گفتوگو با فرزند استاد «بابک بیات» در آستانه سالروز تولد این آهنگساز نامدار موسیقی پاپ
بامداد بیات: از نام پدرم سوءاستفاده کردند
موسیقی ما - «بامداد بیات» دانشآموخته موسیقی و آهنگساز است و از معروفترین ساختههای او میتوان به «آسیمهسر» و «حوالی اتوبان» اشاره کرد. پسر استاد و آهنگساز نامدار موسیقی ایران «بابک بیات» که خیلی زود توانست مسیر و فضای مستقل خود را پیدا کند.
در سن یازدهسالگی وارد هنرستان موسیقی شده و سپس برای ادامه تحصیل به کشور کانادا میرود. او پدرش «بابک بیات» را استاد اصلی خود میداند و اعتقاد دارد انسانها بعد از فوتشان تازه به دنیا میآیند و به همین دلیل، در طول گفتوگو مصّر است تا به جای واژهی مرحوم بابک بیات بگوییم «استاد بابک بیات». میگوید یک بار مرگ را تجربه کردهام. در اثر تصادف تا مرحلهی مرگ پیش رفته و آن را خوب میشناسد. شاید همین باعث شده نگاه و جهانبینیاش نسبت به اتفاقات جهان کمی متفاوت باشد.
در آثار شاخص کارنامهی هنریاش میتوان به آهنگسازی فیلمهایی چون «سام و نرگس»، «خانه دوست کجاست» و «عصیان» اشاره کرد.
بامداد در تلاش است در ماههای آینده کنسرتی تحت عنوان «یادمان استاد بابک بیات» را در تهران روی صحنه ببرد و نزدیک شدن به سالروز تولد این پیشکسوت موسیقی (23 خرداد) بهانهای بود برای یک گفتوگوی صریح با او که درباره اتفاقات این سالها حرف بزند.
در سن یازدهسالگی وارد هنرستان موسیقی شده و سپس برای ادامه تحصیل به کشور کانادا میرود. او پدرش «بابک بیات» را استاد اصلی خود میداند و اعتقاد دارد انسانها بعد از فوتشان تازه به دنیا میآیند و به همین دلیل، در طول گفتوگو مصّر است تا به جای واژهی مرحوم بابک بیات بگوییم «استاد بابک بیات». میگوید یک بار مرگ را تجربه کردهام. در اثر تصادف تا مرحلهی مرگ پیش رفته و آن را خوب میشناسد. شاید همین باعث شده نگاه و جهانبینیاش نسبت به اتفاقات جهان کمی متفاوت باشد.
در آثار شاخص کارنامهی هنریاش میتوان به آهنگسازی فیلمهایی چون «سام و نرگس»، «خانه دوست کجاست» و «عصیان» اشاره کرد.
بامداد در تلاش است در ماههای آینده کنسرتی تحت عنوان «یادمان استاد بابک بیات» را در تهران روی صحنه ببرد و نزدیک شدن به سالروز تولد این پیشکسوت موسیقی (23 خرداد) بهانهای بود برای یک گفتوگوی صریح با او که درباره اتفاقات این سالها حرف بزند.
***
- * این گفتوگو را با یک «فلاشبک» به گذشته شروع کنیم. دورترین تصویری که از موسیقی و پدر در ذهن داری، چیست؟
- * این موضوع آن زمان خیلی خبرساز شد.
