برنامه یاد بعضی نفرات
 
تنبونوازان واله روی صحنه می‌روند
حیدر کاکی: برای تشکیل این گروه انگیزه مالی نداشتیم
موسیقی ما - گروه «تنبور نوازان واله» ۲۲ اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران در دو بخش به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
 
«حیدر کاکی» در گفت‌وگو با موسیقی ما درباره‌ی این برنامه می‌گوید: «این کنسرت شامل دوبخش است که بخش اول آن به دونوازی تنبور و تمبک اختصاص دارد. در این بخش «همایون کاکی» -فرزندم- من را همراهی می‌کند. در این بخش قطعاتی در مقام شاخوشینی و اشتراکات آن با چهارگاه بر اساس بداهه پردازی در ته رزهای کهن تنبور و با بهره گیری از روند ملودیک وریتمیک این موسیقی اجرا می‌شود، همچنین قطعاتی که دربخش دونوازی اجرا خواهد شد در فضای مقام‌های ساروخانی و خانه‌میری و سحری و با إشاره هایی به قطاراست.»
او با بیان این‌که در بخش دوم این کنسرت گروه تنبورنوازان واله به اجرا می‌پردارد، می‌گوید: «قطعاتی از استاد علی اکبر مرادی با نام (مهجوری - فراق - وداع) و مقام بایه بایه و آهنگ قدیمی باده نوشان با تنظیم حیدر کاکی و مقامهای گل و خاک جلوشاهی سحری و سوار سوار در این بخش اجرا می‌شود.»
 
این نوازنده چیره دست هدف از تشکیل گروهی متشکل از نوازندگان تنبور را معرفی مقام‌ها و موسیقی کهن تنبور می‌داند: «ابعاد ناشناخته زیادی هنوز در ساز تنبور وجود دارد که باید مردم با آن آشنا شوند. به نظر من استقبال جوان‌ها از این موسیقی نسبت به گذشته بیشتر شده است.»
 
سرپرست گروه تنبورنوازان واله درباره‌ی تفاوت‌های این گروه با دیگر گروه‌های موسیقی می‌گوید: «گروه‌های موسیقی سنتی امروزه حرف جدیدی برای گفتن ندارند ولی در این میان می‌بینیم که گروه‌های متعدد نواحی مختلف تشکیل می‌شوند و عموما هم موفق هستند؛ ولی تعدادی از موزیسین‌های جوان برای دیده شدن موسیقی سنتی را با موسیقی پاپ می آمیزند. البته این اتفاق در مورد تنبور نیز در حال رخ دادن است؛ ولی ما سعی خود را در راستای معرفی صحیح  موسیقی اصیل باستانی تنبور میکنیم.»
 
او در پایان در پاسخ به این‌که ‌چشم انداز گروه تنبورنوازان و همین طور ساز تنبور  را چطور ارزیابی می‌کنید، نیز می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم که در ابتدا رسالت خود را به درستی انجام دهیم؛ چون اعتقاد داریم برای حفظ بخشی از موسیقی باستانی ایران به گونه‌ای مبارزه می‌کنیم  چون هیچ سازمان یا ارگانی از ماه حمایت نمی‌کند. در تمام دنیا برای حفظ موسیقی ملی خود سوبسید می‌دهند و به اشکال مختلف حمایت می‌کنند؛ هدف ما صرفا مادی نیست.»‌
 
او درباره‌ی تشکیل این گروه نیز توضیح می‌دهد: «گروه تنبور نوازان در سال ١٣٩٤ توسط حیدرکاکی تشکیل شد. این گروه فعالیت خود را در راستای معرفی صحیح موسیقی باستانی تنبور  و مقام‌های کهن آن شروع کرده  است. امیدواریم که باحمایت دوست‌داران این ساز باستانی وفرهنگ موسیقایی آن بتوانیم رسالت خود را به درستی انجام بدهیم.»
 
اعضای گروه«تنبورنوازان واله» را حیدر کاکى (سرپرست گروه)، مریم شهبازى (همخوان)، کیوان شاه‌طاهرى (دف)، هادى نجفى (تار باس)، همایون کاکى (کمانچه و تنبک)، مریم صمدى، عباس منصورى، على‌اصغر منصورى‌نیا، زهره کرمى، فاطمه کارآمد، صادق میرزایى، پروا کارخانه، هنگامه امامى پرى، فاطمه غلامى (نوازندگان تنبور) تشکیل می‌دهند.
 
تمامی درآمد این کنسرت صرف کمک به ساخت فرهنگسرای تنبور استاد علی اکبر مرادی می‌شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 - 11:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حیدر کاکی: برای تشکیل این گروه انگیزه مالی نداشتیم | موسیقی ما