن «موسیقی‌ما» اتفاق خوبی بود و نگاه به بخشی از ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف موسیقی وجود داشت و گزینش از نگاه‌های مختلف در بخش‌های موسیقی و بخش نگاه مردمی و نگاه متخصصین اتفاق خوبی بود و شاید مقداری هم ذهن خیلی از مسئولین را به اینکه جای این مسئله در کشور خالی است، ارجاع داد. اینکه مجموعه‌ای خصوصی آمده و این کار را انجام می‌دهد جالب است و اگر در راستای جدی‌تر شدن نگاه کیفی به مجموعه اتفاقات موسیقی باشد، طبیعتا در آینده اتفاق بهتری هم خواهد شد. در هر صورت به فعالیت‌های موسیقی در بخش‌های مختلف توجه می‌شود و درباره آن صحبت می‌شود. البته نقطه ضعف‌هایی هم بوده است.
 
  • * ممنون می شیم عنوان بفرمایید
شما وقتی کاری را داوری می‌کنید ساز و کار داوری به گونه‌ای است که تعدادی از افراد در این داوری مشارکت می‌کنند و طبیعتا با خودش چالش‌هایی را به همراه دارد. نمی‌دانم به چه ساز و کاری می‌توان فکر کرد ولی به هرصورت از من هم سوال شده و من هم جز داورین بودم. اینکه شما کدام اثر را گوش می‌دهید یا ده اثر را بگذارید در این بخش مقداری تسامح و تساهل وجود داشته است. فکر می‌کنم اینکه مقداری هم نگاه همه آدم‌ها و فعالان راضی باشد در اینجا بوده است. دوست داریم این فعالیت انجام شود و هم پوشانی هم داشته باشد و همه کسانی که در این عرصه فعال هستند هم در اینجا به نوعی دخیل باشند و اسمشان برده شود. اگر که واقعا این کار بخواهد ماندگار شود و رو به صعود پیش برود به نظرم در این بخش‌ها کمی نگاه آسیب شناسانه و جدی انجام شود و جدی‌تر نگاه شود. البته کار سختی هست چون خودم در این عرصه سال‌هاست که تجربه دارم و در برگزاری جشن و جایزه تجربه دارم و می‌دانم کار سختی است. در هر صورت شما در جایی ناگزیر به انتخاب می‌شوید که ممکن است از سوی خیل زیاد مخاطب پسندیده نباشد و به هرحال بخشی از مخاطبین از شما رویگردان خواهند بود و انتقاد خواهند داشت و یک عده راضی و یک عده ناراضی می‌شوند. به همین جهت کار سختی است و اگر واقعا بخواهد ماندگار شود ناگزیر از این رویکرد خواهید بود. مثل موارد مشابه در عرصه بین الملل داریم و موسساتی که اینگونه جشن‌ها و جوایز را برگزار می‌کنند و کم کم هم جا می‌افتد. در این که یک موسسه خصوصی آمده و پیش قدم شده و بابت این کار هزینه می‌کنند من واقعا ممنون هستم.
 
