برنامه یاد بعضی نفرات
 
مراسم رونمایی از آلبوم «عطار» وحید تاج و آرش کامور برگزار شد
عاشق‌پیشگی عطار با موسیقی آذربایجانی
موسیقی ما - مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «عطار» به خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی آرش کامور، در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم، افرادی مانند شهرداد روحانی (رهبر ارکستر سمفونیک تهران)،‌ فریدون شهبازیان (رهبر ارکستر ملی)،‌ علی‌اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)، بهرام جمالی (مدیر انجمن موسیقی ایران)،‌ مجید ملانوروزی (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد) و مسعود فروتن (مجری و بازیگر ) حضور داشتند که درباره این آلبوم سخنان کوتاهی بر زبان آوردند.

علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) در ابتدای این مراسم که با زنگ و ضرب و نقالی اشعار عطار توسط مرشد نقیب‌زاده آغاز شد، گفت: «این روح عطار است که عزیزان علاقه‌مند را به این مراسم می‌کشاند. این آلبوم کار بسیار ارزشمندی است که با فاصله کمی از روز بزرگداشت عطار، مراسم رونمایی از آن برگزار می‌شود. برگزاری این مراسم در تهران، فرصت ذی‌قیمتی است که علاقه‌مندان به این شاعر دور یکدیگر جمع شوند و از سرچشمه جوشان او فیض ببرند.»

صفی‌پور با بیان این‌که ما برای شهر نیشابور در سال ۹۵ سه کار انجام دادیم، توضیح داد: «اولین کار، آماده‌سازی کتاب نوروزنامه بود که منتشر شد. کار بعدی، اثر بهروز غریب‌پور و تولید «اپرای عروسکی خیام» است که روزهای آخر آماده شدن را می‌گذراند. این کار که کار بزرگی است، باید در نیشابور نیز روی صحنه برود. سومین کار نیز همین آلبوم «عطار» است که امروز رونمایی شد. این بنیاد به‌خاطر امکاناتی که دارد، اعلام آمادگی می‌کند که از این‌گونه آثار بیشتر حمایت کند.»

علیرضا بدیع (شاعر) که اجرای این مراسم را برعهده داشت، اعلام کرد پیامی به دستش رسیده و در آن، محمدرضا شفیعی کدکنی به حاضران این مراسم و آرش کامور سلام ویژه رسانده است.

او سپس از وحید تاج، آرش کامور و مرتضی گازرانی (عضو گروه سروشان) دعوت کرد تا برای دادن توضیحاتی درباره این آلبوم روی صحنه بیایند.

آرش کامور (آهنگساز) با بیان این‌که آلبوم «عطار» شامل ۱۱ قطعه است، گفت: «تلاش من برای عزیزانی بوده که علاقه‌مند شعر و موسیقی ایرانی هستند و کودکانی که در آینده، به سن و سال من می‌رسند. حضور نوازندگان آذری‌زبان در این اثر به جد دیده می‌شود و موسیقی آذربایجانی عاشق‌پیشگی را به این آلبوم داده است. من تلاش کردم پیوندی میان موسیقی آذری و ایرانی به‌وجود آورم. من باز هم درگیر عطار خواهم بود، زیرا برای عطار، یک سال کم است.»

وحید تاج هم درباره شکل‌گیری این آلبوم گفت: «من آرش کامور را از سال ۸۰ در دانشگاه موسیقی سوره می‌شناسم. از همان ایام با روحیات او آشنایی داشتم و می‌دانستم چقدر با شعر سر و کار دارد و شعر برایش مهم است. او ساز می‌زد و شعر می‌خواند. حدود یک سال پیش، به من زنگ زد و شعری از عطار را به آواز خواند. وقتی من پشت تلفن این شعر را شنیدم، از او پرسیدم این برای کنسرت است؟ او گفت نه، می خواهم برای آلبوم استفاده کنم و من سریع گفتم، کی برای ضبط بیایم؟»

او با اشاره به این‌که پروسه ساخت این آلبوم یک سال طول کشید، ادامه داد: «من برخی قطعات را به‌خاطر حساسیت‌هایی که خودم و آرش کامور داشتیم، دو، سه بار خواندم. شاید اگر دوباره به آلبوم گوش دهم، دلم بخواهد یک‌بار دیگر نیز آن را بخوانم. ما تلاش کردیم مضامین اشعار عطار را پیاده کنیم. همچنین من افتخار همکاری در دو پروژه را با بهروز غریب‌پور دارم و می‌دانم چقدر شعر را به آواز خواندن سخت است و اگر خواننده و آهنگساز درک نکند، ممکن است مفاهیم، اشتباه به گوش مخاطب برسد.»

