برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگساز سریال «نفس» در گفتگو با «موسیقی ما» مطرح کرد
فرید سعادتمند: کارگردان این سریال از من توقع موسیقی هالیوودی داشت
موسیقی ما «نفس» عنوان سریالی به کارگردانی «جلیل سامان» بود که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. مجموعه‌ای که داستان آن در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی روایت می‌شد. نفس در حقیقت پایان سه گانه سریال‌های جلیل سامان با موضوع مبارزات انقلاب اسلامی بود و در این سریال هم مانند «ارمغان تاریکی» و «پروانه»، وظیفه ساخت موسیقی سریال بر عهده «فرید سعادتمند» بود. این آهنگساز باسابقه برای سریال نفس قطعات متنوع با ارکستر بزرگ آماده کرده بود که روی هر صحنه با توجه به نوع داستان شنیده می‌شد. در واپسین روزهای پخش این سریال به سراغ فرید سعادتمند رفتیم و دقایقی را با او درباره این تجربه‌اش در عرصه تلویزیون گپ زدیم. او درباره این پروژه که به گفته خودش بسیار پرحجم و سنگین بوده و حضور دکتر محمد اصفهانی در تیتراژ پایانی و همچنین دیدگاه‌اش نسبت به مقوله موسیقی متن توضیحاتی را بیان کرد که می‌توانید در ادامه بخوانید:
 
  • *این برای سومین بار بود که در پروژه‌ای به کارگردانی «جلیل سامان» حضور پیدا می‌کردید و همکاری شما از کجا شکل گرفت؟ و اینکه مثل اغلب آهنگسازان سریال‌های ماه رمضان، در دقیقه نود به این مجموعه ملحق شدید؟
من دقیقه نود به این پروژه ملحق نشدم چون آقای جلیل سامان کارگردان باسوادی است و وسواس خاصی در موسیقی دارد. باید برای ساخت موسیقی متن تحقیق و طراحی می‌کردم. از این رو با خوادن متن اولیه و پیش از شروع فیلمبرداری کارم را شروع کردم. هر وقت اسم موسیقی سریال می‌آید مردم همه چیز را به ترانه پایانی ارجاع می‌دهند در حالی که این بخش هم برای من و هم برای کارگردان اهمیت کمتری داشت. موسیقی متن آنقدر برایم اهمیت دارد که ترانه پایانی سریال در اولویت پایانی قرار می‌گیرد؛ برخلاف برخی پروژه‌ها که صرفاً به فکر تیتراژ پایانی هستند تا فلان خواننده اجرا کند. زمانی که بحث موسیقی می‌شود نظر من یک موسیقی فیلم واقعی و کاملاً جدی است. در سریال‌های ارمغان تاریکی و پروانه هم که با آقای سامان کار کردم همین روند را طی کردیم که نتیجه  آن انتخاب موسیقی متن هر دو سریال به عنوان کاندیدا در جشنواره جام جم بود. ولی موسیقی سریال نفس از آن دو پروژ دیگر بسیار سخت‌تر بود. موسیقی متن در سریال نفس چند کارکرد اساسی داشت. اول اینکه حس و حال بازیگرها و صحنه را تقویت کند. دوم ریتم صحنه‌ها را تندتر یا کندتر کند. سوم به ایجاد حال و هوای خاص سریال و لحن ویژه‌ای که جلیل سامان در تمام کارهایش دارد کمک می‌کرد و موسیقی نقش مهمی در آن دارد. اما در این کار از همان ابتدا، کارگردان توقع دیگری هم داشت و آن اینکه موسیقی به تداعی فضای دهه شصت در کنار طراحی صحنه و لباس کمک کند. ضمن اینکه به روز هم باشیم و این مورد آخر واقعاً کار سختی بود. از طرفی جلیل سامان توقع موسیقی‌هالیوودی را از من داشت و از سوی دیگر حال و هوای موسیقی دهه شصت نظیر کارهای فرهاد و اسفندیار منفردزاده را می‌خواست!   بنابراین در موسیقی سریال نفس سعی کردیم به روزتر کار کنیم اما رنگ و بوی دهه پنجاه را داشته باشد. حتی برای موسیقی این سریال یک سنتور ویژه ساختیم و از آن استفاده کردیم. هارمونی‌ها هم بر مبنای کارهای دهه پنجاه بود و در عین حال خواستیم که شاخصه‌های موسیقی فیلم‌های جهانی را در این کار لحاظ کنیم. برای این مجموعه ارکستر 30 نفره شامل بهترین نوازنده‌های ایران با ما همکاری کردند و حدود یک هفته فقط ضبط کارها طول کشید و بعد وارد پروسه میکس شدیم. موسیقی متن سریال نفس تلفیقی از موسیقی آکوستیک و الکترونیک بود و به همین دلیل در بخش میکس پروسه پیچیده‌ای داشتیم. برای تمام لحظات فیلم روی موسیقی کار کردیم.. فکرکردیم و زمان گذاشتیم و خدارا شکر می‌کنم که  بازخورد مخاطبان  خوب بوده و از من می‌خواهند موسیقی این مجموعه‌ها را منتشر کنم.
 