- * این رویه همیشه بوده است. در مورد اولین آثار پدر که در ذهن تو مانده صحبت کنیم. کدام آثار از آن مان در ذهن تو مانده است؟
- * در هنرستان طبیعتاً خیلی جلوتر از بقیه بچهها بودی. درست است؟
- * میگویند آقای بیات مقابل خوانندهها گارد محکمی داشته و نگاهشان به صدای خواننده به عنوان ابزاری کنار موسیقی بوده و نه بیش از آن. آیا تو ذهنیتی از این موضوع داری؟
- * در مورد همکاری با خوانندهها، شیوه کار آقای بیات به چه شکل بود؟ بر اساس صدای یک خواننده ملودی را میساختند یا ابتدا ترانه و ملودی ساخته میشد و سپس دنبال خواننده مناسب برای آن میگشتند؟
- * معروف است که بابک بیات صدای بسیار خوبی داشت. هیچوقت به این فکر نکرده بود که خودش بخواهد خواننده شود؟
- * شما و برادرتان هیچوقت تمایلی برای خواننده شدن نداشتید؟ پدر مخالفت میکرد و اجازه نمیداد یا خودتان تمایلی به این موضوع نداشتید؟
- * شما و برادرتان به ندرت در یک قاب با هم دیده شدهاید و گفته میشود رابطه خوبی با هم ندارید. در حالی که به نظر میرسد همکاری دو پسر بابک بیات، اتفاقات بزرگی را میتوانست رقم بزند. این ماجرا تا چه حد صحت دارد؟
- * همکاری او با علی رهبری در ترکیه در راستای پرداختن به موسیقی کلاسیک است؟
- * کمی موشکافانهتر در مورد آهنگسازان نسل جدید موسیقی پاپ صحبت کنیم. به نظرت فضای موسیقی امروز با فضای آن سالها چهقدر تفاوت کرده است؟ موسیقی پاپ در این سالها مدلهایی از فضای آکوستیک، الکترونیک و... را تجربه کرده.
- * فکر نمیکنی این موضوع به مخاطبی برمیگردد که به «حاضریخوری» عادت کرده است؟
- * یکی از مهمترین آثار دوره کاری پدر شما، همکاری با احمد شاملو در مجموعه شعرخوانیهای معروف است. این رابطه از کجا شروع شد و به همکاری رسید؟ آیا هنوز هم این رابطه ادامه دارد؟
- * از چگونگی شروع این رابطه اطلاعی داری؟
- * خودت تا کنون فکر نکردهای که روی شعرهای ایشان کار کنی؟
- * برویم سراغ یک مبحث مهم. شاگردان استاد بیات بعد از درگذشت ایشان هر کدام به عناوین مختلف سعی کردند یاد ایشان را گرامی بدارند. جمع سهتایی که همیشه از شاگردان ایشان مطرح میشود، نیما، مانی و حامی. رابطهات با جمع سهنفره مانی رهنما، حامی و نیما مسیحا چهطور است و بعد از درگذشت پدر، چهقدر با آنها در ارتباط هستی؟
- * این سه نفر از کجا کشف شدند و چه شد که از بین آنهمه شاگرد توانستند صدا و آثارشان را به مخاطب موسیقی برسانند؟
- * شروع این آشنایی از کجا بود؟
- * به هرحال در دوره کنونی آن فضاها کمتر مورد پسند عموم مردم است.
- * زیر چتر نام بزرگی چون بابک بیات بودن، حتماً بار سنگینی را روی شانهات میگذارد و توقعات را از تو بالا میبرد. چهطور با این مسأله کنار آمدهای؟
- * جواب سوالم را ندادی...
- * این حرفها باعث سرخوردگی تو نمیشد؟
- * فکر میکنم در حال حاضر، عمده وقت خود را صرف پروژههای سینمایی و موسیقی فیلم و سریال میکنی. درست است؟
- * تو از یک تصادف سخت هم جان سالم به در بردی. اگر اذیت نمیشوی، کمی درباره آن اتفاق صحبت کن.
- * در مورد اتفاقی که برای خودت افتاد توضیح ندادی.
- * چه برنامهای برای آینده داری؟
- * به جز کنسرت، در فضای موسیقی فیلم و تولید قطعه برنامهای داری؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1396 - 15:10
دیدگاهها
انتخاب تيتر و عنوان ها خيلي زيركانه بود ولي اصل مصاحبه خوب بود
بله جدا گوش ها رو خراب کردن
روح استاد بیات شاد
درود بر بامداد بیات و بابک بیات جاودان❤️ ... ما که خانوادگی آرزو به دل ماندیم در حسرت شاگردی زنده یاد بابک بیات نازنین... امیدواریم مسیری فراهم بشه که بتونیم با بامداد بیات همکاری داشته باشیم
واقعا آهنگ هايى كه ساختن عالى بود مثل ليلاى من كو ❤️❤️
روح استاد بابک بیات شاد
واقعا مانند استاد بيات دگه نمياد خدا حفظ كنه فرزندشون رو ياد ايشون رو زنده ميكنن برامون با آهنگاشون
روحشان شاد
درود بر استاد مسلم بامدا بیات عزیز،روح پدر گرامی و بزرگدارتون شاد و غرق در نور و آرامش
افزودن یک دیدگاه جدید