برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر سمفونیک تهران خود را برای ارکستر سی‌ام دی ماه آماده می‌کند
قدردانی از اسرای هشت سال جنگ تحمیلی در اجرای ارکستر سمفونیک تهران
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک تهران دیشب به روی صحنه رفت. در دومین روزِ جشنواره‌ی موسیقی فجر، «شهرداد روحانی» و شاگردانش در تالارِ وحدت روی صحنه رفتند تا اثری از استاد «احمد پژمان» را به همراهِ قطعاتِ دیگر بنوازند و بارِ دیگر یادِ آزادگان سرافراز را گرامی بدارند، اما «شهرداد» و نوازندگانِ ارکستر سمفونیک در همین ساعت‌ها، یعنی چند ساعتی از ارکسترِ دیشبشان نگذشته، مشغول تمرین برای ارکستر سی‌ام دی ماهشان هستند که قرار است با نوازندگان و یک رهبرِ مهمانِ ایتالیایی روی صحنه بروند.

«ارکستر سمفونیک تهران» شبِ گذشته با ارکستر مایستری «مازیار ظهیرالدینی» روی صحنه رفت و برای اولین قطعه، «پوئم سمفونی آزادگان» را در پنج بخش به نام‌های نیایش، آغاز نبرد، در بند دشمن، نبرد دلیران و جشن برای آزادگان اجرا کردند. بعد از آن اما «مارش اسلاو» اثر چایکوفسکی، «پاوان» اثر گابریل فوره و همچنین «آوای مردگان» اثر کامیل سن سان به همراه «شبی بر فراز کوه سنگی» اثر مودست موسورسکی نواخته و با استقبالِ مخاطبان همراه شد.   برنامه چنان با استقبالِ مخاطبان روبه‌رو شد که «شهرداد» بارِ دیگر روی صحنه آمد و «رقص مجارستانی» را برای مخاطبان اجرا کرد.

ارکستر سمفونیک تهران، شبِ گذشته چند مهمان هم داشت. «حمیدرضا نوربخش»-رییس جشنواره-  به همراه فرزاد طالبی -مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد- و علی‌اکبر صفی‌پور -مدیرعامل بنیاد رودکی-. اما این تمامِ برنامه‌‌های ارکستر سمفونیک تهران در سی‌و دومین جشنواره‌ی موسیقی فجر نیست؛ خودِ «شهرداد» از اجرای شب‌گذشته‌اش رضایت دارد. او حالا در تالار رودکی مشغول تمرین با نوازندگانش است تا ارکستر را برای اجرای مشترکشان با ارکستر سمفونیک ایتالیا آماده کند؛ اما در همین فاصله از این روزهای ارکسترش می‌گوید: «قسمت اول برنامه‌ای که ما دیشب اجرا کردیم، اولین اجرای عمومی از اثرِ هنرمندِ بزرگ «احمد پژمان» بود. ایشان این قطعه را برای یادبود و قدردانی از اسرای هشت سال جنگ تحمیلی نوشته‌اند و ارکستر سمفونیک و گروه کر دیشب آن را با افتخار اجرا کرد. من مطمئن هستم اجراهای متعددی از این اثر خواهیم داشت و امیدوارم علاوه بر تهران، در شهرهای مختلف هم آن را روی صحنه ببریم. قسمت دوم اما رپرتوارِ متفاوتی بود و من تلاش کرده بودم تا آثاری اجرا شوند که حال و هوایشان  با اثرِ استاد «پژمان» هماهنگ باشد. »

اما آیا به عنوانِ یک رهبر از اجرای شب گذشته رضایت دارید؟ جوابِ «شهرداد روحانی» با قطعیت، «بسیار زیاد» است و البته توضیح می‌دهد:‌ »ما به خاطر تراکم برنامه‌های ارکستر سمفونیک در این ماه‌ها، فرصتِ چندانی برای تمرین نداشتیم، برای همین برنامه‌ای که شب گذشته در جشنواره به اجرا درآوردیم، تنها یکی – دو جلسه تمرین کردیم؛ اما نوازنده‌ها به اندازه‌ای با تمرکز و علاقه این برنامه را اجرا کردند که به همه‌اشان افتخار می‌کنم. همین‌هاست که باعث می‌شود به آینده‌ی ارکستر سمفونیک تهران بسیار خوش‌بین باشم.»