  • *همکاری شما با این کارگردان در دو سریال «ارمغان تاریکی »و «پروانه» موفقیتآمیز  بود. این نگرانی را نداشتید سومین حضورتان در کنار یکدیگر به تکرار و شکست منجر شود؟
 موسیقی «ارمغان تاریکی» یکی از ماندگارترین آثار من است. نفس برای من آهنگساز هم کامل کردن ایده سه گانه آقای سامان بود و هم اینکه باید با موسیقی نفس وجوه دیگر شخصیت و حال و هوای داستان‌ها را برجسته می‌کردم.
 
  • *چرا با توجه به زمان روایت فیلم از موسیقی و سازبندی ایرانی استفاده نکردید؟
من سعی کردم همه چیز طبق شاخصه‌های موسیقی فیلم باشد و سازبندی هم بر همین مبنا بود. البته خواستیم در عین حفظ رنگ و بوی موسیقی آن دهه، با بهره گیری از تلفیق موسیقی الکترونیک و ارکستراسیون متفاوت یک موسیقی به روز داشته باشیم. برای داشتن حس و حال موسیقی سنتی هم همانطور که گفتم از سنتور ویژه‌ای استفاده کردیم. اما از ابتدا به دنبال یک موسیقی صرفاً سنتی نبودم.
 
  • *از چه سازهای الکترونیکی استفاده کردید؟
از سینتی سایزرهای جدید به عنوان لایه زیرین موسیقی استفاده کردم و در بستر اصلی هم صدای ارکستر نشست. این نکته را هم باید بگویم که سازهای زهی نقش مهمی در موسیقی این سریال داشتند.
 
  • *سنتوری که گفتید برای این فیلم ساختید چه تفاوت‌هایی با سنتورهای معمولی دارد؟
آن سنتور از لحاظ سایز بزرگ‌تر از سنتورهای معمولی است. همچنین از لحاظ سیم و خَرَک گذاری هم به نوعی بود که صدادهی مدنظر ما را داشته باشد. «مسعود آرامش» که نوازنده سنتور این قطعه بود به ما خیلی کمک کرد و نهایتاً به سمت این سونوریته سازی حرکت کردیم.
 
  • *معمولاً آهنگسازان سریال‌ها یک تم واحد را می‌سازند و آن را در طول قسمت‌ها، با سازبندی‌های مختلف تکرار می کنند. چرا شما این کار را نکردید و چندین قطعه مختلف ساختید؟
 تکرار باید اگاهانه باشد.  این سریال به قدری فراز و نشیب داشت که بسیاری از قطعات ساخته شده مناسب صحنه‌هایش نبود. دقیقاً براساس دکوپاژ و میزانسن کارگردان، موسیقی سریال نفس هم ساخته شد به همین دلیل حس و حال قطعات هم با یکدیگر تفاوت دارد .البته اغلب اوقات تکرار تم‌ها مناسب بود و با ارکستراسیون متفاوت این کار را کردیم ولی در بیشتر موارد مجبور بودیم قطعات جدید بنویسیم. به جرأت می‌توانم بگویم 30 قسمت سریال نفس، به اندازه 10 فیلم سینمایی از من انرژی برد. دقت خاصی روی تولید همه بخش‌ها وجود داشت و فضاهای متفاوتی در روایت فیلم داشتیم. به دلیل همین تفاوت‌ها باید موسیقی هم مدام تغییر می‌کرد.
 
  • *حضور دکتر محمد اصفهانی در این پروژه چگونه بود؟
در ابتدا قرار بود این سریال قطعه با کلام نداشته باشد. در ادامه پخش این سریال برای ماه رمضان قطعی شد و تصمیم گرفتیم که کار، موسیقی باکلام هم داشته باشد. البته به نظر من پخش سریال نفس در ماه رمضان اشتباه بود. برای من و کارگردان مهم بود که موسیقی با کلام انتهای سریال را بر اساس تم‌های موسیقی متن بسازیم. بنابراین ساخت موسیقی انتهایی به اواخر موکول شد. از تم‌های موسیقی سریال یک قطعه ساختیم و من آقای اصفهانی را برای این کار مناسب دیدم و البته کارگردان هم صدای ایشان را دوست داشت.
 
  • *فکر می‌کنید این قطعه هم مانند تیتراژ ارمغان تاریکی موفق و هیت شود؟
قیاس تیتراژ این سریال با ارمغان تاریکی درست نیست. آن سریال برای خودش فضا و کاراکتر مجزایی داشت. دکتر محمد اصفهانی هم گفتند که این ترانه در امتداد همین سریال است. به یاد دارم در اولین مرتبه پخش سریال ارمغان تاریکی، تیتراژش به اندازه الان مورد توجه قرار نگرفت. بلکه در نوبت‌های بعدی پخش آهنگ باکلام آن در میان مخاطبان شنیده شد به طوری که امروز شاهد اجراهای متعدد این قطعه توسط هنرمندان ساکن در داخل و خارج هستیم . ترانه پایانی نفس هم  در امتداد موسیقی متن این سریال است. با کاراکتری مجزا که امیدوارم در ذهن‌ها باقی بماند.
 