  • * درمورد جشنواره موسیقی فجر صحبت کنیم. بعد از صحبتی که درمورد جشن موسیقی ما کردید در فاصله کمتر از دو ماه به جشنواره هنوز روند اطلاع رسانی جشنواره شروع نشده و علیرغم صحبتی که شما در روز اختتامیه داشتید و گفتید ستاد از فردا شروع به کار می‌کند هنوز جدولی اعلام نشده است. متاسفانه این روند روز و ماه آخر همیشه تنها نقطه ضعف جشنواره بوده و چرا همه اتفاقات و اطلاع رسانی برای ماه آخر گذاشته می شود؟ حواشی مختلفی به وجود آمده و درمورد سایت بلیت فروشی جشنواره. تماس‌هایی با اهالی رسانه گرفته می‌شود که چه اتفاقاتی در این باره افتاده و این عدم خبررسانی موثق باعث به وجود آمدن این حواشی می‌شود. شما بهترین مرجع برای پاسخگویی به این موارد هستید.
خبرهای جشنواره حول یک محور مهم دور می‌زند و آن جدول است. بقیه چیزها به نظر من اهمیتی ندارد. وقتی که شما جدول دارید و این جدول چیده می‌شود طبیعتا بعد آن بلیت فروشی و اطلاع رسانی تابعی از آن است و بعد آن کار تبلیغات شروع می‌شود و به نظر من همه چیز تابعی از جدول است. اینکه دبیرخانه شما دور هم جمع شده و تیم طراحی چه کار می‌کند اهمیتی ندارد. شما نمی‌توانید شش ماه قبل جدول بدهید و چنین چیزی نه درست است و نه مقدور. شما یک پروسه بلیت فروشی دارید و زمانی که شما به جامعه اعلام می‌کنید و مخاطب را آگاه می‌کنید که بیاید. تجربه نشان می دهد که حدود یک ماه تا یک ماه و نیم برای این کار مطلوب و ایده آل است و از شش ماه قبل این کار ایده آل نیست. شما فرض کن جدولت را شش ماه قبل بدهی و بلیت را هم همان موقع بفروشی. بعد از آن همه باید منتظر باشیم تا به موعد اجرا برسیم. بنابراین من فکر می‌کنم امسال به دلیل اینکه کارمان را زود شروع کردیم زودتر از همیشه جدول هم می‌دهیم. در دو سال گذشته که من بودم جدول را در کمتر از یک ماه مانده به جشنواره دادیم ولی الان در فاصله نزدیک به دو ماه جدول را اعلام می‌کنیم و فکر می‌کنم کارمان را بهنگام و حتی زودتر انجام می‌دهیم. به خصوص در بخش بین الملل دعوت هایمان را انجام داده‌ایم که پروسه زمان بری است. در بخش بین الملل ما ناچار بودیم از همان روزهای اول اقدام کردیم که هنرمندان شاخص بین المللی را دعوت کنیم. من در بخش بین الملل می‌توانستم 6 تا 8 ماه پیش به شما بگویم و کار را برای الان نگذاشته‌ایم ولی این پروسه را برای زمانی گذاشته‌ایم که جدول را به صورت یکپارچه بیان کنیم و همزمان بلیت فروشی را شروع می‌کنیم و سایت باز شود که مردم بتوانند بلیت تهیه کنند.
 
  • * قرار است ما امسال چه غافلگیری را در جشنواره داشته باشیم؟
غافلگیری که نمی‌کنیم ولی در عرصه بین الملل آدم‌های شاخص و درجه یک می‌آیند. پارسال هم به همین صورت بود.پارسال هم همه به دنبال همین بودند و رسانه ها خیلی به آن پرداختند. من فکر می کنم اگر امسال این موضوع به تحقق بپیوندد این انتقادها کمتر می شود.
 
  • * کمی درمورد مباحث مدیریتی صحبت کنیم. صحبت‌هایی درمورد آقای مرادخانی و رفتن‌شان از معاونت هنری عنوان شده است. می خواستم نظر شما را بدانم.
آقای مرادخانی دوست 30 ساله ما و همه اهالی موسیقی است و از زمانی که ایشان از سال 1369 مدیریت موسیقی را عهده دار شدند 27 سال می‌گذرد و در آن موقع ایشان با شرایط دهه 60 و 70 چهارده سال در عرصه مدیریت موسیقی ماندند و فکر می‌کنم این کار معجزه بود. اهالی موسیقی ارتباط دیرینه‌ای با ایشان دارند و فی نفسه علاقه عاطفی در این دو دهه ایجاد می‌شود و طبیعی است که این ارتباط وجود دارد. یک سری خصلت‌های شخصی ایشان هم هست که این ارتباط را به وجود می‌آورد. ایشان آدم احساسی و عاطفی و اهل رفاقت است و این خصلت های ذاتی مزید بر علت در بحث مدیریت ایشان است که علاقه و عاطفه متقابلی را بین ایشان و اهالی موسیقی ایجاد کرده است. ایشان در این چهار سال در حوزه موسیقی بودند و قبل از موسیقی در حوزه سینما بودند و من فکر می‌کنم در این دوره با اهالی تجسمی و تئاتر صحبت می‌کنم و می‌بینم که این ارتباط بین آن ها هم ایجاد شده و این از ویژگی‌های شخصیتی آقای مرادخانی است. طبیعی است که این خواست وجود دارد. معمولا در دولت‌ها می گویند مدیران در چهار ساله اول می‌کارند و در چهار ساله دوم درو می کنند. اکنون فصل برداشت است و طبیعی است این نگاه وجود داشته باشد. با مسائل عدیده‌ای که مدیران از دولت‌های نهم و دهم به ارث برده‌اند و میراث بدی که آن‌ها گذاشته‌اند تا صاف کردن چاله‌ها اکنون شرایطی است که مدیران می‌توانند بیایند و در آن عرصه چیزی که کاشته‌اند را برداشت کنند. امیدوارم که آقای وزیر به این مسئله توجه کند.
 