در ادامه، کامور با اشاره به حضور شهرداد روحانی در این مراسم، گفت: «شاید ۹ یا ۱۰ سال داشتم که فیلمی را از شهرداد روحانی دیدم و باورم نمی‌شد یک ایرانی می‌تواند تا کجاها برسد. یکی از عزیزانی که باعث شد من امروز در فضای موسیقی تا اینجا برسم، شهرداد روحانی است. همچنین از معلم دیرین‌ام، بهرام جمالی بسیار آموخته‌ام.»

در ادامه توسط مجری اعلام شد که نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی به نیت سیمرغ عطار، ۳۰ عدد از این آلبوم را می‌خرد.

فریدون شهبازیان نیز به دعوت مجری برنامه روی صحنه آمد و گفت: «ای کاش این کار را شنیده بودم و می‌توانستم درباره آن صحبت کنم. من صدای وحید تاج را دوست دارم. با آقای صفی‌پور درباره این اثر صحبت می‌کردیم و او می‌خواست ما بتوانیم با ارکستر ملی این اثر را اجرا کنیم، البته این موضوع به آقای کامور بستگی دارد که بتواند پارتیتور این اثر را برای ارکستر آماده کند تا با صدای وحید تاج آن را اجرا کنیم که البته این کار سختی است. انشاالله من کار را می‌شنوم و اگر علاقه‌مند باشم با ایشان صحبت می‌کنم.»

او با بیان این‌که مردم نیشابور به او لطف دارند و آثارش را در مزار خیام پخش می‌کنند، گفت: «من به‌خاطر این موضوع به خودم می‌بالم. قصد داشتم اثری را که سال‌ها قبل روی رباعیات خیام نوشته‌ام و دوست عزیزم، محمدرضا شجریان به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کرد، در کنار او با ارکستر ملی اجرا کنم که البته امکان این کار وجود ندارد و تصمیم دارم از همایون شجریان برای اجرای آثار پدرش، از جمله این قطعه‌ی چهار موومانی با همراهی ارکستر ملی دعوت کنم.»

او ادامه داد: «امیدوارم یک مراسم رونمایی در نیشابور برای این آلبوم گرفته شود، جایی که خالق اشعارش متعلق به آنجاست و ارکستر ملی این قطعه را در آنجا اجرا کند.»

بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) میز در این مراسم گفت: «صحبت درباره ادبیات و موسیقی ایران فراوان است. زمانی که توفیق مدیریت گروه موسیقی دانشگاه سوره را داشتم، از کنار کلاسی رد می‌شدم و دیدم صدای ساز و آواز می‌آید. این صدا متعلق به وحید تاج و آرش کامور بود که از همان زمان، حکایت آتش زیر خاکستر نهفته را داشتند. من چند سالی شاهد بالندگی و کار خستگی‌ناپذیر این دو عزیز بودم و امروز از برکات آن روزهاست. باعث افتخار همه ماست که صدای تلاش این دو عزیز را در قالب آلبوم موسیقی عطار می‌شنویم. اگر زبان را از درون جامعه بیرون بکشیم، آن جامعه تار و پود خود را از دست می‌دهد. از این جهت، عطار بزرگ همچنان زنده است و نفس و اندیشه‌های او موجب زندگی ما شده است.»

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران همچنین گفت: بدون هیچ نیتی، ۵۰۰ اثر از این آلبوم را می‌خرم و به هنرمندان تقدیم می‌کنم.»

بخش دیگر این مراسم شامل عطارخوانی سارا میرایی (بازیگر خردسال) و دکتر احمدی از آذربایجان بود. سپس قطعاتی از این آلبوم توسط آرش کامور، وحید تاج و شایان شکرابی و حامد حبیب‌پور اجرا شد.

سیدسعید سرابی (مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی) سخنران دیگر این مراسم بود که اعلام کرد قصد دارند تعدادی از این اثر را بخرند و بین هنرمندان خراسانی توزیع کنند و اظهار امیدواری کرد که بتوانند در مرکز خراسان رضوی نیز در قالب یک جشن، از این آلبوم رونمایی کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1396 - 16:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عاشق‌پیشگی عطار با موسیقی آذربایجانی | موسیقی ما