  • *این میزان توجه شما به موسیقی متن در حالی است که تیتراژ باکلام بیشتر در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند.
منظور من این نیست که تیتراژ اهمیت ندارد ولی آنقدر هم برایم جدی و تأثیرگذار نیست که تمام زمانم را روی آن بخش معطوف کنم. وقتی کارگردان پروژه ای به سراغ آهنگساز می‌آید، هدفش ساخت موسیقی متن است. حساسیت آقای جلیل سامان آنقدر روی صحنه‌ها و سکانس‌ها زیاد بود که به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آمدند. گاهی اوقات کارگردان، موسیقی متن را با موسیقی‌های‌هالیوودی مقایسه می‌کرد. این برای من چالش برانگیز بود چون نوازنده‌هایش و امکانات صوتی و فنی آنجا را نداشتم. من هم سعی خودم را کردم که با داستان جلیل سامان همسو شوم.
 
  • *یکی از نکات جالب این سریال پخش چند قطعه از «فرهاد مهراد» در قسمت‌های مختلف بود که این اتفاق به دفعات تکرار شد. انتخاب این کارها با نظر شما بود؟
استفاده از قطعات فرهاد مهراد در این سریال شامل موسیقی متن نبود و بعداً در صداگذاری‌ها اضافه شد ولی کارگردان برای این بخش با من مشورت‌هایی داشت.
 
  • *و چه آلبوم‌ها یا آثار دیگری در دست تولید دارید؟
در حال تولید یک آلبوم کامل با سالار عقیلی هستم در ژانر ارکسترال ایرانی هستم. همچنین تک آهنگی ویژه محرم هم برای آقای محمد اصفهانی تولید خواهیم کرد که محرم امسال منتشر می‌شود. سه قطعه موسیقی ارکسترال  هم دارم که برای ضبط آن در حال رایزنی با ارکستر پراگ هستم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1396 - 15:16

دیدگاه‌ها

دوشنبه 12 تیر 1396 - 16:36

من خیلی دوسش داشتم

دوشنبه 12 تیر 1396 - 16:36

استاد فرید سعادتمند بی نظیرند❤

دوشنبه 12 تیر 1396 - 16:36

من که یه قسمتش هم نگاه نکردم

دوشنبه 12 تیر 1396 - 16:36

من خیلی خیلی موسیقی متن این سریال رو دوست داشتم.بی نظیر بود

دوشنبه 12 تیر 1396 - 16:36

پاینده باد فرید عزیز

دوشنبه 12 تیر 1396 - 16:36

درود بر استاد فرید سعادتمند

دوشنبه 12 تیر 1396 - 17:19

درود بر همشهری گرامی

دوشنبه 12 تیر 1396 - 17:19

فرید عزیزم مثل همیشه خوش درخشیدی.پیروز باشی.

دوشنبه 12 تیر 1396 - 22:46

خیلی دوست دارم کارهای آقای سعادتمند رو
سه گانه آقای سامان هم عالی بود
ممنون بخاطر این گفتگو

سه شنبه 13 تیر 1396 - 08:53

با سلام و درود فراوان ، بسیار عالی دست مریزاد ، از جمله هنرمندان بی حاشیه‌ای هستند که در مرحله ی اول اخلاق مداری و مردم داری و محبوبیت ایشان در سطح استان یزد و ایران عزیز و حتی در عرصه ی بین المللی ستودنیست و از نظر موسیقایی جناب مهندس فرید سعادتمند همیشه برای خلق یک اثر حساسیت بالایی دارند و اگر بگوییم ایشان از جان خودشون مایه میگذارند اغراق نباشد برای همین است که آثار استاد سعادتمند فوق‌العاده به دل مینشیند ، پدر ایشان هم زنده یاد استاد حسین سعادتمند که خدایش رحمت کند در عرصه ی موسیقی مذهبی ،آثاری منحصربفرد را در کارنامه ی هنری خود به جای گذاشته اند که مشابه آنرا در هیچ کجای ایران نمیتوان دید،، خداوند به استاد #فرید_سعادتمند و تمامی هنرمندان اصیل این مملکت عمر باعزت عنایت بفرماید ...ان شاءالله

سه شنبه 13 تیر 1396 - 08:53

مايه مباهاتيد استاد جان

پنجشنبه 15 تیر 1396 - 00:25

علی رغم خواست و تلاش آهنگساز به نظر تنظیم موسیقی تیراژ به مراتب بهتر از موزیک متن شده ،با تشکر از تنظیم خوب آقای سعادتمند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرید سعادتمند: کارگردان این سریال از من توقع موسیقی هالیوودی داشت | موسیقی ما