  • * سوال آخرم درمورد حواشی انتخاب سایت بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر است. به عنوان کسی که با اجماع جمعی حرف آخر را می‌زنید در این باره صحبت کنیم. سال گذشته در برخی کنسرت‌ها شاهد بودیم که علیرغم اینکه در بلیت فروشی sold out شده بود بعضی سالن‌ها خالی بودند و این بحران سایت بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر در یکی دو سال گذشته همواره به چشم آمده است. امسال قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه برنامه ریزی دارید؟ آیا مناقصه انجام شده و تصمیم گیری شده است؟ صحبت هایی درمورد 3670 و 84200 بود. لطفا درمورد سایت بلیت فروشی جشنواره صحبت کنید.
با همه سایت های بلیت فروشی رفاقت دارم و حالا با بعضی‌ها کمتر و با بعضی ها بیشتر. بعضا شاهد برخی بی اخلاقی ها از سوی مدیران برخی سایت ها هستم. بعضی‌ها احساس خطر می‌کنند و برای فرافکنی دیگران را به موضعی می‌اندازند که نزدیک به جایی نشود و برخی حرف‌ها را می‌زنند. فکر می‌کنم در این دو سال عملکرد من نشان داده که عهد اخوت با هیچکس نبسته‌ام و منافع جشنواره را بر هر چیزی ترجیح می‌دهم و بابت آن هم پاسخگو هستم. دو سال پیش که جشنواره را گرفتم برای بحث بلیت فروشی به همه سایت ها نامه نوشتیم و درخواست کردیم که بیایند و پیشنهادهایشان را بدهند. سه موضوع مطرح کردند. درصد کارمزدشان، خدماتی که می‌دهند و بحث تضمین فروش. ما این سه موضوع را گفتیم و کسانی که تابع ما بودند و شرایطشان قابل دفاع بود را پسندیدیم. دو سال پیش سه سایت بود که با شرایط ما هماهنگ بود و ما کار را با آن ها انجام دادیم. پارسال هم دو سایت بود. مثلا پارسال با دو سال پیش ما تفاوت داشت و این نشان می دهد که ما تابع منافع جشنواره هستیم و اگر قرار باشد من با کسی باشم می‌رفتم و مونوپل با کسی می‌بستم ولی هرگز این کار را نکردم. امسال هم با همه سایت‌ها مکاتبه کردیم و اعلام کردیم کسانی که با شرایط ما و منافع جشنواره هماهنگ شوند با آن ها کار می کنیم.
 
  • * چه زمانی اعلام می شود؟
همزمان با جدول که امیدواریم تا آخر آبان اتفاق بیفتد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1396 - 12:11

دیدگاه‌ها

شنبه 13 آبان 1396 - 16:35

جشنواره فجر یک زمانی برای خود اعتباری داشت و مایه دلخوشی علاقمندان موسیقی بود خیلی ها دلشان خوش بود که از 355 روز تعطیلی موسیقی 10 روز در سال هم در های رحمت حاکمیت بر روی جامعه موسیقی گشوده می شود. به برکت و میمنت مافیای مادام العمر موسیقی همان هم از جامعه موسیقی گرفته شد و این جشنواره شد برای خواص و خودی ها. بهتر است اسم فجر از روی این نمایش خیمه شب بازی مافیایی سالانه برداشته شود و عنوانی دیگر برای آن برگزیده شود چون واژه فجر معنا و مفهومی دیگر داشت و مردم را به یاد حال و هوای روز هایی دیگر می انداخت. به هر روی این چند شب هم به صورت مافیایی برای چند تن از خواص و نزدیکان مافیای موسیقی مصادره شد به اسم فجر

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود توضیحات حمیدرضا نوربخش درباره جزئیات جشنواره موسیقی فجر و بلیت‌فروشی این جشنواره | موسیقی ما