به گزارش سایت موسیقی ما، او می‌گوید حالا درارکسترش یک جو حرفه‌ای حکم‌فرماست و به همین خاطر تمامِ کارها با دقت پیش می‌رود: «یکی از مسایلی که باعثِ امیدواری بسیاری برای من است، این موضوع است که بلیتِ تمام برنامه‌ها از یکی دو هفته قبل از برگزاری کنسرت، تمام می‌شود. این بدون شک برای من و اعضای ارکستر نقطه‌ی امیدواری بسیاری است؛ چون نشان می‌دهد که مخاطبان از کیفیت ارکستر رضایت دارند و از آن طرف ارکستر روز به‌روز بهتر و منسجم‌تر عمل می‌کند.»

شبِ گذشته در میانِ مخاطبان، یک نوازنده‌ی ارکستر فیلارمونیک هامبورگ نیز حضور داشت. او سفر توریستی به ایران داشته و از روی کنجکاوی تصمیم می‌گیرد تا از برنامه‌ی ارکستر دیدن کند؛ اما از آنچه روی صحنه می‌بیند، ذوق‌زده به نظر می‌رسد. برای همین است که بعد از پایانِ کنسرت، به دیدارِ شهرداد و نوازنده‌ها رفت و به این مساله اشاره کرد که انتظار نداشته است ارکستری در ایران، این قطعات را با چنین کیفیتی بنوازد. حالا اما ارکستر همچنان مشغول تمرین برای کنسرتی است که قرار است در آخرین روز دی ماه اجرا شود، برنامه‌ای همراه با ارکسترِ ایتالیا با نام «بوچینی». «شهرداد» می‌گوید: «این ارکستر بسیار شناخته شده است و برنامه‌های متعددی را در تمامِ دنیا اجرا کرده است و خوشبختانه علافقه نشان دادند تا با ارکستر سمفونیک تهران برنامه بگذارند. «پائولو اولمی» یکی از رهبران شناخته شده‌ی دنیا نیز در این ارکستر حضور دارد و قسمتی از برنامه را من رهبری خواهم کرد و قسمتی را او.»

در قسمت اول قطعه‌ای از  «روسینی» با نامِ اورتور ویلیام تل اجرا خواهد شد و بعد قطعه‌ی «باغ ایرانی» از ساخته‌های «شهرداد روحانی» برای ویولون سل و ارکستر اجرا خواهد شد و قرار است یک سولیست ایرانی ساکن ایتالیا با نام «نسیم سَعَد» به عنوان سولیست آن را اجرا کند. در پایان نیز کاپریس ایتالیایی اثر چاکوفسکی اجرا خواهد شد.»

اما «فرزاد طالبی» - مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- نیز درباره‌ی این برنامه به خبرنگار سایت موسیقی ما می‌گوید: «خوشحالم که ارکستر به این حد از آمادگی رسیده است و می‌تواند قطعاتی این چنینی را اجرا کند، به خصوص اجرای قطعه‌ای از استاد «احمد پژمان» نقطه عطفِ این اجرا بود که با کیفیتِ بسیار خوبی اجرا شد و ادای دینی به آزادگانِ سرافراز بود. امیدوارم ارکستر همچنان بتواند به مسیرِ رشد خودش ادامه دهد و در این میان، حضور «شهرداد روحانی» در آرامش و سطح کیفی ارکستر از اهمیت فوق‌العاده‌‌ای برخوردار است.»
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1395 - 17:27

دیدگاه‌ها

یکشنبه 26 دی 1395 - 13:52

موفق باشید

یکشنبه 26 دی 1395 - 13:52

خیلی مخلصیم استاد شهرداد روحانی عزیز ، شما سمبل موسیقی کلاسیک ما هستید

دوشنبه 27 دی 1395 - 11:22

استاد شهرداد روحانی واقعا عالی هستن...افتخار ملی در ملل ها... نه بعضی دیگر.......

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قدردانی از اسرای هشت سال جنگ تحمیلی در اجرای ارکستر سمفونیک تهران | موسیقی ما